olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
Als ik speel met de voeding (erop eraf erop) dan slaat ie aan en dan heb ik een redelijke sinus, en is ie rete stabiel, maar waarom slaat deze osc niet aan, heb al van alles geprobeerd
freq=7Mhz
Omdat je waarschijnlijk geen goeie terugkoppeling hebt. Kan zijn dat je teruggekoppeld signaal te klein is of misschien juist te groot.
[Bericht gewijzigd door rba op ]
Dan krijg je toch het signaal teruggekoppeld in tegenfase?
Dan zou ik de emitter nemen.
[Bericht gewijzigd door rba op ]
Op 23 juli 2005 11:10:23 schreef rba:
Dan krijg je toch het signaal teruggekoppeld in tegenfase?
In de kring vindt ook fazedraaing plaats, maar het is handiger om een onafhankelijke koppelwinding te gebruiken. Daar kan je in geval van twijfel de aansluitingen van omdraaien.
MvgEat
//Edit: Mischien heb je extra fazedraaing door de 330p koppelcondensator tussen de twee torren. Vervang die eens door 10n.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
In de kring heb je ook fasedraaiing ok. Maar als de terugkoppeling in tegenfase (180 graden) is ie zijn eigen signaal uitdoven.
Voor de duidelijkheid: Bij een Hartley, met één actief element, zou ik de aftakking van de spoel inderdaad op de emitter/source/kathode plaatsen. Olibollie plaatst de tap op de collector van de tweede transistor, omdat deze trap de faze weer draait is dat effectief hetzelfde, maar met meer versterking.
Ik vermoed dat er wat teveel extra fazedraaing plaatsvind, door de 22p trimmer en de 330p koppel condensator plus de extra aftakking op de spoel + 150p naar de basis van de transistor.
@Olibollie:
Als je schakeling oscilleert, is de output dan konstant over de hele afstemming?
Kan je de componenten nummeren? Dat praat wat makkelijker 
MvgEat
Ok, dat is al beter. Speel nu eens met de waarde van C2. Maak die eens kleiner de frequentie zal daardoor toenemen maar de vervorming minder (?)
Proberen!
Zit er ruis in de toppen van sinus of lijkt dat maar zo?
MvgEat
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
olibollie
C2 naar 100pF zelfde verhaal die vervorming aan de onderkant het zelfde met 68pF slaat osc niet meer aan
edit; aan de toppen zit een soort van driehoek, maar ondertop veel meer dan aan de bovenste top
Edit; foto van scoop is nu klik groot 
[Bericht gewijzigd door olibollie op ]
Meet je die vervorming ook op de collector van T1? Zo ja dan loopt je signaal daar al vast.
Geef anders iets meer *tegenkoppeling* door b.v. een weerstand van 10 ohm tussen de emmitter(s) en de 100 ohm/15 nF combinatie(s) te zetten.
MvgEat
Op 23 juli 2005 13:42:56 schreef olibollie:
ja daar is het nog erger
Plaats dan eens een extra (niet ontkoppelde) emitterweerstand van 10 ohm bij T1.
MvgEat
xbake
Meten is weten!
vergroot je versterking dan door bijplaatsen van die condensator, of ben ik mis ?
//edit
ow, die condensator stond eral , (foutje)
[Bericht gewijzigd door xbake op ]
olibollie
heb ik gedaan en zie geen verschil met 10 of zonder 10 ohm,
ook ff amplitude check gedaan over gehele afstem bereik ampl. het zelfde van 5,5 tot 8,4 MHz
Edit; zo ziet het er dus uit op knooppunt emiter 10 ohm bij T1
Probeer dan 18, 22 ... 100 ohm, de truc is om de versterking wat minder te maken ten gunste van de uitstuurbaarheid.
MvgEat
olibollie
olibollie
oke (handig die potjes) bij 1k1 kwam ik uit voor de dat wat het meest op een sinus leek (gemeten aan de emitter)
pot vervangen door een 1k en dit is het resultaat
op de emitter
aan de uitgang
edit; potver weer koude koffie en een peuk die zichzelf heeft opgerookt 
ps kwam bij opruiming nog een bosje 135ohm,s coax tegen (pope 135ohm staat in de mantel gedrukt) ??
Je had duidelijk te veel rondgaande versterking.
Dat ziet er al een stuk beter uit, is de output nog konstant over het voor jou belangrijke deel van het bereik?
MvgEat
olibollie
ja is zelfs nog beter geworden, nu een rustig buffertje erachter en dan eens kijken of we er 2 wattjes of zo uit kunnen halen
schema nu dus zo
Je kan nog een experiment doen: Haal C8 los van massa. Oscilleert ie nog? Zo ja gebruik dan C8 als uitkoppeling, je belast dan de kring niet meer zo via C1/C7. C7 kan dan natuurlijk weg.
MvgEat
Ps. Ik ben ook met een oscillator bezig, vreemd genoeg voor de zelfde band ? 
Schema's volgen nog.
olibollie
offtopic: de warme koffie smaakte goed
ga het even proberen, heb ondertussen in de stapels papieren hier een vco met varicap afstemming gevonden met de oude j310 
olibollie
Schema uitgebreid met buffer, daar komt netjes +/- 25mW uit
BD139 erachter L3 is ringkern met 51 WDG aftakking op 1/3 van + 4 wdg uit (daar netjes 350mW)
ook hier keurige sinus, maar de BD139 word zo warm dat als ik niet oppas hij zichzelf lossoldeerd, iemand enig idee waar de fout zit?