Hallo,deze tv heeft een horizontale zwarte lijn in beeld,iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen zijn.
JimA hoeveel tv's heb je nu al gehad voor reparatie?
Heb je zelf al wat ondernomen?
Heb je de aansluitingen van het A/V board naar je scherm al eens gecontroleerd?
Nee niks kunnen doen nog niet,is van een kameraad hij stuurde juist een bericht,ben nog niet bij hem thuis geweest .
Om even wat meer info te geven over dit defect: er is een row driver probleem in het panel zelf. Da's niet te herstellen dan alleen maar het hele panel te vervangen. Dus als je nog aan een vervangend panel kunt komen, dan is het toestel nog te herstellen. Anders is het helaas einde verhaal.
En de Samsung perikelen blijven hier maar bovengemiddeld voorkomen...
's zomers bij mooi weer lees ik graag boeken in mijn tuin. Momenteel bezig aan een e-book "Samsung Rising" van Geoffrey Cain.
Samsung is ooit bijna ten onder gegaan toen ze al elektronica maakten (was vroeger een meststoffen bedrijf) omdat de kwaliteit zo ontzettend belabberd was.
In 1993 was er een vergadering in Frankfurt die stelde dat de kwaliteit spectaculair de hoogte in moest. Volgens mij is het huidige Samsung toch al een jaartje of 10 die stelling uit het oog verloren. Wel apart dat ze het vandaag commercieel dan toch vrij goed blijven doen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 28 juni 2026 11:05:54 schreef Beeldbuisje:
Samsung is ooit bijna ten onder gegaan toen ze al elektronica maakten (was vroeger een meststoffen bedrijf)
Ze hebben dus altijd al in de shit gezeten... 
Samsung telefoons zijn best OK. Maar de CRT TVs met oude 3 sterren logo en Samsung waren al prut, toen kwamen de eerste Plasma's die vond ik ook belabberd, de M serie LCDs waren best OK en sommige series zoals F serie waren ook wel OK ( op LEDs na) heden ten dage raad ik zeker geen Samsung aan. Ook vermoed ik dat de ontwikkeling in LCD panelen ook bergafwaards gaan ook beeldkwaliteit.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op zondag 28 juni 2026 11:05:54 schreef Beeldbuisje:
En de Samsung perikelen blijven hier maar bovengemiddeld voorkomen...
Waarschijnlijk om dat Samsung ook bovengemiddeld verkocht werd/wordt.
@smd zijn er nog merken die je nog wel kan aanraden? Voor zover een merk überhaupt nog iets zegt dan. Philips tv's zijn allang geen Philips meer, en sinds enige tijd geldt voor merken als Sony en Panasonic dat de tv's niet meer uit eigen stal komen. Op mijn slaapkamer staat een "Hitachi" tv, op de doos werd deze aangeprezen met "Japanese quality and reliability for over 100 years", is dus gewoon een Vestel product. Toegeven deze tv doet het na al die jaren nog steeds probleemloos, afgezien van een paar software bugs.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een Toshiba tv als monitor, ook een Vestel.
(werkt goed op de beeldranden na, daar vallen een paar pixelrijen buiten beeld...)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 28 juni 2026 17:56:54 schreef smd:
Ook vermoed ik dat de ontwikkeling in LCD panelen ook bergafwaards gaan ook beeldkwaliteit.
Ik ben benieuwd. In mijn favoriete broadcastmonitormerk zit in het 32" reference model een Samsung QD OLED panel. Over 3 jaar weten we meer.
Sja, goede TVs... zijn die er nog Maarten? IDD er komen 2 grote slokop merken die alles overnemen. Ik stel mn mening beetje bij dat sommige Philips modellen het ook best prima doen afgezien wat LED issues. Panasonic vind ik ook jammer dat om zeep is. Ik denk dat je ook best voor beeld kwaliteit en goedkope meuk kan gaan zoals Hisense of TCL. LG is ook knap maar ietsje duurder.
Op zondag 28 juni 2026 17:56:54 schreef smd:
Samsung telefoons zijn best OK. Maar de CRT TVs met oude 3 sterren logo en Samsung waren al prut...
Mijn ervaring is toch anders hoor: ik heb begin jaren '90 een 37cm KTV van Samsung gehad voor mijn C64 en daar heb ik zeker 15 jaar heel veel plezier aan gehad. Probleemloos. De enige reden dat dat toestel weg is gegaan is een grotere TV (55 cm Aristona). Vind het achteraf nog steeds jammer dat ik die Samsung niet meer heb.
RAAF12
Golden Member
Hier ook goede ervaring met een SUHD topmodel uit 2016 inmiddels 10 jaar oud.
En ook vele Samsung telefoontjes gehad die het goed bleven doen.
https://tweakers.net/pricewatch/519851/samsung-ue55ks8000-zwart.html
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
Yup, dan heeft MNM geluk gehad met zijn CRT bakkie maar ik vond het niets. duizenden Sony's Phlipsen en Grundigs Blaupunks etc hersteld maar samsung CRT was het altijd ellende. Slecht verkrijgbare lijntrafo's, beeldbuizen waren snel leeg gekanond (kon Philips ook wat van op laatst) Yup, toestellen van 10 jaar geleden behoorde tot top van kunnen van Samsung dat klopt Raaf.
Ergens rond 93-94 was er een reeks Samsung CRT’s met een TDA3654 als verticale versterker. Die vond je in de 2B en de FL bij Philips ook. Afgezien van bij een slechte flyback elco ging dat daar niet in kapot.
Waar ik eind jaren 90 vakantiewerk deed kwamen die Samsungs al met bosjes binnen met altijd een defecte TDA3654, elk jaar opnieuw gingen die toestellen kapot.
Telefoontje naar technische dienst van Samsung, toen in Melsele dacht ik, leerde dat je niet meer kon doen dan die ic vervangen. Ze werden te hevig aangestuurd waardoor ze buiten tolerantie heet werden. Nooit een modificatie voor geweest.
7000 en 8000 reeksen rond 2010 en 2011 hadden wel heel vaak kapotte nands…
8000 reeks van 2016 kreeg rond 2020 de laatste update gepushed. Sinds dan liep dat ding steeds vast als je te veel commando’s na elkaar gaf in het menu. Sammy go stond daar toen vol van met workarounds om dat er weer uit te krijgen.
Een vriend heeft zo’n toestel hangen en heeft nooit internet gezien. Afgezien van een kapotte led-driver nog nooit wat mee geweest, maar uiteindelijk was het “smart” verhaal en features zoals wuiven om hem harder/stiller te zetten het verkoopspunt van die reeks toen. Maar je mag het niet ten volle gebruiken, want na 4 jaar (lijkt wel Samsung tv hun gemiddelde levensduur te zijn) ‘maken’ ze hem kapot.
QLEDs hun schermen gaan met containers tegelijk kapot met diverse foutbeelden.
Dat ze nu veel of weinig verkocht worden, maakt volgens mij allemaal niet veel uit. Kapot gaan ze.
Als ik dit forum volg valt het me vooral op dat er bijzonder veel onherstelbare fouten voorkomen.
Over smartphones, computerschermen en videorecorders destijds kan ik ook nog een A4tje volschrijven hoor, maar dat is hier echt offtopic.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Samsung videorecorders van eerste helft jaren '90 stegen vaak op. Soms fataal (overspanning op de microcontroller, gat in de printplaat gefikt rond de beveiligingszener) maar ook genoeg van hersteld nog.
Ik zit nu vooral te hopen dat hun 32" QD-OLED panels een beetje goed zijn, of indien niet goed, nog lang genoeg leverbaar blijven.
Op dinsdag 30 juni 2026 19:04:36 schreef smd:
Yup, dan heeft MNM geluk gehad met zijn CRT bakkie maar ik vond het niets. duizenden Sony's Phlipsen en Grundigs Blaupunks etc hersteld maar samsung CRT was het altijd ellende. Slecht verkrijgbare lijntrafo's, beeldbuizen waren snel leeg gekanond (kon Philips ook wat van op laatst) Yup, toestellen van 10 jaar geleden behoorde tot top van kunnen van Samsung dat klopt Raaf.
De laatste generaties Samsung hadden vaak beeldbuizen uit de WF fabriek in Berlijn. Ik denk dat die wel weer goed waren. ECR en EER waren oorspronkelijk Oost-Duitse ontwerpen, maar er werden daar ook Koreaanse buistypes geproduceerd.
ja, klopt. Samsung video recorders. IDD hoodpijndossier geweest. Elco's in 5V defect, ging de voeding nog harder werken en blies alles op. In latere modellen zat een simpele 5,6V zener die dat zou voorkomen edoch toen waren de voedingen beter..