Het was weer een hele tijd terug dat ik een printje liet maken, maar nu was het weer zover.
Ik ontwerp deze in Sprint-Layout 5.0.
Dit zie ik in Sprint-Layout:
En laat ze maken bij www.seeedstudio.com
En heb ze deze bestanden gestuurd:
Dat was nooit een probleem, maar nu krijg ik deze vraag en begrijp niet wat ik nu verkeerd heb gedaan:
The blue color holes that only have copper pads on one side of the boards. Shall we add pads on the other side and make plated holes or make non-plated holes?
My Solution
Please make non-plated holes
Please make plated holes?add pads on the other side and solder mask openings.
Other
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het is precies wat ze zeggen: die blauwe gaatjes in de tweede screenshot hebben alleen koper aan de onderzijde, bekijk de gerbers maar.
Ik ken Sprint-Layout niet, maar het zit waarschijnlijk in de footprint definitie of in een van de settings van de Gerber-generator.
Als ik voor de 1e optie kies: Please make non-plated holes
Krijg ik dat een bruikbare print ?
Ik had deze vraag nog nooit gekregen, dus daarom deze vraag zodat ik binnenkort met onbruikbare printjes zit.
Als ik nu naar P1 kijk, dan heeft deze toch gewoon aan de onderzijde soldeer eilandjes en zit deze toch gewoon met R4 en pen 6 van IC5 verbonden ?
En als ik naar R3 kijk, dan zit deze toch gewoon met C15 en pen 4 van IC5 verbonden ?
Gebruik een aparte Gerber-Viewer en controlleer alle lagen of ze voldoen aan je verwachtingen voor dat je ze opstuurd naar een PCB fab.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik denk dat je overal wel plated through-hole wilt hebben, dat is normaal voor gaten waar pootjes in gaan.
Als je verder suggesties wilt hebben voor je print: ik zou op de blauwe laag een ground vlak maken, dan kan je ground spoor weg, kunnen (vrijwel) alle andere sporen op de groene laag, en heb je een veel beter retour pad voor alle signalen en voedingen.
Op het laatste screenshot, als je R5 en C15 van plaats wisselt, of R5 en stukje naar links verplaatst zodat het spoor naar C15 er onderdoor kan, kun je alles op de groene laag houden.
Ik zou C3 en C4 direct aan weerskanten van de spanningsregelaar zetten, die wil je dichtbij hebben, de elco's mogen verder weg. Waarschijnlijk werkt het wel zo, maar het kan beter.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (34%)]
Het is nu gebruikelijk dat alle gaten voor tough hole componenten doorgemetaliseerd zijn.
Hiertoe moeten deze pads op top en bottom hebben. Dit is hier niet zo. In dit ontwerp heeft een deel van de trough hole gaten slechts een pad op bottom.
Dit zouden dan niet-doorgemetaliseerde gaten moeten worden. Dat zal vast mogelijk zijn, maar er zal allicht een aparte NPTH drill file nodig zijn omdat deze gaten later in het proces geboord worden. Het lijkt alsof zij aanbieden het zo te maken.
Ik denk dat u uzelf een plezier doet door nog eens een slag over de print te doen in een actueel pakket als Kicad of Diptrace. Ik ben niet bekend met Sprint-Layout, maar het lijkt achterhaald.
[kanhetooknietlaten]
Een gnd plane zal een groot verschil maken, evenals het plaatsen van de onkoppeling waar die bij hoort.
Op vrijdag 19 juni 2026 07:42:50 schreef Bobosje:
Gebruik een aparte Gerber-Viewer en controlleer alle lagen of ze voldoen aan je verwachtingen voor dat je ze opstuurd naar een PCB fab.
Dat!
Bijvoorbeeld:
https://gerbv.github.io/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Uiteraad. Maar daar hoeft dan ook geen plane te zitten?
Hoewel het hier met 6mm isolatie op top nog best een eind zou gaan voor de PE aansluiting.
[excuses, te laat]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 19 juni 2026 09:12:01 schreef Aart:
Ik denk dat u uzelf een plezier doet door nog eens een slag over de print te doen in een actueel pakket als Kicad of Diptrace.
Dat zou wel eens een goede tip kunnen zijn: Sprintlayout ken ik van "horen zeggen" van mensen die hier roepen al 10-20-30 jaar tevreden te zijn met dat pakket. (10 jaar toen ik bij CO begon, ondertussen gaat het dan over > 30 jaar oud).
Toen was "enkelzijdig" gebruikelijk en had je inderdaad pads die maar aan een kant hoefden te zitten.
Ik heb ondertussen 150 printjes bij JLCPCB laten maken die "mislukt" zijn doordat ik van eagle op kicad overgestapt ben. Twee projecten waarbij Kicad "onverwachte" dingen heeft gedaan en noch ik, noch jlcpcb het gezien heeft. Het zijn "mature" projecten: Ik heb ze al tig keer eerder besteld vandaar dat ik 50 PCBs van EUR 2.50 per stuk durf te bestellen.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik gebruik al jaren Sprint Layout, met als laatste update 7-4-2026. Dus zo oud is het ook weer niet. En ik gebruik het nog continu, ook voor SMD printen e.d. Laat ze maken bij JLCPCB en PCBWay, ook zonder problemen.
Wat ik snel zie:
- Je hebt alle pads 'trough pad' gemaakt, dat is goed. Controleer de inside diameter, die heb ik op 0,8 staan. Bij jouw lijkt het veel kleiner. Als je gaat opboren beschadig je de pads.
- Een bevestiging gat maak je het best door een trough pad te pakken en de binnen en buiten diameter gelijk te zetten. Dan maakt Sprint Layout er een gat van.
- Om een GNG plane te onderbreken gebruik je de optie zone'. Je tekent met zone het gebied wat niet mee moet doen en selecteert dan 'cutout-area'.
- wil je een grote uitsparing maken in de pcb, gebruik dan cutout area in layer 0
- gebruik voor de print ronde hoeken, kost niet meer, maar maat het wel mooier.
Op vrijdag 19 juni 2026 13:54:38 schreef marcob:
Ik gebruik al jaren Sprint Layout, met als laatste update 7-4-2026. Dus zo oud is het ook weer niet.
Fijn om te horen dat ik deze voorlopig kan blijven gebruiken. De printen die ik (lang) terug er mee getekend heb zagen er netjes uit.
Je hebt alle pads 'trough pad' gemaakt, dat is goed. Controleer de inside diameter, die heb ik op 0,8 staan. Bij jouw lijkt het veel kleiner
Inderdaad deze waren bij de onlangs erbij gemaakte onderdelen 0,6 en heb deze meteen aangepast.
Een GND plane wil ik niet gebruiken omdat ik nog kleine wijzigingen aan wil kunnen brengen, en het zijn toch niet heel erg gevoelige signalen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zelf weten. Het scheelt dat je een grote module gebruikt voor de ESP32, die heeft waarschijnlijk alles voor de voeding aan boord, als je een kleine module (chip en antenne) gebruikt is er een goede kans dat dit niet gaat werken, een het gaat zeer waarschijnlijk geen EMC test overleven, maar dat zal voor jou ook niet relevant zijn.
Denk ook aan de (ronde of vierkante) pinnen van connectoren / headers, soms passen deze niet door een 0,8mm gat.
Op donderdag 18 juni 2026 19:12:35 schreef MMSoft:
My Solution
Please make non-plated holes
Ik zou het dus andersom doen.
Zoals SparkyGSX ook al schreef, (en de fabriek ook voor je wil doen). het is gebruikelijk dat alle THT pads koper aan de bovenkant en onderkant hebben, en dan worden ze in de fabriek doorgemetalliseerd.
De ESP32 heeft pads aan allebij de kanten van de print. R3 ook (Bijde zoals "het hoort", maar R4 b.v. niet.
Maar het is ook een eigen keuze. "Vroeger", werkten enelzijdige printen ook en die waren nooit doorgemetalliseerd. Toen werden er soms wel nolnieten gebruikt bij "zware componenten".
Overigens, De volgende KiCad versie (V11) krijgt een importer voor sprint layou files:
https://forum.kicad.info/t/post-v10-new-features-and-development-news/…
Als je wilt kun je die nu al uitproberen door de "nigtlies" van KiCad te installeren. Deze "nightlies" zijn overigens niet bedoeld om serieus printen mee te maken.
SparkyGSX
Zo'n print opnieuw tekenen in KiCAD is niet veel werk, als je het pakket eenmaal kent, maar dat is precies het probleem; met een nieuw pakket leren werken, ongeacht welk pakket, kost best veel tijd en wat frustratie in het begin.
@TS: Ik zou het echt niet zo gedaan hebben, ik ontwerp vrijwel uitsluitend met SMD componenten, 4-laags zodat ik een laag heb voor ground, een laag voor voeding, een twee lagen voor signalen. Een 4-laags print is tegenwoordig niet noemenswaardig duurder dan een 2-laags print. Echter, laat je vooral niet door mij voorschrijven hoe jij je hobby uitvoert, als dit voor jou werkt is het ook prima.
Je zou mij een enorm plezier doen als je het spoor met de afwijkende hoek aan C15 zou corrigeren, en het andere spoor netjes op het midden van het pad zou laten uitkomen.
Op vrijdag 19 juni 2026 17:10:32 schreef MMSoft:Een GND plane wil ik niet gebruiken omdat ik nog kleine wijzigingen aan wil kunnen brengen, en het zijn toch niet heel erg gevoelige signalen.
Die redenatie begrijp ik niet; ik neem toch aan dat je de ground niet hoeft te wijzigen als je de print eenmaal gemaakt hebt, dus als je het ground vlak nou aan de componentzijde maakt, en daardoor alle sporen op de onderzijde kunt leggen, heb je dat toch prima toegang voor wijzigingen? Een deel van de blauwe sporen zijn onbereikbaar als de componenten eenmaal geplaatst zijn.
Heb je nagedacht over de koeling van de spanningsregelaar? Ik weet niet hoeveel stroom die moet leveren een hoeveel spanning daarover valt? Ik denk 9-5=4V en 100-150mA, dus 0.4-0.6W. een TO-220 zonder koelblok rechtop heeft een thermische weerstand van 62K/W, maar als je hem zo plat legt zal het veel meer zijn omdat deze metalen achterkant niet benut wordt en lucht slecht kan circuleren, dus ik verwacht iets in de buurt van 120K/W, wat bekend dat hij 60-75 graden warmer zal worden dan de omgeving. Als je een ground vlak maakt en hem daarmee koelt, zal het veel minder zijn. Als alternatief kun je hem rechtop zetten, eventueel met een klein koelvinnetje.
Op vrijdag 19 juni 2026 22:35:55 schreef SparkyGSX:
Heb je nagedacht over de koeling van de spanningsregelaar? Ik weet niet hoeveel stroom die moet leveren een hoeveel spanning daarover valt....
Als voeding kan ik een 5 volt module gebruiken, maar alleen IC5 heeft een iets hogere spanning nodig (ca.7..9 volt, ca.20mA) maar deze spanning moet wel redelijk stabiel blijven.
Dus denk eraan om de 5 volt spanningsregelaar te laten vervallen en iets te maken om deze ca.7..9 volt te maken, of ik gebruik naast de 5 volt voedingsmodule nog een 9 volt voedingsmodule, die dingen kosten ook nauwelijks iets.
Dat lijkt mij beter dan 9 volt met 4 volt te gaan verlagen met een 7805 waar wel de nodige milliampères doorheen gaan lopen.
IC5 is een opamp met een common-mode bereik tot aan gnd, geschakeld als niet-inverterende versterker achter een laagdoorlaatfilter. Mogelijk om van 3,3 V PWM naar 0-5 V "DC" te gaan.
Het label SSR roept in dat verband vragen op, maar die bestaan wel in een "dimbare" uitvoering.
Als dat zo is hoeft de voeding DM vermoedelijk nauwelijks "stabiel" te zijn, opamps hebben en enorme PSRR.
Let aan de andere kant wel op dat de 7805 genoeg drop heeft, of neem een low-drop type.
Zelf gebruik ik voor opamps en ander analoog bij kleine µC projecten graag DC/DC convertertjes. Omdat er niet gescheiden wordt zijn er geen common mode interferentie problemen.
Maar dat is ook omdat ik geen moderne rail to rail opamps in huis heb en mijn projecten niet uit-ontwikkel.
SparkyGSX
De meeste kleine DC/DC converters hebben een forse rimpel op hun uitgang, op 20-100kHz, wat je met een LDO niet zomaar weggewerkt, en waar de PSRR van een opamp ook niet fantastisch meer is. Je kunt het redelijk onderdrukken met een passief filter, maar wees er bedacht op.
De Opamp is voor een Vermogens regeling SSR met een 0..5 volt ingang:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/171624/2
Zie Schema "PWM naar analoog met versterking" van Lambiek
Ik heb het nu zo:
Edit:
-R6 toegevoegd
-Voeding 3,3 volt i.p.v. 9 volt
Het ziet er spannend uit, met de elco op de uitgang van de opamp. Waarom, en is dat in de praktijk stabiel?
Ik zou als het zo moet er zeker 100 Ω tussen plaatsen.
Dit soort ongebruikelijke dingen altijd grondig testen en evalueren.
Voor zo een toepassing is echter een normale aan/uit regeling met een SSR dat op de nuldoorgang schakelt gebruikelijk. Dus steeds een heel aantal (halve-) netperiodes aan en uit. Dat is mooi zat voor een trage last als een verwarmingselement.
Dat scheelt ook veel gedoe met dure netfiltering van de fase aansnijding. En geen opamp en een speciale fase-aansnijdende SSR nodig, alleen een torretje en een goedkope standaard SSR.
Maar dit alles offtopic. Ik heb hier op Co regelmatig kritiek op de in mijn ogen "wilde" ontwerpen uit deze bron, het jeukt vreselijk. Maar ze schijnen te voldoen en het ontbreekt mij aan tijd om overal normale oplossingen voor te stellen. Zo gezien sta ik mopperend aan de kant. [edit: formulering.]
@SparkyGSX: Dat is een goed punt.
Met mijn gebruikelijke ontkoppeling, de kleine belasting etc. ben ik in mijn handvol gevallen echter nog niet tegen problemen aan gelopen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een Vigortronix AC/DC module is ook handig: als je de twee outputs in serie zet, heb je 5v en 8.3v...
https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-0503/power-supply-ac-dc…
Op zaterdag 20 juni 2026 11:17:50 schreef Aart:
Het ziet er spannend uit, met de elco op de uitgang van de opamp. Waarom, en is dat in de praktijk stabiel?
Ik zou als het zo moet er zeker 100 Ω tussen plaatsen.
R6 toegevoegd
Op zaterdag 20 juni 2026 11:45:19 schreef Arco:
Een Vigortronix AC/DC module is ook handig: als je de twee outputs in serie zet, heb je 5v en 8.3v...
https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-0503/power-supply-ac-dc…
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van gangbare en gemakkelijk verkrijgbare onderdelen, maar ik heb jouw idee wel gedeeltelijk overgenomen. In plaats van een 9V-voeding gebruik ik nu een veel makkelijker verkrijgbare 3,3V-voeding (naast de al aanwezige 5V-voeding). Hierdoor is er in totaal 8,3V beschikbaar voor de Opamp.