Ik heb er nu 1 die duidelijk 100% in de "ontwerptips" hoort.

Ik heb een pico-W en ik had het niet-wifi spul op CPU0 draaiend.
Het WIFI stuk "tussendoor" doen met een statemachine... tricky!

Dus gewoon 2e CPU opgestart om de wifi te gaan doen. Ik heb een tijdje "betrouwbaarheidsproblemen" gehad met dat het na enige tijd in de LWIP code "PANIC!" riep. En dan halt ie de CPU natuurlijk....

Maar mijn "user-interface" met commandline waarmee ik eea kan bekijken en "ga om nieuwe firmware vragen!" op CPU0 blijft gewoon draaien!

Serieus sjiek op die manier. :-)

----

Vorige keer dat ik m'n fietsaccu open had zagen een paar mosfets op het BMS er een beetje toasty uit. Mwah, kan er nog mee rijden, dus moet het nog gewoon doen.

Nou... rijden ging wel, opladen ook wel, maar kennelijk stonden de mosfets in "diode mode" oid, want als ik probeerde te laden, was ie vrijwel direct vol. En als je dan ging rijden was ie snel "behoorlijk leeg" of "lang niet vol".

Toch maar het BMS vervangen en... Toen ging er ineens ongeveer 20Ah aan lading bij voordat ie vol was. Whoa!

De fiets voelt ineens gewoon krachtiger, minder sloom....

Domme fout van een phisher: er is een nieuwe telefoon aan je rekening gekoppeld:

Apparaat: iPhone 11 van Bilal
   Besturingssysteem: iOS 14
   IP-adres: 186.532.4.22

(zie IP adres).

Ik moest even goed kijken, ik denk dat 99% van de bevolking dit niet ziet of snapt, die zien 4 getallen met puntjes en misschien hebben ze dat wel vaker gezien.

Op dinsdag 19 mei 2026 15:47:25 schreef SparkyGSX:
Ik moest even goed kijken, ik denk dat 99% van de bevolking dit niet ziet of snapt, die zien 4 getallen met puntjes en misschien hebben ze dat wel vaker gezien.

Ja. Ik "zou het moeten weten" vind ik, en ik had het pas door toen ping (maar dan een andere: mtr) riep dat het een hostnaam moest zijn die niet bestond....

loool, 532

zie je ook veel in amerikaanse films waar ze IP adressen gebruiken.
bekende film...
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzJ9LTt5LrTtDoc-FJV_2FB3jGD73YYH2xMg&s

Wellicht doen ze dat met opzet, om te voorkomen dat ze een IP noemen dat in gebruik is, net zoals de 555- telefoonnummers (niet bestaand netnummer in de VS).

8675309 (Jenny) is een geldig nummer in veel regio's, mensen met dat nummer hebben veelal nieuwe nummers moeten aanvragen omdat ze te vaak gebeld werden.

Op dinsdag 19 mei 2026 15:01:58 schreef rew:
Domme fout van een phisher: er is een nieuwe telefoon aan je rekening gekoppeld:

Apparaat: iPhone 11 van Bilal
   Besturingssysteem: iOS 14
   IP-adres: 186.532.4.22

(zie IP adres).

Dan blijft nog steeds de vraag open: Welke telefoon van welke Bilal is aan welke rekening van rew gekoppeld?
Ik zag het ook niet dat het IP-adres niet klopte. Whois en AI konden er geen chocola van maken.
Daarentegen zie je dat soort IP-adressen regelmatig voorkomen in allerlei 'spannende' films en dan zie ik het wel onmiddellijk dat die IP-adressen fout zijn.

Of Belgie heeft veeeel grotere subnetten dan NL :)

Op dinsdag 19 mei 2026 18:59:22 schreef revado:
Of Belgie heeft veeeel grotere subnetten dan NL :)

In de VS hebben ze een extra grote tweede byte!

Op dinsdag 19 mei 2026 18:42:39 schreef ohm pi:
Dan blijft nog steeds de vraag open: Welke telefoon van welke Bilal is aan welke rekening van rew gekoppeld?

Ik heb al 30 jaar de policy: De bank weet mijn Email adres niet. Dat maakt dit soort mails 100% altijd phishing.

De bank begint steeds harder tegen te stribbelen. Jammerdan. Formeel is mijn standpunt: Sure, jullie mogen mijn Email adres hebben. Maar dan moeten jullie wel alle mail encrypten en digitaal ondertekenen. Totdat dit geregeld is krijgen jullie m'n email niet.

[Bericht gewijzigd door rew op (60%)]

tje, ontwerpfout van mezelf of de chinees, wie zal het zeggen.

ik heb hier een 8kanaals relais bord met een ESP13F erop, die gebruik ik als thuis batterij.

mijn prototype was een losse EPS8266 met 3 modules eraan met 2 relais.
tijd om dat prototype (dat ook nog in gebruik is) wat te upgraden.

mijn echte thuis batterij vraagt de batterijstatus op via WIFI aan de BMS, het prototype werkt nog met oude ebike batterijen en die leest de accuspanning via een INA226.
ik pas dus de code aan (van BMS opvragen naar INA uitlezen) en alles werkt. maar wat ik ook doe, de sturing van de relais wil maar niet lukken.
vandaag echt teruggekeerd naar een hele oude software en de relais werken. het moment ik INA toevoeg is het gedaan.

wat blijkt, de chinees heeft geen 3draden aangesloten van het schuifregister, maar 4.

int dataPin = 14; // SER, serial data input
int latchPin = 12; // RCLK, storage register clock input pin
int clockPin = 13; // SRCLK, shift register clock input

EN de enable output van het ic hangt aan GPIO5. zolang je die poort niet gebruikt, werkt alles, maar eens je daar hoge toestanden op creeert schakelt dat schuifregister van de relais naar disabled. GPIO5 is ook de SCL pin (de clock draad van de I2C bus waar mijn INA op draait).

om het gemakkelijk te maken verwijder ik 1 weerstand en verbind de onderste soldeerpad door met die ernaast naar massa. dan staan de schuifregisters permanent enabled

ik ben hier sinds gisteren namiddag achter aan het zoeken. t wordt een dure DIY thuis batterij upgrade zo

Let op: daar ligt helemaal geen koppeling met een telefoon. Je krijgt een email zogenaamd van de ABN bank waarin staat dat de telefoon gekoppeld is. En een telefoonnummer wat je moet bellen als dit niet klopt. En dat is natuurlijk het nummer van de oplichter. Die wil je dan je pin ontfutselen.

Let eens op deze print:

Die witte ceramische 5 W weerstand die er zit moet ca 48-12=36V verstoken. Dus 1.9 W, die wordt dus pisheet.
Een keer raden wat hier mis gaat.

PS Is een controller van een MIG lasapparaat. 42V input wordt gelijkgericht gaat naar wat ander spul van de relais en dan wordt er 12V van gemaakt voor die paar IC's.

En hoe die relais aansturing gemaakt is is ook rondom raar: https://github.com/rev-enge/welding-equipment/blob/main/re/re419.pdf (Schema is nog niet compleet, de motorsturing van de draad ontbreekt nog)
Hoe moeilijk kun je iets maken wat ook op een fatsoenlijke manier kan.

Die elco's zitten lekker knus tegen die vermogensweerstand....

Plaats van C5 lijkt me ook sub-optimaal. (rechtsboven op de print)

Welk merk apparaat is het?

[Edit; gevonden op GitHub; 'Murex'. Nooit van gehoord.]

De print is van "RE ELETTRONICA INDUSTRIALE" Italiaans. :(

Nee niet van Murex, dat dacht ik eerst, moet ik nog updaten in het schema (met nog een paar andere foutjes en incompleetheden). Zit in een Röwac 420. Lijkt op de 400, de 420 kan ik zo snel niet op hun site vinden. Die print zit in meer verschillende apparaten/merken.

Een paar minuten aangezet op een 42V trafo en de elco was al bloedheet. Dus ik moet even creatief gaan knutselen en die dingen verplaatsen.

Een van de relais zijn waarschijnlijk ook rot, het hoofdrelais rammelt bij het indrukken van de toorts, maar het kan ook de inkakkende voeding zijn door rotte elco's. Effe kijken of ik die nog in 24V heb liggen.

Op dinsdag 19 mei 2026 21:03:20 schreef rew:
Ik heb al 30 jaar de policy: De bank weet mijn Email adres niet. Dat maakt dit soort mails 100% altijd phishing.

Ontwerptip:

Je hebt toch een eigen domein (en dus oneindig veel e-mail-adressen)?

Bank: banknaam@example.com
CO: circuitsonline@example.com
BOL: bol@example.com

etc.

Krijg je een phishingmail, weet je gelijk wie je gegevens gelekt heeft.

Op dinsdag 26 mei 2026 23:17:53 schreef nonius:
Die elco's zitten lekker knus tegen die vermogensweerstand....

Zo heb ik het nu opgelost:

De elcos waren niet fatsoenlijk te verplaatsen dan de weerstand maar. Ipv draadjes heb ik hier 2 diodes gebruikt (had effe niks aan stug draad/stevigs bij de hand), met krimpkous. Verlaagt ook nog eens een de spanningsval met 1.4V, dus de dissipatie is nu verdeeld.

De 2 elco's waren eigenlijk nog niet eens zo slecht ook al werden ze pisheet.

Op woensdag 27 mei 2026 13:42:49 schreef blurp:
Je hebt toch een eigen domein (en dus oneindig veel e-mail-adressen)?

Bank: banknaam@example.com

Dat heb ik een tijdje gedaan. Mijn conclusie is dat als je AH je email vertelt om een bonus-account aan te maken... dan krijg je dus spam van AH. Kruidvat. Idem. etc etc. Je krijgt "algemene spam" zoals deze, gewoon via "ze hebben je mailadres op internet gevonden". Of 1 van je contacts heeft een virusje opgelopen.

En dan nog, als je ineens random spam krijgt op banknaam@example.com... Dan kan je de bank bellen: je hebt mijn email gelekt! Wat gebeurt er dan? Ze ontkennen glashard... Je kan dreigen weg te gaan. Je kan weggaan. Je kan ze rapporteren bij de ACM maar het verandert allemaal helemaal niets.

Een kennis van me doet het 25 jaar later nog steeds. Zijn EMail loopt al die tijd via mijn server.

Op donderdag 28 mei 2026 09:06:06 schreef rew:
... dan krijg je dus spam van AH. Kruidvat. Idem. etc etc.

Kun je eenvoudig uitzetten. Europese bedrijven zijn verplicht om in elke email die ze sturen een uitschrijflink op te nemen. Het overgrote deel van de bedrijven houdt zich netjes aan die regel.
Regelmatig zijn er uitgebreidere instellingen, zoals bijv. bij AH (Mouser, etc.). Dan kost het een paar seconden extra om email te weigeren of zó in te stellen dat jij het nog leuk vind.

Ik ben misschien koppig, maar ik ben van mening dat het "als je dit niet wil, schrijf je gerust uit" niet correct is.

Er zijn 100000 bedrijven in Nederland. Als die allemaal ieder jaar een mailtje sturen van "oeps, had je je vorig jaar uitgeschreven sorry, maar nu heb je toch weer een nieuwsbrief, maak je niet druk, je kan je zo uitschrijven".... Dan ben je dagelijks 300 keer op de uitschrijfknop aan het klicken.

Maar je hebt gelijk: bij de bekende bedrijven zal het wel werken. In de beginjaren had je spammers die HEEL VEEL random mailadressen zaten te spammen. En als je dan op "uitschrijven" clikt, dan zeggen ze: Goed, WIJ zullen je nooit meer mailen. Maar je gaat wel op de lijst "te verkopen mailadressen met geverifieerd een mens d'r achter".

Dus d'r zit ook een risico aan het "uitschrijven".

Je hebt je opgegeven, aangemeld, iets gekocht, oid en een nieuwsbriefvinkje c.s. niet uitgevinkt. Ja, het is irritant dat ze bijna altijd aan staan, maar daar kan ik mee leven. Een paar keer klikken, of wachten tot het eerste mailtje binnenkomt en dán uitklikken.

Het risico beperkt zich tot uitschrijflinks in spam. Spam moet je niet openen, laat staan erin gaan zitten klikken. |:(

Texas Instruments heeft de NE5532 wat aangepast. Normaal heet dat updaten, maar dit.....
Officiële fabrikanten maken nu hun eigen counterfeits.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (16%)]

Op donderdag 28 mei 2026 14:37:20 schreef Hensz:
Spam moet je niet openen, laat staan erin gaan zitten klikken. |:(

Daar houd ik me dus niet aan:

(Ik heb een scriptje waar ik de URL in click, die dan mijn adres wegpoets en daar een placeholder voor in de plaats zet. Hij houdt bij welke ik al gehad heb en als er weer een mail met dezelfde URL (na "vertaling": Ik krijg ook info@ mail) dan gaat ie direct in de spambox. Mijn spamfilter staat zo afgesteld dat ik heel weinig false positives krijg. (dus perongeluk als spam gemarkeerd terwijl dat niet zo is)).

[Bericht gewijzigd door rew op (47%)]