ik weet dat dit ingewikkelde materie is om te schakelen, maar ik vraag mij af WAAROM??? de ESP hoeft de nuldoorgang toch niet te kennen?

stel ik neem dit relais, deze werkt met zero crossing om te schakelen.
https://www.amazon.com.be/-/en/Wattive-Semiconductor-Switching-24-480V…

en ik neem een ESP8266.
ik laat die ESP vanalles doen.

bv 50% regeling: ik geef 20ms aan, 20ms uit.... in een loop

bovenstaande een sinus. stel ik heb geluk en op 0° geef ik dat signaal.
de SSR schakelt in, 20ms later zeg ik: UIT
de SSR schakelt uit
20ms later weer een aan...
ik schakel telkesn 1 volledig sinus in, en 1 volledige sinus uit.

stel nu dat ik fout zit, en ik doe dat op 90° een AAN signaal. de SSR gaat gewoon verder naar de 180° doorgang en schakelt in.
20ms later geef ik de UIT puls (90° weer), de SSR doet wacht tot de volgende doorgang en schakelt uit.

ik heb hier nu telkens een 50% regeling.

nu wil ik bv 25%
in die 100ms loop zegt mijn ESP:
ik schakel in voor 20ms, ik schakel uit voor 60ms, ik schakel in voor 20ms, ik schakel uit voor 60ms
ik laat telkens 1 periode door en 4 niet. prima, 25% regeling

ik wil 10%: ik schakel in voor 20ms, ik schakel uit voor 180ms...
ik wil 80%: ik schakel in voor 60ms, ik schakel uit voor 20ms...

je hebt toch geen intelligente nuldoorgang detectie meer nodig want zit in het relais. de esp trekt zich niks aan van de sinussen. die heeft een tabel met omvormingen hoelang die aan of uit moet, of berekent dat manueel

of redeneer ik hier fout?

Op woensdag 8 juli 2026 10:42:43 schreef Harm J Seef:
De dynamische periodenregeling (DPC) is beslist géén standaard periodenregeling zoals de KEMU dat doet! De crux van de DPC zit in het gebruik van de definitie van de Watt (dus per definitie energie per seconde!), en hoe de kWh-meter het wattage moet meten.

Definitie van vermogen is energie per tijd. Of je dat per 1 seconde is, of per 1 minuut of per milliseconde staat niet in die definitie.

De L&G E350 DSMR4 in mijn meterkast geeft 1 keer het vermogen uit per 10 seconden. Die meet dan dus niet correct volgens jouw definitie?

Op woensdag 8 juli 2026 10:42:43 schreef Harm J Seef:
De crux van de DPC zit in het gebruik van de definitie van de Watt (dus per definitie energie per seconde!), en hoe de kWh-meter het wattage moet meten.

Nee dus, een ferraris meter meet dus bijvoorbeeld realtime, en niet per seconde. Het enige wat je zeker weet dat de tijd minimaal één periode is.
Als jouw verhaal klopt dan mag ik bij maximumsnelheid van 100 km/u dus een half uur 200 rijden en dan een half uur stil staat, de definitie is namelijk km/uur |:(

Trek die nog ff recht...recht getrokken

Het relais waar je naar linkt, schakelt (als de titel klopt) op de spanningsdoorgang in en op de stroom doorgang uit.
Nou zal bij een boiler de cos φ wel akelig dicht bij 1 liggen, en daar zal het dus wel goed gaan.

Kern van het hele verhaal blijft... hoe meet die meter? Stel die pakt elke 10 perioden 1x de spanning en 1x de stroom (een willekeurig voorbeeld)... dan kun je nog steeds akelig de mist in gaan. Bij vermogen al en zeker als je dat integreert over tijd voor 'energie'. Hoe vaker je sampled, hoe beter het wordt. Maar... hoe vaak wordt er dan gesampled?
Daarnaast... als je zeg 1000x per seconde (ik verzin maar wat) het actuele vermogen [m/w]eet en dat in 1mS omrekent naar energie (en optelt bij de betreffende teller), dan gaat zo'n beetje elke regeling de mist in (om op 0 uit te komen...).
Zolang dat niet behoorlijk gedocumenteerd is, blijft het koffie dik kijken. Sine schreef dat ook al. Of gewoon wat bouwen en kijken hoe de meter zich gedraagt. En als je een andere meter krijgt: back to the drawing board.

Wat 'we' feitelijk aan het bedenken zijn is 'op een heel kort tijdsinterval salderen' :+

=> " ... Definitie van vermogen is energie per tijd. Of je dat per 1 seconde is, of per 1 minuut of per milliseconde staat niet in die definitie. ..."

Op woensdag 8 juli 2026 12:21:01 schreef EricP:

Kern van het hele verhaal blijft... hoe meet die meter? Stel die pakt elke 10 perioden 1x de spanning en 1x de stroom (een willekeurig voorbeeld)... dan kun je nog steeds akelig de mist in gaan. Bij vermogen al en zeker als je dat integreert over tijd voor 'energie'. Hoe vaker je sampled, hoe beter het wordt. Maar... hoe vaak wordt er dan gesampled?
Daarnaast... als je zeg 1000x per seconde (ik verzin maar wat) het actuele vermogen [m/w]eet en dat in 1mS omrekent naar energie (en optelt bij de betreffende teller), dan gaat zo'n beetje elke regeling de mist in (om op 0 uit te komen...).
Zolang dat niet behoorlijk gedocumenteerd is, blijft het koffie dik kijken. Sine schreef dat ook al. Of gewoon wat bouwen en kijken hoe de meter zich gedraagt. En als je een andere meter krijgt: back to the drawing board.

Wat 'we' feitelijk aan het bedenken zijn is 'op een heel kort tijdsinterval salderen' :+

ik had al naar zulke systemen gekeken en dat was heel ingewikkeld met de hele nuldoorgang te gaan bepalen, esp aansturen, relais aansturen...
maar als heel dat nuldoorgang gedoe al in die SSR zit, heb je toch niks meer dan een ESP, wat regels code en die SSR nodig?

het snelste dat je kan gaan is 10ms aan, 20ms uit, 10ms aan zodat je geen hele sinus aan kan zetten.
iets trager is dan 1sinus aan, 1 sinus uit (20ms). als de digitale meter dit ook nog volledig als verbruik en injectie detecteerd, dan is er niks om de boel op nul te krijgen.
dan is er enkel fase aansnijding over.

ik wil het wel eens gaan proberen, zo duur is dat relais ook niet

[Bericht gewijzigd door fcapri op (56%)]

=> " ... ik wil 10%: ik schakel in voor 20ms, ik schakel uit voor 180ms...
ik wil 80%: ik schakel in voor 60ms, ik schakel uit voor 20ms...
je hebt toch geen intelligente nuldoorgang detectie meer nodig want zit in het relais. ... "

'intelligent' hoeft niet, maar een nuldoorgangsdetector is wel zo handig.

=> "... de esp trekt zich niks aan van de sinussen. die heeft een tabel met omvormingen hoelang die aan of uit moet, of berekent dat manueel ... ... of redeneer ik hier fout? ..."

Ja, dat dacht ik ook, want ik wou een perioden-vermogensregeling van 0-100% in stappen van 1%. De voorbeelden zijn de eenvoudige waarden, maar bedenk het nu eens compleet voor alle 100 stappen. Dat is zo eenvoudig nog niet wanneer je binnen 1 seconde moet blijven.

En wie heeft de tabel? de esp of de SSR? En hoe ziet deze er dan wel niet uit?

Op woensdag 8 juli 2026 12:21:01 schreef EricP:
[...]

Je mag best 1000 of 10000 keer per seconde samplen, maar de integratietijd moet minimaal 1 periode zijn. Ander zou je bij het aansluiten van een inductieve last (spoel), of capacitieve last (condensator) zowel energie gebruiken als terugleveren. En dan moet ie toch echt 0 aangeven.

=> " ... Nee dus, een ferraris meter meet dus bijvoorbeeld realtime, en niet per seconde. Het enige wat je zeker weet dat de tijd minimaal één periode is. ..."

Volgens deze redenering is elke digitale meter waardeloos, omdat ze niet realtime zouden meten. Leuke mededeling voor iedereen met een dure digitale meter of scoop. De kWh-meetchips kennen een zeer hoge sampling rate zodat de meetafwijking voldoet aan de kWh-meter-keuringseisen. En dat is voldoende om de Watts te kunnen meten (en te factureren).

=> " ... Als jouw verhaal klopt dan mag ik bij maximumsnelheid van 100 km/u dus een half uur 200 rijden en dan een half uur stil staat, de definitie is namelijk km/uur ... "

Verkeerde analogie en conclusie. We hebben het immers niet over de snelheid (in amperes), maar over de totaal afgelegde afstand (in watt (joules/s)). Een 'maximum' is een limietwaarde. Met de DPC wordt geen enkele limiet overschreden, het is slechts een andere manier van periodenregeling.

=> " ... De L&G E350 DSMR4 in mijn meterkast geeft 1 keer het vermogen uit per 10 seconden. Die meet dan dus niet correct volgens jouw definitie? ..."

Je kWh-meter werkt correct. De Watt-meter van jouw L&G E350 zal van elke periode het vermogen meten; opname levert een positieve waarde en injectie een negatieve. Alle gemeten periodenWattwaarden worden gedurende 1 seconde bij elkaar opgeteld; voila, en ziedaar het aantal Joules per Seconde, ofwel het huidige netto netto vermogensgebruik in Watt. Tegelijkertijd wordt het KiloWatt-telregister verhoogd met de zojuist getelde watts, en wordt de Watt-meter weer genuld.

Jouw meter informeert jou slechts eenmaal per 10 seconden, maar informeren is iets anders dan meten.

Dat is zo eenvoudig nog niet wanneer je binnen 1 seconde moet blijven.

En wie zegt dat binnen 1 seconde blijven genoeg is???? DAT is nou juist de vraag...

maar de integratietijd moet minimaal 1 periode zijn.

Dat ligt voor de hand. Maar dan ga je met je boilertje en hele perioden weg laten dus wel de mist in...

Met de DPC wordt geen enkele limiet overschreden, het is slechts een andere manier van periodenregeling.

Waarvan je je dus maar af moet vragen hoe bruikbaar die is... omdat nog niemand iets over de integratie tijd heeft kunnen roepen...

maar bedenk het nu eens compleet voor alle 100 stappen. Dat is zo eenvoudig nog niet wanneer je binnen 1 seconde moet blijven.

Die is bij 50Hz juist 'rete simpel'. Immers, uitgaande van een Ohmse belasting, gaat zowel spanning als stroom 100x per seconde door nul. Goed, je zou een halve periode kunnen pakken. Nou en? (nou ja... je zou, als je dat consequent doet, een DC waarde kunnen introduceren. Dat vindt een trafo dan weer niet leuk. En de netbeheerder wellicht ook niet :) ).

Op woensdag 8 juli 2026 13:15:48 schreef Harm J Seef:

Ja, dat dacht ik ook, want ik wou een perioden-vermogensregeling van 0-100% in stappen van 1%. De voorbeelden zijn de eenvoudige waarden, maar bedenk het nu eens compleet voor alle 100 stappen. Dat is zo eenvoudig nog niet wanneer je binnen 1 seconde moet blijven.

En wie heeft de tabel? de esp of de SSR? En hoe ziet deze er dan wel niet uit?

Waarom zou ik stappen van 1% willen? 10% 20% is meer dan precies genoeg. Dat zijn stappen van 200w voor een 2kw boiler.
Mijn 2kw boiler heeft 3 standen. 800-1200 en 2000w. Die staat altijd op 800w dus ik heb dan stappen van 80W.
Mijn thuisbatterij werkt ook in stappen van 100w.

In de zomer heb ik veel teveel stroom dus als er 200w injectie is boeit dat weinig.
In de winter heb ik veel energie te kort. Daar koop ik toch in dus ook geen probleem om 200w in te kope ln. Zolang ik alle zonnestroom kunnen opslaan heb is dat goed.
Als mijn panelen 300w leveren en ik steek 400w in de booler, is dat leuk meegenomen. Nu heb ik aan uit. Dus 300w zonnestroom is 800w in de boiler oftewel 500w inkoop.
Als ik 1.6kwh moet opslaan is het handiger om 4uur lang te laden met 400w waarvan 300uit de panelen komen (1.2kwh zon), dan wanneer ik 2uur lang laad en 500w uit het net moet betalen (0.6kwh uit de zon).

5,5uur exact 300w ga ik ook niet halen, zoveel overschot is er niet in de winter. Dus 1% regeling is overkill

Op woensdag 8 juli 2026 13:58:20 schreef Harm J Seef:
... Alle gemeten periodenWattwaarden worden gedurende 1 seconde bij elkaar opgeteld; voila, en ziedaar het aantal Joules per Seconde, ofwel het huidige netto netto vermogensgebruik in Watt. Tegelijkertijd wordt het KiloWatt-telregister verhoogd met de zojuist getelde watts, en wordt de Watt-meter weer genuld.

En dat is een aanname die ik in geen enkel DSMR document kan vinden.

Het moet alleen minimaal 20ms (of een veelvoud) zijn om een correcte meting te krijgen.
Bovendien: Mijn verbruik wordt niet gespecifeerd in Ws, maar wordt opgegeven in kWh. Dus mag ik dan aannemen dat per uur de verbruiks teller wordt opgehoogd? Want in de definitie zit de eenheid uur. Ik dacht het niet.

=> " ... En wie zegt dat binnen 1 seconde blijven genoeg is???? DAT is nou juist de vraag... "

De definitie van Watt zegt dat. 1 Watt = 1 Joule per seconde. De netfrequentie is 50 Hz, ofwel 50 perioden. Binnen 1 seconde heb je dus 50 maal de mogelijkheid om een periode van het net op te nemen of terug te leveren. En de kWh-meter is een Watt-meter.

Het netto netto resultaat per seconde is de optelling van alle positieve (afname) en negatieve (teruglevering) getelde Joules, uitgedrukt in Watt. Heb je de Introductie Dynamische periodenregeling (DPC) wel gelezen?

(Het schijnt dat er mensen zijn die met zonnepanelen energie aan het net leveren en op basis van hun kWh-meter daar zelfs geld voor krijgen.)

=> " ... Waarvan je je dus maar af moet vragen hoe bruikbaar die is... omdat nog niemand iets over de integratie tijd heeft kunnen roepen... "

Het integratietijd-argument is volgens mij één uit de categorie; "De auto kan niet rijden omdat de passagiersstoel plat ligt." Ik weet wat integreren, differentiëren en complex rekenen is, maar waarom een 'integratietijd' bij DPC van belang zou kunnen zijn is mij compleet onduidelijk. Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht, kun je mij uitleggen wat jij onder integratietijd verstaat en waarom dat belangrijk is?

=> " ... Die is bij 50Hz juist 'rete simpel'. ... "

In theorie wel, maar in de praktijk heel wat lastiger wanneer je in stappen van 1% wilt regelen en de last zo gelijkmatig mogelijk wilt belasten.

=> " ... Waarom zou ik stappen van 1% willen? 10% 20% is meer dan precies genoeg. Dat zijn stappen van 200w voor een 2kw boiler. ..."

De DPC is bedoeld als een universele regeling, en meet- en regel-technici willen graag regelen van 0-100%. Een boiler is slechts één van de mogelijke toepassingen. Zelf gebruik ik de DPC bijvoorbeeld voor het op temperatuur houden van het filament-compartiment van mijn 3D-printer. Maar wanneer je de DPC wilt gebruiken in 10% of 25% stappen dan kan dat ook.

=> " ... En dat is een aanname die ik in geen enkel DSMR document kan vinden. ..."

Het DSMR gaat daar niet over. Wel de Metrologiewet en Netcode Elekctriciteit. Voor jouw gewenste informatie zul je de KEMA-kWh-meter-keuringseisen moeten raadplegen.

De definitie van Watt zegt dat. 1 Watt = 1 Joule per seconde.

Ja. En? Om een snelheid te bepalen gaan we ook niet kijken hoe ver iets in een seconde komt. Ondanks dat de definitie m/s is. Idem voor wat gebruikelijk is in het verkeer. We gaan ook niet kijken hoe ver iemand in een uur gekomen is.
Deze redenatie raakt kant nog wal natuurlijk.

En de kWh-meter is een Watt-meter.

Een Wattmeter is een rare eenheid. Een Watt is gedefinieerd als een J/s. En dat dan integreren over meters... Raakt kant nog wal.
En een kWh meter is een energie meter.

Het netto netto resultaat per seconde is de optelling van alle positieve (afname) en negatieve (teruglevering) getelde Joules, uitgedrukt in Watt.

Alleen... wie zegt dat die energie meter dat per seconde doet??? DAT is nou juist de vraag.

Heb je de Introductie Dynamische periodenregeling (DPC) wel gelezen?

Daar staat niet in hoe een energie meter meet... Of ik heb er overheen gelezen.

Het integratietijd-argument is volgens mij één uit de categorie; "De auto kan niet rijden omdat de passagiersstoel plat ligt." Ik weet wat integreren, differentiëren en complex rekenen is, maar waarom een 'integratietijd' bij DPC van belang zou kunnen zijn is mij compleet onduidelijk.

Dat was een paar posts geleden al volkomen duidelijk. Maar dat is hier reeds meerdere malen uitgelegd. Heb je dat wel gelezen??

Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht, kun je mij uitleggen wat jij onder integratietijd verstaat en waarom dat belangrijk is?

Zie eerder in dit topic. Meerdere mensen hebben dat beschreven.

In theorie wel, maar in de praktijk heel wat lastiger wanneer je in stappen van 1% wilt regelen en de last zo gelijkmatig mogelijk wilt belasten.

Op de belasting van de last heb ik geen invloed. Dat is een 'bak met water'. In deze dus niet relevant.
Verder: wat is de definitie van 'gelijkmatig'? Als je gaat schakelen is het nooit 'gelijkmatig'. Je zou je af kunnen vragen of iets wat op wisselspanning / stroom draait 'gelijkmatig' van energie voorzien wordt.

De DPC is bedoeld als een universele regeling, en meet- en regel-technici willen graag regelen van 0-100%.

Mispoes. Ze displayen graag in 0-100% - makkelijk voor de operator. En zoals eerder beschreven: 0-100% is ook een eitje. Als je hele perioden wilt nemen en om de een of andere reden binnen 1 seconde wilt blijven in stappen van 2% - over benodigde resolutie hebben we het nog nergens gehad.

Het DSMR gaat daar niet over. Wel de Metrologiewet en Netcode Elekctriciteit. Voor jouw gewenste informatie zul je de KEMA-kWh-meter-keuringseisen moeten raadplegen.

Is dat zo? Dat is toch al een jaar of wat Dekra?

Overigens is het wel grappig dat bij een ferraris meter de 'integratietijd' (voor zover je daar in die context over kunt spreken) bepaald wordt door de massatraagheid van het draaiend geheel. Dat is vrij makkelijk te meten. Als in: zet er een load van 1kW op. Laat dat enige tijd draaien. Schakel af en kijk hoe lang de schijf nog draait. Maar goed... ander spelletje.

Dan vragen we het toch even aan AI :
Binnen een netperiode van 20 milliseconden (waarbij je 10 ms verbruikt en 10 ms teruglevert) blijven beide meterstanden exact gelijk en veranderen ze niet.
## ? Waarom de meterstanden op nul blijven
De interne werking van een digitale slimme meter verschilt op dit niveau van de eerdere situatie:

1. De netperiode (50 Hz AC): De wisselstroom op ons elektriciteitsnet wisselt 50 keer per seconde van richting. Eén volledige sinusgolf (een positieve en een negatieve helft) duurt precies 20 milliseconden.
2. Geïntegreerde meting: Een slimme meter berekent de energie (het vermogen) door de spanning en stroom duizenden keren per seconde te samplen (meten). Hij berekent het actieve vermogen (RMS) over de volledige sinusgolf van 20 ms.
3. Het resultaat is nul: Als je binnen die 20 ms exact evenveel energie opwekt als verbruikt, heft het actieve vermogen over die specifieke netperiode elkaar wiskundig op. De meter registreert voor die 20 milliseconden een netto-vermogen van exact 0 watt.

## ?? Het verschil met de vorige situatie

| Situatie | Wat doet de meter? | Resultaat op de meterstanden |
|---|---|---|
| 10 periodes heen, 10 periodes terug (Vorige vraag) | De meter registreert eerst 200 ms lang een puur positieve energiestroom, en daarna 200 ms lang een puur negatieve stroom. | Beide tellers lopen op (0,0556 Wh), omdat de meter per netperiode de richting apart registreert. |
| 10 ms heen, 10 ms terug (Deze vraag) | De wisseling vindt plaats binnen één netperiode. De meter integreert de golfvorm tot een netto resultaat. | Geen verandering. De meter ziet over die 20 ms een perfecte balans (0 watt). |

## ? Conclusie
Wisselingen tussen netperiodes (vanaf 20 ms of langer) worden apart opgeslagen op de verschillende tellers. Wisselingen binnen één netperiode van 20 ms worden door de meetchip intern volledig gesmeerd en gesoldeerd naar een netto nulwaarde. Je meterstanden veranderen in dit specifieke scenario dus helemaal niet.
Wil je weten hoe dit principe werkt bij apparaten in huis die fase-aansnijding gebruiken (zoals dimmers of inductiekookplaten)?

Dan neem je aan dat die bot het bij het juiste eind heeft, en dat alle meters gelijk zijn.

Beide heb ik vraagtekens bij.

=> " ... Dan vragen we het toch even aan AI : ... "

=> " ... Dan neem je aan dat die bot het bij het juiste eind heeft, en dat alle meters gelijk zijn. Beide heb ik vraagtekens bij. ..."

Ik ook. AI zal best wel veel "weten", maar heeft niet de wijsheid in pacht en is zeker geen elektro-technische scheidsrechter. Het meest vervelende van AI is dat het altijd een antwoord zal geven, ook wanneer een "Onvoldoende data voor een antwoord" het beste antwoord is.

Al draag ik een paard naar het water, wanneer het weigert te drinken zal het sterven van de dorst. MCU-adepten genoeg en met bijgaande info kan de praktijk ons allen een antwoord geven.

IA2109_LCD_Module_2_DPC.pdf

Bij een AI vraag altijd zijn bron vragen, dikwijls zit in die link meer info.

Op vrijdag 10 juli 2026 10:33:34 schreef Harm J Seef[bijlage]

Uit die bijlage:
"Bedenk wel, de meetmethode van energie-meting per seconde ligt vast in de wet;"

Kom maar op met een link naar die wet, en niet een link naar een document wat je zelf gemaakt heb.

Heb je al eens een test opstelling gemaakt en de meterstanden opgeschreven in de situatie dat je bijv 1kW vermogen exporteert en dan een 2kW kachel schakelt op 50% met DPC, dan zouden beide tellers gelijk moeten blijven als je dat een tijdje laat draaien.

=> " ... Kom maar op met een link naar die wet, en niet een link naar een document wat je zelf gemaakt heb. ..."

Iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen. Je verzaakt dus je burgerplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/themas/economie/certificaten-keurmerken-e…

(Beste jongens en meisjes van generatie Z, trek je vooral niets aan van negatieve mopperkonten. Daarvoor is elektronica veel te leuk!)

Op vrijdag 10 juli 2026 19:11:17 schreef Harm J Seef:
=> " ... Kom maar op met een link naar die wet, en niet een link naar een document wat je zelf gemaakt heb. ..."

Iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen. Je verzaakt dus je burgerplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/themas/economie/certificaten-keurmerken-e…

Een link met 20 documenten, zeg maar waar staat dat er per seconde geteld wordt. Document en paragaaf of paginanummer graag.

Ik niet niet bewijzen dat iets er niet instaat, dus laat maar zien waar het wel staat.

Ik heb gisteren geprobeerd om een echte bron te vinden, en vond daarbij dat de DSMR standaard (4.3, dat zal niet veel uitmaken) doorverwijst naar een aantal andere standaarden, waaronder de Europese MID. Die heb ik verder niet opgezocht/doorgespit.

Enigzins relevant in de DSMR standaard is het gedrag van 3-fase meters, die ‘moeten zich gedragen zoals een Ferraris wiel’. Dit stukje gaat over het middelen over de drie fases, niet over de snelheid van sampelen.

Binnen een netperiode van 20 milliseconden (waarbij je 10 ms verbruikt en 10 ms teruglevert) blijven beide meterstanden exact gelijk en veranderen ze niet.

Aangenomen dat dat klopt (is er een artikel waar dat in staat?), ga je dan dus gewoon nat op 'schakelen per periode'. Dan zou je dus per halve sinus moeten schakelen (even afgezien van wat dat verder voor ellende veroorzaakt...).

Al draag ik een paard naar het water, wanneer het weigert te drinken zal het sterven van de dorst. MCU-adepten genoeg en met bijgaande info kan de praktijk ons allen een antwoord geven.

En dan kom je met een verkoop verhaal van iemand die periode sturing doet - of je copy-paste eruit of je hebt het zelf geschreven...
Die beweert dat er per seconde gemeten wordt. Maar... die komt niet verder dan jij zelf: een bewering zonder ook maar *enige^ onderbouwing. En dan een Arduino als foto in een 'schema' plakken... geeft wel een beetje aan met welk niveau dit document is samengesteld: een leuk knutselende hobbyist - en jij tikt het braaf over.
Daarnaast: als je de wet zo goed kent (en aan je burgerplicht voldaan hebt... doe dan niet zo ingewikkeld en noem de wet en het artikelnummer waar dat in staat dan even. Dan is de hele discussie klaar. (gokje: dat kun je niet...).

@HarmP: die integration period is dus precies wat ik bedoel. 'Small enough'. En dat is erg ambigu. Maar we wachten even op je naamgenoot. Die kent namelijk de wet, dus die gaat ons straks precies vertellen waar het staat.

dit is een hopeloos verhaal.
je kan het helemaal doorgronden, precies weten hoe je meter werkt, precies er op inspelen, je publiceert je verhaal, iemand maakt het na en werkt niet omdat hij een andere meter of nog maar gewoon andere software heeft.

in het begin van de digitale meters kon je opwek genereren door een schakelende voeding achter een dimmer te hangen.
als je dan PRECIES altijd de stroom doorlaat in het verschoven deel, meet de digimeter het als injectie.

MAAR, ondertussen is dat ook aangepakt.
ik heb een sterk vermoeden dat het gewoon niet mogelijk is of amper mogelijk om met periodes te gaan spelen en als het lukt, dan is dat misschien van korte duur als er een software update van het toestel of gewoonweg een nieuwe meter komt. ze zijn de eerste al aan het vervangen