rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat de LM7805 nogal dicht bij z'n max bedreven werd. Wat trekt zo'n C64? 0.9A? Zoiets toch? [edit: Opgezocht: lijkt van de versie af te hangen, 1.2A, 0.8A, 0.7A. de nieuwste de minste stroom)
Dan zit je met je TPS543021 een factor 3 ruimer. En bij een 7805 is als je een factor 2 bij de "max" vandaan zit, dan heb je 2x minder vermogen. Nu met een factor ruim 3 minder stroom dan max... zit je op haast-10x minder verliezen in de chip!
Bedenk dat in de bovenste mosfet bij 3A en subtiel meer dan 5V in richting de 0.63W gaat zitten. Met 131 RTja uit het datasheet is dat 100 graden boven ambient.
Met 1A is het slechts 0.07W -> ding kan je gewoon nog aanraken.
Roland11
Golden Member
Op maandag 30 maart 2026 09:15:55 schreef MNM(tm):
Kijk eens aan, nog een fan van de C64!
En met de juiste joystick: een "The Arcade"!
Die met die 'veercontacten' waren echt slecht, de joysticks met de micro-switches voor de 4 richtingen werkten altijd perfect!
Vrijwel alle halfgeleiders falen in sluiting. Dat kan door overbelasting komen, maar ook door spikes op de ingang.
Wellicht is de kans dat een moderne TI switcher op die plek faalt veel kleiner dan ie voor een 7805 is.
Je zou er een paar 1000 moeten testen om het te weten te komen.
Probleem is dat niemand dat waarschijnlijk gaat uitzoeken, want die TI chippies gaan zo weinig stuk dat het voor moderne elektronica nooit de moeite is om ze extra te beveiligen. De beveiliging kost mee dan de enkele beschermde schakeling (die dan toch stuk is omdat die op dezelfde print zit als de kapotte voeding. Zie ook vastgesoldeeerde onvervangbare zekeringen.)
Ik mis alleen een Cin condensator vlak bij de switcher. Als die elko dat moet doen ben ik bang dat iedere zendamateur in jouw omgeving kan horen dat je C64 aanstaat.
Er zit 100 nF direct op de ingang. Maar nu ik de datasheet opnieuw check, zit ik dat er eigenlijk meer had gemoeten: er hoort 100 nF plus 10 uF keramisch aan de ingang. Verderop in de datasheet staat dat er een bulk capacitor van 10 of 22 uF nodig is als de ingangsbron meer dan een paar inch van de chip vandaan zit. Omdat die afstand hier nauwelijks één inch is, had ik dat gelezen als "die 10 uF is dus niet nodig", zonder te beseffen dat het over een andere condensator ging.... Hmmm, misschien kan ik die 10 uF er nog ergens bij fröbelen.
Op maandag 30 maart 2026 16:29:59 schreef blurp:
Vrijwel alle halfgeleiders falen in sluiting. Dat kan door overbelasting komen, maar ook door spikes op de ingang.
Diverse malen Si diodes in een KTV netvoeding gehad waarbij ze alle 4 open waren.
Lijkt mij sterk om die bewering hard te maken en ja dan voldoet de remark 'vrijwel' prima.
Op maandag 30 maart 2026 22:04:09 schreef RAAF12:
[...]Diverse malen Si diodes in een KTV netvoeding gehad waarbij ze alle 4 open waren..
Daar zit primair genoeg "oomph" achter om ze open te blazen. Als je ze niet te belachelijke stromen te verwerken geeft falen diodes meestal als sluiting.
Inmiddels is de "muntproeververvanger" geinstalleerd en al een paar weken in gebruik. Tot vorig jaar werden er hier op de camping nog muntjes gebruikt voor (warm/heet) afwaswater. Muntjes is niet echt meer van deze tijd maar, de boiler is ook niet berekend op EN douchen (wat altijd al "gratis" was) EN mensen die hun afwas gaan staan te spoelen. Gekozen is nu voor een timer die net zoveel warm water geeft als voorheen met een muntje, dan 10 minuten wachttijd en je kunt weer de volgende bak water pakken.
Campinggasten kregen altijd al allemaal 2 de zelfde sleutels, te gebruiken voor het toiletgebouw, de slagboom en nu dus ook voor warm water.
Uiteindelijke heb ik toch gekozen voor een reed contact, Ali had mooie ingegoten en werkte toch net iets betrouwbaarder dan een Hall sensor.
Sleutel + gebruikte reed contacten :
Bestaande kast hergebruikt, 3D dingetje geprint om de bestaande gaten te vullen en de print vast te zetten :
Print :
Uiteindelijk toch gekozen voor een "dikke weerstandsoplossing" , dit om de 7805 blij te houden met 29V DC. Werkt verder prima. Steuntjes geprint voor de Wago 221 lasdoppen, om aan te sluiten op de bestaande bedrading :
Om er voor te zorgen dat ik niet nodig ben om eventueel tijden (looptijd, wachttijd) aan te passen gekozen voor jumpertjes.
Als project stelt het niet veel voor, maar weer eens een keertje met experimenteerprint gewerkt. Voor en achterkant ge-3d-print.
Het is een testkastje voor een bepaald type JPM gokkast, het emuleert lezen/schrijven via de seriele I/O (CRU) van een TMS9980 (TMS9900 familie) processor.
Qua architectuur de meest achterlijke processor die ik ooit tegen gekomen ben.
Ik heb voor een paar lampen een aantal PCBtjes gemaakt.
Op de PCB een ESP32, 2 optocouplers om 230vac in te kunnen lezen(detectie lichtschakelaar aan/uit), een TLC5947 voor 24 leds, een aantal mosfet uitgangen voor ledstips, een uitgang met een levelshifter om een ws2814 ledstrip aan te kunnen sturen en een 230vac->5vdc voeding(1A).
Natuurlijk wel wat fouten gemaakt, zoals geen bevestigingsgaten, en de zekering houders te dicht op elkaar.
De ledstrip op de mosfet is voor de normale verlichting in de slaapkamer(later voor de dochter vervangen voor een RGBW strip met wat effecten.
De leds op de TLC5947 zijn voor de sterren. Compleet random worden alle leds afzonderlijk langzaam uit en aan gedimd. Wat een mooi en rustgevend effect geeft. Deze leds krijgen max 2mA wat eigenlijk nog te veel is. Gelukkig heeft de TLC5947 12 bits resolutie, waardoor het wat te dimmen is.
De lamp:
Ik heb in de zelfde stijl ook een Zon van Nijntje gemaakt.
De lamp is compleet te bedienen met Home Assistant(MQTT), maar (niet onbelangrijk!) ook zonder dat wifi/home assistant werkt. Ongeacht de staat van het netwerk is het altijd mogelijk met de bestaande lichtschakelaar om de lamp of de sterrenhemel aan te zetten.(bij de eerste keer inschakelen gaat de lamp aan, en bij de 2e keer(binnen een paar seconden) de sterrenhemel.
ietsje minder electronica omdat het dit keer de hele boel omvat.
ik ben thuis nogal aan het knutselen met ESP's en apparaten slim maken.
zo is mijn oude boiler nu ook ineens slim met een zelf gebouwd stopcontact. omdat de software soms wat 'amateuristisch over komt (gewone html met wat tekst) heb ik AI eens op het ontwerk losgelaten.
heb ik 2 van mijn eigen thuis batterijen gebouwd
heb 2 temperatuur gecontrolleerde terrariums om planten (citrus) in te kweken
en heb ik ook aparte hardware (raspberry) lopen in mijn huis om het totale verbruik en zon opbrengst te zien, los van de commerciele software in de omvormer.
het worden allemaal grote programmas die met elkaar moeten samen werken en had deze keer een overzicht nodig waar alles vandaan komt of heen gaat. dus een losse ESP (ga het later bij een andere integreren).
dit is dus 100% door AI gegenereerd. ik heb gewoon IP adressen geleverd van de devices, welke code ze uitspuwen bij status opvragen en gezegd wat ik visueel wou hebben.
en ik vind het toch allemaal reuze makkelijk. ipv zelf uren code te zitten schrijven, kan je voor simpele programmas het gewoon aan AI vragen om voor jou code te schrijven.
qua foutzoeken gaat dat immens snel, zo vond AI in 1 van mijn programmas een kritisch probleem. als de wifi 5sec wegvalt kwam de ESP in een oneindige loop. AI heeft die fouten er ook uitgehaald (en ondertussen 20 andere dingen verknoeit, moet ik er wel bij zeggen). je moet die ferm in de gaten houden en zeker code overlezen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
https://youtu.be/UQhHpmMZIms?si=5OiFhIiAycKN3rI_
Een video over het gevaar (virussen/wormen) van het gebruiken van AI om software te schrijven en blijkbaar is ook github daardoor nu ook niet veilig meer. (denk ik, ik ben geen programmeur)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Er zit vast iets in de lucht dat iedereens ineens tegelijkertijd projectjes af heeft 
Die wolk is wel mooi geworden. Een hele tijd terug was er ook iemand die een complete kinderkamer versierd had, na een inkoopactie/samenkoopactie van o.a. 'roze' LED's (die na enige jaren zich vanbinnen toch blauwe LED's bleken te voelen en dat gingen uiten - het zijn net als witte LED's blauwe led's met "fosfor" en die "fosfor" verouderd).
Zitten er fase en nul naast elkaar met die zekeringen? Of is het eigenlijk dezelfde spanning? Want als het hooguit een valse "Schakelaar is aan" meetfout is valt het wel mee denk ik? (En misschien kun je zekeringhouders met plastic kapjes kwijt?).
Bij fase en nul zou je de nul niet zekeren, dus ik denk dat je voedende fase en 2 schakeldraden gezekerd hebt en de nul niet?
Dan wel opletten dat je niet de voedende fase en nul omwisselt waardoor alsnog fase en nul naast elkaar zitten. Er is wat te zeggen voor simpelweg afstand houden tussen alles, en/of een laag plastic.
Op woensdag 22 april 2026 12:19:33 schreef bprosman:
Als project stelt het niet veel voor
Nouja, het ziet er keurig uit, met een uitsnede in de print, kabeltjes opgebonden, connectortjes, labeltjes en een net kastje en alles. Gaat toch tijd in zitten.
Op zaterdag 16 mei 2026 12:50:25 schreef Lucky Luke:
Zitten er fase en nul naast elkaar met die zekeringen? Of is het eigenlijk dezelfde spanning? Want als het hooguit een valse "Schakelaar is aan" meetfout is valt het wel mee denk ik? (En misschien kun je zekeringhouders met plastic kapjes kwijt?).Bij fase en nul zou je de nul niet zekeren, dus ik denk dat je voedende fase en 2 schakeldraden gezekerd hebt en de nul niet?
Dan wel opletten dat je niet de voedende fase en nul omwisselt waardoor alsnog fase en nul naast elkaar zitten. Er is wat te zeggen voor simpelweg afstand houden tussen alles, en/of een laag plastic.
Het zijn de fase en 2 schakeldraden naast elkaar. Het plastic kapje heeft 2 scheidingsschotjes, dus ze kunnen elkaar nooit raken.
Het waren eigenlijk zekeringhouders met kapjes, maar had niet goed opgelet hoe breed de kapjes waren...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 16 mei 2026 12:50:25 schreef Lucky Luke:
Er zit vast iets in de lucht dat iedereens ineens tegelijkertijd projectjes af heeft
Ik denk dat ik weet waarom, mooier weer komt eraan projecten moeten af.
Want "iedereen" wil de zon opzoeken, al dan niet met de billen bloot.
Geen tijd meer voor projectjes. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eindelijk werkend:
mijn fiets houdt nu bij hoe hard ie gaat, en hoeveel stroom er door de motor gaat. De X as is in meters. (kennelijk logt ie de afstand in centimeters). Waar ik bang voor was is dat ik bij thuiskomst niet direct de boel zou kunnen uitzetten omdat ie nog verbinding zou moeten zoeken met de wifi om z'n log te offloaden. Maar de eerste upload vond plaats toen ik voor de deur afstapte en nog naar de deur moest lopen. Totaal heeft ie 6x de hele log geupload voordat ik hem geparkeerd had en uitgezet heb.
Ik heb nu in de postprocessing de boel tegen afstand uitgezet. Had ook tegen de tijd gekund. Ah. Die is ook leuk. IK wilde gaan zeggen: Dan kan je zien dat hoelang ik heb moeten wachten bij het stoplicht, maar kennelijk kon ik door precies toen ik tot stilstand kwam. Hier is die visualisatie. Nu zie je dat ik "strompel naar de deur" en "strompel naar binnen" heb gedaan.
De huidige implementatie logt iedere seconde als er aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Ik heb die voorwaarden kennelijk nog iets te slap staan zodat ie vrijwel altijd logt. Anderzijds, dat is nu maar een paar procent van de hele log, dus misschien laat ik het zo: levert toch niets op (#). Hij logt nu naar een array waar 4096 log entries in passen (64kbytes), maar tijdens het debuggen van de wifi code(*) riep ie dat er nog 133k vrij was. Dus dat kan ik makkelijk verdubbelen.
Nu naar de eerste log kijkend mis ik de accuspanning. Dus de logentries worden wel nog wat groter.
(*) Ik vermoedde een geheugen lek in m'n wifi code.
(#) Hmmmm. Als ik een kwartier de AH induik dan begint het natuurlijk wel aan te tikken al die "lege entries".
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Chinese shunt, 14.99mV bij 10A voor een 50A 75mV shunt (FL-2C 0.5%) is niet slecht. Nu nog testen bij hogere stromen over een langere periode, wat gebeurt er als de shunt opwarmt.
Brymen BM869s: 14.99mV — spanning over de shunt
Jesverty voeding: 1,00V uitgang, 9,993A stroom, 9,993W
Owon OEL1530 electronic load: CC mode, 10,000A ingesteld, 0,573V, 10,0008A gemeten
Heb een testkast gemaakt voor ledverlichting dat op een rail gemonteerd zit. De schakeling zorgt ervoor dat de fase en nul niet omgedraaid kunnen worden.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het geheel, omdat er nogal haast bij was.
Heb wel een tekening van hoe het eruit ziet.
Het systeem werkt via DALI, de fase kan apart geschakeld worden.
nonius
set SCE to AUX.
Ziet er strak uit! De aandacht voor detail is een lust voor het oog.
En géén beschadigde schroefkoppen op de aansluitterminals - er is duidelijk een passende schroevendraaier gebruikt! (persoonlijk ergernistje).
Maar vergis ik me of zit er een papiercondensator op de print? (X2)
Op donderdag 21 mei 2026 20:29:59 schreef nonius:
Ziet er strak uit! De aandacht voor detail is een lust voor het oog.
Bedankt!
Maar vergis ik me of zit er een papiercondensator op de print? (X2)
Ja, dat realiseerde ik me later ook, die is vervangen door een ander type.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik zocht net voor de grap eens op of RIFA nog wat anders betekend:
"Als Arabische meisjesnaam (betekent 'hoogte' of 'stijgen')"
Nou opstijgen deden ze zeker! 
Op vrijdag 22 mei 2026 14:54:53 schreef henri62:
Ik zocht net voor de grap eens op of RIFA nog wat anders betekend:
Dat klopt aardig ja. 
nonius
set SCE to AUX.
Nomen est omen! 
Toch in elk geval de rook die er uit komt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 21 mei 2026 16:27:07 schreef Lambiek:
Heb een testkast gemaakt voor ledverlichting dat op een rail gemonteerd zit. De schakeling zorgt ervoor dat de fase en nul niet omgedraaid kunnen worden.[bijlage]
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het geheel, omdat er nogal haast bij was.
Heb wel een tekening van hoe het eruit ziet.[bijlage]
Het systeem werkt via DALI, de fase kan apart geschakeld worden.
voor dali lichtlijnen. daar heb ik ook eens een tester voor gemaakt, blauwe 5P wieland met dali dimmer om de lijn geheel te testen voor de hoogwerker weg was daar. alsmede een tester voor de ledbakken zelf, die waren door een 3e partij gebouwd omdat het snel klaar moest, maar er zaten wel bedrading fouten in. met een netwerk tester van 15€ een snelle pinout tester gebouwd, dan werd een pallet bakken even voor de klus begon snel getest. anders kortsluiting in een lijn, en ga dan maar zoeken.
nonius
set SCE to AUX.
Een advertentie van Fatbeard maakte me attent op een handig ding, een 9V charge-adapter:
In het verleden gebruikte ik gewoon een losse 9V-batterijconnector wanneer ik tijdens herstellingen even iets moest voeden met de labvoeding i.p.v. een 9V-batterij, maar het nadeel is dat dan de polariteit omgekeerd wordt: rode draad wordt massa, zwarte wordt +. Dat is tot nog toe altijd goed gegaan maar slechts een kwestie van tijd dat je (ik) toch een fout gaat maken in een onbewaakt ogenblik van onachtzaamheid....
Dus n.a.v. het ding van Fatbeard even in de rommelbakjes gegraaid en twee oude aansluitingen van 9V-batterijen gevonden (ik sloop die clips altijd van een leeg 9V-batterijtje voor hij weggegooid wordt).
De twee clips aan elkaar gesoldeerd, een flinke klodder montagekit ertussen gedaan en de boel samengeperst.
En klaar is het handige adaptertje!