Op maandag 6 juli 2026 15:19:12 schreef Hubie:
Of een Telefunken Opus 6 NOPE

Die trafo is wel een typisch ding.Het is geen Loewe Opta iig.
[bijlage]

Die afwijkende trafo viel me ook op. Typisch Belgisch of Frans, de rest van de radio is dat minder, waarschijnlijk een mix van verscheidene fabrikaten. Mixen met een eigen kast errond werd oa gedaan door Radiobell en die hadden ook verzonken toonregelknoppen..

Na wat gegoogle met de fotos van het chassis kom ik uit op de Radiobell Brilliant RB523G:
https://www.radiomuseum.org/r/bell_radiobell_brilliant_rb523.html

Hier zit het chassis in van de Radiobell Opale RB516H:
https://www.radiomuseum.org/r/radiobell_rb516hrb_516.html

Ik heb zo snel geen schemas kunnen ontdekken.

Op maandag 6 juli 2026 14:44:26 schreef kris van damme:
twijfel aan Loewe, die hadden zeer kenmerkende MF trafo's (afgerond).

De schaal wijst erop dat de radio oa voor België is gemaakt. Brussel staat voor een keer correct. (meestal staat er Bruxelles II of Brüssel II op 927kHz...).

Het zou wel eens een mix kunnen zijn..

Niet enkel dat. Als je goed oplet staat de Nederlandse opdruk voor het Frans, wat voor die tijd heel erg ongewoon was. SBR, Novak en authentieke Duitse of Franse toestellen lijken mij dan al uitgesloten.

Hier zit het chassis in van de Radiobell Opale RB516H:

Die heeft 8 buizen i.p.v. 7 en ziet er anders uit...

Op maandag 6 juli 2026 15:41:54 schreef Batakker:
Na wat gegoogle met de fotos van het chassis kom ik uit op de Radiobell Brilliant RB523G:
https://www.radiomuseum.org/r/bell_radiobell_brilliant_rb523.html

Had al zo’n vermoeden. Een merk dat Nederlands voorop plaatste kon enkel uit Antwerpen komen :) en dan blijft enkel Radiobell en Anel over.

Klopt, maar het chassis/frame, hoe noem je dat, lijkt mij identiek.

De gloeibuizen,gloeien allemaal netjes
Mvg

Op maandag 6 juli 2026 16:12:07 schreef Dansas:
Mvg

Kan je eens een close-up maken van dat logo? Die kerstboom

Da's geen logo (noch een kerstboom :) ), maar een bezel voor de toonschakelaars.

Op maandag 6 juli 2026 16:44:44 schreef nonius:
Da's geen logo (noch een kerstboom :) ), maar een bezel voor de toonschakelaars.

[bijlage]

Ja, zag het te laat :+

Ik zet mijn geld (als ik het had...) op Telefunken Lavendel? Of zoiets.

Op maandag 6 juli 2026 16:12:07 schreef Dansas:
Mvg

Daarmee is een slechte verbinding in het gloeidraadcircuit uitgesloten. Grote kans dat een van de papiercondensatoren deze storing veroorzaakt.

Dan inderdaad maar beter niet meer aanzetten voor hij nagekeken is. Als er een transfo doorbrandt ben je verder van huis.

Ik adviseerde om naar een reparatiedag van de NVHR te gaan, maar vanuit België (neem ik aan) is dat een beetje ver. Ik denk dat het Olen's Radiomuseum ook soortgelijke diensten aanbiedt.

Inderdaad vanuit België is het wat ver,ik kijk uit voor andere mogelijkheden alvast bedankt iedereen Mvg

Wat ik al schreef: https://www.olensradiomuseum.be/

Als zij je zelf niet kunnen helpen, weten ze wie dat wel kan.

Graag gedaan. Ik zag achteraf dat ze dat inderdaad doen: https://www.olensradiomuseum.be/werkhuis

Op maandag 6 juli 2026 16:00:52 schreef New Beetle:
[...]Had al zo’n vermoeden. Een merk dat Nederlands voorop plaatste kon enkel uit Antwerpen komen :) en dan blijft enkel Radiobell en Anel over.

Ja, dat Nederlands al eerste stond was me ook opgevallen. Moest wel ergens uit de Vlaanders komen :-).
Een Radiobell dus. Weinig gekend voor zijn radio's, maar wel de bakermat van telefonie in Europa.
Met dat andere Antwaarps merk zal je Arel bedoelen?

De radiobell 540 heeft ongeveer de zelfde klank knopjes als de radio van TS, dus het moet wel een radiobell zijn, ook al is de 540 geen echt meubel.
De buisbezetting, en de plaats van de buizen, komt ook wel aardig overeen.

en de plaats van de buizen, komt ook wel aardig overeen

Er lijkt in de radio van OP één plek voor een buis niet benut te zijn; waarschijnlijk is het chassis voor meerdere radiomodellen gebruikt?

OP zou evt. kunnen vermelden waar hij ongeveer woont; mogelijk dat een forumlid bereid is een blik op de radio te werpen. (niet ik - heb momenteel m'n handen vol aan een oud familiestuk, onze eerste transistorradio, een Philips 22RR700/00 :) )

Op maandag 6 juli 2026 23:22:09 schreef nonius:
[...]
heb momenteel m'n handen vol aan een oud familiestuk, onze eerste transistorradio, een Philips 22RR700/00 :) )

das er een uit de hoogdagen van plastiek en "microprinten". Denk dat veel electronici daar vroeger op gevloekt hebben. Met de toen nog gebruikelijke lompere bouten zonder temperatuurregeling kwamen de baantjes zo los. Ze speelden wel goed, alhoewel de speaker wat aan de kleine kant is.

Volgens mij werden die chassis hergebruikt. Ik ben in het verleden ook chassis van Loewe Opta tegengekomen die zowel in een meubel als in een los toestel zaten. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn.

Hergebruiken, dat klinkt als recyclen :-). Ik denk dat je bedoelt dat hetzelfde basischassis in meerdere modellen werd toegepast. Dat was (en is nog steeds) gebruikelijk.

Kan ook zijn dat iemand met een meubelmakershobby, een toestel in een eigen gemaakt meubel, of een van een ander merk, gemonteerd heeft....