Op woensdag 25 maart 2026 20:50:54 schreef Robber:
Op de print waar de motor terminals aan vasthangen zit 16 keer dezelfde component met opdruk "Sup90N06 6mOP T71B AA".
Dat zijn mosfets.
Specifiek deze: https://www.vishay.com/docs/69536/sup90n06.pdf
Die zijn niet zo moeilijk te testen.
Had even op Azon gekeken en daar kan ik deze bestellen:
Dat is niet eens een klein beetje vergelijkbaar.
Ik vermoed dat die motor twee richtingen op moet kunnen draaien, en dat gaat bij die motor niet door de polariteit om te draaien. Enkel door de polariteit van het anker ten opzichte van de stator te draaien. Daar heb je die vier aansluitingen voor nodig. Met een brugje lukt dat niet.
Accu's zijn 3 tal jaar geleden vervangen en aangezien de heffunctie wel prima werkt, en zelfs na een reset (zekering er uit voor enkele minuten) de error meteen terug komt, lijkt het iets software matig te zijn. Ik had inderdaad ook de volledige kabelboom al doorgemeten van aan de besturing tot aan de terminals die in de controller gaan, zijn allemaal prima.
Error 21 zegt ook iets van bedrijfsparameters binnen grenswaarden, maar welke parameters of welke waarde staat helaas nergens. Het moet iets zijn wat de controller kan 'meten' want anders zou de error weggaan na een reset en pas terugkomen bij het bedienen denk ik dan...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De printen van die controller zien er nog prima uit. Zit er best robuust uit hoe het opgebouwd is.
Heb je een bedradingsschema van dat ding? Ik geloof namelijk niet meteen dat de controller defect is en verdenk ook eerder een kabeltje of sensor oid.
(Er zit wel een eeprom op, die zou theoretisch stuk kunnen zijn)
Als je een bedradingsschema hebt kunnen we je misschien advies geven waar je wat moet kunnen meten.
Verder is zo'n schema ook een must om het ding te kunnen repareren, dat scheelt enorm als je weet welke control pinnen wat doen.
Zo'n ali ding zou ik niet aan beginnen. Je moet zowiezo dan de hele stuurdraden handel ook uitzoeken als je er iets anders in zet. Verder lijkt de controller best te repareren naar mijn mening als het geen CPU of eeprom corruptie is.
Allemaal conventioneel spul wat nog te koop is.
Op het internet vind ik dit nummer van die logitrans: 60xSTC 2RM245/M klopt dat?
Wat is het type van die palletwagen?
Ik heb dit nog gevonden, staan ook wat schema's in.
https://www.logitrans-stapler.de/service/Ersatzteillisten/Stapler/SEHS…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje
Golden Member
Heel erg veel van wat je amazon ziet komt rechtstreeks van Ali maar dan een stuk duurder.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007573037021.html?spm=a2g0o.product…
Deze controller is niet geschikt om jouw serie motor aan te sturen dit is een controller voor een motor met permanente magneten.
Deze is denk ik wel geschikt.
https://www.vevor.nl/golf-cart-accessories-c_12404/vevor-golfkar-contr…
henri62
De eeprom is een 24C02 dus I2C 256 bytes. Ding van een paar dubbeltjes.
Je moet blijkbaar een servicetool hebben om die uit te lezen en weer te schrijven.
De vraag is of je dat tool ergens kunt vinden?
Als de eeprom echt stuk is, proberen een (lege) nieuwe er in te solderen en dan de boel resetten, misschien dat die er defaults in zet.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (25%)]
henri62
We W variant van de 24C02 is een versie met write protect, toch slording dat de eeprom toch corrupt is. Waarschijnlijk een software issue wat niet lekker is.
Op woensdag 25 maart 2026 22:41:44 schreef revado:
Ik heb dit nog gevonden, staan ook wat schema's in.https://www.logitrans-stapler.de/service/Ersatzteillisten/Stapler/SEHS…
Op blz 41 staat het bedradingsschema, zeer slecht leesbaar. Gaat nog net.
Hier heb ik nog een beter stuk manual gevonden, maar tot blz 14:
servicemanual-self-mini-maxi_eng.pdf
Met een beetje geluk nog wel te repareren?
Nogmaals de zelfde vraag: Wat is het type van de lift en van de controller, ik heb ergens nog wat gevonden met de nodige info waar ik dan door kan zoeken of er nog details te vinden zijn.
De error kan veroorzaakt worden door een te laag accu voltage als de urenteller updated wordt in de eeprom.
De controller lijkt me iets universeel te zijn wat LogiTrans in meerdere toestellen gebruikt heeft. Het enige wat mogelijk verschillend is, is de 'software' wat er op staat. Mijn controller vermeld enkel nog 'Ver. 2.33 S.nr. 9771' Dit staat tevens ook nog eens op een IC op de print.
Ook het programmeertoestel om te lezen en te schijven is niet beschikbaar, Logitrans ondersteunt dit niet meer.
Die golfkar controller lijkt een degelijk alternatief, als de motor nog goed blijkt te zijn zal ik eens moeten kijken waar ik deze kan bestellen. En eventueel de huidige sturing met hall sensoren kan hergebruiken mits een arduino oid.
Bedankt voor alle input!
henri62
Op vrijdag 27 maart 2026 12:31:11 schreef Robber:
De controller lijkt me iets universeel te zijn wat LogiTrans in meerdere toestellen gebruikt heeft. Het enige wat mogelijk verschillend is, is de 'software' wat er op staat.
Het schijnen alleen de eeprom parameters te zijn die anders zijn voor de verschillende toestellen.
Het vervangen van de genoemde component '24C02 wp" vervangen zou volgens jou dan ook geen verschil maken?
henri62
Ik denk het niet nu ik hier en daar wat docs gevonden heb. De eeprom inhoud lijkt corrupt te zijn, verder helemaal niks.
De vraag is hoe je dat hersteld krijgt, in de manual staat dat je een of andere zekering eruit moet halen en dan herstarten oid om de boel te resetten, zo niet opgelost: Opsturen naar logitrans maar die fixen het dus blijkbaar niet meer?
Idioterie ten top natuurlijk, waarschijnlijk is er echt helemaal kwa hardware niks stuk, een domme software fout.
Een andere poging die mogelijk zou kunnen is de eeprom (eerst uitlezen zodat je weet wat er in zit), dan compleet wissen (0xff) en kijken of de controller met wat geluk er een default config in zet.
Dus de 24C02 component van de foto uitsolderen, en dan met een arduino proberen uit te lezen en dan weet insolderen? Of is er een makkelijkere manier om deze uit te lezen om te weten wat er inzit? Of kan ik er een 'nieuwe' 24C02 inzetten?
Ik heb ooit in mijn opleiding wel wat met arduino geknoeid maar het is wel een uitdaging voor me.
Een andere er in zetten zal weinig zin hebben.
Hij is waarschijnlijk niet stuk, maar er staat troep in geschreven.
Ik denk dat ze bij die fabriek de basis data er opnieuw in zetten, dat is per type heftruck verschillend.
Die data zijn er ook in te zetten met een pc met geschikte software begrijp ik uit de servicedoc, maar daar ga je nooit aankomen.
Misschien zoeken naar een oude identieke (sloop) heftruck om van 2 een te maken?
benleentje
Golden Member
Op zondag 29 maart 2026 23:04:08 schreef Robber:
Of is er een makkelijkere manier om deze uit te lezen om te weten wat er inzit?
https://www.aliexpress.com/p/tesla-landing/index.html?scenario=c_ppc_i…
En dan zoeken naar een DIL8 versie
henri62
Op zondag 29 maart 2026 23:58:13 schreef revado:
Misschien zoeken naar een oude identieke (sloop) heftruck om van 2 een te maken?
Dat is inderdaad ook nog een optie, maar ik denk niet dat je er ergens een zult vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In 1986 is mijn gevraagd om te kijken of een bepaalde monitor te repareren was. Na wat gezoek bleek dat er een eeprom, waarschijnlijk een 24C01 stuk was. Ding uitgesoldeerd, geswapped met een werkende en de kapotte werkte en de origineel hele niet meer.
Nieuwe 24C01 gekocht en... dat hielp niet. Toen was "effe uitlezen met een arduino" niet mogelijk en hebben we het er bij laten zitten. Maar toen hadden we dus wel het voordeel van "voldoende werkende exemplaren" dat we een werkende config uit een andere hadden kunnen halen.
[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Drijft de motor direct de wielen aan, of een hydrauliekpomp die zowel voor het liften als voor de aandrijving zorgt? Hier hoeft de motor maar 1 kant op te kunnen draaien en met een regelschuif met stick de snelheid en richting gestuurd word. ( vergelijkbaar met een stuurbekrachtiging)
Op maandag 30 maart 2026 11:44:36 schreef Hunebedbouwer:
Drijft de motor direct de wielen aan, of een hydrauliekpomp die zowel voor het liften als voor de aandrijving zorgt?
Dit schrijft de TS.
Accu's zijn 3 tal jaar geleden vervangen en aangezien de heffunctie wel prima werkt,....
Het gepruts met de 24C02 zal ik dan maar aan me voorbij laten gaan, de kans op succes lijkt beperkt.
Deze is denk ik wel geschikt.
https://www.vevor.nl/golf-cart-accessories-c_12404/vevor-golfkar-contr…
[bijlage]
Deze controller lijkt me wel een oplossing. Het enige wat ik niet goed begrijp op het schema zijn de F/R symbolen rond de veldwinding. Zijn dit relais/schakelaar contacten van de forward reverse? Moet ik dan nog een schakeling toevoegen met vermogen relais of zou dit kunnen met een simpele forward/reverse schakelaar zoals deze:
https://www.amazon.com/Universal-Forward-Compatible-Backward-Replaceme…
Op maandag 30 maart 2026 14:32:33 schreef Robber:
Deze controller lijkt me wel een oplossing. Het enige wat ik niet goed begrijp op het schema zijn de F/R symbolen rond de veldwinding. Zijn dit relais/schakelaar contacten van de forward reverse? Moet ik dan nog een schakeling toevoegen met vermogen relais of zou dit kunnen met een simpele forward/reverse schakelaar zoals deze:
Ja de F en R symbolen zijn relais contacten, dat moeten vermogens relais zijn met een wissel contact. Dus een NO en NC contact. Als de schakelaar in de middenstand staat, remt de motor, dan zijn de verbreek contacten van F en R gemaakt (NC).
De getoonde schakelaar is er een met een bubbel wisselcontact, die zou je kunnen gebruiken om de relais te bedienen.
Let wel op, de gekozen regelaar is een 36VDC type, zijn je accu's dat ook.
Dan zou je dus vier relais moeten hebben, twee maal NO en twee maal NC.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007978878032.html?spm=a2g0o.tesla.0…
Op maandag 23 maart 2026 15:40:08 schreef rew:
Nominaal gedraagt de motor zich als 0.34 Ohm weerstand. Maar dan moet ie dus wel 2100 RPM draaien..... Als ie stilstaat, en dat doet ie tijdens de meting, dan zal het een 10x minder zijn. dus ongeveer 30mOhm.Dit soort weerstandswaardes kan je, zoals Sine ook al zegt, niet met een multimeter in "weerstandmode" meten. Jaag er 1A doorheen en meet de spanning. Ik verwacht rond de 30mV.
Alternatief is om hem goed aan te sluiten, Ik heb weinig ervaring met dit soort motoren, maar als ik moet gokken, gok ik precies zoals jij.
Ohja, tussen Dx en Ax hoor je met de multimeter "oneindig" ohm te meten. Dat kan je wel meten met de multimeter.
Edit: Oh, bericht tussendoor... Je moet de "weerstand van je meetdraden" er vanaf trekken. Dan is "0" en "0.5" wel enigszins aannemelijk. Kennelijk is A1-A2 je veld, en D1-D2 je anker.
Ik snap wat je bedoelt, maar het staat er een beetje krom. De motor gedraagt zich als een weerstand ('kortsluiting' volgens een simpele ohm meting) die in serie staat met een toerental afhankelijke spanningsbron, de tegen-EMK.
Op maandag 30 maart 2026 14:56:14 schreef Lambiek:
[...][bijlage]
Ja de F en R symbolen zijn relais contacten, dat moeten vermogens relais zijn met een wissel contact. Dus een NO en NC contact. Als de schakelaar in de middenstand staat, remt de motor, dan zijn de verbreek contacten van F en R gemaakt (NC).
De getoonde schakelaar is er een met een bubbel wisselcontact, die zou je kunnen gebruiken om de relais te bedienen.
Let wel op, de gekozen regelaar is een 36VDC type, zijn je accu's dat ook.
Dan zou je dus vier relais moeten hebben, twee maal NO en twee maal NC.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007978878032.html?spm=a2g0o.tesla.0…
. Volgens mij mist er een heleboel in het schema. Ik kan er geen chocola van maken. Tenzij ik die (doorgestreepte-) condensatoren als kontakt interpreteer. In US ladder diagrammen gebruikelijk.... Wat doen al die spoelen met diodes?
[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (11%)]
henri62
Dat zijn de 2 relais (waar de diodes overheen staan) F en R.
En die relais kun je met een enkel wisselcontact maken (bij voorkeur). Waarbij het middencontact S1 en/of S2 is.
Dat moeten best wel forse contacten zijn (ca 1.8 Ohm is de veldwikkeling volgens de TS).