Op zondag 14 juni 2026 19:36:23 schreef BRNRDS:
Gáán met die banaan.
Hij is niet voor niets krom.
Mannetje met een elektrisch fiets.
1500 Euro onkosten na 3 jaar voor zijn accu en die van zijn vrouw.
Leve de groene revolutie.

ik zie gazelles op internet met een half dode (50%) accu na 9700km. ze leveren dan een nieuwe accu bij.
ik zie stromer speed pedelecs met 7000km waar de accu nog 85% meet...
als ik daar dan info vraag is 1% verlies per 1000km aanvaardbaar |:(

ik doe 10 000km per jaar en vind bovenstaande getallen schrikbarend. het is gewoon een dik verdienmodel geworden.
in 2019 denk ik bouwde ik mijn eigen 36V 20Ah li-ion en 4,5jaar later met ongeveer 45 000km op de teller meet ze nog 16.9Ah (84%). de spanning zakt vlot 2,5V als de fiets vertrekt, dus het probleem is hoge Ri (van de leefijd). mijn accu koste 200€ en ging 45 000km mee.
die stromer accu kost 2000€ (of 800€ vor revisie). en die gazelle zijn 17Ah accu kost 645€.

ik heb bewezen dat het kan, maar de handel in revisie en nieuwe batterijen met vooral de halucinante prijzen tonen gewoon dat dit het nieuwe 'printerinkt' verdien model is geworden. en met leasefietsen die maar 3jaar hoeven mee te gaan, zal dit verergeren. ze gaan het volledig afstemmen op die 3jaar en desnoods programmeren dat ze dan minder moet leveren

Ja, er gaat flink geld om in die wereld, maar je vergeet wel 1 belangrijk ding: jouw accu is waarschijnlijk overgedimensioneerd, waardoor de cellen niet zo'n zwaar leven hebben, terwijl de meeste commerciële accu's andere verhoudingen tussen batterijcapaciteit en ontlaadstromen hebben.

Daar komt het gedrag van de gebruiker bij: nog steeds zijn er veel mensen die zo'n fiets in de schuur zetten en volledig opladen, ook al gebruiken ze 'm een paar weken niet, want stel je voor dat je een stuk gaat fietsen en dat ding ineens leeg is. Daar slijten die dingen van, dat weet jij, dat weet ik, maar vele anderen niet en helpt natuurlijk niet mee in de totaal-levensduur.

En dan heb je nog de software. Die kan gewoon geprogrammeerd worden om een bepaalde veroudering in te calculeren. (volgens mij is het bij de mijne iets van 0,025 tot 0,1% van de totaalcapaciteit per cycle of zo).
Dat is niet persé bedoeld om de gebruiker te pesten: in plaats van het gebruiken van de daadwerkelijke ladingstoestand wordt er iets marge ingebouwd. Daarmee wordt voorkomen dat dat tot inaccurate voorspellingen leidt en dus tot plots eindigen van de ondersteuning.

ik heb nu een 38,4 lifepo accu van 30Ah. daar kan ik 1dag heen en terug mee rijden. een 3de rit haal ik niet meer want dan valt ze uit.
ik kan opladen op het werk. dus laad op, fiets naar huis, fiets terug naar werk en laad op ;)
3 voordelen:
-kost me niks
-ik laad de accu op op het werk, dus kan ze in het oog houden. beter dan snachts onbeheerd opladen
-ontladen gebeurt net na opladen, ze staat dus niet de hele nacht op 100% maar staat thuis op 60%. ga ik 2weken niet werken, staat ze 2weken op 60% geladen

ik doe 65km/dag en rijd met een licht opgedreven bafang middenmotor (velomobiel die vlot 50km/h haalt). ik gebruik diezelfde accu ook op mijn 2wieler met bafang motor en ga mijn speed pedelec ook aanpassen zodat die mijn lifepo accu aanvaard.
met 760W piekvermogen in elk van mijn motoren krijgt die accu het aardig te verduren. daarom dat de Ri zo een probleem is. bij 20A was ik 2,5V kwijt bij die oude accu.

ik heb voor een opleiding 150km/dag moeten rijden en kon een enkele rit an 75km perfect halen met een lading (minder dan 2uur onderweg voor 75km).

ik moet naar 20 en 30Ah accus gaan zodat ik met 1C kan ontladen. en gewone fiets accu zijn BMS grijpt in als ik vol vermogen vertrek.*
ik heb 2 zulke parallel zitten nu, dus met een maximale stroom van 30A heb ik weinig reserve als de fiets 20A trekt
https://www.nkon.nl/cbak-32140-15ah-lifepo4-3-2v-a-grade.html

mijn buur kwam ook al bij mij met zijn accu, 8-9maand oud, 92km op de teller, accu laad niet op. mediamarkt stuurt hem naar de fabrikant, fabrikant antwoord totaal niet. dus garantie intresseerde hem niet.
intern was de zekering van het laadcircuit gesprongen (5A). paar maand later een identieke accu binnen gekregen met dezelfde kwaal. fabrikant zal het beu zijn geweest om onder garantie batterijen te moeten vervangen

@FrituurFrequentie: je moet hem een paar uur aan laten als hij "vol" is, hij wil een volledige balanceercycle doen.

Op zondag 14 juni 2026 21:04:21 schreef SparkyGSX:
@FrituurFrequentie: je moet hem een paar uur aan laten als hij "vol" is, hij wil een volledige balanceercycle doen.

(y) ik heb hem aan de lader laten hangen.

Op zondag 14 juni 2026 21:43:02 schreef FrituurFrequentie:
[...]
(y) ik heb hem aan de lader laten hangen.

Heb je nu wel de temperatuursensoren op de cellen geplakt?

Nu wel, heb ze vastgezet met smeltlijm. En er ook alweer mee gefietst! De ondersteuning werkt, alleen als ik hem vergelijk met een andere ebike die ik heb voorzien van een chinese controler is ie een beetje slapjes. Die voel je veel meer meehelpen dan deze fiets.
Maar goed, het percentage van de accu loopt netjes terug en de actieradius blijft nu op ongeveer 20km staan. Benieuwd hoe lang ik er mee kan rijden.

Op zondag 14 juni 2026 20:49:05 schreef fcapri:
ik heb nu een 38,4 lifepo accu van 30Ah. daar kan ik 1dag heen en terug mee rijden. een 3de rit haal ik niet meer want dan valt ze uit.
ik kan opladen op het werk. dus laad op, fiets naar huis, fiets terug naar werk en laad op ;)
3 voordelen:
-kost me niks
-ik laad de accu op op het werk, dus kan ze in het oog houden. beter dan snachts onbeheerd opladen
-ontladen gebeurt net na opladen, ze staat dus niet de hele nacht op 100% maar staat thuis op 60%. ga ik 2weken niet werken, staat ze 2weken op 60% geladen

ik doe 65km/dag en rijd met een licht opgedreven bafang middenmotor (velomobiel die vlot 50km/h haalt). ik gebruik diezelfde accu ook op mijn 2wieler met bafang motor en ga mijn speed pedelec ook aanpassen zodat die mijn lifepo accu aanvaard.
met 760W piekvermogen in elk van mijn motoren krijgt die accu het aardig te verduren. daarom dat de Ri zo een probleem is. bij 20A was ik 2,5V kwijt bij die oude accu.

ik heb voor een opleiding 150km/dag moeten rijden en kon een enkele rit an 75km perfect halen met een lading (minder dan 2uur onderweg voor 75km).

ik moet naar 20 en 30Ah accus gaan zodat ik met 1C kan ontladen. en gewone fiets accu zijn BMS grijpt in als ik vol vermogen vertrek.*
ik heb 2 zulke parallel zitten nu, dus met een maximale stroom van 30A heb ik weinig reserve als de fiets 20A trekt
https://www.nkon.nl/cbak-32140-15ah-lifepo4-3-2v-a-grade.html

mijn buur kwam ook al bij mij met zijn accu, 8-9maand oud, 92km op de teller, accu laad niet op. mediamarkt stuurt hem naar de fabrikant, fabrikant antwoord totaal niet. dus garantie intresseerde hem niet.
intern was de zekering van het laadcircuit gesprongen (5A). paar maand later een identieke accu binnen gekregen met dezelfde kwaal. fabrikant zal het beu zijn geweest om onder garantie batterijen te moeten vervangen

LifePo4 is inderdaad nog mooier, en veiliger! Wat voor controller gebruik je om een beetje harder te gaan, ook die chinese controler die ik voor een andere fiets kocht houdt ook met werken boven een bepaalde snelheid. De parameters al wat aangepast maar heeft eigenlijk geen invloed.

Nog harder, ik vind het nu al dood eng op het fiets/wandelpad. Je hoort die elektrische krengen niet aankomen, ik kan meestal nog net de hond opzij trekken. Wat dat betreft heb ik liever fatbikes, die brede banden hoor je nog maar gewone fietsbanden zijn doodstil.

Daarom ga ik wild schreeuwend "Aaaaaah! Aan de kant, aan de kant!" over het fietspad, dan horen ze me tenminste aankomen ;)

Als de instellingen aanpassen niet meer uitmaakt, is het waarschijnlijk de accuspanning die de snelheid beperkt, als dat het geval is zul je ook merken dat de maximale snelheid lager wordt naarmate je de accu verder ontladen hebt. Een andere mogelijkheid is dat de controller de stroom beperkt.

Op maandag 15 juni 2026 22:53:45 schreef FrituurFrequentie:
[...]

LifePo4 is inderdaad nog mooier, en veiliger! Wat voor controller gebruik je om een beetje harder te gaan, ook die chinese controler die ik voor een andere fiets kocht houdt ook met werken boven een bepaalde snelheid. De parameters al wat aangepast maar heeft eigenlijk geen invloed.

een wielmotor is gebouwd om een bepaald toerental op een bepaalde snelheid te halen. veel meer dan 28-30 kun je er niet uithalen of je meot de spanning verhogen simpelweg omdat die motor niet sneller kan (een 24V motor gaat vlot 40-42 als je die op 36V aansluit).
vroeger had ik een achterwielmotor en daar kon ik 45km/h mee halen als ik die op 55V zette.

ik rijd nu met midden motoren, daar zit een ketting en tandwiel tussen.
origineel heb je 44T vooraan als tandwiel en 11 als kleinste achteraan.
ik heb op mijn 2wieler een 52T vooraan, en mijn ligfiets rijd met 70T vooraan. op hoog toerental kan je (zoals een koersfiets) dan vlot 50km/H draaien.
in theorie kan mijn 2wieler 58-60km/H halen met zijn toerental en tandwielconversies (grotere banden, naafversnelling en kleiner tandwiel achteraan).
ook al kan ik veel sneller, mijn gemiddelde snelheid zit nog altijd maar rond de 30-33km/h en die 1uur over 32km

Het is toch een 3 fase motor, die regel je toch met frequentie? Zag op AliExpress deze 3 fase sturing.
Zou dat werken op een achterwiel motor?

maar de spanning zorgt voor een bepaald vermogen en een bepaald toerental. je mag de freqeuntie veranderen at je wil, als de motor niet sneller kan omdat die het vermogen niet meer krijgt, is het afgelopen.
trek je dan de spanning omhoog, kan er meer stroom lopen, is er meer vermogen en kan de motor nog blijven versnellen.

als je motor in vrijloop max 250rpm kan op 36V, dan mag je frequentie verandere wat je wil, hij zal niet sneller geraken

Op dinsdag 16 juni 2026 12:13:24 schreef FrituurFrequentie:
Het is toch een 3 fase motor, die regel je toch met frequentie?

Ja en nee.

Stel ik heb een ouderwets 24V motortje met twee draden. Als ik daar 6V op zet gaat ie draaien. Zet ik er 12V op gaat ie ongeveer 2x zo hard. Zet ik er 24V op gaat ie nog een keer 2x sneller draaien.

Bij een driefase motor vormen zowel de spanning als de frequentie "grenzen" voor hoe hard de motor kan.

Andere manier om er naar te kijken is:

Als ik de motor mechanisch aanduw en ga kijken wat er elektrisch uitkomt, dan zul je een spanning meten. Zodra die spanning boven de accu spanning uitkomt kan je niet zomaar sneller.

Op maandag 15 juni 2026 22:45:51 schreef FrituurFrequentie:
Die voel je veel meer meehelpen dan deze fiets.

Zou het soms kunnen dat die zich niet helemaal aan de Nederlandse regels houdt voor elektrische fietsen?

Op dinsdag 16 juni 2026 13:22:38 schreef rew:
[...]Ja en nee.

Stel ik heb een ouderwets 24V motortje met twee draden. Als ik daar 6V op zet gaat ie draaien. Zet ik er 12V op gaat ie ongeveer 2x zo hard. Zet ik er 24V op gaat ie nog een keer 2x sneller draaien.

Bij een driefase motor vormen zowel de spanning als de frequentie "grenzen" voor hoe hard de motor kan.

Andere manier om er naar te kijken is:

Als ik de motor mechanisch aanduw en ga kijken wat er elektrisch uitkomt, dan zul je een spanning meten. Zodra die spanning boven de accu spanning uitkomt kan je niet zomaar sneller.

[...]Zou het soms kunnen dat die zich niet helemaal aan de Nederlandse regels houdt voor elektrische fietsen?

Dat weet het eigenlijk niet, heb de fiets gerepareerd met de controller daarvoor was hij van mijn schoonzus en heb ik er niet op gereden. Verder nog niet zo veel ervaring ebike's om te weten wat normaal is. Bij de Sparta had ik wat meer verwacht, maar wellicht is de sturing wat subtieler waardoor je de ondersteuning niet zo opmerkt.

je hebt ook fietsen met torque sensor. hoe meer je drukt, hoe meer de motor bijhelpt. die herken je vlotjes door met je voet op de pedaal te drukken terwijl je stil staat. als de motor ook mee vertrekt, heeft die torque sensor

het 2de is wielsensor, als die 2 magneten ziet passeren (kwart toer tot 2toeren van de pedalen afhankelijk van aantal magneten) begint de motor te werken. hier maakt het niet uit of je zelf kracht zet, als de pedalen draaien, levert de motor vol vermogen. dit zijn fietsen waar de motor alles doet en jij met losse beweging geen kracht levert. deze voelen meer als brommer aan.
jij duwt 10%, de motor doet 100% erbij
jij duwt 50%, de motor doet 100% erbij

de eerste, daar voel je de motor quasi niet, jij levert 10%, de motor doet 10%, jij levert 50%, de motor voegt 50% toe

Ik heb pas een "pedal assist sensor" op aliexpress gekocht. Ik kon het aantal magneten kiezen en heb ("doe maar duur") voor 12 magneten gekozen. Dus in theorie moet ie binnen ongeveer 15 graden doorhebben dat ik aan het trappen ben.

(omdat mijn motor geen hallsensoren meer heeft, moet ik wachten tot ik 4km/u fiets voordat de motor mee kan helpen.).

Een kennis vond hem "wat slapjes". Dus ik kan nog wat "pit" er bij programmeren in de controller: Bij mijn controller (FSESC) kan je het gewoon instellen.

met die 12 magneten heb ik al problemen gehad dat het te snel was voor de controller en de boel uitviel als ik wat snel trapte. heb er dan overalom de 2 een magneet uit gehaald en werkte toen. ik blijf bij 5 en 8 nu