Op zondag 28 juni 2026 20:26:14 schreef flash2b:
HP Load Resistor matched to serial no.[bijlage]
Weet iemand het HP nummer? Op internet wordt gehint op HP 11523A maar op de mijne staat geen nummer.
Ingang en uitgang weerstand is 2.345 kΩ
Hoort vast bij een HP crystal detector. Ik zou thuisgekomen moeten checken of ik een HP componenten catalogus heb waar ie in staat.
Eerst maar eens terugrijden uit Fhn...
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha flash2b,
Dat is een afsluitweerstand ook wel belasting weerstand voor de kristal detector HP423.
Het is algemeen maar je kunt de load tezamen met de detector kopen dan is het een matched pair dat is het nummer op de load die is ooit uitgezocht voor dat type (serie nummer) detector....
PS, hierbij de documentatie
Groet,
Henk.
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
Op zondag 28 juni 2026 21:33:16 schreef PA1WBU:
Ook nog iets gescored waar ik de specs van moet vinden.Maar voor €1 het gokje waard.
Goeie gok, ik vond dit
De code 500-03220D is het officiële model- of onderdeelnummer van Wenzel Associates, dat direct gekoppeld is aan de klantspecifieke blauwdruk (120274B).Dit specifieke onderdeel is een 5 MHz Oven Controlled Crystal Oscillator (OCXO). Binnen de systematiek van Wenzel staat de 500-serie bekend als hun absolute premium lijn voor klantspecifieke, ultra-lage faseruis-oplossingen (Ultra-Low Phase Noise).Technische details van dit modelFrequentie: 5.000 MHz (Vaste stabiele referentiefrequentie).Voedingsspanning: +20 VDC (Een specifieke spanning die veelvuldig gebruikt wordt in oudere, militaire en hoogwaardige testapparatuur).Behuizing & Opbouw: Dit model is meestal ondergebracht in een robuuste, vernikkelde aluminium behuizing, uitgerust met een SMA-connector voor de RF-output en soldeerpinnen voor de voeding en afstemspanning aan de zijkant.Revisie "D": De letter 'D' aan het einde van het nummer duidt op de exacte revisie/generatie van het interne PCB-ontwerp.
Zo te zien op de foto is de linker, ongebruikte pin de afstemspanning.
electron920
Ha PA1WBU,
Mooie OXCO van Wenzel 5 MHz dat is de sweet spot voor kristal oscillatoren.
Ik geloof niet dat er veel uitleg nodig is @RAAF12 heeft iets gevonden ik heb de documentatie maar dat is het zoeken niet waard alles staat er op.
De moer aan de zijkant daar kan je de frequentie een klein beetje mee regelen vaak maar 1....3 Hz je heb nog een derde pen dat moet je even bekijken.
Als de 20 V aangesloten is en de oven wordt warm en je heb uitgangssignaal prima dan kan het zijn dat de pen bij deze uitvoering niet gebruikt wordt, anders is dat de frequentie control vaak < 5 V....
Groet,
Henk.
Op maandag 29 juni 2026 00:50:44 schreef electron920:
Ha flash2b,Dat is een afsluitweerstand ook wel belasting weerstand voor de kristal detector HP423.
Het is algemeen maar je kunt de load tezamen met de detector kopen dan is het een matched pair dat is het nummer op de load die is ooit uitgezocht voor dat type (serie nummer) detector....
@PA1WBU en @electron920 dank iig.
Blijft vreemd dat mijn weerstand geen HP nummer heeft. Is zo'n crystal detector ook zelf te maken, want die heb ik niet.
Dan nog deze:
De inhoud van het kastje is ingegoten. Ik neem aan met spoelen gemaakt en dus niet geschikt voor DC. Staat ook 1-30 MHz op
Type is YDFO1A-59. Ken het merk niet.
miedema
Golden Member
Op maandag 29 juni 2026 10:04:25 schreef flash2b:
Blijft vreemd dat mijn weerstand geen HP nummer heeft. Is zo'n crystal detector ook zelf te maken, want die heb ik niet.
....
Ha flash2b,
Ik vond een prachtig artikel van Tom Verbeure, met uitgebreide uitleg over diode detectors, de HP 423A en de afsluitweerstand HP 11523A: The HP 423A and a Beginner's Deep Dive into RF Crystal Detectors.
Een verademing na de lappen AI gebrabbel die nu over CO gestort worden.... 
Een crystal detector (diode detector) is simpel te maken. Ik heb er hier eentje gemaakt door rbeckers (komen we eindelijk terug op het showtopic)
Het schema daarvan:
Die 10k is dus jouw afsluitweerstand. 
groet! Gertjan.
electron920
Ha flash2b,
Heb je de junkbox opengetrokken
dat is een verdeler 1 in 4 out (staat er op) altijd handig die tools.
Dat er geen generaal type nummer op jou load staat komt omdat hij bij een detector hoort.
Als je een HP423 of een modernere nodig heb, ik kan kijken voor je maar bouwen kan @heer miedema laat een middenfrequent (KG) voorbeeld zien.
Jij hebt de weerstanden gemeten prima je kan dat onderdeel let op het vermogen in vele toepassingen inzetten dus niet alleen als belasting weerstand....
Groet,
Henk.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op dinsdag 16 juni 2026 23:32:44 schreef PA1WBU:
[...]Dat zijn onderhand collector items
Dit soort radios vermoed ik
https://www.oppermann-telekom.de/nokia-thr850.html
Beetje laat, nee.
Dingen die speciaal voor de milenniumwissel waren aangeschaft door de overheid.
Als ik nog eens in mijn loods kom zal ik het typenummer eens opzoeken.
De Nokia RD-72 denk ik?
https://www.cryptomuseum.com/phone/nokia/rd72/index.htm
Ze werden nadien verkocht via Museum Jan Corver in Budel meen ik.
http://www.cryptomuseum.nl/jancorver/
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (40%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen