hallo
ik zag op internet filmpje dat ze van oude harde schijf een slijpmachine hadden gemaakt.
de print moest eruit en dan speciaal kasje aansluiten waar 2 draden in gaan en 3 draden uit, zie foto
ik zo,n kastje gekocht maar bij mij werkt het niet.
heeft iemand hier ervaring mee?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een harddiskmotor is veel te zwak/niet geschikt om er iets zinvols mee te doen met schuurschijven...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Meeste van dit soort filmpjes zijn AI bewerkt je ziet hem bvb slijpen maar dit is niet echt. Het is leuk om eens mee te experimenteren maar meer wordt het niet.
Als je zo'n harddisk wil laten draaien kan je ook de magneten van de leeskop er uit slopen en de kop laten zitten, en de originele print ook uiteraard.
Dan werkt ie gewoon met een externe voeding.
Ik heb eens met zo'n schijf gespeeld om er iets anders van te maken.
Maar je hebt er weinig aan, totaal geen kracht.
De magneten zijn wel handig, die zijn heel sterk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gemiddelde HDD motor is tegenwoordig zo'n 5W, een slijp/schuurschijf iets van 500-1000W... (dat zegt genoeg)
CrossFireX
ja als die twee magneten aan elkaar vast kleven en je dun velletje zit ertussen... Dat zal je gegarandeerd lang kunnen na vertellen met een bloedblaar in je vingers, vraag me hoe ik het weet...
Voor grote pure opslag zijn oeroude HDD nog altijd de beste keus, ook vandaag de dag.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]
Arco
Special Member
SSD's zijn beter bruikbaar: met een stuk schuurpapier eromheen prima bruikbaar als handschuurblok... 
Voordeel van een 'echte' HDD is ook dat die meestal een vooraankondiging doet voordat die echt kapot gaat.
(een SSD scheidt er gewoon van de ene op de andere dag compleet mee uit)
nonius
set SCE to AUX.
ik zag op internet filmpje dat ze van oude harde schijf een slijpmachine hadden gemaakt.
Da's nog niks! MacGyver kan met een Zwitsers zakmes, een zakdoek en een schoenveter een parachute maken!
En als je wist wat het A-team wel niet allemaal kan bouwen met een 'toevallig' rondslingerend autogeen lasset en van wat afvalstaal.... complete pantserwagens!
Je moet niet alles geloven wat ze op internet zetten.
Ohm-Pi is duidelijk geen 'out-of-the-box' denker.... 
Wat serieuzer: om de motor van een hardeschijf aan te sturen zou ik gewoon de originele printplaat gebruikt hebben. Uitzoeken wat het motordriver-IC is, daar de juiste logische signaaltjes instoppen (datasheet) en de motor draait. Zoek bijv. ook eens naar 'harddrive clocks' op YouTube.
.
De motor laten draaien is niet zo'n probleem. Maar met het minimale vermogen kun je nog niet eens als gemotoriseerde nagelvijl gebruiken.
Tip: vergeet de harde schijf en koop een setje diamant wetsteentjes bij de toolstation. Handmatig slijpen werkt erg goed en snel daarmee. Geen topkwaliteit maar de mijne worden ruim 5 jaar gebruikt voor bijna al m'n gereedschap. https://www.toolstation.nl/diamant-slijpbladen-set-3-delig/p56163
'Diamonds are an engineer's best friend'
nonius
set SCE to AUX.
[CrossfireX] ja als die twee magneten aan elkaar vast kleven en je dun velletje zit ertussen...
En doe datzelfde nu eens met 36 magneten N42 van 25*50*12mm.... die nemen wel wat meer mee dan alleen een stukje vel; ik heb gegild als een speenvarken! Kostte ongeveer een pleister voor elke geplaatste magneet.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 31 mei 2026 23:28:03 schreef Arco:
Gemiddelde HDD motor is tegenwoordig zo'n 5W, een slijp/schuurschijf iets van 500-1000W... (dat zegt genoeg)
Op zondag 31 mei 2026 23:30:24 schreef revado:
De meesten zijn SSD tegenwoordig.
SSD harddisks bestaan niet! 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (39%)]
Arco
Special Member
Op zondag 31 mei 2026 23:40:29 schreef nonius:
Da's nog niks! MacGyver kan met een Zwitsers zakmes, een zakdoek en een schoenveter een parachute maken!
En als je wist wat het A-team wel niet allemaal kan bouwen met een 'toevallig' rondslingerend autogeen lasset en van wat afvalstaal.... complete pantserwagens!
Mythbusters heeft dat eens onderzocht:
Van de MacGyver 'uitvindingen' werkten de meeste niet, die van het A-team wonderlijk genoeg wel... 
MacGyver had ook vaak onrealistische zaken.
Zo maakte 'ie in een aflevering een gemotoriseerde hangglider van een cementmolen, kruiwagen, bamboestengels, huisvuilzakken en ducttape...
benleentje
Golden Member
Op zondag 31 mei 2026 23:40:29 schreef nonius:
[...]
De motor laten draaien is niet zo'n probleem. Maar met het minimale vermogen kun je nog niet eens als gemotoriseerde nagelvijl gebruiken.
Dat moet met een HDD motor nog wel net kunnen. vooral met beleid en als je hem op toeren houd een mooie nagel vijl.
ik zo,n kastje gekocht maar bij mij werkt het niet.
Niet zo heel raar. Zo een kastje is voor een gewone BLDC motor. De hdd motor is een bijzondere BLDC motor en heeft een hele ander aansturing nodig. Een HDD motor heeft 4 draden en een dit kastje is bedoelt voor BLDC motoren met 3 draden.
CrossFireX
Op zondag 31 mei 2026 23:33:22 schreef Arco:
SSD's zijn beter bruikbaar: met een stuk schuurpapier eromheen prima bruikbaar als handschuurblok...Voordeel van een 'echte' HDD is ook dat die meestal een vooraankondiging doet voordat die echt kapot gaat.
(een SSD scheidt er gewoon van de ene op de andere dag compleet mee uit)
Zo een SSD stopt er niet ineens mee, maar gaat wel in een READ-ONLY state dan, en ja de goedkopere die stoppen dan ineens. Maar de goede gaan eerst in alleen lezen toestand, dan kan je alles nog snel kopiëren.
Op zondag 31 mei 2026 23:49:02 schreef vergeten:
[...]
SSD harddisks bestaan niet!
Foutje, moet natuurlijk zijn Solid State Doosje. 
Op zondag 31 mei 2026 23:38:09 schreef revado:
CrossFireX en Arco, +1
Ook +1
Hier alleen maar HDD's om de genoemde redenen.
Arco
Special Member
Op zondag 31 mei 2026 23:52:30 schreef CrossFireX:
[...]
Zo een SSD stopt er niet ineens mee, maar gaat wel in een READ-ONLY state dan, en ja de goedkopere die stoppen dan ineens. Maar de goede gaan eerst in alleen lezen toestand, dan kan je alles nog snel kopiëren.
Ik heb al zo'n 8 kapotte SSD's gehad, die gingen allemaal niet in 'lezen' stand, maar meteen in de 'kapot' stand... 
(ook die van 'goede' merken als Samsung...)
CrossFireX
De enige kapotte die ik ooit heb gehad was een ADATA XPG SX900 en een Samsung 860 EVO, daar kon ik alles nog wel van kopiëren in mijn geval. Ik heb er nog geen gehad die helemaal uitvallen en niks meer doen tot nu toe. Hoeft ook niet, maar ik heb wel HD Sentinel Pro op mijn systeem staan nu, die in een oogje in het zeil houd op mijn SSD hier in gebruik.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
@Arco
Weet je misschien ook na hoeveel jaar gemiddeld of bij benadering hoeveel Gb lees of schrijfacties?
Of zou er sprake kunnen zijn van een soort random planned obsolescence?
De kassa moet wel blijven rinkelen bij de fabrikanten. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (21%)]
CrossFireX
Als je dichtbij of over de door de fabrikant aangegeven TBW waarde komt mag je de eerste fouten verwachten. De duurdere soorten hebben een aanmerkelijk hogere TBW waarde dan natuurlijk.
Dan hangt het ook nog eens af welke type flash je SSD gebruikt, QLC is af te raden in elk geval.
MLC is het beste nand als je die nog vind, het meeste zijn ze nu allemaal TLC en dat is minder goed dan MLC.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
vergeten
Golden Member
Op maandag 1 juni 2026 00:11:46 schreef CrossFireX:
De enige kapotte die ik ooit heb gehad was een ADATA XPG SX900 en een Samsung 860 EVO, daar kon ik alles nog wel van kopiëren in mijn geval. Ik heb er nog geen gehad die helemaal uitvallen en niks meer doen tot nu toe. Hoeft ook niet, maar ik heb wel HD Sentinel Pro op mijn systeem staan nu, die in een oogje in het zeil houd op mijn SSD hier in gebruik.
Welke SSD monitor je daarmee?
Daar heeft Samsung Magician voor of is die beduidend minder?
CrossFireX
Die Hard Disk sentinel houd ook mijn HDD en andere merken SSD in het oog, Samsung is enkel Samsung. Ik heb bvb ook een WD SN850X NVMe hier.
Hard Disk Sentinel (HDSentinel) is a multi-OS SSD and HDD monitoring and analysis software. Its goal is to find, test, diagnose and repair hard disk drive problems, report and display SSD and HDD health, performance degradations and failures.
nonius
set SCE to AUX.
Net eventjes gezocht naar die filmpjes. Ongelooflijk, waarom bedotten mensen de boel zo? En kan bijna niet geloven dat mensen erin trappen.
https://www.youtube.com/watch?v=Cprx_nivVsQ&t=207
In deze video gebruikt hij een staaf ferrocerium (synthetische vuursteen) om toch maar een flinke vonkenregen te kunnen maken en te illustreren hoe goed het toch wel niet werkt....
Wat een partij sukkels. Zonde van de bandbreedte.