Op woensdag 22 juli 2026 13:23:18 schreef revado:
Houd er wel rekening mee dat de nul hee erg scheef kan gaan, 4,5 kw op de ene fase uit en 5 kw in op de andere betekent dat er snel dik 40 ampere door de 0 kan gaan...
De 4 polige hoofdschakelaar zou ik een 63 ampere voor nemen en de kast met 10mm2 bedraden.

Dit probleem kun je voorkomen door de auto en de EV op dezelfde fase te zetten. Dan heffen ze elkaar op als ze beide op max draaien.

Eens , voor de EV wel.
Maar met een aantal andere flinke gebruikers bij elkaar ( wasmachine, boiler, droger) op de andere fases KAN het nog flink oplopen.
En die andere gebruikers kunnen niet op de fase van de EV, dat gaat mis als er geen zon is.
Eigenlijk zou de PV en de EV lader allemaal netjes 3 fase moeten zijn om het goed te kunnen verdelen.

Op woensdag 22 juli 2026 13:29:01 schreef deKees:
[...]

Dit probleem kun je voorkomen door de auto en de EV op dezelfde fase te zetten. Dan heffen ze elkaar op als ze beide op max draaien.

ja, maar stel dat TS altijd overdag weg is met de auto, en snachts laad.
en ook savonds zijn wasmachine aanzet. dan heb je 2KW van de wasmachine tijdens het warmen en 5KW auto, is 30A op die ene fase en POEF.

of stel nu dat je met de zonnepanelen samen er net komt, je verbruikers staan aan en ineens een wolk over de zon, zonnepanelen vallen naar nul, EV en machine staat aan, fase overbelast en POEF uit

we zitten hier met een situatie dat je echt wel moet nadenken wat je wanneer aanzet en hoe je alles verdeelt.
3x25A is eigenlijk een beetje krap als je met een EV zit.
mijn vorige woning had 3x100A, ons appartement aan zee 3x50A, en mijn huis nu 3x63A. en dan moet je echt naar niks kijken

dan heb je 2KW van de wasmachine tijdens het warmen en 5KW auto, is 30A op die ene fase en POEF.

Boven de ca 3kW gaat apparatuur meestal al naar 3 fase toe dus een 5kW op een 1 fasegroep moet je gewoon niet doen en zeker niet met 3x 25A.

Dus dat scenario van 30A op een fase is goed te voorkomen.

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties.

Zoals ik al wist loop ik al vast bij de antwoorden die jullie gaven op mijn (onduidelijke) vraagstelling.

Ik heb jullie (onwetend) geen goede/juiste informatie gegeven:
De laadpaal is een Easy Wallbox FCA.
Deze is 2 polig aangesloten, maar dat blijkt maar niet zo te te zijn, er gaat (maar max.) 2,2 kW naar de auto tijdens het laden, dat is via de app te volgen.
Normaal gesproken zou er dus max. 4,7 kW naar de auto (kunnen) gaan d.m.v. stroomsensor (CT)
Helaas was het onduidelijk waar de klem moest komen, gezien de aansluitingen m.n. die samen met de wasmachinegroep zit.
Voor mij is het niet belangrijk dat auto snel geladen wordt, ik laad deze altijd in de middag op als PV1 (wasmachinegroep) op zonnige dagen 1,8 kW levert. de laadt dan ong. 5 max. 6 kW.
Dus met 2,5 uur is de accu vol. Voor mij prima.
Maar nu het van 1 fase naar een 3 fase gaat, wil ik dat alles goed en veilig werkt!
Ik heb wat afbeeldingen van mogelijke aansluitschema's van de Wllbox bijgesloten.

Op woensdag 22 juli 2026 15:46:04 schreef benleentje:
[...]
Boven de ca 3kW gaat apparatuur meestal al naar 3 fase toe dus een 5kW op een 1 fasegroep moet je gewoon niet doen en zeker niet met 3x 25A.

Dus dat scenario van 30A op een fase is goed te voorkomen.

een laadpaal gaat tot 7,4KW monofase en pas erboven zit je op 3fase (11KW enzo).
TS zijn laadpaal is ook afgezekerd met een C25. dat ga je niet doen als het maar gewoon een 16A ladertje is. ik vermoed daarom dat het een 20A laadpaal is

dat type laadpaal gaat dus tot 32A max

je zit daar ook VAST aan de fabrikant hé.
een EV laadt met minimum 6A.
op 3fase heb je dan MINSTENS al 4KW, trager kan je niet laden. wil je wel trager laden vanaf 1,5kW dan, dan moet je monofase blijven. ik heb ook enkel een monofase lader thuis en daar kan ik dan schoon de zonnestroom volledig mee gebruiken (8A-10A-13A-16A op 230V). met een 3fase zou ik dus amper kunnen opladen want 4KW overschot heb ik niet.

monofase begint je lader dus met 1,5kW en dat kan oplopen tot 11kW (30A per fase)
3fase lader begint met 4kW en kan oplopen tot 21kW (30A per fase)

Op woensdag 22 juli 2026 11:02:18 schreef fcapri:
ik versta uit zijn verhaal dat die 2x 2200W heeft als omvormer. 4,4kW dus.
dat geeft al 20A ongeveer op 1 fase.
zijn wasmachine zit op diezelfde groep.

Pleur nu gewoon de wasmachine groep op een andere fase. Dat is iets wat in de meterkast bij de "upgrade" geregeld kan worden.

Een suggestie als: "zet nou gewoon iedere omvormer op z'n eigen groep" is niet zo nuttig. Datgene wat TS (gok ik) zo veel mogelijk wil voorkomen is dat ie z'n huis uit mekaar moet halen en weer opnieuw moet afwerken.

De enige optie waarom de wasmachine en omvormer nu op dezelfde groep zitten is om te voorkomen dat er nieuwe groepen naar die zolder gebracht moesten worden.

Met 2200W is er 10A extra aanwezig dan de 16A die de stop doorlaat. Een "overbelasting" kan dus tussen de 16 en de 26 A trekken zonder dat de automaat ingrijpt. Als er "algemeen gebruik" stopcontacten op zo'n groep zitten dan kan je je nog een scenario voorstellen dat zoiets misgaat. Nu met "alleen de wasmachine" krijg je alleen dat in de zomer overdag wassen 10A aan zonnestroom niet eens (heen en terug) naar de meterkast hoeft.

Zet je de twee omvormers op dezelfde fase, dan krijg je in de zomer dat uren lang, als je op die fase niet veel gebruikt, de hoofdzekering 20A staat te pompen. Dat is precies op de grens van de "max 80% van de nominale waarde" die aangeraden wordt. (voorlangdurige situaties).

Zorg je voor twee verschillende fases, dan heb je 2x meer kans dat er dingen in het huis op een "levert terug" fase binnenshuis gesaldeerd worden. En met 10A (teruglevering) of minder (via 5A terug, 0A terug, 5A afgenomen tot aan 25A afgenomen) zit je helemaal prima. (in ieder geval niet slechter dan iemand die geen zonnepanelen heeft).

Wat ik heb gelezen een uit de foto;s haal is dat er al 2 kabels naar zolder lopen.
Een direct naar een PV omvormer, de andere naar het onderverdelertje met 2 xC automaten.
In de groepenkast zitten voor beide PV groepen B16 automaten en geen 25 ampere..
Het nut van 2 x C aardlekautomaten achter een B16 automaat ontgaat mij helemaal.
Aangezien er blijkbaar al een extra kabel naar zolder getrokken is verwacht ik dat een extra niet echt een probleem gaat zijn.
Daarom mijn advies de 2 PV en de wasmachine ieder een eigen groep te geven.
Dan de EV op fase 1, de 2 PV's op fase 2 resp 3, dan verdeel je het mooi.
Maar het is aan TS om dat te beslissen.

Er is ooit een huis gebouwd. Daar zijn twee groepen naar boven in aangelegd. "zolder" en "washok".

Toen de eerste set zonnepanelen kwamen is een 2200W omvormer op de "zolder" groep gezet.

Na een tijdje wilde TS meer panelen, en is die uit noodzaak (om het huis niet te hoeven slopen). op de wasmachine groep er bij gezet.

Zoiets is de gang van zaken die ik tussen de regels door lees. Het is echt makkelijker gezegd als gedaan om in een bestaand huis waarin ondertussen gewoond wordt een extra groep naar de zolder aan te leggen. Er zullen trajecten zijn waar de buizen in muren ingebouwd zit. Liefst heb je zoals in een bedrijfs(kantoor)gebouw dat er iedere zoveel meter een verticale "kabelschacht" is en overal systeemplafonds zodat je zonder breekwerk overal extra kabels heen kan trekken.

In een gewoon woonhuis is "zonder breekwerk" gewoon tricky.

Mijn huis had toen ik het kocht ('97) een "zichtbare" buis naar de "wasmachinegroep".

Toen in '06 mijn keuken ge-upgrade werd, heb ik de wasmachine een extra groep via "wel weggewerkt" laten aanleggen. De oude weghalen ben ik vergeten. Voor dat wel wegwerken zijn bepaalde dingen open gemoeten. De vloer in mijn woonkamer had sinds '97 (of 98) tapijt. Daar waar ze dat aan mekaar hadden gemaakt, was de naad niet zichtbaar. Sinds 2006 is het open geweest en weer netjes dichtgemaakt. Maar nu zie je de naad dus wel.

In 2022 oid kreeg ik zonnepanelen. Die zijn dan op de "niet meer in gebruik" oude wasmachinegroep gegaan. (omvormer in het wasmachinehok). Weer de vloer openhalen en nog een keer "lelijker terugzetten" zag ik niet zitten.

Zo makkelijk "netjes wegwerken" zal het ook bij de TS zijn. Bij mij kon het dus wel, maar is er permanente schade aan het tapijt in de woonkamer.