rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb vandaag deze printer in elkaar gezet en werkt gelijk out of the box. Ook Octoprint geinstalleerd op een Pi 3B+ en dat werkte ook gelijk de eerste keer (hoe is het mogelijk, dat is mij nog nooit eerder gebeurt) Testprint gemaakt in Tinkercad en deze geupload naar de printer en ging prima.
Dat Octoprint werkt erg mooi, via de webinterface de printer aan sturen. Ik heb ook een camera module 3 maar die werkt (nog) niet.
Moet je de printer na elke print weer calibreren? ik heb het wel gedaan maar is wel omslachtig.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Als het goed is hoef je niet na iedere print te calibreren. Sterker nog ik draai al drie jaar op de eerste calibratie van destijds.
Gaaf dat alles soepel ging en je lekker kan printen. Terwijl ik dit schrijf staat er een ABS print aan voor een creatie 
Op vrijdag 3 april 2026 15:34:55 schreef Arco:
Da's wel korter, maar weer lastiger om te doorgronden wat er precies gebeurt...
Ja, dat is vaak waar ik zelf ook mee worstel.
Bij het programmeren in bv Visual Studio.net heb ik zelf wat programma's efficiënter gemaakt.
Maar bij een onderhoudsbeurtje veel later: " hé, hoe zit dat nou?"
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op zaterdag 4 april 2026 09:36:14 schreef Bavelt:
[...]
Maar bij een onderhoudsbeurtje veel later: " hé, hoe zit dat nou?"
Lang leve commentaar schrijven bij je code.
Al moet ik toegeven dat ik dat ook vaker niet dan wel doe
Op zaterdag 4 april 2026 09:38:09 schreef rudig76:
[...]Lang leve commentaar schrijven bij je code.
Al moet ik toegeven dat ik dat ook vaker niet dan wel doe
Ik doe dat wel steeds vaker. (Maar niet altijd dus).
Je moet zien te voorkomen dat hetgene dat je zelf schrijft in de categorie komt van 'write once, read never'...
Op vrijdag 3 april 2026 21:48:16 schreef Blue Sky:
Ik heb vandaag deze printer in elkaar gezet en werkt gelijk out of the box. Ook Octoprint geinstalleerd op een Pi 3B+ en dat werkte ook gelijk de eerste keer (hoe is het mogelijk, dat is mij nog nooit eerder gebeurt) Testprint gemaakt in Tinkercad en deze geupload naar de printer en ging prima.Dat Octoprint werkt erg mooi, via de webinterface de printer aan sturen. Ik heb ook een camera module 3 maar die werkt (nog) niet.
Moet je de printer na elke print weer calibreren? ik heb het wel gedaan maar is wel omslachtig.
Ik heb de PI constructie al een paar keer voorbij zien komen, dus bestel ik vandaag nu ook maar eens een Raspberri PI.
3B+ basis set lijkt me.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je commentaar gebruikt, moet je dat wel aanpassen als de code verandert... (schiet er vaak bij in)
En sommige commentaar is ook overbodig (te veel is ook niet goed), bijv:
i = i + 1 // er wordt 1 bij i opgeteld
Als een coderegel zichzelf verklaart is commentaar overbodig...
Dat klopt, een goede balans is het devies.
Maar over het algemeen is de documentatie bij softwareontwikkeling het stiefkindje..
Ik heb gisteren voor een kleinkind een printje gemaakt uit de K-pop serie. Gedownload uit Thingiverse.
(zo blijf je bij, vroeger was het Nijntje Pluis, tegenwoordig Peppa Pig en Gabby Dollhouse, etc
)
Als ik het ding echter in Creality Print laad, dan geeft de slice functie aan dat er floating elements zijn,
en moet ik support aanzetten. Dat heb ik gedaan.
Maar dan zie je een groen vlak, wat resulteert dat bij het linkeroog wat wordt geprint wat er niet hoort:
Wat veroorzaakt zoiets nu?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 4 april 2026 11:52:53 schreef Arco:
Het groene is de support? (dat zul je eraf moeten pulken...)
Ná het printen dus.. met een vijltje o.i.d.
Arco
Special Member
Dat wordt gebruikt om de wallen onder zijn ogen te supporten... 
Is meestal simpel te verwijderen, zit maar op enkele punten vast. (soort 'bouwsteiger')
Op zaterdag 4 april 2026 12:18:59 schreef Bavelt:[...]
Ná het printen dus.. met een vijltje o.i.d.
Ja, vóór het printen is er nog niks om aan te pulken... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]
Op zaterdag 4 april 2026 09:48:20 schreef Bavelt:
Ik heb de PI constructie al een paar keer voorbij zien komen, dus bestel ik vandaag nu ook maar eens een Raspberri PI.
3B+ basis set lijkt me.
Werkt goed, hij herkende de printer ook direct. Wel een goed usb kabeltje gebruiken, de eerste 2 die ik had (laadkabeltjes) werkten niet, de 3e wel. Als de webinterface van Octoprint werkt dan doet de rest het ook. Succes !
Nu kan ik bij thingyverse een aantal voorbeelden downloaden.
Maar de stl die ik dan krijg bestaat uit een aantal onderdelen. Lijf, handjes, voetjes, etc.
Maar in Creality Print is dat 1 object met de losse componenten.
En kan ik die niet verplaatsen om ze op de goede plek te krijgen.
Wat kan ik daar nu mee?
Arco
Special Member
Dat vermoedde ik al. Het is niet slechts één exemplaar maar van best wel veel.
En het is ook niet zo dat je de onderdelen (armpjes, voetjes) in de body kan steken.
Wel apart, want Thingyverse heeft veel voorbeelden.
En kleinkinderen op bezoek en wijzen me naar zo'n voorbeeld in de verwachting dat 'opa' ze wel even print...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je losse STLs hebt dan zal de bedoeling zijn dat je ze zo kan printen en dan in mekaar kan clippen of lijmen.
Wat ik wel eens moet doen is dat ik een bestaande STL inlaad in openscad (import ("myfile.stl", convexity=10);) en dan kan ik met difference en zo er dingen van afhalen of toevoegen.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
In Windows zit de tool 3D bilder. Hiermee kan je STL files aanpassen, al is het beperkt. Je kunt losse objecten verplaatsen, wissen of kopiëren.
Wat ik zelf nog wat lastig vind, met OpenScad kun je met relatief weinig code mooie dingen maken heb ik al gezien.
Alleen moet je dan al wel een idee van het ontwerp in 3D in je hoofd hebben.
Zonder die ervaring is het wel moeilijk.
Wellicht is het dan voor een beginner (zoals ik) beter om met bv TinkerCad te starten, waarbij de vormen 'voor je ziet' en kunt aanpassen.
Daarna is de stap naar OpenScad wellicht wat logischer.
Ik speel nog maar eens wat verder.
Ik ben ook een beginner
Tinkercad werkt mooi, je hoeft er niet te veel bij na te denken en werkt gelijk naar Octoprint.
Waar ik nu tegenaan loop is dat de print loslaat van de plaat. Sommigen zeggen dat de plaat smerig is, anderen zeggen dat de temperatuur te laag is en ik zag dingen voorbij komen over de nozzle offset.
Ik heb de plaat met alcohol schoon gemaakt maar dat ging weer fout, daarna met zeep/water maar die moet ik nog testen. Ook een tip gezien waarbij ze de plaat gingen schuren met een groene Scotchbritepad.
Weet iemand wat er fout gaat?
rew
Schuren zou ik niet doen. Huidige build-plates hebben een specifieke toplaag die goed werkt.
Wat probeer je te printen? Dingen als "rechthoekige doosjes" zijn lastig te printen omdat de hoeken stapel-spanning krijgen van de lagen die er steeds bovenop komen.
Met welk materiaal werk je? Wat zijn je temperatuur instellingen?
Op maandag 6 april 2026 08:47:46 schreef Blue Sky:
Ik ben ook een beginnerTinkercad werkt mooi, je hoeft er niet te veel bij na te denken en werkt gelijk naar Octoprint.
Waar ik nu tegenaan loop is dat de print loslaat van de plaat. Sommigen zeggen dat de plaat smerig is, anderen zeggen dat de temperatuur te laag is en ik zag dingen voorbij komen over de nozzle offset.
Ik heb de plaat met alcohol schoon gemaakt maar dat ging weer fout, daarna met zeep/water maar die moet ik nog testen. Ook een tip gezien waarbij ze de plaat gingen schuren met een groene Scotchbritepad.Weet iemand wat er fout gaat?
Ik had hetzelfde en lag bij mij echt aan de Z-offset. Die stond niet diep genoeg. Na instelling op -1,33 ging en gaat het nog steeds goed.
In de Home stand de nozzle offset dusdanig instellen dat je er nog net een A4-velletje onderdoor kunt schuiven. En die waarde opnemen in de Z-offset. De Printer onthoudt die waarde voor alle prints.
Arco
Special Member
Kan diverse oorzaken hebben:
- nozzle of bedtemperatuur te laag
- bed vuil (ik reinig na elke print met een doekje met IPA)
- eerste laag wordt te ver boven het bed geprint. (z-offset, testen met blaadje papier)
- omgevingstemperatuur te laag (koude wind/tocht)
- zoals @rew zegt: sommige prints hechten moeilijk, dan brim gebruiken. (heb ik meestal op 'auto' staan.)
Op maandag 6 april 2026 08:57:37 schreef rew:
Met welk materiaal werk je? Wat zijn je temperatuur instellingen?
Ik werk met PLA, temperatuur moet ik nakijken. Ik had een pi3 behuizing geprint en dat ging goed, daarna zou ik een pi camera module 3 behuizing printen en vanaf dat moment ging het fout.
Ik zal eerst met die off set bezig wat Bavelt aangaf, aangezien we dezelfde printer hebben denk ik dat dit het probleem is.
@Arco: wat is "brim"? ik wil graag dingen leren en jullie zijn erg behulpzaam, ik heb al veel opgestoken.