MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 juli 2026 08:54:36 schreef Sine:
Storingsvrij?
Nee, je zult nog altijd het net verstoren, is dat evenveel als fase aan/afsnijding? Dat hangt af van wat je als storend ervaart. Knipperende verlichting is al een mogelijk storend iets. Ik zie hier bij de zelfbouwsels vaker een flink netfilter gebruikt worden, die doet hier weinig tot niets.
Aangezien ik nog geen enkele DPC-regeling heb zien voorbijkomen vermoed ik dat je het hebt over de faseaansnijdingsregelingen die hier al gepasseerd zijn.
Heb je daar bewijzen van dat die netfilters weinig of niets doen? of heb ik iets gemist in de hele discussie?
Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.
joopv
Golden Member
Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.
Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan?
Afgezien daarvan, echt kwantitatief testen is lastig met een varierende zonnepanelen opbrengst en huishoudelijje afname. Helaas heb ik geen lab met 1 of 2 4-kwadranten AC voedingen ... 
Op donderdag 23 juli 2026 15:17:43 schreef joopv:
Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.
Wat is daar mis mee dan?
Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen.
Wat doen ze dan?
Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen?
Dat doen ze toch ook. Of wat bedoel je precies?
Of zelfs zowel aan- als uitgaan?
???
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 juli 2026 12:22:20 schreef Sine:
Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.
Bij een pure ohmse belasting (zoals een verwarmingselement of een klassieke gloeilamp) helpt een netfilter nog steeds tegen de netvervuiling, maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.
Welke netvervuiling?
Een beetje SSR heft al een inwendige snubber (daarom lekken die dingen) wat is er verder nog te filteren?
Op donderdag 23 juli 2026 18:45:57 schreef MGP:
,..maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.
Bij mij zoemt er niets hoor.
Op donderdag 23 juli 2026 18:45:57 schreef MGP:
[...]
Bij een pure ohmse belasting (zoals een verwarmingselement of een klassieke gloeilamp) helpt een netfilter nog steeds tegen de netvervuiling, maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.
Daar heb je oordopjes voor.
Op donderdag 23 juli 2026 15:17:43 schreef joopv:
Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan?
Afgezien daarvan, echt kwantitatief testen is lastig met een varierende zonnepanelen opbrengst en huishoudelijje afname. Helaas heb ik geen lab met 1 of 2 4-kwadranten AC voedingen ...
Jawel hoor, google op "dimmer triac". Ik heb er eentje van Amazon (ali), met een china spec van 4 kW. Met mijn heatgun van 1500 Watt werkte het wel. Ik kon prima 0 op de meter regelen (manueel). Ik heb een DSMR 5 meter, elke sekonde feedback via MQTT grafiek. Maar ik kan geen netvervuiling meten, en het ding lijkt nauwelijks ontstoord.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 23 juli 2026 20:18:32 schreef Lambiek:
[...]
Bij mij zoemt er niets hoor.
Bij mij ook niet, ik schreef dat erbij omdat ik 14dagen geleden de vraag gekregen heb over het licht gezoem van een 150W staande lamp met dimmer.
Het ging hem over de noodzaak van het gebruik van een netfilter bij een dimmer, ik raad het ten sterkste aan maar iedereen doet (en denkt) wat hij wilt natuurlijk.
Maar ik neem de schuld op mij, ik heb jullie een uitweg gegeven om van het onderwerp af te wijken 
Op vrijdag 24 juli 2026 12:25:38 schreef MGP:
Bij mij ook niet, ik schreef dat erbij omdat ik 14dagen geleden de vraag gekregen heb over het licht gezoem van een 150W staande lamp met dimmer.
Oké, ja dat kan. En kan ook erg vervelend zijn dat gezoem.
Het ging hem over de noodzaak van het gebruik van een netfilter bij een dimmer, ik raad het ten sterkste aan maar iedereen doet (en denkt) wat hij wilt natuurlijk.
Het kan ook absoluut geen kwaad om een filter toe te passen, zelf kijk ik altijd met de scoop of er rommel op het net gegooid word.
Maar ik neem de schuld op mij, ik heb jullie een uitweg gegeven om van het onderwerp af te wijken
Maakt niet uit toch, het is en blijft goede informatie. 
=> " ... Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan? ..."
Met dit triac-ontwerpje kun je alle kanten op.
IA2109_LCD_Module_2_Pag66-80.pdf
=> " ... met je digimeter moet je daarom heel snel meten. bv een schakelende voeding, neemt een heeeeeeeeel korte piek bij de top van de sinus. zo je bv elke 4ms meten, en de sinustop ligt op 5ms, dan mis je telkens die stroompiek want je sampled op 4ms en 8ms en op 12ms en 16ms. ..."
Helemaal correct. Alleen is de netspanning slechts een 50 Hz wisselspanning. Een draaispoelmeter sampelt helemaal niks en zou dus nooit een correcte waarde kunnen aangeven?
=> " ... Levensduur? Wat slijt er harder bij fase aan/af -snijding? De IFBT /FET / triac zal dat helemaal worst wezen. ..."
Voor het glazuren van aardewerk wordt gebruik gemaakt van een 'stook-receptuur'. Een glazuurder was bezig met metaaloxide-glazuren en het uitvogelen van de stookreceptuur daarvoor in een relais-geschakelde elektrische oven met de traditionele periodenregeling. Het werd meer oven-spiralen repareren dan receptuur uitproberen. Als oplossing heb ik daarvoor de DPC uitgewerkt.
Op maandag 27 juli 2026 10:43:17 schreef Harm J Seef:
Helemaal correct. Alleen is de netspanning slechts een 50 Hz wisselspanning. Een draaispoelmeter sampelt helemaal niks en zou dus nooit een correcte waarde kunnen aangeven?
een draaispoelmeter werkt analoog, met magnetismen.
die heeft een massatraagheid die er vanzelf een stabiel gemiddelde uitmeet.
een draaispoelmeter meet niet jouw instant vermogen, die schrijf draait rond, en als die een toer gedaan heeft, draait er iets anders magnetisch door.
trek jij 1000W voor 2ms en 0W voor 2ms, en daarna weer 1000W voor 2ms, dan telt die mechanische teller gewoon voor 500W continue door.
injecteer je 500W en daarna verbruik je 500W, en weer injecteer je 500W, dan staat die schijf gewoon stil. het maakt niet uit of dat over 1ms, 10ms of zelf 1sec is.
hoe trager je gaat, hoe meer beweging.10Sec lang 500W injectie, 10sec 500W verbruik, dan draait die schijf even naar links, even naar rechts,... maar de telwerken blijven gewoon op 0 staan
digitaal moet gewoon een paar 1000 keer per seconde meten want die sinus is ook geen DC signaal. en wat die digitale meter dan met al die metingen doet, DAT is hetgeen we niet precies weten. en dat kan volgend jaar helemaal anders zijn. dus de tijd erin steken om het te weten is misschien nutteloos
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Voor diegenen die het interessant vinden: Ik heb mijn PvBoiler-project waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest inmiddels in gebruik genomen en dat lijkt erg goed te werken. Het project behelst de hardware, firmware en software om van je domme boiler een slimme te maken met gebruik van een triac. Het gehele project is hier te vinden: https://github.com/arnova/pvboiler
Er zijn waarschijnlijk, met name qua regelloop en documentatie nog wat dingen die verbeterd kunnen worden maar dat zal ik de komende tijd doen (evt. met jullie feedback). Tevens ga ik legionella-preventie nog implementeren (dmv. een temperatuursensor).
Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie er iets mee kunnen.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Technisch kan ik het niet beoordelen maar prijs in onderdelen is wel lager dan de ssr oplossing. Voor de techneuten, ik heb een netfilter ertussen. Is dat in deze oplossing niet nodig?
Op donderdag 6 augustus 2026 18:24:01 schreef rudig76:
Technisch kan ik het niet beoordelen maar prijs in onderdelen is wel lager dan de ssr oplossing. Voor de techneuten, ik heb een netfilter ertussen. Is dat in deze oplossing niet nodig?
Zeker wel: Met fase-aansnijding heb je altijd een netfilter nodig. Staat op schema overigens....
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op donderdag 6 augustus 2026 18:56:58 schreef arnova[/message]:
[...]Zeker wel: Met fase-aansnijding heb je altijd een netfilter nodig. Staat op schema overigens....
Sorry dan heb ik die over het hoofd gezien