Hallo,
Ik wil een bestaande badkamerventilator vervangen en opnieuw aansluiten. Er was oorspronkelijk al een ventilator geïnstalleerd, maar ik ben niet 100% zeker of deze een naloopfunctie had. Ik vermoed van wel, omdat er drie draden aanwezig zijn (blauw, bruin en grijs).
De bestaande schakelaar bedient een lichtkring met 3 lichtpunten.
In de inbouwdoos van de schakelaar meet ik:
* op de gemeenschappelijke klem zit een grijze draad die permanent 230 V meet;
* op de andere klem zit een bruine draad die alleen spanning heeft wanneer de schakelaar aan staat.
In het vals plafond, waar de ventilator aangesloten was, komen een blauwe, bruine en grijze draad toe. Daar meet ik echter iets vreemds:
* Tussen blauw en grijs meet ik alleen 230 V wanneer de schakelaar uit staat.
* Wanneer ik de schakelaar aan zet, verdwijnt de spanning op de grijze draad.
* Als ik de grijze draad aan de schakelaar loskoppel, blijven de 3 lichtpunten gewoon werken, maar boven in het vals plafond heb ik geen spanning meer op de grijze draad.
Ik begrijp niet hoe de grijze draad boven zich zo anders gedraagt dan wat ik aan de schakelaar meet.
Heeft iemand een idee hoe deze schakeling kan zijn opgebouwd? Kan er ergens een aftakking of verbinding zitten tussen de lichtkring en de oude ventilator (bijvoorbeeld voor een naloopfunctie)?
Alvast bedankt!
Samuel
Heb je in je vals plafond als je geen spanning tussen grijs en blauw meer hebt nog wel spanning tussen bruin en blauw? Dus de spanning wisselt eigenlijk tussen bruin en grijs?
Ja de spanning wisselt inderdaad tussen Grijs en Bruin.
Paar foto van de bedrading aan de schakelaar.
Als ik op de klem met de grijze draad meet heb ik steeds spanning zowel wanneer de schakelaar uit of aan staat. Bij de klem met de bruine draden enkel 220v wanneer de schakelaar aan staat.
Als ik meet in mijn vals plafond heb ik een andere situatie. Bruin 220 v wanneer schakelaar aan staat en 0 bij uit. Grijs geeft net het omgekeerde.
Samuel
[Bericht gewijzigd door SamuelB1002 op (54%)]
Dat is een knutselaar geweest...
Ik zou eerst uitzoeken waar de leidingen naar toe lopen, bruin onderbreken en grijs er bij is een beetje...
Die leiding die van onder komt wordt de fase van geschakeld?
Dit is BE neem ik aan? Grijs gebruiken we niet in NL als schakeldraad. ( weet niet of dit in BE wel zo is).
Welke kleurenkomen er aan bij de lichtpunten?
Hey,
Inderdaad BE.
Grijs is volgens mij de correcte kleur.
Boven in het vals plafond komen geel/groen, bruin, blauw en grijs toe. Ik kan er moeilijk bij en ook visueel is het niet eenvoudig te controleren. Het zijn de oude leidingen van de ventilator die ongeveer 15 jaar geleden geplaatst werden.
Ik heb die installatie halverwege aangepast omdat de ventilator defect ging. Ik dacht toen dat de originele ventilator een naloopfunctie had. Daarna heb ik deze vervangen door een eenvoudig model zonder naloop.
Als ik kijk naar de ventilator in het toilet, waar ik nog de oorspronkelijke installatie heb, zie ik ook blauw, bruin en grijs toekomen. Dat is wel een ventilator met instelbare naloop.
Ik ga ervan uit dat de leidingen boven toekomen en dat de verbinding via de schakelaar terug naar boven loopt.
Ik heb deze bekabeling destijds niet zelf gedaan, maar laten uitvoeren door een firma. Ik wil nu gewoon een andere ventilator plaatsen: geen eenvoudige badkamerventilator meer, maar een inline ventilator.
Ik heb al heel wat problemen gehad met de luchtafvoerleidingen (die zijn mogelijk ook nog niet perfect uitgevoerd). De bedoeling is om de nieuwe ventilator via een Shelly aan te sturen, maar daarvoor heb ik een permanente 230 V voeding nodig.
Groetjes,
Samuel
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je inschakelt , schakel je waarschijnlijk de draden op het zelfde potiaal en dan meetje daar geen spanningverschil meer maar zijn niet spanningloos
Meet je bij de schakelaar op de rechter aansluiting ( bruin) constant 230 en op de linker ( waar grijs bij zit alleen met de schakelaar aan 230?
Zijn de lampen aangesloten met blauw-bruin of blauw-grijs?
Ik verwacht dat de aankomende 230 op rechts onder aankomt.
Waar gaat links onder dan naar toe, de bruine word geschakeld en dan is vreemd.
Ik meet op de schakelaar altijd vs blauw
Op de klem waar grijs op zit permanent 220v
Op de klem met de 3 bruine draden. 0 v bij schakelaar uit en 220 v bij aan ( dan branden de lichten )
De lampen zitten op blauw bruin.
Samuel
Ik ga ervan uit dat ...
Pas als je zeker bent krijgt het rare verschijnsel een logische verklaring.
En een slordige schets is altijd veel duidelijker dan een foutloos geschreven opstel 
[Bericht gewijzigd door OXO op (28%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op de foto lijkt het dat er blauw en zwartvia 2 kleine stukjes bruin op de schakelaar zitten!, waardoor lijkt het of er in de nul geschakelt word! Meet eens op de aardedraad,
OK
Het enige vreemde was mijn eigen dommigheid.
Nog van alles zitten uitzoeken.
En dan even eigen werk nagezien. Ik had bruin en blauw verlengd om wat langer door te trekken in mijn vals plafond. Wago clipjes gebruikt en draden omgewisseld !!!
Verklaard ook de vreemde meeting. STOM paar uur verspild.
Next scripten voor de shelly …

Samuel
Dan is het in ieder geval duidelijk 
Het blijft voor mij nog steeds vreemd dat ze bruin zowel als fase maar ook als schakeldraad gebruiken en dan
Zwart (of grijs) is de kleur voor een schakeldraad.
Dat is bij de NEN1010 zo en zal in het AREI ook staan.