Wegens prive-omstandigheden moest ik de afgelopen maanden mijn aandacht op andere zaken richten, maar nu pak ik Philips EE weer lekker op.
Dus een update gemaakt van mijn website met een artikel over de combinatie van miniTesla en Philips EE, inclusief een update van het protoboard systeem. Dit kan je zelf 3D-printen.

Groet!
/Jurjen

Heb net de bordjes afgedrukt, en de onderdelen blijken perfect te passen (ook over de grens, waarvan akte):

Valt me op dat al die tonveertjes er nog als nieuw uitzien (ook bij eerdere fotos).
Die van mij zijn (na uche... 40+ jaar) matgrijs.
Heeft iemand nog tips om die op te kalefateren?
Of is dat allemaal new (old) stock?

Mooi bedacht en uitgevoerd systeem in elk geval.

Op maandag 25 mei 2026 23:31:22 schreef picsels:
Valt me op dat al die tonveertjes er nog als nieuw uitzien (ook bij eerdere fotos).
Die van mij zijn (na uche... 40+ jaar) matgrijs.
Heeft iemand nog tips om die op te kalefateren?
Of is dat allemaal new (old) stock?

Je hebt hier denk ik twee keuzes:

• Nieuwe bestellen: https://www.winklerschulbedarf.com/de/i/klemmfedern-25-stk-pkg-100394 . Deze leverancier levert niet internationaal, dus heb je een koeriersdienst D-NL nodig ("Huifkar"). Zo heb ik de veertjes zoals getoond op de foto's gehaald. Volgens mij is dit ook de bron van de veertjes in het miniTesla-systeem. Nadeel van deze veren is wel dat de tonveren een veel grotere stijfheid hebben, dus de onderdelen zitten er nogal strak in (met risico van verbuigen als je ze verschuift in de klemmen) en dus is het lastiger om de onderdelen op termijn "als nieuw" te houden. Zie daarover ook deze discussie.
  • Reinigen met een combinatie van een (roestvrij)staalpoetsmiddel (wit, met schuurmiddel en actieve stoffen) en een glansmiddel. Je doet de tonveren en de haarspeldveren in twee aparte bakjes, het staalpoetsmiddel voeg je dan toe en dan de hele dag (of beter nog twee) zeer regelmatig een tijdje schudden (zodat het schuur/polijstmiddel kan werken) en laten weken. Dan afspoelen met warm water, laten opdrogen, en dan op een doekje met glansmiddel laten rollen. je krijgt dan niet de blinkende glans terug, maar wel een donkerder glanzende variant die ook erg mooi uitkomt. Daarmee heb ik al mijn Philips EE veertjes behandeld, het resultaat ziet er dan bijv. zo uit: https://www.kranenborg.org/ee/projects/BatDect/BatDect_front-finalHW.j… of https://www.kranenborg.org/ee/projects/VLF/VLF-overview8.jpg en daar ben ik erg tevreden mee.

Ik zou eerst voor de laatste variant kiezen en kijken of het bevalt ... .

Op dinsdag 26 mei 2026 21:40:50 schreef kranenborg:

Je hebt hier denk ik twee keuzes:
[...]

Ah, goeie tips. Thx!

en dan de hele dag (of beter nog twee) zeer regelmatig een tijdje schudden

Of een paar dagen in de kofferbak van de auto leggen....

... als daar dan ook mee gereden wordt :) en meer dan eens per week naar de kerk en/of de supermarkt...

[[ off-topic: bij kampeerautogebruikers is het een bekende truc om vuil textiel te wassen in een (liefst afsluitbare) emmer met water en een of ander detergent, gewoon tijdens het rijden komt alles "klaar in de was" :) ]]

Heeft iemand foto's en/of een inhoudsopgave van de Philips Servicebox? Deze was speciaal bestemd voor de winkelier die elektronica experimenteerdozen van de EE20xx verkocht. Het bevatte specifieke vervangingsonderdelen zoals weerstanden, condensators, transistoren en montagemateriaal. En zo ja kan ik daar een kopie van krijgen?