Voor het levelen van het bed gebruik ik nog steeds de "A4" methode.
Een A4 , 80 grams vel moet op alle punten op het bed (zeker de 4 hoeken) "losvast" tussen het bed en de nozzle kunnen bewegen. Maak de nozzle vantevoren wel goed schoon ander kan het zijn dat je filament aan het mee meten bent.
Qua temperatuur (ik heb mijn Creality nozzle temp nooit nagemeten) gebruik ik altijd de max aangegeven temperatuur. Als er op de rol staat 220...260C ga ik altijd op 260C zitten.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Weet niet hoe je je mes gebruikt en wat voor mes je gebruikt, maar hier een verfkrabber die door z’n vorm nooit in het bed snijdt. Wellicht dat dat helpt. Maar idd goed afkoelen zorgt ervoor dat objecten altijd los op het bed liggen. Bijzonder dat ze na goed afkoelen naar kamertemperatuur zo vast zitten..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik gebruik een "behang afsteekmes".
Met te goed plakkend PETG krijg ik nog steeds het bed wel kapot. Maar goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 2 juli 2026 11:33:29 schreef Arco:
Japans plamuurmes wekt ook goed (desnoods aan bovenzijde iets afslijpen met een wetsteen)
Ik gebruik een scalpel (vlijmscherp) en een rechthoekig eveneens vlijmscherp mesje.
Maar du moment dat je hem een beetje scheef houdt, snijdt hij in de coating van de bouwplaat.
Vandaag weer wat dingetjes geprint, maar na afkoelen is het filament "een" geworden met de plaat en vormen ze een onlosmakelijk duo..
En dan wordt het "opereren".
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Dat is niet goed. Een ontwerp moet makkelijk los kunnen komen. De kans is groot omdat de plaat is beschadigd, op die plek nu altijd het ontwerp vast zit.
Zelf gebruik ik een PEI sheet, deze heeft een goede hechting. (maar dat is niet jouw probleem)
Omdat de plaat via een magneet vats ligt, kun je deze loshalen en buigen. Het ontwerp sprint dan snel los.
https://www.123-3d.nl/123-3D-flexibel-magnetisch-PEI-bed-235-x-235-mm-…
Ik zou eerder zo'n ding gebruiken 
Mijn PETG plakt ook beter dan nodig is (beginlijntjes en skirt), maar er zijn toch heel wat andere dingen die ik zou proberen voor ik een scalpel zou pakken (nu ja die zou ik nooit pakken). Dit ding heeft breed en dun mesje, weinig kans in je bed te snijden. Verfkrabber allicht? Zolang die maar recht en braamvrij is, voordeel met trekkende beweging is dat je niet snel in je bed snijdt.
@marcob: zo'n ding heb ik ook, maar die beginlijntjes zijn bv te flexibel. Maar gezien ik het er toch wel af krijg heb ik er verder nooit serieus naar gekeken, dat doe je enkel als het níet hecht.
Maar ze zijn iig erg handig: Er hoeft maar een puntje los te komen en je kunt er zó onderdoor met wat dan ook niet-destructiefs.
[Bericht gewijzigd door pe5ocb op (24%)]
hardbass
PE2BAS
Ik heb zoon flexibele magnetische plaat. Dat is echt een uitkomst. Ook makkelijk schoon te maken mocht je hem een keer in de wasbak willen schrobben.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (39%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Met een scalpel moet je eigenlijk ook niet wrikken, die mesjes zijn hard en kunnen uit elkaar spatten.
Er is nog 'de truc met de zijkniptang', waarbij je een hoekje van je ontwerp pakt en de tang als hefboom gebruikt het op te tillen. Maar als dat nodig is hecht het eigenlijk te sterk aan het bed.
PETG dat te goed hecht kun je slechter laten hechten met een laagje prittstift op het bed (en het mag gerust een huismerk witte kleefstift zijn ook), dan komt het nog los. Je kunt ook je bed beplakken met schildersplakband. Dan beschadigd de schilderstape, en niet het bed. Mag ook gewoon een huismerk zijn.
Ik heb van een stevig plammuurmes met schuurpapier de hoeken afgerond. Voor de hechting gebruik ik blauw schilderstape, of kapton wanneer de onderkant glad moet zijn. De print compleet laten afkoelen, en dan met het plamuurmes-handvat voorzichtig tegen de print aantikken. Vaak is dat voldoende. Bij grote prints is het soms nodig om met een scalpelmes een printhoek op te tillen, en dan met het plamuurmes eronder de print lossteken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoals gezegd, Japans plamuurmes is het handigst... (sterk, dun, en soepel, hoeken afronden is inderdaad een goed idee)
Als je met een PEI bed nog steeds schilderstape nodig hebt, dan is er toch wel wat mis...
[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 7 juli 2026 10:28:54 schreef Harm J Seef:
Ik heb van een stevig plammuurmes met schuurpapier de hoeken afgerond.
Volgens mij komt de creality printer met zo'n plamuurmesje.
Dat is gestanst uit een grotere plaat en de randjes zijn te ruw. Even schuren en evt proberen iets scherper te maken en je hebt een prima tooltje.
Edit: Met scherper bedoel ik dan dat het uiteinde iets dunner wordt dus dat je hem beter onder je print kan krijgen dan wanneer ie zoals "standaard" tot op het randje 0.5mm dik is.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Volgens mij komt de creality printer met zo'n plamuurmesje.
Bij mijn Creality Ender 5 was er inderdaad eentje meegeleverd.
=> " ... Bij mijn Creality Ender 5 was er inderdaad eentje meegeleverd. ... "
Dat kan ik mij van mijn Ender 5 niet meer herinneren. In afwachting van 's lands wapenrok heb ik destijds een jaar als huisschilder gewerkt, waardoor ik een voorkeur voor een bepaalde kwaliteit plamuurmes heb ontwikkeld.
Op dit ogenblik van PETG-kleur veranderd. Elke kleur vraagt toch om kleine wijzigingen in de slic3r-instellingen. Op de een of andere manier willen de verticale lagen onderling horizontaal niet hechten.
Iemand een idee?
Arco
Special Member
rew
Mijn creality heeft een ongelukje gehad:
De schroeven van de bedafstelling zijn losgeraakt. (ik heb vleugelmoeren ipv de lompe grote draaidingen, juist om dit te voorkomen...
).
Als gevolg daarvan:
* print mislukt.
* Gat in buildplate.
* nozzle los/afgebroken (zieje in de verte aan m'n print vastzitten).
* stuk van print komt niet meer los van buildplate.
* object-fan afgebroken.
Nu met nieuwe build plate en nozzle is ie ondertussen overnieuw bezig. (nu 1 tegelijk, de rampenprint was 4 tegelijk).
Maar wat ik duidelijk zie is dat de buildplate nog zeg 300ms staat na te wiebelen bij een haakse bocht. Ik laat deze gewoon afprinten: het moet gewoon werken (hoieft niet mooi te zijn) en dat zal wel lukken. Maar wat is het advies? Gewoon de moeren veel strakker draaien?
Weet iemand een plek waar ik een nieuwe metalen beugeltje voor m'n fan kan kopen? Ik kan het op de creality eu shop bijvoorbeeld niet vinden.
Update: De vleugelmoeren waar weer aan het loskomen. De hint was dat de eerste 2 mm inde hoogte gewoon perfect waren.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Staat hier niet voor je tussen aan voor onderdelen?
https://www.123-3d.nl/3D-printer-onderdelen-p296.html
Zelf heb ik de veren onder het bed vervangen voor silicone bed mounts. lekker stark aangedraaid.
EDIT: Je kunt je wielen ook vast zetten:
https://www.thingiverse.com/thing:5379763
[Bericht gewijzigd door marcob op (11%)]
rew
Tja, de bedoeling van de veren is natuurlijk dat je niet direct alles kapotdraait als je met de nozzle te laag komt.... Da's duidelijk niet gelukt hier....
Op dinsdag 7 juli 2026 12:31:35 schreef Paulinha_B:
[...]
Bij mijn Creality Ender 5 was er inderdaad eentje meegeleverd.
heb ik niet gezien.
Inmiddels een nieuwe bouwplaat en de nozzle vervangen. Die zag er niet meer uit.
Toch moet ik wat experimenteren om er een printje uit te krijgen wat er professioneel en strak uitziet. Dat zwarte glimmende PETG filament is het niet. Binnenkort maar eens een matte bestellen.
marcob
Op dinsdag 14 juli 2026 16:40:22 schreef rew:
Tja, de bedoeling van de veren is natuurlijk dat je niet direct alles kapot draait als je met de nozzle te laag komt.... Da's duidelijk niet gelukt hier....
Het bed wil je zo minimaal in beweging hebben, dus of de veren vervangen voor stuggere gele uitvoering of de silicone spacers gebruiken. Als je een automatische bed-leveling sensor (zoals een CR Touch of BLTouch) gebruikt, dan zijn de silicone spacers helemaal perfect.
Als je wilt dat het een te lage nozzle opvangt, dan moet je te los afstellen.
rew
Ik heb gisteren de speling uit de X-carriages gehaald. Je moet dan de bed-offset ongeveer anderhalve mm bijstellen. Na een paar gaten in m'n bed weet ik dat ik dat niet moet vergeten. Dus deze ronde zonder schade doorgekomen.
Eentje zit de afstelling nu helemaal op het einde van z'n bereik. Ik hoop dat "nieuwe wielen" dat oplost zodra het weer nodig is. (De silicone "veren" wachten op een vlucht uit china.)
marcob
Ik print nu even rechtstreeks vanuit Cura. Ik hoor en zie dat de Z-offset te laag is (je hoort hem schrapen en het oppervlak wordt ruw). Maar ik kan niet ontdekken of je die Z-offset tijdens het printen kunt wijzigen. Op het menu van de Creality zelf reageert hij niet tijdens printen vanuit Cura.
Of kan dat wellicht helemaal niet?
marcob
De afstelling van de Z-offset doe je in de printer, niet in de software. Ik heb nog nooit een z-offset in de Cura ingesteld, die staat altijd op 0 bij mij.