Hi,

Nog even een leuk plaatje om te laten zien wat je met de Magnova Scoop kan doen en zijn counters.
Dit is verder geen ge-optimaliseerde meting, maar om te laten zien dat ieder kanaal zijn eigen frequentie counter heeft en een bijbehorende trace heeft op het scherm.

Klik! voor de brildragers ;)
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-10-Klein.png
.

Gele Trace
Dit is de uitgang van de Bodnar LBE-1425 en de andere uitgang van de LBE-1425 voed de referentie ingang van de Magnova.

Rode Trace
Dit is mijn Rubidium referentie, ik denk meer dan een jaar geleden afgeregeld door Gertjan, met gebruik van zijn GPS referentie.

Blauwe trace
Dat is het OCXO ontwerp van Gertjan, de gene die ik aldoor al gebruik heb en niet meer uit is gezet voor een paar weken.

Geel is perfect! en dat moet ook, dit kanaal meet zijn eigen frequentie referentie.

De rode trace heeft wat errors, vermoedelijk de BNC connectoren, deze heb ik niet eerst gereinigt met IPA.
Ik geloof er niets van dat de Rubidium zelf van dit soort sprongen maakt.

De Rubidium verloopt het minst en de OCXO moet ik echt onderhanden nemen betreffende het afregelcircuit,
want ik denk dat het beter kan en dan minder drift oplevert.

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Zijn weer mooie plaatjes goed scherp is dat op het scherm ook zo scherp ?
Heb je al wat meer kunnen uitproberen met verschillende signalen op twee kanalen en ook interessant hoe is de vector presentatie X,Y qua snelheid......

@NKHteB,

Ik heb een instrumentje besteld niet omdat ik er mee om het hand zit maar wat je aangeef het is een klein apparaatje en misschien kan ik wat verbeteringen aanbrengen.
Dan doel ik niet zo zeer op hardware intern maar op de stabiliteit en beveiliging en mogelijk een stukje software om de fase ruis in frequentie domein te berekenen/meten.
Maar ook hier zal ik een vergrootglas moeten gebruiken Hi.....
Leuk dat je het gebruikt voor kalibratie en controlle Op de PAMicrowaves staat altijd heel mooi spul , op dit moment gaat het mij om de fidelity niet de absolute frquentie dat is geen probleem vandaag de dag geen probleem.
Ik hou je wl op de hoogte als de TinyGTC binnen is.......

Groet,
Henk.

Op maandag 27 april 2026 23:30:40 schreef electron920:
Ha blackdog,

Zijn weer mooie plaatjes goed scherp is dat op het scherm ook zo scherp ?
Heb je al wat meer kunnen uitproberen met verschillende signalen op twee kanalen en ook interessant hoe is de vector presentatie X,Y qua snelheid......

@NKHteB,

Ik heb een instrumentje besteld niet omdat ik er mee om het hand zit maar wat je aangeef het is een klein apparaatje en misschien kan ik wat verbeteringen aanbrengen.
Dan doel ik niet zo zeer op hardware intern maar op de stabiliteit en beveiliging en mogelijk een stukje software om de fase ruis in frequentie domein te berekenen/meten.
Maar ook hier zal ik een vergrootglas moeten gebruiken Hi.....
Leuk dat je het gebruikt voor kalibratie en controlle Op de PAMicrowaves staat altijd heel mooi spul , op dit moment gaat het mij om de fidelity niet de absolute frquentie dat is geen probleem vandaag de dag geen probleem.
Ik hou je wel op de hoogte als de TinyGTC binnen is....

PS: het instrumentje is binnen

nu eerst leren hoe een en ander werkt.
Ik denk aan een apart topic over het werken er mee, kunnen andere gebruikers ook hun ervaring kwijt....

Groet,
Henk.

Hi Henk,

Welkom bij de club. ;)

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Ik heb ondertussen wat met het apparaat gespeeld is bij (toevallig gemeten) de generator uitgang slecht qua signaal/ruis verhouding?
Ik wil wel een aantal metingen op papier zetten of hier op CO plaatsen tevens eens kijken of het mogelijk is de zijband ruis te berekenen, dit is dan heel dicht bij de carrier zeg 0,005 Hz tot max 0,5 Hz bij 1 seconde gate tijd dan kan je de elektronen horen fluisteren ha...ha....
Omdat ik de interne structuur niet goed ken wel het blokschema gezien en, alle video presentaties van Erik maar ik zit nog met een paar vragen of correlatie zinvol is?
Heb je zelf of @NKHteB al iets meer metingen gedaan? de GPS werkt prima heel gevoelig maar niet bestand tegen jamming ik gebruik de buiten antenne Motorola en een Collins 24 sat's HDOP 0,5 is uit de grote kunst....

Groet,
Henk.

Recent in het bezit gekomen van een Thurlby Thandar LA4800. Op zoek naar documentatie kwam ik deze site tegen : http://www.ko4bb.com/ met een hoop PDF's. Helaas niet meer te downloaden en in archive.org kan ik ook geen snapshot vinden van de PDF's.
Mocht iemand betere Google skills hebben of doc houd ik me aanbevolen.

https://www.ko4bb.com/getsimple/index.php?id=manuals&dir=06_Misc_T…

Ha bprosman,

Heb je daar ook de pod's bij?

manual (1).pdf

Groet,
Henk.

Op zondag 10 mei 2026 11:56:50 schreef electron920:
Ha bprosman,

Heb je daar ook de pod's bij? [bijlage]

Groet,
Henk.

Yep , diverse pods, (A03/A04) ook een Z80 decoding pod, en een door iemand zelf ontwikkelde "after market" pod, tenminste , zo lijkt her.

Ha bprosman,

Dat is mooi ik vraag het omdat ik wat pod's over heb alleen waar?
Maar je kunt me altijd even porren dat het in mij gedachte blijft.
Misschien heb je iets aan het manual ik kijk nog verder voor je.

Groet,
Henk.

Op zondag 10 mei 2026 11:45:46 schreef bprosman:
... Op zoek naar documentatie kwam ik deze site tegen : http://www.ko4bb.com/ met een hoop PDF's. Helaas niet meer te downloaden en in archive.org kan ik ook geen snapshot vinden van de PDF's.
Mocht iemand betere Google skills hebben of doc houd ik me aanbevolen.

Ha bprosman,

KO4BB is één van de meest promente verzamelplaatsen van service docs. Een van de plekken waar ik als eerste zoek.

Helaas is KO4BB al een tijdje bezig om aan z'n succes ten onder te gaan. De opslagruimte zit dan helemaal vol. ("no space left")
De website werkt dan een periode niet, en later weer wel.

Gewoon over een tijdje nogmaals proberen :-)

groet! Gertjan.

Ik heb m'n standaard verzwakker probe voor m'n HP 3200B VHF oscillator gevonden:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6979__HP_3200B_standard_and_doubler_probe-600pix.jpg

Ik kocht deze HP 3200B op de radiomarkt in Purmerend. De uitgangsverzwakker is uitgevoerd als een "trombone verzwakker", een buisje dat je meer uittrekt om het uitgangssignaal meer te verzwakken.

Mijn 3200B kwam met een accessoire probe, een doubler om het frequentiegebied op te rekken van 500MHz naar 1000MHz. Maar met alleen die probe werden de gebruiksmogelijkheden flink ingeperkt.

Op marktplaats kwam een wat afgedragen 3200B voorbij. Maar wel in bezit van een standaard verzwakker probe :-)

En daarmee kan de 3200B laten zien wat hem nuttig maakt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/HP_3200B_spectrum_&_level-600pix.png
klik op de plaatjes voor grotere versies

Een zeer hard uitgangsignaal, schoon met weinig harmonischen.
Groen is mijn "Purmerend" 3200B. Geel is de Marktplaats aanwinst. Die is een stuk ouder. Uitgangssignaal is een toefje zachter, maar ook wat schoner.

De 3200B van rbeckers die ik hier had was nóg schoner:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/HP_3200B_rbeckers_100MHz_max-output_spectrum-600pix.png

Wel is hier de meetfrequentie anders (100MHz), dat kan ook meespelen.
Deze 3200B heeft Haasje93 indertijd gekocht.

groet, Gertjan.

Die van Rene ken ik nog, die heb ik ooit voor hem gerepareerd.
Mijn zelfbouw meetzender :-) :

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Ha Fred,

Dit is hem:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_1924__HP_3200B_rbeckers_front_zij-600pix.jpg

Foto uit de tijd van de apparatuurverkoop van rbeckers.

Kennelijk heb je hem indertijd goed gerepareerd :-)
Ik herinner me dat ik aan deze generator niets heb hoeven doen.

Als jouw spectrumplaatje van een generator is waarvan de uitgang niet is gefilterd, en instelbaar over een breed frequentiegebied, dan is dat extreem goed.

groet! Gertjan.

Fred101, geven die minicircuit-modules zo'n schoon signaal?!

Ik heb ook een paar VFO's gemaakt met dergelijke Minicircuits modules (in elk geval de POS150), maar kan me niet herinneren dat ze zo schoon waren!

Miedema: mooi dat u zo'n probe heeft gevonden! Uit nieuwsgierigheid, is een fotootje van het inwendige een optie? Kan mensen mogelijk helpen ooit zelf zo'n ding in elkaar te fröbelen. Zou in elk geval mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

Beschouw de 2e HP-generator voor de rest gewoon als een bak met reserve-onderdelen :)

[Edit: heb net even een POS150-module aangesloten en het signaal op de SA bekeken, maar bij 75MHz ligt de 2e harmonische 31dB onder de fundamental; bij 122MHz slechts 21dB....]

Ha Nonius,

Helaas zit de oppikspoel in die verzwakker probe ingegoten in een blokje epoxy...

De doubler probe kon wél open, en daar heb ik foto's van gemaakt.
Ik heb die hier gepost op EEVblog: HP 3200B Piston type Output Attenuator.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_6981__HP_3200B_prefix_1902_vs_735-600pix.jpg

Die 2e generator is met nogal weinig respect en kunde behandeld door vorige eigenaren. Maar werkt dus wel. Voorlopig staat hij helemaal achteraan in m'n repair cue....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (16%)]

Op maandag 18 mei 2026 16:39:37 schreef nonius:
Fred101, geven die minicircuit-modules zo'n schoon signaal?!

Nee, zeker niet. Ik heb daar flinke filters achter gebouwd. Eerst uitgerekend mbv het RF design boek van Bowie. Toen alle componenten in een dummy behuizing gemeten op de werkfrequentie met de LCR functie van mijn VNA. Daarna in de definitieve behuizing gebouwd en nog een VNA meting gedaan. Naderhand met de SA gemeten. De lage frequenties (vanaf 25MHz) gewoon met spoelen en condensators. De hoogste band met een microstrip variatie (gefreesd uit PCB), de drie daaronder dmv "stripline" waarbij de spoelen stukjes verzilverd draad zijn en de condensators stukjes dubbelzijdig PCB.

https://www.pa4tim.nl/zelfbouw/meetzender/ voor meer fotos

Op zondag 10 mei 2026 14:35:30 schreef miedema:
[...]

Ha bprosman,

KO4BB is één van de meest promente verzamelplaatsen van service docs. Een van de plekken waar ik als eerste zoek.

Helaas is KO4BB al een tijdje bezig om aan z'n succes ten onder te gaan. De opslagruimte zit dan helemaal vol. ("no space left")
De website werkt dan een periode niet, en later weer wel.

Gewoon over een tijdje nogmaals proberen :-)

groet! Gertjan.

@Gertjan, inderdaad :-)
Vandaag nogmaals geprobeerd en kon alles downloaden :-)

Voor de liefhebbers van Rb is dit misschien leuk: een Efratom FRK-L
Ik heb hem als defect gekocht bij de CO kraam (...) , jaren geleden op de Lichtmis. Na vervangen van de opamp van de kristalovenregeling en een composite weerstand in diens terugkoppeling (2 MΩ naar 3 MΩ gedrift) doet ie het weer prima. Een kristaloven die nooit uitschakelt krijg je nooit gelocked (doet wel zeer trouwens... au..).

Het scope plaatje was het Eureka moment: atomic lock

Wilko

Ha wilco,

Gefeliciteerd dat je je Efratom FRK weer aan de pruttel gekregen hebt!
Je plaatjes komen mij bekend voor :-)

Ook bij mijn Efratom FRK lag het probleem bij de 10MHz kristaloscillator.
Ik had een overlay gemaakt van componentenzijde en koperzijde van de print:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/efratom/IMG_7107__Efratom_FRK_Crystal_Oscillator_PCB_overlay-600pix.jpg

Zo kon ik beter foutzoeken.
In mijn geval bleef de 10Mhz oscillator heel langzaam omhoog driften, totdat hij buiten de lock range gekomen was.
Na van alles geprobeerd te hebben, bleek uiteindelijk het kristal zelf de oorzaak. Versleten....

Nu bleek die oscillator toch al niet zo geweldig. (Matige Allan Deviation)
Dus ik heb gekozen voor de vlucht naar voren, en heb die inwendige oscillator vervangen door een veel betere externe Oscilloquartz OCXO.
Die OXCO heb ik zoveel mogelijk galvanisch gescheiden van de Rubidium, om diens troep buiten te houden: aparte module met lineaire opto koppeling voor de PLL sturing, trafo voor de 10MHz uit, en een eigen voedingsstabilisator.

Hier een plaatje van het opstarten van de FRK met die externe OCXO:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/efratom/Opstart_FRK_met_externe_OCXO_v1.05_koude_start-600pix.png
klik op plaatje voor grotere versie

De blauwe trace is de PLL sturing. Hetzelfde als wat op jouw scope plaatje staat.
Die PLL sturing blijft op en neer pendelen tot dat een lock gevonden wordt.
Dat duurt bij mij langer, omdat eerst de OCXO op moet warmen.
Dat opwarmen kun je zien aan de oranje lijn, die eerst schuin omhoog gaat. Dat is de OCXO ovenstroom, die eerst oploopt om de oven op te stoken. Is de oven warm, dan wordt die stroom terug geregeld. De OCXO frequentie (rode lijn) komt op 10MHz, en de PLL lockt.

Later heb ik de tijdconstante van de PLL nog 11x zo groot gemaakt. Dat kan omdat de Oscilloquartz van zich zelf al veel stabieler is, en zo zit de Rb er minder onnodig aan bij te trekken.

groet, Gertjan.

hi,

Het blijven leuke dingen die Rb referenties. Mijn FEI heb ik ooit verkocht, ik heb nu twee Efratom FRK, een 10 MHz model L (low noise) en een 5 MHz HLN model (high stability, low noise). Die laatste komt uit een mobiel militair sat grondstation. Was een 6HE dubbel diep rack, met 2x Rb, GPSD unit, distributieversterkers, 2 battery backup modules etc etc. Samen met een collega-zendamateur de buit gedeeld. Aan de HLN met distribversterkers hangen al mijn meetapparaten in de shack. Erg handig.

Het loopt best wel snel uit de hand met freq referenties, er staan ook nog 3 GPSDO, en twee DCF77 referenties ?

cheers, Wilko

Om terug te komen op het originele onderwerp: op de foto mijn meest exotische meetapparaat. Niet het meestgebruikte hoor. Soms heb je gewoon mazzel..

Wilko

Op zaterdag 25 april 2026 12:20:57 schreef miedema:
@ blackdog:

Je hebt natuurlijk ook nog je FEI FE-5680A rubidium om mee te vergelijken.

Een rubidium heeft ongeveer 10x betere lange termijn drift dan een goede OCXO. Z'n signaal is minder schoon als van een OCXO, maar is onafhankelijk van externe factoren zoals een GPSDO.

groet, Gertjan.

Hoe schoon, of niet, een Rb is hangt heel erg van de constructie af. Uiteindelijk stuurt het Rb "physics package" (mooi woord ?) via een regellus een oscillator aan. Een telco Rb als de genoemde FEI die gebruik maakt van een DDS is daarbij heel anders dan een Efratom die een OCXO heeft. Of, nog veel mooier, iets als een HP5065A Rb (die staat nog op mijn verlanglijstje...). In GPS (GNSS) sats zitten ook Rb, dat is vast weer 'andere koek'.

Ik heb destijds wel eens aan mijn FEI zitten meten maar ik vrees dat ik de uitkomsten niet bewaard heb.

Maar ach, we moeten wat te rommelen houden, het houdt je van de straat was het familiegezegde :9

Ik kon het niet laten :-)
En heb m'n 2e, oudere HP 3200B ook helemaal weer opgeknapt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_7015__HP_3200B_prefix_1902A_and_735_-_front-600pix.jpg

Eigenlijk alleen gekocht om aan een standaard output attenuator te komen. Maar ja...
Het gekraakte linker chassisframe heb ik vervangen door een frame van een incomplete 410C dat ik nog had liggen. (Met dank aan pola!)

De gemolesteerde HP net entree heb ik vervangen door een modernere IEC variant:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/hp3200b/IMG_7013__HP_3200B_prefix_1902A_and_735_-_back-600pix.jpg

Ik heb er wat uitgebreider over geschreven op EEVblog.

groet, Gertjan

Op zondag 7 juni 2026 19:26:18 schreef miedema:
Ik kon het niet laten :-)

....

Ik heb er wat uitgebreider over geschreven op EEVblog.

groet, Gertjan

Uiteraard kon je het niet laten, en zo hoort het ook voor een rechtgeaarde TEA patient :P

Heel mooi geworden!

Wilko

TIE meten met de TinyGTC,

Is misschien een TinyGTC gebruiker die weet hoe de instellingen zijn om tijd interval te meten?
Dank voor de hulp.