rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als eerste...
Hoe reken je uit wat je kunt besparen met zo'n ding?....
Dit zijn mijn maandgetallen, direct onder de jaartallen het verbruik, daarnaast teruggeleverd, en daarnaast het minimum van de twee.
Als ik 477 teruglever, en 84 gebruik, dan kan ik maximaal 84 kWh met de thuisaccu besparen. En omgekeerd, als ik 169 gebruik en die maand totaal 16kWh heb teruggeleverd is het beste wat ik kan gebruiken die 16kWh.
In een maand als nov 2025 met 111 gebruikt en 83 teruggeleverd, zou het kunnen dat ik 83 heb teruggeleverd gedurende de eerste dagen van de maand en de rest van de maand die 111 heb gebruikt. Echter dat is zeer onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat ik rond de 90% van het maximum wat ik op deze manier uitreken kan halen.
Mee eens? Doe ik iets verkeerd?
Vervolgens heb ik rond de 880kWh per jaar die ik zou kunnen besparen met de thuisaccu, dus rond de 220 euro per jaar, een 1300 euro thuisaccu zou je dan in rond de 6 jaar terugverdienen.
Ik zit te kijken naar de marstek venus 3.0, op "suggestie" van een ander topic.
Alternatief is om zelf met wat lifepo cellen van NKON een battery pack samen te stellen, een BMS er bij te kopen (NKON) en vervolgens een lader/grid-tied-inverter.
Om voor die laatste een geschikt model te vinden... is me nog niet gelukt. Heeft iemand een suggestie?
Met de "zelfbouw" optie verwacht ik rond de 2x meer capaciteit te kunnen bouwen voor ongeveer hetzelfde geld. Vandaar dat die optie nog steeds niet "afgeschreven" is.
ik gebruik een Ecoflow Powerstream als omvormer ( is niet meer in deze versie te koop )
opwekking daarvan afgesteld met de app op het sluipverbruik van het huis en die laat ik gewoon met een tijdschakelaar ergens rond 2030u inschakelen en dan tot de accu leeg is.
de accu is een powerqueen 100Ah 24V, die heb je voor iets meer dan 450 euro, de
omvormer was 100 euro
en de accu wordt geladen, middels P1 meter sturing, als meer dan 300W terugleveren, gaat de lader aan, de lader was 80 euro.
bij elkaar nog geen 600 euro, voor 2,5kWh
daarvan binnen 1 jaar dus al zo'n 30% terugverdiend :
Als alternatief voor de Ecoflow, zit ik te denken aan de APsystems EZ1-M, die is ook middels een App in vermogen te regelen.
Ecoflow heeft 2 ingangen, aan de andere ingang heb ik een 2e Zelfde accu, die wordt geladen met een MPPT lader rechtstreeks op 2 zonnepanelen, die opbrengst gaat dus altijd die accu in.
Voor zelfbouw: Victron.
En voor de capaciteit heb ik op weekbasis gekeken naar het evenwicht van overschot overdag en nachtgebruik (ergens in maart en september). Dan kom ik op een capaciteit van 16kWh. In de zomermaanden heb ik dan altijd een volle accu, in de wintermaanden niet.
Vervolgens heb ik dan voor de zomermaanden het verbruik van het net genomen en voor de wintermaanden wat nu nog terug gaat het net op. Een TVT van 6 a 7 jaar klink wel bekend.
Op vrijdag 1 mei 2026 14:10:32 schreef dijkmane:
daarvan binnen 1 jaar dus al zo'n 30% terugverdiend :
Heb je geen direct verbruik, buiten de accu om dus?
Als ik naar mijn situatie kijk wek ik in de zomer 550kWh teveel om, die nu gesaldeerd wordt voor de winter. Die kan ik met een thuisaccu niet opslaan. 's zomers zou ik in principe alleen van de zonnepanelen + thuisaccu kunnen leven. Dat is de andere 550 kWh, daarvan gebruik in nu, zonder accu al 300 kWh. Accu zou me de resterende 250 kWh of €60 opleveren.
Zo'n systeem van €630 zou ik dan in 10 jaar terugverdienen. Ik gok erop dat het tegen die tijd ook aan vervanging toe is. Winst = nul. 
ik heb sinds begin januari genoemde Marstek staan, en dit zijn tot en met april mijn resultaten:
Opwek: 875kWh
Direct eigen verbruik: 408kWh
Marstek laden: 331kWh
Marstek ontladen: 273kWh
Teruglevering: 136kWh
Dus mijn directe verbruik solar zonder accu is 46.6% en 'eigen' verbruik met accu 84.5%.
Accu verlies -6.7%
Ik zie dat jij met 25 cent/kWh rekent. Dat hangt natuurlijk een beetje af van terug levertarieven. Ik verwacht wel dat ik de komende maanden verhoudingsgewijs meer ga terugleveren, maar een tweede gesimuleerde batterij in Home Assistant laat tot nu toe zien dat ik van de 136kWh teruglevering daarmee maximaal 70kWh zou afvangen; probleem is dat ik die tweede batterij niet leeg krijg voordat de zon weer gaat schijnen 
Je telt de afnames van maart tot en met oktober samen; dit is grofweg het aantal kWh dat je zal besparen met een 5kWh accu.
In uw geval ongeveer 740kWh minder afname.
Op vrijdag 1 mei 2026 14:36:23 schreef Hensz:
[...]
Heb je geen direct verbruik, buiten de accu om dus?Als ik naar mijn situatie kijk wek ik in de zomer 550kWh teveel om, die nu gesaldeerd wordt voor de winter. Die kan ik met een thuisaccu niet opslaan. 's zomers zou ik in principe alleen van de zonnepanelen + thuisaccu kunnen leven. Dat is de andere 550 kWh, daarvan gebruik in nu, zonder accu al 300 kWh. Accu zou me de resterende 250 kWh of €60 opleveren.
Zo'n systeem van €630 zou ik dan in 10 jaar terugverdienen. Ik gok erop dat het tegen die tijd ook aan vervanging toe is. Winst = nul.
de accu dekt enkel het sluipverbruik af.
als het rustig is in huis, dus ongeveer 0 op de meter als de accu bezig is met terugleveren, het wat dan uit de accu geleverd wordt, trek ik dus niet uit het net en heb ik de dag ervoor niet teruggeleverd.
is er extra vraag, dan komt dat gewoon uit het net.
een commerciële accu is daarin iets slimmer, die regelt, i.c.m. de P1 meter terug naar 0 op de meter, met daarbij een grens aan de maximale afgifte uit de accu ( vaak levert die max 800 of 1000W, vraag je meer, komt dat ook gewoon uit het net ), je kunt niet zonder net. als je gaat koken, oven aan, quooker erbij etc, er is geen accu die 8kWh je huis in duwt die betaalbaar is.
dus ik dek het sluipverbruik af en vaak redt ie t de hele nacht, nou, dat is mooi winst, geen verbruik uit het net en minder teruglevering.
in Nederland is de boel te veel gesubsidieerd geweest, iedereen legde het hele dak maar vol met panelen, vaak veel meer dan nodig is, zeker de laatste jaren kostte die dingen steeds minder en nu heeft iedereen te veel teruglevering en willen we dat ergens kwijt, maar om nu voor die paar maanden per jaar vele duizenden euro's te gaan spenderen om al dat overschot weer op te slaan, nee, dank je
Maandgetallen zeggen niet heel veel. Ik zou het per dag bekijken.
In mijn geval heb ik afgelopen week 7 dagen op rij een productie gehad van ruim 15 kWh per dag. Daarvan is een deel direct verbruikt, en de rest teruggeleverd aan het net.
Om de donkere perioden te overbruggen moest ik dan weer dagelijks ongeveer 6kWh terughalen van het net. Dus die 6kWh zou ik dan dagelijks uit de accu willen halen. Een grotere accu heeft dan weinig nut, want die is na 2 dagen ook vol en daarna kun je niet meer dan die afgenomen kWh bijladen.
Een grotere accu kan dan weer wel een regenachtige dag overbruggen, maar dat komt relatief weinig voor, en de accu is nooit groot genoeg om de winter door te komen.
Op vrijdag 1 mei 2026 14:59:12 schreef dijkmane:
de accu dekt enkel het sluipverbruik af.
2 kWh sluipverbruik per dag?
Mijn totaalverbruik is 3 kWh/dag.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 1 mei 2026 14:44:34 schreef Luc6580:
Je telt de afnames van maart tot en met oktober samen; dit is grofweg het aantal kWh dat je zal besparen met een 5kWh accu.
In uw geval ongeveer 740kWh minder afname.
Juist, maar alles wat ik in nov-feb heb teruggeleverd zal ik in m'n accu kunnen stoppen en zelf kunnen gebruiken. Ik blijf dan netto afnemen van het net, maar alles wat nu als overschot het net op ging, dat kan ik dan zelf gebruiken via de accu.
Op vrijdag 1 mei 2026 14:43:40 schreef WillemV2:
Ik zie dat jij met 25 cent/kWh rekent. Dat hangt natuurlijk een beetje af van terug levertarieven.
Ohja. Ik ga er min of meer van uit dat je zo goed als niets voor je geleverde kWh terugkrijgt. Dat zal wel ongeveer kloppen.
De "omzet" van de accu is waar ik uit de maandcijfers een max uit heb gehaald. (gaat uit van steeds dezelfde SOC op 00:00 op de 1e van de maand, plus een oneindige accucapaciteit). Met nu al 273 uit de marstek zit je vrijwel gelijk aan wat mijn spreadsheet schat.
Wat je er UIThaalt is wat telt. Mijn rekenmethode kan iets beter door de maanden die gelimimiteerd zijn door de beschikbare kwh's met 0.82 (jou gemeten efficientie van de marstek) te vermenigvuldigen.
[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]
Op vrijdag 1 mei 2026 15:20:46 schreef Hensz:
[...]
2 kWh sluipverbruik per dag?
Mijn totaalverbruik is 3 kWh/dag.
ja, 2 x NAS, 2 stuks HP Server, Aquarium en de rest van t huis.
zit aan de 5000kWh/jaar
maar heb al teruggeschaald in PC's en zo, kwam van net geen 8000/jr
[Bericht gewijzigd door dijkmane op (12%)]
Op vrijdag 1 mei 2026 13:39:26 schreef rew:
Dit zijn mijn maandgetallen, direct onder de jaartallen het verbruik, daarnaast teruggeleverd, en daarnaast het minimum van de twee.
Is het verbruik de afname van het net ?
Je verbruik is namelijk het deel wat je zelf consumeert plus wat je van het net haalt.
Een simpel vuistregeltje is dat je normaal 30%-40% van je opwek direct verbruikt (als je niet absurd veel panelen hen neergelegd) en dat dat met een thuisaccu richting 70% gaat.
Ik heb trouwens meerdere jaren elke 3 minuten alle meterstanden gelogd, dan kan je lekker modelleren. Een kleinere accu verdien je trouwens sneller terug dan een grotere (in de winter krijg je hem niet vol, in de zomer niet leeg).
Daarnaast heb je het probleem dat je in de winter meer verbruikt dan in de zomer.
rew
Ik heb de getallen uit het "Je Energierapport van april 2026" mailtje van m'n energie-leverancier gehaald. Dus wat ik opgewekt heb en zelf heb verbruikt... dat KUNNEN ze niet weten.
Mijn energieverbruik is iets vlakker door de dag en door het jaar dan bij de meeste mensen: Ik heb voornamelijk een zwik computers aanstaan.
Het verbruik is over de lange termijn aan het afnemen omdat ik bijvoorbeeld voor "router" ben overgestapt van een oude PC (bijna 100W) naar een "Cubie A5E" (ik schat minder dan 5W).
Op m'n werk log ik nu iedere seconde alle meterstanden... 
De "rapporteer iedere maand de standen aan de leverancier" is vorige september uitgevallen. En vanaf die tijd is ook m'n P1 uitlezing een tijd down geweest. Dus ik heb geen gegevens voor zeg de helft van het jaar (nu 14 mnd) dat ik nu in dit pand zit. 
ik vind je verbruik heel laag vallen voor hetgeen je hebt draaien.
uit die tabel zie ik dat je gemiddeld 130kwh per maand verbruik en altijd wel wat injectie hebt.
in de zomer heb je nog steeds injectie, want de accu zal niet leegraken (=> airco kopen).
in de winter zal je alle stroom opgebruiken.
alles ertussen rendeert de accu goed.
maar of je winst haalt met je lage verbruik vrees ik voor. 6jaar om een 'goedkope' venus accu terug te verdienen is lang. dan mag die ook electronisch of via de app(support stopt) niet stuk gaan.
in mijn geval was mijn verbruik vlotj 5x hoger dan het uwe.
dit was mijn digitale meter verbruik. in april 2025 bouwde ik mijn eerste accu
dit was mijn injectie door de jaren. oktober en maart het meeste invloed van de accu
en dit is het huisverbruik. het verbruik is nu wel veeeeeeeeeeeel hoger omdat we met een EV rijden. zoals je kan zien is het verbruik in maart/april wel ongeveer gelijk gebleven, omdat mijn auto dan vooral op de overtollige injectie oplaad. en die speelt eigenlijk 3de accu.
doordat ik de auto niet gebruik om snachts terug te leveren, speelt die eigenlijk niet meer mee en blijft het huisverbruik 'hoog'
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
Ik zit ook te denken aan de Marstek Venus E3.
De berekening die ik heb gemaakt is met de aanname dat zonnepanelen ±250 dagen per jaar een 'merkbare' opwek hebben. Ik heb mijn verbruik nog niet bij kunnen houden namelijk.
Van de 5,12kWh hou je netto minder over: 90% DOD en 82% RTE. Dus 5,12kWh × 0,9 × 0,82 = 3,78kWh.
Mijn avond/nacht verbruik is makkelijk die 3,78kWh.
Ik kan dus ±250 dagen per jaar 3,78kWh besparen.
3,78kWh × 250 × €0,28 ≈ €265 per jaar.
De Marstek kost €1200, dus ik zou hem in €1200 ÷ €265 = 4,5 jaar kunnen terugverdienen.
Natuurlijk is dit een grove berekening, hoe neer panelen je hebt, hoe meer dagen in het jaar je voldoende opwek hebt.
Maar ik denk dat met mijn 14 panelen dit best wel reëel is?
Je mist wat variabelen
1.3kwh per dag waar je nu nog €0.13 op saldeert, die dan in warmteverlies van je marstek gaan
(Na 2027 nog maar de vraag)
Alle dagen waarbij je verbruik in de zomer geen 5kwh is, zijn er hier ook genoeg, je accu moet wel leegkomen voor hij geld oplevert
En de trend dat het vastrecht ieder jaar stijgt, en een kwh ieder jaar minder waard wordt
De vraag die je bij een thuisaccu eerst moet beantwoorden is:
Wat wil je ermee?
Wil je alleen de nacht opvangen. Ok.
Welke nacht? Een zomernacht is veel korter dan een winternacht.
Dat is vraag 1.
Vraag 2 is wat is je verbruik.
Dat lijkt een hele simpele vraag, maar denk aan vraag 1:
In de winter zal je ook koken als de zon niet schijnt. Dus dat stoofpotje wat 3 uur moet pruttelen komt ook uit je thuis accu als je elektrisch kookt.
En dan heb ik het nog niet over elektrisch verwarmen met bijv. Infrarood, airco's of warmtepomp. In de winter is het kouder, dus springt het appraat vaker en langer aan. (Mijn gas verbruik is in de winter 1 fles op 3 dagen, in de zomer 1 fles op 3 maanden)
En dan heb ik het nog helemaal niet over een elektrische auto die je nog even op moet laden na het werk......
Dat allemaal gezegd;
Zoals bekend heb ik hier 200 kWh aan accu die ik deze zomer aan ga sluiten, maar met 15 kWp PV kom ik 4 maanden per jaar niet uit.
En ik heb geen EV.
Ofwel: er is geen eenduidig antwoord op deze vraag te geven als je je doel niet opgeeft.
Daarnaast heb je nog een hele leuke:
Thuisaccu's zijn vaak lithium cellen. Die vinden het heel fijn om niet te vaak leeggetrokken te worden, dan kunnen ze veel meer laadcycli aan.
Dus groter en voller houden heeft voordelen.
90% lading is mooi, 80 is beter.
En op temperatuur houden is ook belangrijk.
Tussen 5 en 30 graden zijn ze happy. Dus het idee van tuinhuisje of container is wellicht niet zo'n goed idee. Of je moet een reefertje nemen, maar das een dure investering.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas nog bij de installatie van een wat grotere thuisaccu geweest. die staat op een betonfundering gewoon buiten in de regen. 1,5mtr breed bij 3 meter hoog. die had als functie vooral extra vermogen als de airco draaide en de autoladers niks meer over hadden, paar dozijn laders.. voor de verzekering liefst zo ver mogelijk van t pand af zo'n accu. dat het best eerst vragen voor installatie..
vandaag toch leuk nut gehad van de batterijen. en ik vind dat die dat goed doen.
26.7kwh verbruikt, 1.49kwh van het net.
30.7kwh opwek, 4.6kWh geinjecteerd
vorig jaar een gelijkaardige dag gehad
26.0kwh verbruikt, 6.6kwh van het net.
29.7kwh opwek, 10.8kWh geinjecteerd
5kwh verschil gemaakt en heb 2 quasi volle batterijen nu. dat maakt toch al 1.6€ dat ze bespaard hebben en ik ga er vanavond en morgenochtend nog nut van hebben
de 2.5kwh ebike batterijen staan op 82%
de 7.5kW blok batterijen staan op 74%
en mijn ecoflow 2kWh lifepo staat op 82% die de hele nacht stroom levert
[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]
rew
Op vrijdag 1 mei 2026 19:16:29 schreef fcapri:
in de zomer heb je nog steeds injectie, want de accu zal niet leegraken (=> airco kopen).
ik zag rond de zomermaanden een hoger verbruik dan in de winter. Dat is de airco denk ik...
rew
Mijn Marstek Venus 3.0 is zojuist geleverd. Mijn netto verbruik is nu:
1781975908 -17
1781975909 -16
1781975910 -13
1781975911 -18
1781975912 -16
1781975913 -8
1781975914 -12
1781975915 -15
1781975916 -11
1781975917 -12
1781975918 -10
1781975919 -7
1781975920 -9
1781975921 -9
1781975922 -5
1781975923 -2
1781975924 -6
1781975925 -1
1781975926 1
1781975927 -5
1781975928 -7
1781975929 2
1781975930 -6
1781975931 -1
1781975932 -3
1781975933 5
1781975934 15
1781975935 15
1781975936 1
rond de nul. De marstek doet er een seconde of 5 over om de nieuwe instelling te bereiken.
Je moet een "huidige instelling" bijhouden, en in theorie tel je daar dan het huidige verbruik bij op om het verbruik zo snel mogelijk op nul te krijgen.
Dat blijkt niet te werken: Je hebt dan al 5x 100W aan aanpassing gedaan voordat ie op de eerste begint te reageren. Ik heb de aanpassing nu op 0.1 maal de huidige afwijking gedaan. In theorie zou ie dan met een tijdsconstante van 10s richting de nul regelen. Ik zie hem nu redelijk structureel binnen de -20 tot +20.
Ik kan nog iets optimaliseren door sneller te regelen als ik dreig te gaan terugleveren. Of juist andersom.
Volgens mij wil ik niet het net voeden uit MIJN accu, dus dan zou ik op zeg 15W verbruik moeten mikken.
Helaas heeft ie vandaag nauwelijks op de zon kunnen laden. Ik doe het nu met de 50% die er bij levering in zat.
Alternatieve optie voor zelfbouw:
Hoogspannings accu uit een EV en die koppelen aan een hybride HV omvormer
Zie: https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki
Heel veel combinaties van accu's en omvormers mogelijk.
Ik heb zelf nu 1,5 jaar een 62kWh ID3 accu met 7,5kW Solax omvormer. Heeft grofweg totaal 6000 euro gekost. Ik verdien nu ongeveer 500 euro per jaar met een dynamisch energie contract (incl stroom inkoop in de 5 winter maanden). Daarvoor ongeveer 300 euro per jaar kosten voor elektriciteit.
@rew: in de zomer aanvaard ik 50w injectie op het net, dat is een 0,5kwh op 10 uur tijd en verwaarloosbaar. Ik injecteer toch veel in de zomer dus die 0,5kwh op 50kwh is niks. zelf met volle batterijen heb ik vandaag 6.5kWh geinjecteerd. de batterijen krijg ik toch niet leeg snachts, zelf met airco aan.
In de winter aanvaard ik 50w verbruik van het net. Ik heb toch stroom te kort dus mijn accu mag overdag alle zonnestroom gebruiken om te laden, inclusief 50w van het net. Hier wil ik geen Wh zonnestroom weggooien want accu is te klein en inkopen doe ik zowieso savonds.<
als ik bv 5kWh opwek met panelen, en 30kWh verbruik gedurende de dag, moet ik 25kWh inkopen van het net.
het boeit bij dan weinig als ik overdag 5500Wh heb zitten opladen, die 500Wh moet ik dan savonds ook minder inkopen.
zou ik krapper regelen dan is het goed mogelijk dat ik van die 5000Wh solar maar 4700Wh in de accu heb gekregen
Op zaterdag 20 juni 2026 19:28:53 schreef rew:
Helaas heeft ie vandaag nauwelijks op de zon kunnen laden. Ik doe het nu met de 50% die er bij levering in zat.
??? Heb je dat ding pas in de avond aangesloten ?
Vandaag is bijna de langste dag en mijn opwek zat vandaag in de top10 qua opwek per dag dit jaar. Gelukkig regelt mijn pib binnen enkele secondes, want ik heb wat apparaten die tussen 0% en 100% schakelen zoals een inductieplaat, oven, magnetron en frituurpan. Met name de magnetron heeft er een handje van om om de tien seconden te switchen.
Hier ook zon Marstek 5 Kwh op self consumption, echter mn meter enkel om de10 seconden, daarom maar op 800 Watt, schiet anders alle kanten op, nu redelijk stabiel, met Homewizzard P1.Ben tevreden, omzetverliezen zeker 20% maar die stroom is toch van de panelen.Overdag wassen, springt ie mooi bij, doet vaak meer dan zijn opgegeven cappaciteit.En groter heeft hier geen zin, in de ochtend noch niet leeg in de zomer