Op vrijdag 22 maart 2024 15:46:56 schreef joopv:
Als er een thermostaat in serie staat en die het element kan uit/inschakelen dan heb je toch kans dat er iets spectaculair fout gaat bij DC..
Daarom zei ik ook "een aantal posten terug" een domme boiler zonder elektronica, dus met alleen een verwarmingselement.
En die thermostaat kun je er tussenuit halen. En die kun je dan weer gebruiken om een ingang te sturen van de controller.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 22 maart 2024 15:46:56 schreef joopv:
Als er een thermostaat in serie staat en die het element kan uit/inschakelen dan heb je toch kans dat er iets spectaculair fout gaat bij DC..
Nee, het idee is dacht ik om gewoon de boel gelijk te richten en dan te schakelen. Absoluut NIET om daar een dikke condensatorbank achter te zetten. Dan ga je de spanning verhogen: Dat is niet de bedoeling....
Maarrr... de reden dat AC "makkelijker" schakelt is omdat er iedere 10ms een nuldoorgang is wanneer de spanning (en daarmee de stroom) zo goed als nul is. Dat werkt op gelijk gerichte AC net zo goed als op AC.
Dag
Ik heb een test setup werkend met een KEMO M240 en boiler, om mijn PV stroom zelf te gebruiken in de toekomst.
Toch een vraag over de P1 meting op zich, wellicht dat iemand dit weet.
Ik heb een 3 fase P1 meter, slim, dus met geleverde en terug geleverde kWh
Stel volgende voorbeeld:
PV vermogen 200W
Boiler vermogen in totaal 1000W
Kemo stuurt op 20% (fase aansnijding) dus 1/5 van de tijd aan, 4/5 uit.
1/5 trekt de boiler dus 1000W (niet helemaal ivm sinus maar voorbeeld)
4/5 trek de boiler 0W
Maar in de 1/5 periode heb ik dus 200W van de PV en er moet dan 800W van net net komen. Maar over een hele periode verdeelt is dat gemiddeld 200W!
Is fase aansnijding dan de oplossing want je trekt nog steeds de hoge piekstromen terwijl de PV installatie dat niet levert
Vraag:
Wat geven de telwerken van de stroom meter dan aan?
P levering
P teruglevering
gr Wim
in onderstaande topic werd er ook over gesproken. die kemo is volgens mij te traag en de digitale meter zal dus die 800W en die 200Winjectie ook registreren. misschien iets minder van beide. moet je maar eens testen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163422/1
er werd een betere optie aangeboden door lambiek op het einde. de kemo is wel nog te gebruiken om bv zware verbruikers uit je capaciteits tarief te houden
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
dit was het beeld. er wordt dus duidelijk rekening gehouden met het terugleveren op 1fase, en verbruik op 2 andere
De P1 meterrapporteert inderdaad vermogen per fase. En daaruit kun je die grafieken maken met tegelijkertijd afname op 1 fase en teruglevering op andere fasen.
Maar als het goed is zie je dat niet terug in de tellerstanden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ie echt fase-aansnijding doet, dan zou de meter binnen een periode moeten "middelen" en dus gewoon "nul" aangeven (als je 1/5e 800 afneemt en 4/5e 200W teruglevert).
Op dinsdag 7 januari 2025 07:55:02 schreef fcapri:
in onderstaande topic werd er ook over gesproken. die kemo is volgens mij te traag
Dat topic gaat over de Memo M204, die doet cycle skipping, idd te traag.
Ik heb de Memo M240, die doet fase aansnijding , iedere cycle 1/50 seconde dus.
Als ik het goed begreep en als het zo werkt zit die dik inde de seconde en zal de slimme meter dus salderen.
Deze ik verbruik 1/5 van 1000W = 200w per seconde
Ik lever 200W uit de PV
Dat wordt doorndenmeter gesaldeerd
Ik kom dus op 0W verbruik uit, precies wat ik wilde
Dat moet ik wel nog testen, want dat zie ik nog nergens voorbij komen.
Gr Wim
Op dinsdag 7 januari 2025 12:28:19 schreef rew:
Als ie echt fase-aansnijding doet, dan zou de meter binnen een periode moeten "middelen" en dus gewoon "nul" aangeven (als je 1/5e 800 afneemt en 4/5e 200W teruglevert).
Idd
rew
Als je een pure spoel of condensator aansluit, dan wordt er net als bij jou een deel van de cyclus energie afgenomen en een ander deel van de cyclus weer teruggeleverd. Dat ie dan netjes nul aangeeft wordt getest in de test-procedure voor nieuwe meters.
Idd, maar ik bedoel het testen van mijn M240 icm met mijn boiler, ennn wat zonnepower die er nog niet zoveel is deze week .
Op dinsdag 7 januari 2025 19:17:58 schreef Wim Peeters:
Dat topic gaat over de Memo M204,....
Ik bedoelde deze, die doet precies wat jij wil.
Op dinsdag 7 januari 2025 22:26:26 schreef Wim Peeters:
Idd, maar ik bedoel het testen van mijn M240 icm met mijn boiler, ennn wat zonnepower die er nog niet zoveel is deze week .
Als je dat wil gebruiken en niet te veel troep op het net te zetten heb je volgens de handleiding wel het volgende nodig:
Ik heb de hele thread doorgelezen omdat ik ook mijn boiler wil regelen.
De keuzes zijn:
- pwm (lastig, nauwkeurig, filtering nodig, 0 op de meter goed mogelijk.)
- SSR met fase aansnijden (makkelijk, nauwkeurig ,heftig filter nodig, 0 op de meter mogelijk)
- SSR met inschakeling op 0-doorgang (makkelijk, minder nauwkeurig, geen filter nodig, 0 op de meter twijfelachtig, afh van integratie periode)
Ik wil eigenlijk voor de laatste optie gaan. Heeft iemand ervaring met deze methode en het effect op de bemetering?
Ook wil ik graag mijn opgedane kennis delen op het gebied van bemetering:
- De meter bemonsterd stroom en spanning met een hoge frequentie van ongeveer 4000Hz
- Hij zou meteen de berekende vermogens bij de +A en -A meterstanden kunnen optellen, maar dat zou tot foutieve meterstanden leiden bij inductieve of capacitieve belasting. Daarom sommeert eert hij gedurende een voor mij onbekende tijd (zeg:1s) de berekende vermogens.
- Als de som negatief is wordt deze bij het negatieve telwerk opgesteld. Als positief dat bij het positieve telwerk.
Dit geldt voor 1 enkele fase.
Voor 3 fase meting geldt dat de fase telewerken op de Ferraris methode met elkaar verrekend moeten worden. Ik geloof dat dit in periodes van 1 uur gebeurt. Dus als je op fase1 400Wh leverde en op fase2 400Wh afnam over het afgelopen uur, dan geldt dat als 0.
Ik hoop dat dit weer een beetje leven blaast in deze interessante thread!
Oh ja...
Die onbekende integratie periode is natuurlijk heel belangrijk als ik voor SSR met schakelen op 0-doorgang wilt gaan! Hoe langer hoe beter!
Ik DENK dat deze periode 1s is, maar ik zou dat graag zeker willen weten.
Op vrijdag 22 maart 2024 16:45:46 schreef Lambiek:
[...]
Daarom zei ik ook "een aantal posten terug" een domme boiler zonder elektronica, dus met alleen een verwarmingselement.En die thermostaat kun je er tussenuit halen. En die kun je dan weer gebruiken om een ingang te sturen van de controller.
Dan heb je nog je maximaal thermostaat, die wordt ook niet blij van DC. Die route zou ik in ieder geval niet gaan ...
Op dinsdag 23 juni 2026 00:35:38 schreef Sine:
Dan heb je nog je maximaal thermostaat, die wordt ook niet blij van DC. Die route zou ik in ieder geval niet gaan ...
Die Nymo regelingen die je kunt kopen, zijn allemaal DC en die werken ook prima.
En anders bouw je er een DC relais tussen die je aanstuurt met je maximaal thermostaat. Ik zie het probleem niet, omdat het gewoon op te lossen is.
Op maandag 22 juni 2026 23:42:59 schreef bigman:
- SSR met fase aansnijden (makkelijk, nauwkeurig ,heftig filter nodig, 0 op de meter mogelijk)
Ik heb het via faseaansnijding gedaan, draait hier nu ruim een jaar en het werkt uitstekend.
We hebben daardoor 1800kWh minder teruggeleverd en ruim 300 kuub gas bespaart.
veel hangt ook af van wat je reeds hebt en wat het vermogen is.
heb je veel zonnepanelen met enorm veel injectie, dan kan je ruw regelen dat het water toch opwarmt en je nog wat injectie over houd.
als je boiler 1000W is, en via een zelfbouwsysteem kan je die opladen met zonnepanelen en je hebt hierbij nog een restverbruik van pakweg 100W.
dan heb je na 6uur opladen (6kWh) slechts 0,6kWh van het net verbruikt.
is nu toch ook zo een groot probleem niet, je hebt immers al 5,4kWh bespaart.
in de winter heb je waarschijnlijk toch te weinig zon uit de panelen, dus als je daar van de 6kWh toch nog 1kWh uit je panelen hebt kunnen gebruiken, is het nog alijd 1kWh voordeel.
in de zomer op 0 uitkomen is moeilijk omdat de panelen TEVEEL opwekken
in de winter op 0 uitkomen is niet te doen omdat je panelen TEWEINIG opwekken.
herfst en lente kan je redelijk op 0 regelen. als je op het totaalplaatje kijkt over een jaar tijd, heb je de ene keer wat verbruik en de andere keer wat injectie.
ik heb al een groot uitgebreid systeem, 3 gestuurde boilers, 3 gestuurde zelfbouw batterijen, 3 aircos, 1 EV.... en gisteren zat ik met 16kwh injectie. alles is vol en heet, ik krijg het gewoon niet meer kwijt.
vandaag is het hier al de hele dag regen, ik kan niet opladen, geen aircos die draaien, en met traagheid in mijn systeem heb ik toch al 0,4kWh verbruikt terwijl ik nog met 3 goed gevulde batterijen zit. en ik heb ook 0,5kWh injectie.
goh ja, t is dan ook zo. naar 0 gaan regelen doe ik niet.
mijn systeem is heeeeeeeeeeeel ruw qua regeling. mijn boilers zijn aan of uit, geen PWM. mijn boiler is eigenlijk een 24h water batterij. de zon van gisteren bespaard me vandaag electriciteit.
morgen is het weer zon en warmen ze weer gratis op
En iedereen wil maar nul op de meter, iets wat toch niet lukt. Je hebt altijd verbruik of teruglevering en als je dat niet wil moet je de omvormer uit zetten.
Gewoon zoveel mogelijk zelf verbruiken, dat haal je al niet uit het net en je krijgt altijd nog een paar cent voor een kWh.
Met dynamische contracten is dat allang geen zekerheid meer
Steeds meer middagen betaal je grof voor terugleveren
tja, dan moet je het dynamisch contract ook in je boiler gaan integreren dat die op dat moment van het net verbruikt ipv injecteren.
ik zat gisteren met 16kWh injectie. ik kan de stroom gewoon nergens kwijt, mijn EV staat op 90%, mijn thuis batterijen zijn vol, mijn boiler zat op 80°C en de airco's staan aan.
daarom heb ik ook geen dynamisch contract aan gegaan. in belgie ga je toch nooit 'verdienen' aan stroom verbruiken op een negatieve stroomprijs
Op dinsdag 23 juni 2026 08:50:14 schreef Lambiek:
[...]
En anders bouw je er een DC relais tussen die je aanstuurt met je maximaal thermostaat.
Dat moet dan wel een fail-safe DC relais zijn. Dat wordt een dure.
Ik zie het probleem niet, omdat het gewoon op te lossen is.
Als je met beveiligingen gaat klooien moet je VERDOMD goed weten wat je aan het doen bent, want zo'n boiler gaat losjes door je dak heen als die beveiligingen falen.
Op dinsdag 23 juni 2026 12:01:50 schreef Sine:
Als je met beveiligingen gaat klooien moet je VERDOMD goed weten wat je aan het doen bent, want zo'n boiler gaat losjes door je dak heen als die beveiligingen falen.
Mooi hè. 
Bedankt voor alle enthousiaste reacties! Ik heb eigenlijk alleen nog geen antwoord op mijn vraag over de integratietijd van een elektriciteitsmeter.
Op dinsdag 23 juni 2026 16:19:49 schreef bigman:
Ik heb eigenlijk alleen nog geen antwoord op mijn vraag over de integratietijd van een elektriciteitsmeter.
Ik zou niet weten hoeveel dat is, ik gebruik dat ook niet. Misschien bij Stedin vragen, die plaatsen de meters.
rew
Op dinsdag 23 juni 2026 16:19:49 schreef bigman:
Bedankt voor alle enthousiaste reacties! Ik heb eigenlijk alleen nog geen antwoord op mijn vraag over de integratietijd van een elektriciteitsmeter.
Het MOET meer dan een 10/20 ms zijn: De meters worden getest op dat ze niets registreren bij een puur capacitieve load.
Vrijwel zeker is het een seconde of minder. Dus een boiler 4 sec aan 6 sec uit om hem op 40% te houden... dan ga je beide kanten op meters laten lopen.
Dus we hebben "grenzen", maar we (CO forum leden) kunnen met z'n allen al een jaar of tien geen antwoord op je vraag vinden. Dus als je het vindt, laat het weten Ik en vast een aantal anderen hier zijn geinteresseerd als je het vind.
Wat ik vermoed is dat het niet in de specs-voor-meters staat. Dus iedereen "doet maar iets".
Merk op dat het voor de elektriciteitsmaatschappij eigenlijk heel weinig uitmaakt: Als jij zeg 500W teruglevert van je zonnepanelen maar de helft van iedere seconde je 1000W boiler aanzet, dan is de traagheid van het net zodanig dat er alleen maar een beetje verliezen zijn over de iets meer dan 2A die levert/afneemt. Vergelijkbaar met een condensator die diezelfde iets meer dan 2A opneemt. Die condensator MAG de meter niets voor in rekening brengen.