Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Z-offset moet je altijd instellen, de printer moet de afstand tussen de nozzle/bedsensor en het bed weten...
(kan per ongeluk goed staan, maar een verkeerde instelling kan grote schade veroorzaken)
Printer een klein stukje verplaatsen is vaak al genoeg om de boel behoorlijk te ontregelen...
Zeker met A-frame printers, die hebben weinig stijfheid door hun constructie.
Op zaterdag 18 juli 2026 11:45:36 schreef marcob:
De afstelling van de Z-offset doe je in de printer, niet in de software. Ik heb nog nooit een z-offset in de Cura ingesteld, die staat altijd op 0 bij mij.
Ik heb de Z-offset ingesteld zoals in het filmpje.
Maar waarom doet de leveling dit niet automatisch goed?
Het blijft een dingetje.
Ik heb een speciaal testprintje gedownload en geprint.
De achterkant is redelijk goed, de bovenkant niet glad.
De Onderkant
.
.
De Bovenkant
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schijnt dat de 3v3SE auto-z offset heeft met een strain sensor: https://www.creality.com/products/creality-ender-3-v3-se
Hmm, na autoleveling komt hij op een Z-offset van -1.06.
Uit mijn eerdere prints betekende dat bijna 'in de lucht' printen en kwam een waarde van -1.31 veel dichter in de buurt.
=> " ... Ik heb de Z-offset ingesteld zoals in het filmpje. Maar waarom doet de leveling dit niet automatisch goed? ..."
Bij CNC werk je altijd met twee assen-stelsels; het eerste is het machine-assenstelsel, en het tweede is het werkstuk-assenstelsel. De Z-offset is de fysieke afstand tussen de z-sensor-'nulreferentie'-schakelpunt en de nozzlemond. De Z-sensor(nulreferentie-schakelpunt) behoort dus altijd dichter op het bed te staan dan de nozzlemond.
De machine of software weet helemaal niets van de vorm van de nozzle, hoe ver je deze in de extruder gemonteerd hebt, en/of hoe afgesleten de nozzlemond is. Bij CNC worden dit de gereedschap-instellingen genoemd.
Bij het centraal levelen met een A4-papier tussen nozzle en bed, wordt een machine-z-as-correctie uitgevoerd waarbij de nozzle afgesteld wordt op ca 0,1 mm boven het bed. Dit wordt vastgelegd als het 'z-as-nul-niveau' (Creality noemt dit 'Home'), maar is dus eigenlijk het Z=0,1 mm-niveau.
De printer begint het afdrukken vanaf machine-z-as-nulniveau; de eerste laag dus op Z=0,4 wanneer in de slicer als eerste laag 0,3 mm is ingesteld.
De Z-offset-COMPENSATIE op de printer is een correctie waarbij de machine-z-as ietsjes verhoogd of verlaagd kan worden; e.e.a. afhankelijk van het filament, nozzle slijtage en de print-condities. De ene 3D-printer laat alleen de compensatiewaarde zien, een andere printer de daadwerkelijke fysieke Z-offset.
=> " ... Ik print nu even rechtstreeks vanuit Cura. Ik hoor en zie dat de Z-offset te laag is (je hoort hem schrapen en het oppervlak wordt ruw). Maar ik kan niet ontdekken of je die Z-offset tijdens het printen kunt wijzigen. ..."
Meestal kan in de slicer een Z-offset ingesteld worden. Zet deze altijd op nul, wanneer de Z-offset-compensatie van de printer gebruikt wordt. Kortom; gebruik de slicer-offset alleen wanneer dat niet op de printer kan.
Bij Creality kun je de Z-offset-compensatie pas wijzigen nadat de printer zichzelf genuld heeft. Bij een te kleine Z-offset wordt tijdens het opstarten de nozzle in het bed gedrukt met alle schade van dien. Plaats tijdens het opstarten (en nullen) een omgekeerd zacht plastic bakje op het bed; beter het bakje tijdens het nullen ingedrukt dan het bed of machine beschadigd.
=> " ... Schijnt dat de 3v3SE auto-z offset heeft met een strain sensor: https://www.creality.com/products/creality-ender-3-v3-se ... "
'Auto-offset' of 'auto-level' zijn twee verschillende parameters; het eerste slaat op de fysieke Z-offset, en het tweede op de totale 'haaksheid' of 'vlakheid' van het bed ten opzichte van de nozzle.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 19 juli 2026 10:38:16 schreef Bavelt:
Hmm, na autoleveling komt hij op een Z-offset van -1.06.
Uit mijn eerdere prints betekende dat bijna 'in de lucht' printen en kwam een waarde van -1.31 veel dichter in de buurt.
HIJ? Spreek jij over jezelf in de derde naamval? Ben jij caesar of zo?
De procedure is: Je drukt op leveling, wacht een halve minuut (home XY, home Z), dan druk je op start, dan wacht je 5 minuten (of zoiets) en druk je op "back". Nu moet JIJ het hoogteverschil tussen de nozzle en het "detectiepunt van de probe" instellen.
Dit kan door op "centrum" de drukken terwijl je een stukje papier paraat hebt. (ik knip een strook 4cm x 21cm). Die hou je dan onder de nozzle. Dan doe je "op" en neer, tot je weerstand voelt als je het papier betweegt. Zit je te laag, dan kan je het papier niet bewegen, zit je te hoog dan beweegt je papier helemaal onbelemmerd.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Zoals vaker aangegeven heeft de 3v3SE auto-z offset met een strain sensor. Een strain sensor is een soort 'weegschaal' , de printer 'merkt' als de plate wordt geraakt bij auto leveling.
Het is wel heel belangrijk dat de nozzle volledig schoon is. Je kunt voostellen als onder de nozzle nog materiaal zit, dit wordt meegenomen in de meeting. Dus voordat je de auto z-offset start, zorg dat je nozzle volledig schoon is, dit geldt natuurlijk ook voor je bed. Nu een geslaagde auto z-offset doe je een auto bed leveling, dan weet de printer hoe de afstanden zijn.
Arco
Special Member
Belangrijk is ook dat de nozzle op werktemperatuur is tijdens instellen z offset en bed offset. (nooit 'koud' uitvoeren)
Dat voorkomt dat eventuele filamentresten de meting beinvloeden. (smelten en worden platgedrukt)
Op maandag 20 juli 2026 17:56:23 schreef rew:
[...]HIJ? Spreek jij over jezelf in de derde naamval? Ben jij caesar of zo?
Naamval? ik vermoed dat je 3e persoon enkelvoud bedoelde..
Overigens was dit niet alleen bij Caesar, maar ook bij Hercule Poirot, uit de boeken van Agatha Christie...
Met 'hij' bedoel ik de printer, die heeft na de Leveling de Offsetwaarde van -1.06 bepaald.
De procedure is: Je drukt op leveling, wacht een halve minuut (home XY, home Z), dan druk je op start, dan wacht je 5 minuten (of zoiets) en druk je op "back". Nu moet JIJ het hoogteverschil tussen de nozzle en het "detectiepunt van de probe" instellen.
Als ik op leveling druk, start de procedure en kun je niks anders voordat hij helemaal klaar is. Die procedure duurt ca 5 minuten.
Dit kan door op "centrum" de drukken terwijl je een stukje papier paraat hebt. (ik knip een strook 4cm x 21cm). Die hou je dan onder de nozzle. Dan doe je "op" en neer, tot je weerstand voelt als je het papier betweegt. Zit je te laag, dan kan je het papier niet bewegen, zit je te hoog dan beweegt je papier helemaal onbelemmerd.
Een Centrum knop heb ik niet kunnen ontdekken op deze Creality Ender 3V3SE
Op maandag 20 juli 2026 20:12:03 schreef Arco:
Belangrijk is ook dat de nozzle op werktemperatuur is tijdens instellen z offset en bed offset. (nooit 'koud' uitvoeren)
Dat voorkomt dat eventuele filamentresten de meting beinvloeden. (smelten en worden platgedrukt)
Dat gaat vanzelf. De leveling procedure bij deze printer begint met het opwarmen van de Nozzle.