En hier een filmpje over het controllertje dat de TS heeft gebruikt, leuk om eens mee te experimenteren maar niet voor een slijpmachine... :+
https://www.youtube.com/watch?v=oMHazJ5Gs9c

Dat is gewoon een snelheidsregelaar die ze in de RC hobby gebruiken. In mijn RC helicopters en RC auto zitten ze ook. Koop een RC motor en sluit die aan op je controller, dan heb je wel een bruikbare combinatie.

Op maandag 1 juni 2026 01:09:14 schreef nonius:
Net eventjes gezocht naar die filmpjes. Ongelooflijk, waarom bedotten mensen de boel zo? En kan bijna niet geloven dat mensen erin trappen.

https://www.youtube.com/watch?v=Cprx_nivVsQ&t=207

[bijlage]

In deze video gebruikt hij een staaf ferrocerium (synthetische vuursteen) om toch maar een flinke vonkenregen te kunnen maken en te illustreren hoe goed het toch wel niet werkt....

Wat een partij sukkels. Zonde van de bandbreedte.

Dat filmpje had ik niet eens gezocht, maar wat een nepzooi!
Die platters van een HD zijn spiegelglad, daar heb je helemaal niets aan als slijpschijf.
Het is nog een soort aluminium ook, dus zacht.
Tsja, Youtube loopt steeds voller met onzin, en dat aangemoedigd door de AI en Chat-dinges leugensites.

Op maandag 1 juni 2026 00:14:10 schreef vergeten:
@Arco
Weet je misschien ook na hoeveel jaar gemiddeld of bij benadering hoeveel Gb lees of schrijfacties?

Nee,

Waren Windows PC's die 24/7 aan stonden. (SATA en M.2)

Veel SSD's geven een MTBF van 1.000.000 uur of meer, maar dat zegt natuurlijk niks over de levensduur...
Als de helft direct kapot zou gaan en de andere helft na 2.000.000 uur, dan is de MTBF nog steeds 1.000.000 uur.

Maar de kans dat je een 'rotte' treft is wel 50% dan... :+

Mijn Samsung 870 EVO 1TB staat nu op TBW 35.2
Ze geven een TBW op van 4800.

Dan heb ik nog even te gaan! (hoop ik) :)

Op maandag 1 juni 2026 09:32:53 schreef revado:
Tsja, Youtube loopt steeds voller met onzin, en dat aangemoedigd door de AI en Chat-dinges leugensites.

+1

Youtube en andere media zullen snel volslippen met door AI verzonnen leugenachitge troep. Ook in veel speelfilms is bijna alles compleet nep en verzonnen en het gebeurd niet alleen bij science fiction films, wie kijkt daar nog naar... Veel TV / internet commercials vandaag de dag zijn ook AI troep, niets is bijna meer echt.
Die KPN AI katten mogen worden doorgespoeld.

Op maandag 1 juni 2026 00:17:02 schreef CrossFireX:
Als je dichtbij of over de door de fabrikant aangegeven TBW waarde komt mag je de eerste fouten verwachten. De duurdere soorten hebben een aanmerkelijk hogere TBW waarde dan natuurlijk.

Dan hangt het ook nog eens af welke type flash je SSD gebruikt, QLC is af te raden in elk geval.
MLC is het beste nand als je die nog vind, het meeste zijn ze nu allemaal TLC en dat is minder goed dan MLC.

Ik vind MES eigenlijk nog steeds de beste.

MES is geen eigenschap van een SSD.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (67%)]

[Revado] Die platters van een HD zijn spiegelglad, daar heb je helemaal niets aan als slijpschijf. Het is nog een soort aluminium ook, dus zacht.

Hij had wel de moeite genomen om een schuurschijfje op de aluminium plaat te plakken. Maar zou me niet verbazen dat er ook 'hackers' zijn die wat lijm spuiten op de schijf, zand eroverheen strooien en vol trots hun 'fantastische hack!' delen met de rest van de wereld. Gratis slijpmachine met gratis slijpsteen!

Alles voor de kliks! En blijkbaar zijn er toch mensen die erin trappen (zie startpost).

Om de haverklap suggereert YouTube me ook een filmpje van een 'grandioze hack! Moet je zien!' met een penlite batterij in de kop van een accuboormachine geklemd. Die komt nu toch al een paar jaar voorbij. Geen idee waar het om gaat, ik vertik het om op die clickbait te klikken en inkomen te generen voor die cynische oplichters 'content creators'.

En waar komt die epidemie van Vietnamese dames in ondergoed vandaan die allerlei dingen repareren, van motorfietsen en kettingzagen tot tractors?

Ik heb altijd gedacht dat dit juist het domein van lelijke mannen in vuile overalls was! Is er nou helemaal niets meer heilig in deze wereld?!

Dat was vroeger al zo. Je had zo'n klusser van eigen huis en tuin. Mijn neef is ooit bij zo'n opname geweest. Die klus-presentator doet wat voor de camera, dan komen de vakmensen die het uitvoeren en op het laatst zie je de presentator weer wat doen.

Er zijn ook veel videos uit die Azie hoek waar ze motorfietsen totaal "verroest" uit een greppel trekken en hem dan tot nieuw restaureren. Daarbij zit er roest op plastic terwijl ze de roest op ijzer er zo afwassen. Als je goed kijkt en wat ervaring hebt met motor restauratie zie je gelijk dat het fake is. Ze spuiten er waarschijnlijk afwasbare bruine verf of sinterveld modder ofzo op. Ook de hoeveelheid van dat soort motoren dat ze "vinden" is compleet ongeloodwaardig.

Zelfde geld voor veel horloge restauratie videos. Een Rolex die zo te zien 100 jaar in een gier put heeft gelegen met verbrijzeld glas. En zo vinden ze er tientallen tot honderd per jaar. Ik denk dat ze gewoon een fake beschadigen en dan een andere fake uit elkaar halen voor al de onderdelen en zo van twee weer een goede maken.

Er zijn zelfs TV restauratie videos die net zo fake zijn.

Of een muziek keyboard uit de blubber vissen, heel apart dat ze precies weten WAAR dat ding ligt.
Dat gaat uit elkaar en werkt weer na een hoop kliks op youtube >:)

Dat programma heette toch eigen gruis en puin? :)

Op maandag 1 juni 2026 13:48:23 schreef Bobosje:
[...]
Die KPN AI katten mogen worden doorgespoeld.

die van mijn buren ook , heb weer schrikdraad neer gezet om te voorkomen dat ze in onze tuin schijten :(

Daar heb ik wel een (zelfs meerdere) oplossing voor.
Maar dat valt buiten het bestek van dit forum en ik heb gelijk de dierenbescherming in mijn nek.

Op maandag 1 juni 2026 18:39:06 schreef fred101:
Er zijn ook veel videos uit die Azie hoek waar ze motorfietsen totaal "verroest" uit een greppel trekken en hem dan tot nieuw restaureren. Daarbij zit er roest op plastic terwijl ze de roest op ijzer er zo afwassen. Als je goed kijkt en wat ervaring hebt met motor restauratie zie je gelijk dat het fake is. Ze spuiten er waarschijnlijk afwasbare bruine verf of sinterveld modder ofzo op. Ook de hoeveelheid van dat soort motoren dat ze "vinden" is compleet ongeloodwaardig.

Dan heb je ook nog filmpjes van "dierenredders¨. Die brengen het slachtoffer eerst in een gevaarlijke en pijnlijke omgeving en stom toevallig "vindt" de redder met zijn filmmaatje het dier in zeer slechte omstandigheden en "redt" ze dan uit hun dodelijk gevaarlijke toestand.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (74%)]

Op zondag 31 mei 2026 23:10:05 schreef gerard1:
ik zo,n kastje gekocht maar bij mij werkt het niet.
heeft iemand hier ervaring mee?

Zo te zien zou het op deze manier ongeveer moeten kunnen werken. Hoor je beep, beep beep, als je de spanning aansluit?

Op maandag 1 juni 2026 01:25:31 schreef CrossFireX:
En hier een filmpje over het controllertje dat de TS heeft gebruikt, leuk om eens mee te experimenteren maar niet voor een slijpmachine...

Waarom niet? Die van TS zal iets van 40A zijn en zeker 20V aankunnen. Dan hebben we het over 800W, en men zei 500-1500W voor een slijpmachine. Het enige onderdeel wat die 800W niet aankan dat is de motor van de harddisk.

[Bericht gewijzigd door rew op (44%)]

een keer op discovery een programma gezien waar ze oude leegstaande gebouwen gingen bekijken. na een zoektocht stonden ze buiten na te praten, en te mopperen dat ze niks hadden gevonden,......maar hee,....wat zie ik daar in de struiken glinsteren (gaan kijken), en ze vonden een harley davidson in de struiken,...ding er uit getrokken, bekeken,.... maar ze vonden wel dat ze pech hadden, want er zat geen carberateur op 8)7 .

ja je hebt van die dagen, dan zit het gewoon tegen......doe je niets aan :'(

Op maandag 1 juni 2026 17:30:03 schreef nonius:
[...]
En waar komt die epidemie van Vietnamese dames in ondergoed vandaan die allerlei dingen repareren, van motorfietsen en kettingzagen tot tractors?

Blijkbaar ben je op een bl0t3-t13t3n site geweest :)
Misschien moet je je cookies eens opruimen :)
Of incognito mode gebruiken...

Blijkbaar ben je op een bl0t3-t13t3n site geweest

Volstrekt niet. Maar ik bekijk wel veel filmpjes over reparaties en onderhoud van allerhande zaken. Het is niet helemaal toevallig dat ik ook op CO zit.... :)

Misschien moet je je cookies eens opruimen of incognito mode gebruiken...

Ik zou dan eerder voor TOR kiezen. Maar dat gaat wel erg ver voor dagelijks gebruik.

Inderdaad, incognito modus staat permanent aan; cookies worden standaard geblokkeerd en om permissie gevraagd; na het elke dag afsluiten van de browser worden alle cookies verwijderd.

Overigens maak ik me al lang niet meer zoveel zorgen over cookies maar wel veel meer over browser-fingerprinting. Ik maak toch al regelmatig mee dat men weet waar ik eerder op gezocht heb op andere sites, info die ze niet uit cookies gekregen kunnen hebben maar op een andere manier moeten hebben vergaard.

Ik heb overigens geen YouTube-account en log er ook nooit op in. Dat betekent ook dat ik nooit adult content daar te zien krijg en dat ze, los van cookies en finger printing, in principe geen profiel van mij kunnen hebben. Maar na een paar reparatiefilmpjes bekeken te hebben in een sessie weten ze natuurlijk wel dat je belangstelling daar ligt en niet bij, zeg, de nieuwste kleur nagellak of de beste watervaste lippenstift..... En dan worden de reparerende Vietnamese dames en 'boormachines met penlite in de boorkop' behoorlijk gepusht.

Google gebruik ik NOOIT, om privacy-redenen. Geen G-mail, geen YouTube-account.

Ik doe m'n best binnen de grenzen van het redelijke maar het is feitelijk een verloren slag met de moderne, agressieve tracking-methodes.

Door alleen Google / Gmail niet te gebruiken zul je Google niet buiten de deur kunnen houden. BIjna elke site gebruikt / maakt verbinding met GoogleAnalytics en daarmee vergaart Google enorm veel info over je surf gedrag en is Google o.a. in staat je locatie redelijk nauwkeurig te bepalen door de logs van je internet verkeer te parsen.
Wil je Google zoveel mogelijk buiten de deur houden dan zul je actief alle scripts van Google moeten blokkeren tijdens het browsen.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat Google MIJ gebruikt....

Google (mis)/(ge)bruikt iedereen.
Het is "gratis", "betaald" zal er worden.

waarom hebben jullie het over ssd? die draait toch niet?
heeft iemand schema om losse motor op bv 12v te laten draaien alleen om motor te testen?
ik heb een keer gehad dan motor vast stond en wil nu uitsluiten dat het niet aan de print ligt.

Ze hadden het over SSD omdat die steeds meer HDD beginnen te verdringen, al zijn ze nog steeds goed verkrijgbaar en degelijk als opslag. Ze zijn wel gruwelijk traag in vergelijking met een SSD. Daarom kwam het ter sprake.

In het filmpje dat ik poste toont hij een pakket met een kleine maar toch krachtige inductie 12V motor erbij. Deze motor trok letterlijk amperes en je moet al een degelijke voeding hebben. Daar heb je geen schema voor nodig, gewoon die drie draden aansluiten op de motor en de andere twee op voeding, daar heb je toch geen schema voor nodig? Het staat nota bene op foto hoe je het moet aansluiten. Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe je het moet aansluiten. Ik heb de indruk dat je niet eens naar het filmpje gezien hebt, daar legt hij alles mooi uit. Houd er rekening mee dat deze controller die je hebt enkel werkt met 3 fasen motor, zonder borstels. Om het in vakjargon uit te drukken, deze controller is enkel compatibel met zogenaamde BLDC motoren. Met andere woorden, je kan hier niet zomaar elke 12V motor op aansluiten die je in schuif hebt liggen, als je dat wel doet is de kans groot dat je controller kapot gaat.

ik ben niet blond en grijs aan het worden.
ik heb het zo aangesloten als op filmpje maar doet niets.
ik meet zelfs geen spanning op de 3 draden van uitgang.
voeding is 12v

Ik probeer je te helpen en dan geef je zo een raar antwoord? Ik ben ook niet blont of grijs... :+

Je zei dat je eerder al een willekeurige motor aangesloten hebt, veel kans dat je controller al naar de haaien is.
En toon eens een duidelijke foto van je opstelling, mijn glazen bol doet het momenteel niet.
Kan verschillende oorzaken hebben, je printje is kapot, je voeding kan de stroom niet leveren, of je knop met de regeling verkeerd aangesloten. Heb je een geschikte motor aangesloten?

Je geeft zo weinig details dat niemand weet wat je bedoeld. Gebruik je een voeding of batterijen? Kunnen die de benodigde stroom wel aan? Brand het blauwe ledje op je controller met knop, als je alles goed hebt moet deze led blauw oplichten. Zie je dat niet dan is er iets niet juist of kapot.

Je zegt daar allemaal niks over, wij moeten dan maar raden wat er mis gaat.