Jullie hebben allemaal gelijk, voor een auto-slede en een aparte antenne-aansluiting. Al wist ik helemaal niets van een diefstalbeveiliging. Dat zullen dan die twee gaten zijn ?
De interne ferriet antennes en spriet worden met die autoknop uitgeschakeld.
(foto's zijn van een wat hoog contrast wat de beschadigingen duidelijker maakt)
Als ik het schema bekijk blijft bij slede-aansluiting ook de schaalverlichting continu branden bij inschakelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb jaren geleden bij Banggood een boormachine gekocht met twee accupacks. Waarschijnlijk nadat ik het eerste accupack leeg had heb ik de tweede er op gezet, maar vanaf dat moment nooit meer gewisseld.
Na een tijdje was het "niet gebruikte" pack "stuk". Nu even de moeite genomen om het uit te zoeken: er was 1 van de cellen echt stuk. 0V er over "in rust" en op de lader (met heel kleine stroom) direct 18V er over (de andere cellen waren ook al niet optimaal: totaal maar een paar volt).
Ik heb mijn voorraad cellen geinventariseerd: Ik had nog een paar Samsung INR18650-25R cellen. "max 20A". Prima dingen.
De oude waren 1500mAh en voor zover ik kan vinden zijn die officieel maar 15A. (op de behuizing staat 2.0Ah: Dat klopt natuurlijk niet als er 1500mAh cellen in zitten).
Maar goed. Hij doet het weer:
Op maandag 15 juni 2026 17:30:26 schreef rew:
... Waarschijnlijk nadat ik het eerste accupack leeg had heb ik de tweede er op gezet, maar vanaf dat moment nooit meer gewisseld.
Toch niet met opzet gedaan ? Juist als je twee sets hebt kan je de ene helemaal leegtrekken (en direct weer opladen ! ) om met de ander verder te gaan. Is echt het beste voor ze.
Alleen als een set bijna leeg is en je weet dat je hem een langere tijd niet gebruikt (> 2 weken) dan wel gelijk vervangen voor die volle en hem opladen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tuurlijk. Maar ding gaat zeg hooguit 2x per jaar leeg, dus ooit "kan tweede accu niet vinden", en dan de eerste maar weer opgeladen.
De lader is ook al heel lang zoek. In tegenstelling tot de tweede accu is die NIET bij de verhuizing (feb 2025) boven water gekomen.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Twee jaar terug een defecte elektrische step van marktplaats gehaald. Bleek 1 draadje los en na die gesoldeerd te hebben werkte ie prima 1.5 jaar. Helaas is nu de accu overleden en de step de reparatie niet waard.
Dus marktplaats weer afgestruind en defecte step gevonden met goede accu. Open gemaakt en alles nagemeten. De motor metingen klopte niet. Bleek draadbreuk te zijn. 60cm nieuwe draad aan de motor en we hebben weer een werkende step voor weinig geld. Leuk om te fixen en blij met de step
Daar zullen wel vaker draadbreuken voor komen, dat is erg goedkoop afgewerkt. Ik zou die hele binnenrand van de spoelen met de langere seriedraden en de drie aansluitraden in siliconen leggen, zoals dat witte al is.
Veel van die goedkope ventilatoren gaan volgens mij ook hierdoor kapot. Slechte afwerking van de draden die uit de spoelen komen, waardoor ze bewegingsruimte hebben. Trillingen doen ze constant bewegen, en na een paar miljoen toeren breekt er eentje door metaalmoeheid. In jouw geval de trillingen van het wegdek, die moet je niet onderschatten. Vooral de drie langere draadeinden hebben al wat gewicht door dikte en isolatie, die massa wordt flink geschud.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op zondag 21 juni 2026 19:18:47 schreef erikdenhouter:
Daar zullen wel vaker draadbreuken voor komen, dat is erg goedkoop afgewerkt. Ik zou die hele binnenrand van de spoelen met de langere seriedraden en de drie aansluitraden in siliconen leggen, zoals dat witte al is.
Veel van die goedkope ventilatoren gaan volgens mij ook hierdoor kapot. Slechte afwerking van de draden die uit de spoelen komen, waardoor ze bewegingsruimte hebben. Trillingen doen ze constant bewegen, en na een paar miljoen toeren breekt er eentje door metaalmoeheid. In jouw geval de trillingen van het wegdek, die moet je niet onderschatten. Vooral de drie langere draadeinden hebben al wat gewicht door dikte en isolatie, die massa wordt flink geschud.
In dit geval was de zwarte draad op de foto degene met draadbreuk. Maar na bijna 2000km op deze step (weliswaar door vorige eigenaar) vind ik dat niet heel gek. Rest in siliconen leggen kan, maar werkt dat niet averechts op de warmteafvoer?
Ja zeker. Maar ik zou niet de boel bedekken, maar alleen de draden die tussen de individuele spoelen lopen (en zeker die drie ook) tegen het (ontvette) metaal plakken zodat de bewegingsvrijheid van alle lange draden er uit is.
Bedenk eens, waar was die draad exact gebroken ? Tegen de koperen spoeldraad verbinding aan ? Dat zou al aangeven dat hier een faalpunt ligt.
Maar ga mij nou niet vragen of ik dat verder goed doordacht heb, het is een spontane reactie bij het zien van die open motor. Draadjes horen daar minimaal te kunnen bewegen, en dat lijkt niet zo. Aan de andere kant, als dat ding jaren meegaat en je bent daar tevreden mee is er ook geen probleem.
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Onder het mom 'al je electronicavriendjes gebruiken Fluke maar jij werkt nog steeds met je aftandse budgetmultimeter uit 1996' leek het me tijd om ook mee te gaan in de vaart der volkeren en over te stappen op een Fluke. Via een beurs was ik in het bezit geraakt van een Fluke 8024A met een slecht LCD-display (bekend probleem), maar verder nog verdraaid nauwkeurig.
Na het lezen van beschrijvingen op het internet (o.a. https://www.sbprojects.net/repair/fluke8020a/index.php) over het vervangen van het originele display met zebrastrip door een bedrade DIL-uitvoering heb ik dan ook de stoute schoenen aangetrokken. Via een forumlid kon ik meeliften op z'n Mouser-bestelling en eergisteren werd ik dan ook de gelukkige bezitter van een Lumex LCD-S3X1C50TRC display. Die 5 euro was de Fluke wel waard, meende ik.
Na een avondje fröbelen met een vlijmscherpe beitel en hobbymes was het kunststof houdertje passend gemaakt voor het nieuwe display. Deze avond zijn de 30 draadverbindingen gesoldeerd. Het resultaat:
Het goede nieuws: het display werkt prima en de bedrading was ook in één keer goed. Het slechte nieuws: er is nog een probleem, met het A/D & decoder IC (speciaal ICL7106-achtig IC van Fluke, maar toch weer net een klein beetje anders) waardoor sommige segmenten van het minst-significante cijfer niet oplichten bij sommige getallen. Het feit dat dezelfde segmenten wel oplichten bij andere getallen geeft aan dat het probleem niet in het LCD-display zit of m'n bedrading, maar in de decoder.
Helaas. Twee avonden fröbelen zonder het beoogde resultaat, snif. Had ik gehoopt eindelijk vol trots een Fluke tevoorschijn te kunnen trekken en indruk te maken op omstanders, maar ik zal het voorlopig toch met m'n ouwe trouwe budgetmetertje moeten blijven doen. En zal ik de stille hoon en meewarige blikken moeten blijven ondergaan....
(of zou het allemaal alleen maar tussen de oren zitten?
)
Op woensdag 22 juli 2026 21:34:43 schreef nonius:
Helaas. Twee avonden fröbelen zonder het beoogde resultaat, snif. Had ik gehoopt eindelijk vol trots een Fluke tevoorschijn te kunnen trekken en indruk te maken op omstanders, maar ik zal het voorlopig toch met m'n ouwe trouwe budgetmetertje moeten blijven doen. En zal ik voorlopig toch de stille hoon en meewarige blikken moeten blijven ondergaan....
(of zou het allemaal alleen maar tussen de oren zitten?
)
Niet treuren, nonius!
Zijn op het meest rechtse digit tien verschillende figuurtjes zichtbaar die je één op één kunt koppelen aan de cijfers 0 t/m 9? Zo ja, even oefenen en je meter is voor jou perfect bruikbaar en niemand wil hem lenen.
Zo nee, dat wordt dan verder hobbiën en daarna in de grijsbak.
nonius
set SCE to AUX.
Ohm Pi, dat zou kunnen werken want er is wel een 1:1 match met unieke uitlezingen voor elk cijfer van het laatste digit.... '9' en '0' zijn verwisseld, 4 is makkelijk herkenbaar, en de '5' is een misvormde 6. Dat kan ik wel onthouden of aan wennen.
Het is telkens het segment linksonder (E) dat oplicht, i.p.v. het segment horizontaal in het midden (G). Maar bij alle andere cijfers is het wel gewoon goed, dus lijkt me iets in de decoder/driver.
En anders gewoon als 2.5 digit DMM gebruiken 
Erik: het probleem deed zich bij nader inzien ook al voor bij het vorige display, maar toen weet ik het aan lekstroompjes in het display zelf. Maar het ligt echt aan het 'net-geen-ICL7106'-IC, denk ik (als het wel een ICL7106 was kon ik zo een vervanger uit een lade trekken).
Op woensdag 22 juli 2026 22:27:38 schreef nonius:
Het is telkens het segment linksonder (E) dat oplicht, i.p.v. het segment horizontaal in het midden (G).
Bijna goed!
(Aansturing) Segment E is verwisseld met segment G.
nonius
set SCE to AUX.
Yep, denk dat je gelijk hebt....
[Edit: en na het bekijken van m'n papieren zie ik ook waar de fout zit - beide waren gele draden, maar aan tegenovergestelde zijdes van het display. Het was het laatste digit dat bedraad moest worden en m'n concentratie was minder aan het worden.
Net E en G verwisseld en alles werkt nu naar behoren:
Zonder gekheid: ik had er ook best mee kunnen leren werken op de foutief-bedrade manier, zoals Ohm Pi suggereerde. Verbazingwekkend hoe snel ik er begon aan te wennen. Toont maar weer eens aan hoe flexibel de menselijke hersenen zijn. Maar origineel werkt het toch makkelijker....)
Ohm Pi en Erik, ik ben jullie een biertje schuldig! 
(Erik, omdat het laatste digit van het vorige display ook rare tekens gaf was m'n eerste reactie niet om een bedradingsfout bij mezelf te zoeken....)
Kan ik nu voortaan helemaal de blits maken met m'n echte Fluke! </EDIT>]
Op woensdag 22 juli 2026 22:57:18 schreef nonius:
Ohm Pi en Erik, ik ben jullie een biertje schuldig!(Erik, omdat het laatste digit van het vorige display ook rare tekens gaf was m'n eerste reactie niet om een bedradingsfout bij mezelf te zoeken....)
Dan zie je het belang van noteren wat er fout is voordat je zo'n klus begint. Het moet dan echt dezelfde fout zijn.
De kunstkop een beetje stroom graag, die gaat raar doen van bier. Want die bleef volhouden, hoe ik ook tegenwierp, dat het zeer goed mogelijk was dat precies zo'n fout (ik gaf zelfs de segmenten weer) door een bedradingsfout kan komen. Sorry, ik was het dus niet helemaal zelf.
Op woensdag 22 juli 2026 22:52:53 schreef ohm pi:
[...]Bijna goed!
(Aansturing) Segment E is verwisseld met segment G.
Kijk, inzicht !
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (12%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
@nonius Ik heb er nog twee liggen van die meters (althans zien er hetzelfde uit exacte type moet ik checken), hetzelfde probleem. En ik heb als het goed is ook nog twee displays ergens liggen die waarschijnlijk passen.
Klopt de pinout die je nu hebt met je opgegeven web-link? Dan kan ik ook eens gaan fröbelen om ze aan de praat te krijgen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op woensdag 22 juli 2026 22:27:38 schreef nonius:
[bijlage]Het is telkens het segment linksonder (E) dat oplicht, i.p.v. het segment horizontaal in het midden (G). Maar bij alle andere cijfers is het wel gewoon goed, dus lijkt me iets in de decoder/driver.
Hindsight is 20/20 of iets met koeienbillen, maar achteraf is dat ook op je notitie te zien. De 1,2,6,7 en 8 gaan goed omdat bij de 2,6 en 8 de verwisselingen er niet toe doen (Beide betrokken segmenten zijn aan), en bij de 1 en de 7 doen de verwisselingen er ook niet toe, maar dan omdat beide betrokken segmenten niet gebruikt worden.
Ik was even in verwarring door het streepje van de 7, maar op een 7-segmentsdisplay is dat streepje er niet, of je zou een soort gespiegelde F krijgen.
Ik lees steeds erikdenkabouter 
Wat is dit voor onderdeel?
@nonius
Kan ik nu voortaan helemaal de blits maken met m'n echte Fluke! </EDIT>]
Made in the USA!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Henri62] Klopt de pinout die je nu hebt met je opgegeven web-link? Dan kan ik ook eens gaan fröbelen om ze aan de praat te krijgen.
Mijn display was ietsje anders dan die van de website waar de modificatie wordt uitgelegd; maar met de hulp van de datasheet van het display en de manual van de Fluke 8024A heb je de aansluitingen zo uitgevogeld.
Ik had de datasheet van mijn LCD-display (zie bijlage; besteld bij Mouser, art. nr. 696-LCD-S3X1C50TRC prijs 4.91 euro. https://nl.mouser.com/ProductDetail/Lumex/LCD-S3X1C50TR-C?qs=co%252BsI… ) EN de manual van de Fluke 8024 voor de aansluitingen van de 30 pads. Twee pads op de print bleven bij mij onaangesloten: die van de 'up'-indicator en de 'down'-indicator, omdat die niet aanwezig zijn op mijn LCD-display (is voor mij geen belangrijke functionaliteit, gebruik nooit min/max-functie).
Ander ding waar je op moet letten is de volgorde van de aansluitingen op de Fluke-print, van 1 t/m 30 als je de print in 'normale gebruikerspositie' voor je hebt liggen is 1 de meest linkse aansluiting en 30 de meest rechtse.
Neem ook dunnere draad dan ik: de mijne ging nog net, maar is eigenlijk te dik. Ook de krimpkous bracht me in de problemen bij het terugmonteren van de hele schermmodule op de printplaat: de 2 witte condensatortjes zijn vrij hoog. Moest ter plekke een vlimmetje materiaal weghalen van de condensators, en de krimpkous weer verwijderen van een paar aansluitingen, om het allemaal te doen passen. Maak het jezelf dus makkelijk en neem zo dun mogelijke draad....
Let ook op dat wat bij Fluke 'digit 3' heet, op de datasheet van het LCD 'digit 4' is. Daarom kun je het best van aansluiting 1 naar 30 werken op de Fluke print, dat maakt het risico op vergissingen kleiner. En eerst even de printplaat-aansluitingen (waar vroeger de zebrastrip zat) even voorvertinnen. Pin 3 en pin 15 op de print zijn niet bedraad (min & max indicators). De onnodige segmenten van het LCD-display (L, i.e. het verticale streepje van '+' en evt. de dubbele punt/colon) liggen aan BP (backplane) zodat ze altijd goed gedoofd blijven). Overigens heb ik bij mij 'pijltje naar links' en 'colon' doorverbonden en gebruikt als low-battery indicator: het is dan in één oogopslag duidelijk dat er iets niet in orde is. (bij gebrek aan een echte 'LB' of 'Lo-batt' indicatie op mijn display)
Let ook op de plastic pilaartjes van de beige kunststof LCD-houder, daar blijft héél weinig materiaal over en die worden dan erg kwetsbaar tijdens het werken. Maar met wat voorzichtigheid komt het allemaal wel goed. Ik heb ook de hele achterwand van het beige houdertje verwijderd (i.p.v. een paar gaten erin geboord), om mezelf wat meer ruimte te geven tijdens het werken. Een scherpe houtbeitel en een hobbymesje vond ik prettiger en netter werken voor de modificatie van de kunststof houder dan een Dremel.
Het is vooral veel mechanisch geklooi, electrisch stelt het allemaal erg weinig voor 
Heb in bijlage m'n werktekeningen bijgevoegd, mogelijk dat dat ook helpt. Succes!
(Fred101 heeft deze modificatie ook al eens uitgevoerd maar kan z'n verslag nu zo snel niet terugvinden)
Oh ja, en let ook even op met wat Fluke 'DP1, 'DP10' en 'DP100' (digitale punten) noemt: de benaming is net andersom dan wat voor mij logisch is! Fluke noemt de meest linkse punt 'DP1'. Voor mijn gevoel is de linkse punt echter 'DP100', en is de minst-significante punt 'DP1'. Wel belangrijk om daar even goed de aandacht bij te houden
Dat schepte even wat verwarring. Maar als je op de print van 1 naar 30 werkt komt het uiteindelijk allemaal toch goed (de volgorde van de segmenten op het LCD-display loopt dan gewood goed op en je kunt dan bijna geen hele digits of punten verwisselen).
Hou er ook rekening mee dat sommige segmenten (m.n. 'D' en 'C') met gekruiste bedrading aangesloten zitten. Tenslotte: op m'n werktekening heb ik de Fluke aansluitingen genummerd van 30 tot 1, niet 1 tot 30, maar dat was omdat het voor mij wat handiger werkte tijdens het bedraden.
Volgens mij is het trouwens een gat in de markt als iemand eens een partij nieuwe LCD-displays voor deze Flukes zou maken (die gewoon met de originele zebrastrip kunnen worden aangesloten).
Bapaktus
Special Member
Op donderdag 23 juli 2026 13:08:36 schreef RAAF12:
[...] Ik lees steeds erikdenkabouter
Wat is dit voor onderdeel? [bijlage]
Bedoel je de Philips Pin-up condensator van 4700 pF
Op donderdag 23 juli 2026 13:23:20 schreef RAAF12:
Nee, dat metalen (transistor?) rondje....
Tin-can diode?
)