Denon PMA800NE erg hard geluid tot vervorming aan toe.

LS,

Deze versterker speelt op zich prima, en er zijn ook geen beveiligingsproblemen. Echter, als je de volume potmeter van 7 uur (dicht dus) naar 9 uur draait, dan brullen de speakers tot aan vervorming toe. Ik heb zowel de analoge als de digitale ingang geprobeerd en het haalt weinig uit qua volumverschil.
2e probleem is, dat ik het schema niet vind. Het lijkt dat er een online staat, maar dat is een PMA880 die als PMA800 aanbevolen wordt.
Ik lees wel meer volume problemen bij Denon hier, maar het is niet zozeer een vuil relais. De PMA800 is zeker anders rondom de volume potmeter als de PMA880, dat kan ik wel zien.

Koolbaan van de potmeter versleten?

En dan gaat hij harder spelen? Ik verwacht bij een versleten koolbaan eerder meer weerstand dan minder.

Bij een onderbreking in de koolbaan vindt er geen spanningsdeling meer plaats en kan de volledige signaal ingangsspanning op de ingang van de versterker terechtkomen.

Bij een kapotte koolbaan zou de fout zich op een kanaal manifesteren.

Niet uitgesloten dat bij een stereo potmeter beide koolbanen hetzelfde euvel vertonen.

Kan er door een lekkende C DC op de potmeter komen?

Mijn eerste gedachte was ook een slecht massa contact van de potmeter, of zoals je wilt een onderbreking. Maar beide banen meten 47K. Ik zal met meetklemmen een betere meting doen want ik kom handen tekort als ik ook nog de loper heen en weer wil draaien.

Op vrijdag 1 mei 2026 00:53:09 schreef IJzerhersteller:
Kan er door een lekkende C DC op de potmeter komen?

Ik denk dat de beveiliging dan in actie komt. Wat ik wel voor mogelijk houdt: te hoge ruststroom of een te hoge DC voedingsspanning.

Had ik hier ook bij een Pioneer versterker, net hetzelfde probleem. De stereopotmeter heb ik vervangen en doet het nu weer perfect. Je kan de raarste dingen horen als die koolbanen versleten of vuil zijn, gekraak, storen, ene kant luider terwijl andere kant juist weer stiller.

De PMA880 is niet de PMA800. Helaas.

Weer wat verder, met AI begreep ik dat potmeters vrijwel altijd logaritmisch zijn, bij analoge potmeters krijg je mijn klacht: het erg snel toenemen van het geluid, en dat logaritmische potmeters met een A werden aangeduid en lineaire met een B. Ik schrijf het even snel op tussen de dagelijkse bezigheden door en zal me nog even verder verdiepen. Mochten jullie iets weten of vinden dan hoor ik het graag. Ik zal de foto's toevoegen. Als dit waar is dan heeft er van de fabriek af een lineaire potmeter in gezeten, ik vond online ook iemand die deze klacht had.

De potmeter die er in zit is een 833M-50KBX2.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/b62fc19b-bf63-4525-bffd-…
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/65a3f99e-c210-4f45-ab7b-…
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/f4b84132-7aa7-42c8-b563-…

Weer wat verder. Ik heb gebeld met de reparatiedienst van Denon, Audio service te Elst. De klacht werd herkend, ik kon hem opsturen en er zou met vaste weerstanden een modificatie worden gedaan. Op een schema, en dat ik het zelf kon ging men niet in. Ik vind het nogal wat, Denon verkoopt een slecht apparaat en je mag alsnog een keer betalen om het goed te krijgen. Dan doet de autowereld het beter met bv een airbag die achteraf gevaarlijk blijkt te zijn. Kosteloze vervanging is dan het credo. Inmiddels weet ik via Youtube dat het een kenmerk van het apparaat is, en nog heeft Denon de goodwill die Miele of Mercedes ook heeft: het kan niet slecht zijn.
In de potmeter printplaat is ruimte voor een serie weerstand achter de potmeter. Ik voel voor een parallelpotmeter achter de potmeter die een vaste waarde krijgt ingesteld. Ik maak een dummyload en kijk bij welke waarde de testtoon (bv 1khz) gaat vervormen. De hoofdpotmeter staat dan helemaal open en de 2e potmeter regel ik dan tot vlak voordat de vervorming optreedt terug. Ik zal het later tekenen. Intussen heb ik het schema gekocht en kunt u meekijken, het plekje heet R801 en R802, (daar zit nu een jumper) daar wil ik een parallelpotmeter plaatsen. Een seriepotmerer cq weerstand is ook mooi maar ik kan dat met mijn elektronica verstand niet plaatsen, ik zie niet in hoe dat werkt terwijl een potmeter gewoon een spanningsdeler is, en dat snap ik. Mocht u mij via de wet van Kirchhoff tot andere inzichten brengen be my guest.

Het schema staat hier: https://www.swisstransfer.com/d/5c647dd1-3fe2-4068-8ba5-5bd9d797e7c5

Op vrijdag 1 mei 2026 00:00:44 schreef Nikolai Tesla:
Echter, als je de volume potmeter van 7 uur (dicht dus) naar 9 uur draait, dan brullen de speakers tot aan vervorming toe.

De user manual van de PMA-800NE specificeert een ingangsgevoeligheid van 105mV, terwijl de uitgangsspanning van een CD speler meestal 2V (2000mV) is voor een 0dBFS (0dB full Scale) digital input level. 2V is ruim 25dB meer dan 105mV. Oftewel, het is te verwachten dat de versterker flink overstuurd wordt wanneer de volume potmeter vol naar rechts wordt gedraaid.

Bij versterkers is het gebruikelijk dat in de middenstand van de volumepotmeter (12 uur stand) de gain circa 20dB lager is dan bij volledig opengedraaide volumepotmeter. Als dat ook voor deze Denon geldt, dan wordt de versterker al maximaal uitgestuurd voordat de volume potmeter in de middenstand staat. Wellicht is de volume potmeter niet defect, maar is de ingangsgevoeligheid van deze versterker gewoon veel te hoog.

De regelkarakteristiek van de volumepotmeter kan gewijzigd worden door een vaste weerstand tussen de loper van de potmeter en aarde te monteren. Ik vermoed dat dit de modificatie is die de Denon reparatiedienst in gedachten heeft.

Uploaden van een PDF zou normaal gesproken moeten lukken door op de Upload knop te klikken, vervolgens de PDF file te selecteren, en dan op "openen" te klikken.

Ik hoop dat je meedenkt als ik de pdf kan plaatsen.

Op zondag 10 mei 2026 18:17:06 schreef Nikolai Tesla:
Ik hoop dat je meedenkt als ik de pdf kan plaatsen.

Bijlage uploaden lukt niet ?

Maak daarvoor even een topic in de site feedback, geef daarbij de grootte van pdf file ook op.

Op zondag 10 mei 2026 18:47:47 schreef Nikolai Tesla:
Precies.

Meestal is de oorzaak dat de file te groot is, is mijn ervaring. Het vervelende is dat je daarvan geen terugkoppeling krijgt, en je probeert het nog een keer, nog een keer... De limiet blijkt bij 4 MB te liggen volgens mij - dat is natuurlijk een limiet die heel lang geleden normaal was! ;-)
Tegenwoordig is dat wel errug weinig...
Je kunt wel de PDF in meerdere stukjes hakken natuurlijk.

De PDF is inderdaad 6.5MB. Opknip en store mogelijkheden hoor ik graag.

Dat de ingangsspanning gewoon te hoog is, is een interessante mogelijkheid. Het zou de oplossing een stuk gemakkelijker maken. :)

Op zondag 10 mei 2026 18:13:30 schreef CornelisJ:
De regelkarakteristiek van de volumepotmeter kan gewijzigd worden door een vaste weerstand tussen de loper van de potmeter en aarde te monteren. Ik vermoed dat dit de modificatie is die de Denon reparatiedienst in gedachten heeft.

--
EDIT: ik zie dat in deze Denon de volumeregelaar (30k) ná de regelversterker komt. Het zou dan geen zin hebben om (dan pas) te gaan verzwakken; de regelversterker zou al overstuurd zijn. Bovendien heeft elke potmeter een middenaftakking waar ook nog wat mee moet.
En bovendien heeft het toestel gewoon een CD-ingang.
Hieronder volgt verder mijn oorspronkelijke tekst (voor de Denon dus geen oplossing).
--

Dan zou je wel een heel vreemde regelkarakteristiek krijgen.

Stel dat de potmeter 30k is, en het ingangssignaal 2 V.
In de stand 'midden' (−20 dB) komt er dan 200 mV uit de loper. Zie de rode lijn in de grafiek.

In de middenstand is de inwendige weerstand van de logaritmische pot, gezien op de loper, 2,7k (nl. 3k parallel aan 27k).
Om in die stand het lopersignaal 20 dB extra naar beneden te krijgen kunnen we de loper belasten met 300 ohm. In de middenstand komt er nu 20 mV uit.

Echter, in de stand 'vol' krijg je nog steeds de volledige ingangsspanning van de pot ook op de loper. Dus van 'midden' naar 'vol' gaat het opeens heel hard. Zie de groene lijn in de grafiek.
(Door de gewijzigde (en niet-constante) belasting van de signaalspanning door de potmeter + loperweerstand zal in de praktijk de curve nog anders lopen, maar ideaal is het in elk geval niet.)

Een betere methode zou zijn: een serieweerstand tussen het te regelen signaal en de potmeter. Voor dit voorbeeld van de 30k-potmeter zou die weerstand 270k zijn.
Als dat te hoog lijkt, ivm. brom of zo, dan kan een nette spanningsdeler ook natuurlijk.

Is het niet het makkelijkste gewoon een externe -20dB verzwakker in de audiolijn(en) te monteren? Die oplossing is bij RF-toepassingen erg gewoon. En dan hoeft het apparaat ook niet gemodificeerd te worden (niet dat dat voor een electronicus een groot probleem zou mogen zijn).

Blijkbaar bestaan dergelijke verzwakkers ook gewoon in cinch-uitvoering: https://www.usaudiomart.com/details/649976361-rothwell-source-attenuat… of https://www.usaudiomart.com/details/649704660-golden-jacks-rca-attenua… of....

Met een beetje creatief fröbelen zijn zulke verzwakkers ook simpel zelf te maken. En in tegenstelling tot hun RF-broertjes hoeven ze niet tot xx GHz vlak te zijn :)

TS heeft een foto gepost van een volume potmeter van 50k.

Wat mij opvalt bij moderne CD's (of het zijn de moderne CD spelers) is dat ze een veel hoger volume hebben. Ik gebruik mijn equalizer om de signalen zo'n 10-15dB te verzwakken anders staat iedere frequentie band op max. Bij LP's staat alles normaal in het midden.