Dank voor dit duidelijke (maar wel teleurstellende) antwoord. Wel vreemd dat zo iets basaals niet algemeen bekend is. Ik heb een mail naar Enexis gestuurd hierover. Vorige week al. Nog geen antwoord. Als ik een antwoord heb zal ik het hier posten!
Er zijn verhalen geweest van een dimmer op een schakelende voeding dat de meter ineens injectie registreerd. Ik denk dat door de evolutie van de meters dit fenomeen ook is verdwenen.
Dus de meters werken al op een ander principe dan de vorige.
Als ze natuurlijk hun meetmethode vrijgeven, dan zullen er ook direct apparaten komen om de meters te misleiden. Denk dat gewoon ieder type meter zijn eigen systeem heeft en zolang ze gelijkaardig meten dat niemand gaan Uitzoeken hoe ze het doen
Ik denk dat je als consument recht hebt om te weten hoe je elektriciteit verbruik wordt gemeten. Juist om die gevallen waarin het mis is gegaan te voorkomen of in ieder geval te verklaren. Maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik weet niet of onderstaande link goed werkt, maar ik heb zoiets gebouwd in het verleden.
Ik stuurde er een elektrisch kacheltje van 3000W mee aan en dit werkte prima de overtollige zonne-energie weg in warmte.
Hierbij de link naar mijn post ervan:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2618721#2618721
Wegens thuis-batterijen is het ding overbodig geworden en ligt het in mijn kast. 
Maar, en nu komt mijn grote 'MAAR': De reden waarom ik er nooit een boiler mee zou aansturen is legionella.
Water dat niet voldoende heet (ik dacht onder 60°C?) wordt gestookt kan op den duur de legionella bacterie in gaan kweken. Deze bacterie kan longontsteking en weet ik nog wat veroorzaken. Soms met de dood als gevolg (10% kans).
Ik vermoed dat deze bacterie ook in een boiler kan gaan kweken... dus ja, bij te weinig zonneschijn wordt je boiler niet heet genoeg en na X aantal tijd...
Opletten dus...
Edit: kortweg uitgelegd: mijn kastje werkte met faseaansnijding waarbij de 0-doorgangen gedetecteerd werden dmv een optocoupler naar een microcontroller die op zijn beurt de P1 meter uitlas van de digitale meter en een 26A Triac aanstuurt bij teveel injectie dmv zonne-energie.
[Bericht gewijzigd door kohen op (13%)]
Daarom moet je uiteindelijk ook doorwarmen.
Ik heb 2 boilers in serie..de eerst een wp boiler die verwarmd naar 60°c en dat gaan naar de 2de oude boiler bij het douchen. Die wordt dus altijd gevuld met 60°. Bij zon wordt die door verwarmd naar 75-80°. Staat die om 15h nog oo 60° dan wordt er zowieso 1 of 2 uur bijgewarmd. Zon of geen zon. Dit is vaak in de
Winter.
Vroeger mijn 80L oude boiler opwarmen kostte 6kwh/dag.
Nu doe de WPboiler ongeveer 1.5kwh/dag en worst case, zonder zon 2uur lang 800w van de 2de boiler. Samen dus 3.1kwh/ dag of de helft van het verbruik voor dubbel zoveel water (2 warme boilers).
Met zon kost het me niks
Bedankt voor de link naar je projekkie!
Ik denk dat ik ook voor fase-aananijding ga.
Ik zie dat je geen netfilter hebt gebruikt. Daar hoor ik verschillende verhalen over. Sommigen zeggen dat ze beina gaan storing meten en (dus) geen filter plaatsen. Anderen laten zien dat er wel storing ontstaat en plaatsen wel een filter. Verder zie ik vooral common mode filters, terwijl je misschien met een spo l in serie ook wat kunt?
MGP
LDmicro user.
Ik denk dat faseaansnijding de enige zekere regeling is, om te werken met een zerocross regeling zijn er teveel onbekenden.
Ze kunnen werken op tijd maar ook op het aantal sinussen (bv 10 sinussen) wat onrechtstreeks ook op tijd werken is, maar als je dat niet weet is er geen beginnen aan.
Als je aan iets begint doe het dan correct en bespaar niet op een filter, welke dan ook.
De mijne komt uit een oude wasmachine maar een nieuwe zal niet zoveel kosten.
=> " ... Bedankt voor alle enthousiaste reacties! Ik heb eigenlijk alleen nog geen antwoord op mijn vraag over de integratietijd van een elektriciteitsmeter. ..."
=> " ... Dus we hebben "grenzen", maar we (CO forum leden) kunnen met z'n allen al een jaar of tien geen antwoord op je vraag vinden. Dus als je het vindt, laat het weten Ik en vast een aantal anderen hier zijn geinteresseerd als je het vind. Wat ik vermoed is dat het niet in de specs-voor-meters staat. Dus iedereen "doet maar iets". ... "
=> "... Dank voor dit duidelijke (maar wel teleurstellende) antwoord. Wel vreemd dat zo iets basaals niet algemeen bekend is. Ik heb een mail naar Enexis gestuurd hierover. Vorige week al. Nog geen antwoord. Als ik een antwoord heb zal ik het hier posten! ..."
=> " ... Ik denk dat je als consument recht hebt om te weten hoe je elektriciteit verbruik wordt gemeten. Juist om die gevallen waarin het mis is gegaan te voorkomen of in ieder geval te verklaren. Maar zeker weten doe ik dat niet. ..."
Een kWh-meter is niets meer dan een Watt-meter met één of meerdere telwerken. Wat een Watt is, is vastgelegd in zijn natuurwetenschappelijke definitie, waar ook de IJkwet naar verwijst. Kort samengevat; één watt is de hoeveelheid verplaatste netto netto energie per seconde.
De oorspronkelijke elektro-chemische kWh-meters zijn allemaal allang vervangen door de elektro-magnetische (Ferraris) kWh-meters, die op hun beurt inmiddels vervangen zijn/worden door de digitale kWh-meters, zoals de Netcode Elektriciteit dat voorschrijft.
Hoe een moderne kWh-meter werkt zal de netbeheerder worst zijn; ze mogen immers alleen maar gecertificeerde kWh-meters plaatsen. De type-certificering van kWh-meters wordt uitgevoerd door instanties zoals TNO, TUV, e.d.
De gebruikte meetmethode is geen groot geheim en behoort tot de basiskennis van een elektro-technicus; meet de effectieve spanning, stroom, en fasehoek, en de rest kan uitgerekend worden. Met een Arduino Nano kan met de sampling meetmethode heel eenvoudig een digitale kWh-meter worden gebouwd. Wie meer wil weten over huidige digitale kWh-meters en gebruikte meetmehoden kan op zoek gaan naar de datasheets van bijvoorbeeld de Atmel M90E32AS, ADE7953, AVR465, enz.
Hoe die dingen vermogen registreren is geen raadsel, hoe ze energie verrekenen wel.
Als je met periodesturing gaat werken en die periodes zijn lang genoeg dan zal de meter daar apart het opwek en teruglever telwerk mee gaan vullen (als je teruglevering hebt, en de meter een wisselende last ziet die heen en weer hobbelt tussen 2kW verbruik en 1kW teruglevering bijvoorbeeld)
Hoe lang die integratietijd is? Geen idee. Maar als je met periodesturing wilt gaan werken is het wel handig om dat te weten.
=> " ... - SSR met inschakeling op 0-doorgang (makkelijk, minder nauwkeurig, geen filter nodig, 0 op de meter twijfelachtig, afh van integratie periode). Ik wil eigenlijk voor de laatste optie gaan. Heeft iemand ervaring met deze methode en het effect op de bemetering? ..."
Ja, zoek op het forum naar "dynamische periodenregeling"; 'nul-op-de-meter'-regelen is zeker mogelijk, maar wanneer de last te groot is, kan ze zichtbaar worden als 'knipperende verlichting'.
Dat is zeker mogelijk, maar bij een 'zacht' net zou het inderdaad zeker niet mijn keuze zijn.
Maar dan nog, hoe gaat je meter daar mee om, en gaan alle meters daar hetzelfde mee om?
Wat is de minimale frequentie voordat je meter besluit het te gaan verdelen over twee telwerken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]
Op maandag 6 juli 2026 11:41:36 schreef Sine:
Dat is zeker mogelijk, maar bij een 'zacht' net zou het inderdaad zeker niet mijn keuze zijn.
De mijne ook niet. Niemand weet exact hoe zo'n meter werkt.
=> " ... Hoe die dingen vermogen registreren is geen raadsel, hoe ze energie verrekenen wel. ... "
Hoe een kWh meter dat voor elkaar krijgt doet helemaal niet terzake; geen fabrikant zal je inzicht geven in hun software. De beschikbare IC-datasheets geven wel aan in welke richting een (programmeer)oplossing gezocht kan worden. Veel belangrijker is dat de kWh-meter voldoet aan de keuringseisen; welke in wetgeving (Metrologiewet, voorheen IJkwet) vastgelegd is. Wanneer een kWh-meter onjuiste meetresultaten (zou) geven, kun je dit melden bij de ACM en zijn de rapen gaar voor de fabrikant en netbeheerder.
=> " ... Hoe lang die integratietijd is? Geen idee. Maar als je met periodesturing wilt gaan werken is het wel handig om dat te weten."
Wat moet ik verstaan onder 'integratietijd', en waarom zal dat van belang kunnen zijn? Met de dynamische periodenregeling kun je in stappen van 1% het vermogen regelen, en blijf je altijd binnen de 1 seconde meetcyclustijd van de kWh-meter. En dus gaat (/moet) de kWh-meter opname en teruglevering met elkaar verrekenen om de netto netto Watt (per seconde) te kunnen herleiden.
Mijn meterkast is voorzien van een digitale ISKRA kWh-meter, en de nul-led gaat keurig aan wanneer ik nul-op-de-meter regel.
Op dinsdag 7 juli 2026 09:57:38 schreef Harm J Seef:
=> " ... Hoe die dingen vermogen registreren is geen raadsel, hoe ze energie verrekenen wel. ... "Hoe een kWh meter dat voor elkaar krijgt doet helemaal niet terzake
Daar verschillen we dan van mening 
Neem (om met gemakkelijke getallen te rekenen) eens boiler van 2kW en 1kW net injectie.
Als je met perioderegeling gaat werken wil je dus een duty cycle van 50% hebben om op '0' uit te komen. Je meter 'ziet' dan afwisselend 1kW injectie en 1kW verbruik.
Als dat snel genoeg gebeurt geloof ik best dat die meter dat netjes uitmiddelt naar 0W, maar als je de periodetijd maar lang genoeg maakt komt er op een gegeven moment een punt waarop dat afzonderlijk als injectie en verbruik zal worden geregistreerd.
Hoe lang die tijd daarvoor moet zijn? Secondes? Of slechts enkele perioden lang? Geen idee. Gaan alle meters daar hetzelfde mee om? Ook geen idee. Het is hoe dan ook geen meetfout maar een registratie van wat er werkelijk gebeurt.
Nu maakt dat momenteel nog niets uit, dankzij de salderingsregeling wordt dat tegen elkaar weggestreept dus je resultaat is nog steeds '0', maar als volgend jaar de saldering er af gaat wil je dat niet hebben.
in belgie is er nooit salderen geweest.
ik heb het ook al proberen uitzoeken, maar ben nergens gekomen, er zijn ook zoveel meters in omloop.
mijn meter heeft bv 2 getallen: injectie en verbruik.
1 van de 2 staat op nul, de andere heeft een getal. maar nooit gelijktijdig (1.7.0 en 2.7.0).
bv
1.7.0: 200w
2.7.0: 0W
rew zijn meter werkt anders. die heeft bv
1.7.0 1200W verbruik
2.7.0 1000W injectie
en intern verrekent die dat op 200W verbruik.
daar zit al een verschil in.
ik heb thuis ook zo een kemu regeling met periodes;
50% is dan:
3sec de boel aan, 3sec de boel uit.
heb dat getest met een gloeilamp.
ik 'hoopte' dat die 1 sinus ging doorlaten en 1 sinus niet (de 50% wordt gedaan in 40ms dus. 20ms aan, 20ms uit).
maar die regeling kan evengoed zijn: 10sinussen door, 10sinussen niet. dan heb je 200ms aan en 200ms uit.
je kan ook 50sinussen doorlaten en 50niet (1sec aan 1sec uit). de vraag is wanneer de meter overschakelt van:
ik heb nul verbruik OF: ik meet X verbruik en ik meet X injectie
in mijn geval is dat 3sec aan, 3sec uit (oftewel 150sinussen aan, 150sinussen uit).
ik heb bv 500W zonnestroom, en ik heb een kachel van 1000W die ik 50% aanstuur:
gedurende 3sec rekent mijn meter dan 500W injectie
gedurende die 3 andere seconden registreert die 500W verbruik
bij de ene betaal ik 30ct/kwh, bij de andere krijg ik 2,5ct/kwh.
na 4uur ben ik dus 1kWh verbruik kwijt (30ct) en in diezelfde tijd heb ik 1kWh injectie (2ct). netto betaal ik 28ct.
mijn boiler thuis is lek gegaan (1100W) en heb die vervangen door eentje met 3 standen. 800W-1200W en 2000W. ik heb die op 800W gezet en schakel gewoon 100% aan of 100% uit
Op dinsdag 7 juli 2026 11:38:53 schreef fcapri:
ik heb thuis ook zo een kemu regeling met periodes;
50% is dan:
3sec de boel aan, 3sec de boel uit.ik weet ZEKER dat mijn meter hier dan 1000W verbruik zal aanrekenen voor 3sec en 1000W injectie in het andere telwerk.
Juist, en als je zonnestroom wilt compenseren wil je dat dus in alle geval vermijden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]
Retirado
Golden Member
Op dinsdag 7 juli 2026 11:38:53 schreef fcapri[/message]:
in belgie is er nooit salderen geweest.
Ik dacht van wel? Totdat we een digitale meter kregen draaide de analoge achteruit bij injectie. Dankzij de VREG is de verlenging die we zouden krijgen na invoer van de digitale meters afgeschaft.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/14/eigenaars-zonnepanelen-hebben-…
Of is salderen toch wat anders? Ben al 25 jaar uit NL weg dus niet op de hoogte van de actuele stand van zaken.
joopv
Golden Member
Op dinsdag 7 juli 2026 10:37:23 schreef Sine:
[...]Daar verschillen we dan van mening
Neem (om met gemakkelijke getallen te rekenen) eens boiler van 2kW en 1kW net injectie.
Als je met perioderegeling gaat werken wil je dus een duty cycle van 50% hebben om op '0' uit te komen. Je meter 'ziet' dan afwisselend 1kW injectie en 1kW verbruik.
Als dat snel genoeg gebeurt geloof ik best dat die meter dat netjes uitmiddelt naar 0W, maar als je de periodetijd maar lang genoeg maakt komt er op een gegeven moment een punt waarop dat afzonderlijk als injectie en verbruik zal worden geregistreerd.
Hoe lang die tijd daarvoor moet zijn? Secondes? Of slechts enkele perioden lang? Geen idee. Gaan alle meters daar hetzelfde mee om? Ook geen idee. Het is hoe dan ook geen meetfout maar een registratie van wat er werkelijk gebeurt.
Nu maakt dat momenteel nog niets uit, dankzij de salderingsregeling wordt dat tegen elkaar weggestreept dus je resultaat is nog steeds '0', maar als volgend jaar de saldering er af gaat wil je dat niet hebben.
Sinds kort heb ik een HA setup met een P1 koppeling naar mijn dsmr4 meter. Ik zou hieraan kunnen testen en meten (met een kachel die ik zelf kan besturen met een blokgolfgenerator) maar ik ken HA nog niet goed genoeg.
Probeer binnen HA toegang te krijgen tot de ruwe P1 data maar ik kan dat niet terugvinden, google en AI ten spijt... We zoeken verder.
Op dinsdag 7 juli 2026 12:48:23 schreef Retirado:
[...]Ik dacht van wel? Totdat we een digitale meter kregen draaide de analoge achteruit bij injectie. Dankzij de VREG is de verlenging die we zouden krijgen na invoer van de digitale meters afgeschaft.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/14/eigenaars-zonnepanelen-hebben-…
Of is salderen toch wat anders? Ben al 25 jaar uit NL weg dus niet op de hoogte van de actuele stand van zaken.
salderen is het principe geweest van terugdraaiende meter met je digitale meter.
je hebt bv 3000W verbruik dit jaar gehad en 1000W injectie.
met je oude meter zou die 3000 doortellen en 1000 terugdraaien waardoor je netto op de factuur 2000kwh moest betalen.
met digitale meters staat er 3000kWh verbruik op je factuur en 1000kwh injectie.
in NL schrappen ze die 1000W injecte weg op het verbruik en betaal je 2000kWh.
belgie heeft dat nooit gehad
je betaald 30ct voor die 3000kWh (900€)
en je kreeg vroeger iets van 12ct/kwh voor die 1000kWh injectie (120€)
netto betaalde je dan 780€ (in nl zouden ze 2000kWh betalen aan 30ct of 600€)
nu krijg je in belgie slechts 2,5ct ofzo voor je injectie en betaal je 32ct voor verbruik. waardoor je factuur enorm hoog is.
ik verbruik netto 1000kWh en zou dus 300€ per jaar betalen.
echter verbruik ik effectief 6000kWh en injecteer ik 5000kWh
mijn factuur is dus (6000 x 32ct) - (5000 x 2,5ct) = 1795€ per jaar of dus 6x hogere factuur.
zonder zonnepanelen verbruikte ik 9000kWh en zou de factuur 2880€ zijn en dat klopt. ik betaalde 305€/maand
met zonnepanelen betaalde ik 40€/maand. ik verdien mijn panelen vlotjes op 4-5 jaar terug.
nu is de terugverdientijd een heel pak langer
ik heb nu ook een paar 1000€ geinvesteerd in batterijen en dat brengt alles weer goed omlaag
in 2024 had ik 9299,63kwh verbruik waarvan 5774,04 van het net en 3789,58 injectie
in 2025 had ik 8882,49kwh verbruik waarvan 4914,79 van het net en 4120,90 injectie
in 2026 heb ik 11187,71kwh verbruik waarvan 4945,05 van het net en 2085,58 injectie.
het vebrruik is hoger omdat ik ook EV rijd, maar de injectie daalt ferm. heb de volle capaciteit accu maar sinds een paar maand nu
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 7 juli 2026 11:38:53 schreef fcapri:
in mijn geval is dat 3sec aan, 3sec uit (oftewel 150sinussen aan, 150sinussen uit).
Zeg je nu dat je hebt zitten meten en heb kunnen constateren dat als je 1 sec aan 1 sec uit doet, hij binnen die 2 sec nogsaldeert?
Op dinsdag 7 juli 2026 14:09:43 schreef rew:
[...]Zeg je nu dat je hebt zitten meten en heb kunnen constateren dat als je 1 sec aan 1 sec uit doet, hij binnen die 2 sec nogsaldeert?
die 1sec heb ik nooit kunnen testen, maar die 3sec ziet de meter wel op 2 verschillende telwerken (heb 30% getest toen. het staat hier ergens op forum. 2sec aan 4sec uit)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2555727#2555727
EDIT: blijkbaar was het toch sneller als ik bovenstaande opnieuw lees.
het is VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL trager. reken van 5sec aan en dan 0,5sec dat de boel uit knippert.
als je dan op 50% draait is het 1sec aan, 1sec uit
op 10% is het 2sec uit en dan 1 flits aan en weer uit
ik kan me niet meer herinneren wat het op de digitale meter deed; het ding ligt er toch nog, kan het wel eens testen.
morgen krijg ik spuit in de rug en lig dan enkele dagen thuis. zal eens de test proberen doen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Retirado
Golden Member
Op dinsdag 7 juli 2026 14:05:22 schreef fcapri:
[...]salderen is het principe geweest van terugdraaiende meter met je digitale meter.
Ja dat bedoelde ik dus. We hebben dat even gehad, in de eerste maanden dat er een digitale meter was. Toen won de VREG een rechtszaak en was het voorbij.
Ben intussen ook aan het rondzien voor een thuisbatterij, een boilerregeling wil ik in principe ook wel maar ik wacht daar nog even mee.
MGP
LDmicro user.
Ik begrijp heel die historie van een perioderegeling niet.
Ik heb zelf een regeling gemaakt zonder gebruik van de P1 poort.
Mijn pic16F1827 meet 20x/periode de spanning en stroom , de berekende vermogens worden over 2 perioden samengeteld (het minimum voor een goede uitlezing) en omgezet naar verbruik kW.
Of ik nu 2 perioden of 200perioden meet, het resultaat blijft hetzelfde want er wordt geen enkele (halve)sinus overgeslagen.
Als test had ik het aantal metingen ingesteld op 2 (op de toppen van de sinus), daarmee kon ik zien of de triac al ontstoken was of niet, was die ontstoken voor de top dan mat ik het volle vermogen, was die nog niet ontstoken dan mat ik geen vermogen.
Hoe kun je dan in zo'n situatie spreken van perioderegeling terwijl er niks aan zijn aandacht ontsnapt en waarbij ze een controller gebruiken die een veelvoud van die metingen doet.
als je fase aansnijding doet, zal je elke sinus golf afsnijden.
als de digitale meter dus hier meet, met een 1000W weerstand op 50%, dan meet die effectief 500W
het probleem is dat je tijdens hoge spanning of hoge stroom in of uitschakelt en dat maakt hitte in de halfgeleider.
je kan dus ook bij de nuldoorgang in of uitschakelen en periodes over slaan.
zoals hierdus
je hebt nu 50hz. bij mijn kemo regelaar dat doet die bv 5sec aan, 1sec uit
mijn digitale meter meet dan 5sec een verbruik en 1sec niet.
heb je bv 500W zonnestroom en wil je 1000W aan 50% schakelen.
1)dan kan je bv 1 sinus doorlaten en 1 niet.
2)je kan ook 8 sinussen doorlaten en 8 niet.
3)of (in geval van 3sec wel en 3sec niet) 150 sinussen door en 150 niet.
als de digitale meter een gemiddelde meet over 10pulsen, dan ziet die een 0 verbruik in het eerste geval.
in het 2de geval 8 sinussen verbruik, 2 sinussen injectie
en dan de meting erna: 6sec injectie, 4sec verbruik.
en erna 4sec verbruik, 6sec injectie.
gemiddeld zullen beide telwerken een beetje oplopen.
maar in het 3de geval meet die
3sec verbruik van 1000W en 3sec injectie
hier betaal je dus alle verbruik en krijg je alle injectie op de meter.
en heb je dus niks aan je 'gratis' zonnestroom gehad want hetgeen je dacht in je verwarming te steken, komt 50% gewoon van het net