Op donderdag 23 juli 2026 08:54:36 schreef Sine:

Storingsvrij?
Nee, je zult nog altijd het net verstoren, is dat evenveel als fase aan/afsnijding? Dat hangt af van wat je als storend ervaart. Knipperende verlichting is al een mogelijk storend iets. Ik zie hier bij de zelfbouwsels vaker een flink netfilter gebruikt worden, die doet hier weinig tot niets.

Aangezien ik nog geen enkele DPC-regeling heb zien voorbijkomen vermoed ik dat je het hebt over de faseaansnijdingsregelingen die hier al gepasseerd zijn.

Heb je daar bewijzen van dat die netfilters weinig of niets doen? of heb ik iets gemist in de hele discussie?

Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.

Ik heb ooit de stroom gemeten tijdens het verwarmen en dat ziet er gewoon goed uit. Er zat wel een differential probe tussen.

Blauw is de netspanning en geel is de stroom tijdens het aansturen.

Hier op ongeveer 50% belasting

En hier op 100% belasting.

Dit was zonder filter.

Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.

Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan?

Afgezien daarvan, echt kwantitatief testen is lastig met een varierende zonnepanelen opbrengst en huishoudelijje afname. Helaas heb ik geen lab met 1 of 2 4-kwadranten AC voedingen ... :)

Op donderdag 23 juli 2026 15:17:43 schreef joopv:
Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.

Wat is daar mis mee dan?

Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen.

Wat doen ze dan?

Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen?

Dat doen ze toch ook. Of wat bedoel je precies?

Of zelfs zowel aan- als uitgaan?

???

Op donderdag 23 juli 2026 12:22:20 schreef Sine:
Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.

Bij een pure ohmse belasting (zoals een verwarmingselement of een klassieke gloeilamp) helpt een netfilter nog steeds tegen de netvervuiling, maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.

Welke netvervuiling?

Een beetje SSR heft al een inwendige snubber (daarom lekken die dingen) wat is er verder nog te filteren?

Op donderdag 23 juli 2026 18:45:57 schreef MGP:
,..maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.

Bij mij zoemt er niets hoor.