Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 2 juni 2026 21:54:57 schreef gerard1:
heeft iemand schema om losse motor op bv 12v te laten draaien alleen om motor te testen?
Dat is precies wat jij zou moeten hebben gemaakt; rood op plus van batterij/voeding. zwart op min batterij/voeding. overige drie draden naar de motor. servotester op de PPM input aansluiten klaar!
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Zelfs iemand die blond en grijs is kan hiermee overweg... Je hebt geen diploma raketgeleerde nodig, maar tof om eens op de hobbytafel mee te experimenteren en ervan te leren.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 2 juni 2026 23:33:01 schreef gerard1:
ik ben niet blond en grijs aan het worden.
ik heb het zo aangesloten als op filmpje maar doet niets.
ik meet zelfs geen spanning op de 3 draden van uitgang.
voeding is 12v
Dat je geen spanning meet kan normaal zijn. Als er al iets is dan zijn het hele snelle korte pulsjes die je niet ven met een gewone meter kan meten.
ik heb de print van een oud harde schijf afgehaald en de 3 draden die naar motor van harde schijf liep nu op de
te testen hardeschijf gezet.
motor draait oke en de print levert 10v wisselspanning (zal wel iets met pulsjes wezen maar wel te meten)
ik vind het alleen teveel materiaal omdat de print ook een computervoeding nodig heeft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met de rode hobby esc waar voed je de boel dan mee?
Je hebt iets verkeerd aangesloten. Dus laat goede fotos zien van jou opstelling. Misschien kunnen we het probleem zien.
De meeste ( niet de hele antieke) harddisks kan je gewoon met 5 volt voeden.
Daar zijn usb to sata kabeltjes voor te koop, of je maakt er zelf een door een sata kabel te amputeren van een oude voeding en dan rood-zwart voor 5 volt.
Dan kan je de bestaande print laten zitten, magneten er uit bij de leeskop en draaien maar.
Waarna je zelf kan constateren dat die schijf totaal geen kracht heeft en een dremel toch beter werkt 
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
hardbass
PE2BAS
Even los van de usecase, het aansturen van zoon motortje is wel leuk natuurlijk. Hebben hdd motoren ook feedback? Iets van encoders ofzo?
Dan zou je met dit project er best wat leuke dingen mee kunnen doen:
https://simplefoc.com/
Voor ts zijn doel is dit wel veel te overdreven natuurlijk.
Die ESC die ts gebruikt zou wel gewoon moeten werken toch? Of werken die elleen met bldc motoren die een heel lage wikkel weerstand hebben oid?
Met die esc zou je trouwens wel een fatsoenlijke bdlc kunnen aansturen. Ik weet dat makita slijptollen heeft op accu met dit soort motoren. Dat heeft echt wel power. (Je batterij is wel leeg in 5 minuten)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het aansturen van een 3fase motor is "lastig" omdat je moet weten waar de rotor zich bevind om de juiste aansturing te vinden. Encoders of hall sensors. Die dingen kosten geld.
Dus er zijn mensen geweest die hebben geprobeerd of het ook zonder kan. Wat blijkt: Dat kan.... maar dan moet de motor wel voldoende toeren draaien.
Zolang de belasting bij stilstand heel licht is, kan je de boel op gang brengen door blind de boel met iets "lompheid" meer stroom te sturen dan strict noodzakelijk. Als ie dan eenmaal genoeg toeren heeft dat je uit de spanningen en stromen kan deduceren waar de rotor zich bevind, dan kan je hem vanaf dat moment de boel optimaal aansturen.
Een harddisk, maar ook een model vliegtuig motor leent zich hier prima voor. Er is nauwelijks belasting bij lage toeren en de belasting komt pas als er ruimschoots voldoende toeren zijn om het elektrisch te kunnen oplossen.
Een motor / controller voor een voertuig met wielen (RC autotje, fiets, auto) leent zich daar minder voor: voor RC autos koop je een andere controller en motor die de sensoren verplicht stellen / aan boord hebben.
@hardbass: zou gewoon moeten werken.
nonius
set SCE to AUX.
Heb net even op m'n werkbankslijpmachine gekeken. Daar zit een 185W motor op. Ik schat zo'n hardeschijfmotortje op een half watt?
Waarna je zelf kan constateren dat die schijf totaal geen kracht heeft en een dremel toch beter werkt
Heb ooit zo'n harddisk-motortje wel eens gebruikt als generator voor een zelfbouw anemometer. Werkte verdraaid goed, ze lopen heel erg licht, al bij het geringste zuchtje. Heeft het jarenlang volgehouden in weer en wind (er zat een origineel Vetus schoepenrad op dat de motor gelijktijdig beschermde tegen regen en sneeuw).
Zo'n hardeschijf-motortje laten draaien is inderdaad leuk als experiment, heb ik ook gedaan, maar ik heb nooit enig praktisch nut kunnen bedenken voor zo'n zwak motortje. Hooguit een hardeschijf-klok. Bedenk: als een harde schijf eenmaal op toeren is hoeft de motor alleen maar luchtweerstand en wrijvingsweerstand van de kogellagertjes te overwinnen. Dus ze hoeven niet veel vermogen te hebben, zolang ze de schijf maar in een redelijke tijd op toeren kunnen brengen. En voor die hele korte opstarttijd kun je de motors zelfs nog flink overbelasten, waardoor je ze nog verder kunt onderdimensioneren....
Als OP toch persé een slijpmachine wil fröbelen dan zou ik eerder op zoek gaan naar een afgedankte accuboormachine, die met 12V uit een accu voeden (of uit een flinke voeding) en een slijpschijf of schuurschijf in de boorkop monteren. Dan heb je in elk geval iets waar je wel enigszins mee kunt slijpen, al blijft het behelpen (geen toolrest).
Heb hier ook een ouderwetsche handslijpmachine met zwengel, en het is verbazingwekkend hoeveel kracht/vermogen er nodig is als je daadwerkelijk wat materiaal wil verwijderen.....
Dit ding van rond 1920 kun je *wel* serieus mee slijpen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 juni 2026 10:09:51 schreef nonius:
Heb net even op m'n werkbankslijpmachine gekeken. Daar zit een 185W motor op. Ik schat zo'n hardeschijfmotortje op een half watt?
Nee, De "lompe" variant doet wel iets van 1A bij 12V: 12W.
Edit: De "seagate 7200.7 200Gbyte" op mijn bureau doet 0.7A bij zijn top-toerental (12V tegen EMK). 8.4W.
Je hebt het dan over "hoog toerental" schijven met veel platters en verkocht als "high performance". Die worden dan ook echt warm als ze draaien.
Ik heb even een proef-opstelling gemaakt.
En dat draait gewoon in 1x. (Na een halfuur
De motorcontroller probeert bij opstarten "Beep beep beep!" te doen met de motor als luidspreker. Dat blijkt bij een harddisk-motor niet nauwelijks te werken.
Hij draait: https://prive.bitwizard.nl/VID_20260604_104519485.mp4
(nog steeds: niet de moeite genomen om het uit te zetten voordat ik hier ging typen.... )
nonius
set SCE to AUX.
1A bij 12V (12W) lijkt me enorm veel. Als ik kijk naar de iele draadjes die naar de hardeschijf-motors gaan die ik ken (zie ook anemometer) dan kan daar absoluut geen 1A doorheen gejaagd worden zonder rookverschijnselen.
De complete harde schijf op de foto trekt 0.72A (@5V) en 0.35A (@12V), dan kom ik op 7.2W uit voor de hele schijf, dus motor en electronica samen. Da's beduidend minder dan de 12W voor alleen de motor....
Of wordt die 1A alleen tijdens het opstarten getrokken? Want 12W alleen maar om wat luchtweerstand en lagerwrijving te overwinnen lijkt me heel erg veel....
[Edit: en ook 8.4W i.p.v. 12W lijkt me nog steeds excessief veel voor dat hele kleine beetje weerstand dat overwonnen moet worden, als de schijf eenmaal op toeren is.]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het zou best kunnen dat op het nominale toerental nog niet de volledige tegen-EMK bereikt is. Dan had ik hem sneller dan "7200" bij die 0.7A.
Deze seagate motor doet 4A (piek) en dan iets van 2A continue indien nodig. Als normale harde schijf niet, maar als het moet, dan kan de motor dat.
Op het filmpje draaide ie "super langzaam". Anders doet ie een heel rondje binnen de sluitertijd en zie je hartstikke helemaal niets. Ik heb hem nu iets harder staan en met het blote oog zie ik hem al niet draaien. Ik was even wat printplaten bestukken, en toen ik terugkwam was ik van: Ik hoor helemaal niets, draait ie wel? En als ik goed keek kon ik zien dat ie draait...
Goed, ik ga de scoop aanslingeren. Moment.
Bij 300mA stroom uit de 12V doet ie 1 elektrische omwenteling in ongeveer iets minder dan 5ms. Nauwkeuriger aflezen is een oefening voor de lezer. 5ms per omwenteling zou 12000 RPM zijn. Hij zal wel een elektromagnetische vertraging hebben, dus niet een volledige mechanische omwenteling per elektrische. De factor zal 3 of nog meer zijn. Ga ik zo meten.
Bij 660 mA draait de motor volledig "tegen de tegen-EMK aan". De PWM is ook verdwenen, hij wordt vol met 12V aangestuurd.
Nu doet ie 1.66ms per elektrische omwenteling. 600 omwentelingen per sec, 36000 ERPM. Nu staat ie fors te blazen.
... nieuw experiment opgezet en uitgevoerd ...
Deze motor is 4 ERPM per (M)RPM. Dus als we 36000 ERPM zien, dan is het inwerkelijkheid 9000 RPM. Dus omdat ie nominaal 7200 RPM hoort te doen, kan ie dus een 25% sneller dan nodig zodat er wat marge is voor als de 12V niet precies de 12.3V is die ik had aangebracht...
(Ik heb denk ik 3/4 omwenteling met de hand gedaan (REW-ESC) voordat ik een markering heb aangebracht en ben gaan tellen. Daarna heb ik alsnog 4 complete ERPM (24 x commuteren) met de hand gedaan om te zien dat ie inderdaad precies uitkwam waar ie begonnen was.)
Update; Mijn ESC mag tot 16.8V. Op 17V loopt er ongeveer 1A. Je mag er van uitgaan dat ie dan richting de 12k RPM draait.
Op donderdag 4 juni 2026 08:43:02 schreef hardbass:
Even los van de usecase, het aansturen van zoon motortje is wel leuk natuurlijk. Hebben hdd motoren ook feedback? Iets van encoders ofzo?
De feedback komt van de leeskop(pen). Zodra de HDD motorspoelen een draaiveld creeren dan gaat de motor vanzelf draaien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 juni 2026 13:03:03 schreef Bobosje:
De feedback komt van de leeskop(pen).
Nope.
Edit: Aanvulling: Het is een synchroon motor (BLDC). Dat betekent dat zomaar een draaiveld aanbrengen NIET gaat werken, waar dat wel werkt bij een asynchrone motor.
TS vroeg:
heeft iemand hier ervaring mee?
Ik nu wel. 
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
Dat betekent dat zomaar een draaiveld aanbrengen NIET gaat werken
Klopt inderdaad, ik herinner me van mijn experimenten (ca. 15 jaar geleden) dat het motordriver-IC (met 3 externe FETs) via een ingebakken algorithme het toerental langzaam omhoog 'rampte', zonder feedback. De datasheet van het IC was enorm verhelderend en behulpzaam wat dat betreft. De motor wordt 'in the blind' opgestart.
Het vermogen van de motor van Rew verbaast me ten zeerste; ik heb(*) hier ook een doos met oude HDD-motoren liggen (don't ask....) maar kan me niet herinneren dergelijke zware motoren te hebben gezien.
[Edit: *HAD* een doos met motoren; blijkbaar heb ik ze toch afgevoerd, kan de doos niet meer vinden. Had 'voor de zekerheid'
nog wel een paar HDD-motoren eruitgehaald en in een andere doos met motoren (don't ask....) gestopt. Waarschijnlijk als backup voor de anemometer. Eén van deze motoren moet ik ooit mee geëxperimenteerd hebben, gezien de fasevolgorde die ik erop aangetekend heb.]
Foutje, ik dacht dat rew het over een modelbouw BLDC had.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 4 juni 2026 14:29:22 schreef Arco:
De Fujitsu M2266 gebruikte 12V@5A max...
Het kan best dat de "manier van specificeren" wat veranderd is. De iets dikkere seagates, trekken zomaar 4A bij het opstarten (is ook "5A max"). Maar sinds "eco" en millieu, claimen ze liever "gemiddeld 0.5A" (na opstarten, wat ze er dan niet bij vertellen).
Dat zal veel verder terugzakken dan bij dat lompe ding. (De redelijk moderne 7200.7 seagate lag in de buurt van een zwik van die lompe dingen. Dus die heb ik ook nog bewaard).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die Fujitsu's maakten enorm veel leven en je verbrandde je vingers er aan bij normaal gebruik... (boven de 60 graden)
Vreemd genoeg gingen ze bijna nooit kapot. (we hebben er honderden in 24/7 dienst gebruikt)
Je was er wel eens verbaasd over hoe zoiets loeiheets toch heel bleef...
in mijn oude hardeschijf zitten geen kogellagers ,alleen brons wat vast staat na jaren niet gebruikt.
daarom probeer ik met externe voeding motor los te krijgen.
Misschien dat ook na die lange tijd de sliders/koppen tegen de disk platters "plakken" wat het nog lastiger maakt om de motor in beweging te krijgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heel klein drupje WD40 op de lagerbus een een paar uur wachten...
De olie in de lagerbus is meestal hard geworden.
Op vrijdag 5 juni 2026 13:48:44 schreef gerard1:
in mijn oude hardeschijf zitten geen kogellagers ,alleen brons wat vast staat na jaren niet gebruikt.
daarom probeer ik met externe voeding motor los te krijgen.
Is het de bedoeling dat je die schijf weer werkend /leesbaar gaat maken?
Of puur om te expirimenteren?
Dan heb ik nog wel een stapel oude liggen...
[Bericht gewijzigd door revado op (10%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Gerard1] in mijn oude hardeschijf zitten geen kogellagers ,alleen brons
Gesinterd-brons glijlagers in de motor van een harde schijf? Dat verbaast me hogelijk, dat ben ik nog nooit tegengekomen. Ik ben daarin alleen maar zeer kleine radiale kogellagertjes tegengekomen.
De motortjes van floppydisks en CD-roms waren daarentegen meestal (altijd?) wel met glijlagers.
(Uitgezonderd de motoren van snaar-aangedreven 8" floppydisks, die waren wel kogelgelagerd, maar dat waren gewoon 110V kortsluitankermotoren van ca. 10x10x10cm....)

