Door op een DMM de standen diodetest en weerstand te gebruiken moet je een defect in een bruggelijkrichter kunnen meten.

De diodebrug nog eens doorgemeten met de DMM, dit zijn de resultaten (Vr is altijd 'overflow' op de DMM):

Daarna nog eens een keer op de curvetracer alle diodes doorgemeten en verrek, er is er toch ééntje die wat afwijkt van z'n drie broertjes (de diode met de Vf=568mV in bovenstaande tekening)

De andere drie diodes zien er zo uit:

(Vp=8.5V; Ip=20mA; H=2V/div; V=5mA/div)

Sluit eens een AC voeding op de brug aan en belast de + en - met bijv. een 12V lamp en meet met een oscilloscoop de spanning over de lamp.
Is de spanning dubbelzijdig gelijkgericht of niet?

Stook de diodebrug eens een beetje warm en kijk eens of de curve verandert,

Hi Nonius,

Kleine Off Topic vraag, als ik mag.

Ik heb een Philips PM5108 (function generator) en een PM 109 (Low distortion sine generator).
Die zijn uit dezelfde serie / vintage meetapparaten als jouw pulsgenerator.
Ik sta op het punt die PM5108 en PM5109 te recappen op een regenachtige dag, omdat er veel van die beruchte blauwe Philips 1uF, 10u F en 22uF elcootjes in zitten, die altijd allen uitdrogen.
(Maar eigenlijk werken de 2 PM apparaten nog perfect).

Ik zie dat jij
- dat soort kleine elcootje 's hebt laten zitten : reden?? ( had je ze met een ESR meter doorgemeten? )
- maar wel de grote voedingselco's vervangen hebt (die eigenlijk niet stuk gaan :
reden?? (had je ze met een ESR meter doorgemeten? )

Bobosje, Thevel: ik ga die tests z.s.m. uitvoeren en de resultaten hier berichten.

maar wel de grote voedingselco's vervangen hebt (die eigenlijk niet stuk gaan :
reden??

Redguuz: de reden is dat deze twee elco's stuk waren. Daar waren geen metingen voor nodig om dat vast te stellen :)

Beide elco's zijn identiek (1000u/63V) en hadden oorspronkelijk dezelfde kleur blauwe krimpkous.... Ze waren beide behoorlijk krokant zoals je kunt zien.

Overigens, juist deze twee elco's gaan vaak kapot bij deze apparaten; zie ook deze video's van Imsai-guy en Simon Spiers:

https://www.youtube.com/watch?v=EVePU4J2KoA&t=440s
https://www.youtube.com/watch?v=TC3Az-Z7Nu8&t=1255s

(in de laatste video zie je dat ook de Philips elco's met rode afdichting slecht zijn; die worden toch als zeer betrouwbaar beschouwd, maar kunnen dus ook wel degelijk defect zijn.)

Alle overige elco's op mijn voedingsprint heb ik éénzijdig losgesoldeerd, gemeten op ESR en capaciteit en goed bevonden; wel voor de zekerheid langzaam gereformeerd. (regelbare voeding met 10k weerstand in serie).

De overige elco's op de andere twee printplaten heb ik reeds in-circuit doorgemeten op ESR en goed bevonden, maar die moet ik allemaal nog eventjes lossolderen en dan opnieuw doormeten op ESR en capaciteit voor 100% zekerheid. Maar vooralsnog heb ik geen indicatie dat daar problemen mee gaan zijn.

[Edit: en vind zojuist deze video van Thomas Scherrer/OZ2CPU, bij wie dezelfde diodebrug defect was: https://www.youtube.com/watch?v=0lp-cTj7FJ8&t=847s

Blijkbaar toch vaak telkens dezelfde problemen met deze apparaten....]

@hieronder: Ik vroeg me af welk merk die zwarte 'deukco' was en speculeerde RIFA (die normaal prima elco's maken), maar zag dat het waarschijnlijk een Siemens was dus hoefde ik dat niet meer te vragen ;-)

Voor de zekerheid... Inderdaad een Siemens?

Het apparaat komt zo te zien bij Philips Zweden vandaan, vandaar mijn eerste gokje RIFA.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]

Hi,

Wat nu Maarten, heb je niets te zeggen? *grin*

Groet,
Bram

Op woensdag 22 april 2026 11:07:22 schreef redguuz:

- maar wel de grote voedingselco's vervangen hebt (die eigenlijk niet stuk gaan :
reden?? (had je ze met een ESR meter doorgemeten? )

Die philips `deukco's` gaan zeker stuk, vaker dan je wilt in ieder geval ;)

In dit geval kan het ook het falen van die brug verklaren, als die C's falen is dat een extra belasting voor de bruggen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Voor de zekerheid... Inderdaad een Siemens?

Durf ik niet te zeggen, ik kan geen merknaam vinden. De enige mogelijke identificatie is 'MUO 74 8', en het 12NC: 2222 071 18102. Een 12NC, dus lijkt me toch Philips? Het waren in elk geval de originele elco's.

(beide elco's zijn identiek, maar omwille van de leesbaarheid foto's van de blauwe elco, niet de zwart-geblakerde).

[Edit: poging tot het leesbaar fotograferen van de zwart-geblakerde elco. Op sommige plekken kun je nog vaag zien dat hij oorspronkelijk ook gewoon lichtblauw was....:

]

[Bericht gewijzigd door nonius op (18%)]

Dan is het een Philips, nog nooit gezien dat die daadwerkelijk zwart waren, daardoor dacht ik aan een ander merk.

Hi,

Dank voor de uitgebreide info.

"Lessons learned" :

1) Die Philips "deukelco's "gaan blijkbaar ook wel stuk.
2) De BY164 brugcellen zijn opp het randje maar gaan stuk door slechte elco's op de voedingslijnen.
3) De kleine elcootjes (1 uF, 10 uF 22uF) bevestigen hun (slechte) reputatie: voortijdig uitdrogen.

In de 3 delige youtube reeks, kun je zien dat in die defekte PM5175, al eerder (op een slordige manier) dergelijke kleine elcootjes vervangen zijn.

In mijn geval voor de PM5108 en PM5109 : Alle elco's van PM5108 (6 stuks) en PM5109 (12 stuks) dus vervangen door een 105 graden C LL variant (bv Matsushita FC 105 graden C).
Recapping van deze fijne Philips generatortjes is best wel de moeite waard.

PM5109-Philips-Data_2p_ocr.pdf

3) De kleine elcootjes (1 uF, 10 uF 22uF) bevestigen hun (slechte) reputatie: voortijdig uitdrogen.

Yep, maar er zitten ook een paar Philips elco's op met zo'n rode sealing, en die zijn bij sommige pulsgeneratoren ook slecht geworden, ondanks hun reputatie als zijnde 'betrouwbaar'. Bij mij zijn deze elco's nog goed, maar: gisteravond, bij het wat kijken met de thermische camera, zag ik dat de print in die omgeving toch wel héél erg warm werd, vanwege de concentratie van vermogensweerstanden pal naast de elco's.

Ik denk dat de conclusie is dat bij deze groep pulsgeneratoren het 'thermal management' verre van ideaal was.

(achteraf had ik ook beter een zwaardere gelijkrichtbrug kunnen plaatsen dan een BY164; maar omdat de BY164 oorspronkelijk ook gewoon door Philips gebruikt werd heb ik niet verder uitgezocht of de ratings misschien niet te licht zouden zijn. Ook vanwege een rekenfoutje/denkfoutje van mijn kant.

In elk geval, de nieuwe brug BY164 wordt warm maar niet heet (met open behuizing), ik kan er langduring m'n vinger op houden; dus, zeg, 55-60C. (de thermische camera bepaalt de temperatuur niet accuraat vanwege afwijkende reflectiviteitscoëfficiënt, epsilon-r)

Hallo Nonius,

Bedankt voor de feedback.
(We leren veel over de levensduur van Philips componenten (na zo'n 60 + jaar!)).

Nog wat opmerkingen m.b.t. de PM5108 en PM5109, misschien ook toepasbaar op jouw instrument.

1)
De PM5108 heeft twee BY164 brugcellen, maar het opgenomen vermogen van dit apparaat is maar 10W ( +/- 15V gestabiliseerde voedingslijnen).
Ik zou zelf in jouw apparaat die BY164 's vervangen door sterkere varianten.
Het is niet goed dat ze tamelijk warm worden.

2)
De PM5109 heeft maar 1 brugcel, maar het opgenomen vermogen is wat hoger 17 W ( +/- 20V gestabiliseerde voedingslijnen).
Hier heeft Philips een brugcel van een vreemde leverancier genomen; SK B2/08/L5

3)
Overigens had Philips zijn les al geleerd: geen RIFA MP rookbommen in het netfilter maar betrouwbare ROE polyester condensatoren (die bv Delta Elektronika ook gebruikte).
PM5108 : 2X2500 pF (Y)/ 4.7 nF 400V (X) Polyester
PM5109 : 2x2.5 nF (Y)/ 10 nF 400V (X) Polyester

Die kunnen dus blijven zitten.

[Bobosje]Sluit eens een AC voeding op de brug aan en belast de + en - met bijv. een 12V lamp en meet met een oscilloscoop de spanning over de lamp. Is de spanning dubbelzijdig gelijkgericht of niet?

Ja en nee.... zie foto hieronder, van een 12V/10W gloeilamp over de gelijkgerichte uitgang, met 8Vac wisselspanning op de ingang van de gelijkrichtbrug:

Het ziet er ongezond asymmetrisch uit. Blijkbaar zijn, onder belasting, niet alle 4 diodes gelijk aan elkaar.

[Thevel]Stook de diodebrug eens een beetje warm en kijk eens of de curve verandert,

Na bovenstaande proef heb ik de gelijkrichter weer op de curvetracer aangesloten, maar ik kon de 'slappe' curve van de ene diode niet meer reproduceren! Nieuwe trace van de verdachte diode:

Verwarmen maakte ook geen verschil meer uit.

Ik leg de gelijkrichter apart, ben benieuwd of bijv. Fred101 hem eens een keertje aan z'n echte Tek curvetracer kan/wil hangen en kan uitvogelen wat er aan de hand is.

Hoe dan ook, 'iets' klopt er niet met het ding, en het probleem komt niet boven water met simpel in-circuit meten met de DMM in de diodestand. Desondanks kwam je met logisch foutzoeken toch weer vrij snel bij het defecte onderdeel uit, ondanks dat het eerder 'goed' leek te meten. De 50Hz rimpel die je met de scope op de ongestabiliseerde gelijkspanning van de PM5715-voeding zag was een 'smoking gun' - er was geen andere mogelijkheid dan een defecte gelijkrichtbrug.

[Edit: oorspronkelijke curve van de verdachte diode:

Zo'n curve krijg je door een 'perfecte' diode in serie te zetten met een weerstand van ca. 20 ohm; dat geeft ongeveer de correcte schuine helling in forward-mode.

Als ik daarnaast in de proef van Bobosje het spanningsverschil tussen de hoge en lage pieken bekijk kom ik uit op ca. 8V; door de lamp zal een stroom gelopen hebben van (grof geschat) 0.5A; R=U/I= 8/.5 = 16 ohm.

Dat ligt wel in elkaars buurt.... blijkbaar heeft/had de slechte diode nu ook een weerstand van 16-20 ohm in serie.

Zou het een bondwire/pootje zijn die niet goed vast zit? Of vocht erin getrokken en geoxideerd ofzo. Iets is er mis met dat ding, iets ongewoons. Het toont wel het belang van foutzoeken met de scoop aan. Met alleen een DMM had je dit waarschijnlijk niet gevonden.

Is er iemand met een X-ray?

Met alleen een DMM had je dit waarschijnlijk niet gevonden.

De brugcel was al gewisseld door Nonius voordat de scope in actie kwam. Het kunnen foutzoeken en de juiste conclusie trekken is véél belangrijker dan een meuk aan apparatuur.

De brugcel was al gewisseld door Nonius voordat de scope in actie kwam. Het kunnen foutzoeken en de juiste conclusie trekken is véél belangrijker dan een meuk aan apparatuur.

Nee, de fout is gevonden door met de scope de rimpel op de nieuwe/vervangen elco te meten. Deze rimpel bleek nu 50Hz te zijn (geen 100Hz!), en dan is de enige mogelijke conclusie 'defecte gelijkrichter'. (naast de reeds eerder vervangen elco die ook defect was)

Ondanks dat bij een eerdere in-circuit check met de DMM de gelijkrichterdiodes alle 4 goed leken te zijn (Vf ca. 550mV, Vr oneindig).

De fout is in-circuit gevonden met de scope, ondanks dat de DMM me eerder op het verkeerde been zette.

Wat meet je met de DMM op weerstand-bereik over alle vier de diodes (per diode, forward en reverse).

Op donderdag 23 april 2026 19:16:11 schreef nonius:
[...]

Nee, de fout is gevonden door met de scope de rimpel op de nieuwe/vervangen elco te meten. Deze rimpel bleek nu 50Hz te zijn (geen 100Hz!), en dan is de enige mogelijke conclusie 'defecte gelijkrichter'. (naast de reeds eerder vervangen elco die ook defect was)

Ondanks dat bij een eerdere in-circuit check met de DMM de gelijkrichterdiodes alle 4 goed leken te zijn (Vf ca. 550mV, Vr oneindig).

De fout is in-circuit gevonden met de scope, ondanks dat de DMM me eerder op het verkeerde been zette.

Ach ja, daar had ik overheen gelezen. Foute Si brugcellen ook wel tegengekomen in TV sets en natuurlijk die stinkende selenium bruggen in buizen amps.
Deze wordt vaak gebruikt als de BY164 iets te licht wordt bevonden
https://shop.mfbfreaks.com/product/universele-brugcel-1000v-8a/

Opmerking al door voorganger gemaakt

[Bericht gewijzigd door redguuz op (82%)]

[Bobosje] Wat meet je met de DMM op weerstand-bereik over alle vier de diodes (per diode, forward en reverse).

Meetresultaten:

Gebruik de AC voeding en de 12V lamp als belasting nog eens en maak nu een enkelzijdige gelijkrichting (met een diode per keer) en meet met de oscilloscoop de spanning over de lamp. Doe dit voor alle vier de diodes. De defecte diode(s) zou nu zichtbaar moeten worden.

Bobosje, heb gedaan zoals je zei. Zoals al eerder vermoed blijkt het inderdaad dat diode D1 gedegradeerd is. Dit is dezelfde diode die eerder al verdacht was op de curvetracer. Met de meetsetup (enkelzijdige gelijkrichting) meet ik met D1 slechts 5.0Vrms op de lamp, en met D2, D3 en D4 allemaal rond 8.0Vrms op de lamp:

D1:

D2, D3 en D4:

Overzicht meetresultaten:

Met een 0.1 ohm weerstand heb ik de stroom bepaald die door D1 liep; dat bleek 0.56Arms.

Over de inwendige weerstand van diode D1 valt blijkbaar 8.0V-5.0V = 3.0V; (vergeleken met de andere diodes).

Dat geeft een inwendige weerstand van 3.0V/0.56A= 5.5 ohm die in serie staat met diode D1 (beter: een weerstand van D1 die 5.4 ohm groter is dan die van D2, D3 en D4).

Da's beduidend minder dan m'n eerste schatting (16-20 ohm), maar nog steeds veel te veel. Conclusie: diode D1 is gedegradeerd.

Volgende stap: 'Widlarizing' de gelijkrichtbrug. >:)

[Edit: Dat geeft een extra warmteontwikkeling in de gelijkrichtbrug van 1.7W.... Da's niet te verwaarlozen in zo'n kleine behuizing.]

De dader is gevonden, de getoonde hoog/laag afwijking kon door een parallel of serie weerstand worden veroorzaakt blijkt dus een "serie" weerstand te zijn (slecht geworden bonding of interconnect kan ook).

Die hamer heeft al veel onderdelen out of spec gemept. :)