Accu sederd Aug vorig jaar, totaal 3Kwp, 2 draaiende paneeltjes, 2 oost 2 west, 1 verticaal zuid, 1 verticaal west.Dus spannend ist nie
Zie screenshot, of de chinese waarheid klopt…..
En in de winter, geen zon continu 7 watt verbruik, en soms een complete lading snachts , ws callibratie.
Voor 2027 nog geen issue,accu is nu beetje hobby voor Nl, waar ik straks dan met dat overschot naar toe ga nog eens even zien, heb al een grote Zb, 12M2 collector 500 liter sww en 500 liter cv, elementje zit er zo in, maar ik heb al heet water zat.
Zie ander screenshot, de nullijn word niet gehaald omdat ik maar 2400 watt laden en 800 leveren ingesteld heb, meter te traag
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fcapri: dat is een goeie manier om er naar te kijken.
@jowi: hij werd gisteren aangekondigd als "morgen tussen 1600 en 1800". Vandaag live tracking: 8 accus rond kortrijk, en om 1300: nog 2 uur voor ie bij jou is. Maar uiteindelijk is de chauffeur ruim een uur extra in antwerpen geweest.
Dan rustig uitpakken, aansluiten testen. Ja kwa zonneopbrengst was het op tegen de tijd dat mijn regeling werkte.
Ik heb zelf al P1 logging draaien, dus ik wil niet de marstek P1 module gebruiken.
Ah, heb je de marstek met jouw p1 ding kunnen laten communiceren?
Ik heb nu ook al jaren mijn eigen systeem gebouwd en zie er tegenop om nog andere van die modules te gaan gebruiken. Ik probeer mu ook api keya te krijgen van mijn ecoflow zodat ik die ook kan inlezen met mijn systeem.
In de herfst en lente heb je het meeste accu nodig. Dan kan je veel opladen en veel ontladen.
In de zomer raken ze niet leeg. Mijn aircos hebben goed gedraaid savonds en de accus zijn niet leeg:
De 2kwh ecoflow staat op 35% nu en die levert de hele nacht 100W.
De 7,5kwh staat op 43% nu. (36,35V) en die springt dynamisch bij.
De 4kwh staat op 89% (40.89V)
ze zijn nu om 7h30 alweer aan het bijladen met 900W
die grote 7,5kWh accu is een 36V 188Ah. die heeft volgens mijn systeem 74Ah ontladen (2.6wh) vanacht en 17Ah opgeladen (0.6kWh).
dat opladen gebeurt als ik teveel terug lever.
bv ik verbruik 150W, 1 inverter schakelt in en levert 250W terug, heb dus 100W injectie en die injectie recupereer ik door een 100W lader in te schakelen. niet het meest efficiente, maar wat ik recupereer, recupereer ik toch maar
[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Marstek noemt het "open api". Die zet je aan in de app. Je zet het ding op "passive". Dan gaat ie niet zelf nadenken over wat hij denkt dat er moet gebeuren.
Via de API, poort 30000 stuur je dan een JSON ding met ergens daarin wat ie moet doen. Van -800 tot +2500. (800W leveren tot 2500W laden).
Hij zit bij mij nog op een stopcontact, dus ik neem voorlopig even genoegen met "800W leveren". Hoe ik die 800W beperking uit moet zetten weet ik nog niet. (mogelijk geldt die niet in passive mode).
Van mijn P1 krijg ik "totaal verbruik: 200W", "Totaal teruglevering: 100W", dus dan reken ik uit 100W verbruik, 100W bijleveren uit de accu zou goed zijn, dus dan stuur ik hem -100.
Als anti-windup had ik het vermogen beide kanten op beperkt tot 800W: Hij is vannacht inderdaad leeg gegaan. Dan stuur ik hem: Ga 200W leveren, maar het volgende moment levert ie niets. Dus dan meet ik 200W verbruik, hij moet meer gaan leveren, laten we 220W proberen. Volgende seconde levert ie nog steeds: Precies niets. dus weer probeert mijn scriptje hem 200W meer te laten leveren, 240, 260 ... enz. Dus als de zon opkomt staat mijn teller op "probeer 30kW te leveren", en dan duurt het dus een hele tijd voor ie kan beginnen met laden.
Ik heb zitten nadenken: Jou strategie met "laat rustig een beetje leveren" is prima overdag als ik toch wat ga overhouden. De accu gaat toch vol. Maar 's nachts moet ik me bedenken: Wat is duurder: Zo nu en dan een beetje uit de accu het net in leveren, of zo nu en dan wat stroom moeten inkopen. Met afschrijving accu zou het mogelijk verstandig zijn om het setpunt 's nachts dus te verschuiven naar "liever een paar watt uit het net kopen".
ik heb daar weer 2 regelingen voor.
in de zomer ga ik injecteren, heb toch meer dan genoeg, dus heb liever NIKS verbruik snachts, dat dat ik betaal en met een 70% volle accu zit.
in de winter omgekeerd, aangezien mijn accu's toch niet al mijn verbruik kunnen opwekken, omdat ze niet geladen geraken, is het daar meer:
als er 500W verbruik is, dan mag je een inverter van 300W inschakelen
dit is de vandaag in zomer modus: snachts dus veel licht blauw wat injectie is. paars is verbruik van accustroom.
rood is netverbruik.
ik heb van vanacht tot nu dus maar 0.119kWh van het net gehaald. ben om 9h vergeten de EV in te pluggen. moet hier nog een EV lader voor bouwen die automatisch werkt.
en dit is een wintermaand. je ziet al een hoger verbruik snachts (links grafiek) en je ziet mijn accu na 3h uitvallen omdat ze leeg was.
25.87kWh verbruik in huis, slechts 9.34kwh komt van het net.
van de 19kWh zonneopbrengst is er helaas nog 2kwh het net op gegaan.
het enige jammere aan mijn systeem is dat accu stroom en zonnestroom dezelfde kleur hebben. het komt immers langs dezelfde kwh meter binnen en die registreerd pulsen.
rew
Nog een bugje gevonden. Met de cap op het accu-laden vermogen blijft ie vanaf 0900 strak op 800W laden. Maar voor veiligheid zegt de marstek na een instelbare tijd: ik hoor maar niets, laat ik maar uitgaan. Ik had dat op 5 minuten gezet, dus 5 over 9 was ie gestopt met laden. Oeps.
Nouja, ik krijg hem vandaag heus nog wel vol. 
ah, je stuurt hem dus manueel. hij leest niet uw P1 gegevens uit over u bestaande hardware.
dan moet je dus een overkoepelend iets hebben dat de P1 bekijkt, bijhoud wat de accu doet, bijregelen....
kan je niet gewoon elke minuut een 'update' sturen naar de marstek? kan je ook zijn status uitlezen? want je moet toch ook weten wat die nu doet?
dat was bij mij een hele zware berekening, weten wat de inverters doen, weten wat de laders doen... ik heb het dan geprobeerd om via de BMS de laad of ontlaadstromen te weten, maar dat ding is super traag.
heb met INA226 gespeeld.
die marstek hardware is eigenlijk wel handig zo, omdat je binnenin dan een stuurbare lader hebt. paar weken geleden had ik nog een topic gemaakt hierover.
vraag me dan wel af of je zo een marstek moederbord aan een hele grote accu zou kunnen koppelen en dat die volledig passief werkt. want dat is net wat ik dus wil.
een kaart die dynamisch kan regelen tussen -2500 en 2500 en daarbij een 'vrije' accu wil aanvaarden.
rew
Ik krijg iedere seconde van de P1 meter gegevens door.
Iedere seconde reken ik dan uit wat mijn netto verbruik is.
Iedere keer dat er een netto verbruik is uitgerekend, tel ik 0.1 maal dat getal op bij de huidige "instelling" van de Marstek. (in theorie mag dat 1* dat getal zijn, maar dan wordt door vertragingen her en der de boel onstabiel. 0.1 maal werkt goed. In theorie stelt ie dan bij met een tijdsconstante van van 10s).
En iedere keer dat er een nieuwe instelling voor de accu is, wordt die naar de accu gestuurd. Dat is vrijwel iedere seconde, tenzij er geen verandering is, dan pas iedere 100 sec, ook als er GEEN verandering is.
Ik heb nu ook een monitoring scriptje gemaakt. Die loopt pas structureel sinds enkele tientallen minuten.
Hier nu mijn "netto verbruik" (negatief is dat ik lever). en wat ik naar de venus stuur als "commando". Deze gegevens gaan pas sinds dat ik de boel herstart heb in de visualisatie-database. Die herstart zie je ook met dat het commando naar de venus weer bij nul begon en er even over deed om richting de 1kW te gaan.
De SOC is nu 69% : Ik was te optimistisch dat ik hem nog wel vol zou krijgen vandaag. Er schuift nu een wolkje voor de zon: met de airco aan moet de accu al 200W leveren om m'n netto verbruik in de buurt van de nul te houden.
Update: Sinds vanochtend doet de SOC grafiek het. (met data vanaf gisteren middag).
op basis van 20:00 - 03:00 van 67% naar 18%, 47% in 7 uur, heeft ie ongeveer 87% SOC nodig om de 13 uur van 18:00 tot 07:00 te overbruggen.
rew
Gisteren is het gelukt om de accu vol te krijgen.
piek_afgenomen_meterstand DIfference: .331
dal_afgenomen_meterstand DIfference: .075
dal_teruggeleverd_meterstand DIfference: .010
piek_teruggeleverd_meterstand DIfference: .650
Nu zit ik (de afgelopen 24h) op 400Wh afgenomen en 60Wh teruggeleverd.
De zonnepanelen kunnen niet genoeg leveren voor 2 aircos. Eerst zag het er naar uit dat op de piek er dan genoeg over zou zijn voor de accu om serieus te gaan laden, maar bij nader inzien niet. Ik heb er nu 1 uit in een poging de accu toch weer vol te krijgen. Ik had een 6% van de accu (0.3kWh) over vanochtend voordat de panelen het volledig over konden nemen. dus hij moet nu nog van 16:00 tot 20:00 van 68% naar minstens 94% zien te komen....
Heb je geen eco mode op de airco zodat die wat minder verbruikt? Onze airco is vorige nacht de hele nacht aangebleven en geen van de batteryen was volledig leeg.
Heb nu ook een warmtepomp zwembadverwarming erbij en nu moet ik toch ook gaan spelen met de vermogens. De ene wat minder, de andere uit...
Begin te overwegen nog 10npanelem bij te leggen, die renderen dan ook wat meer in de winter zodat ik ook huer wat bespaar. Kleine 1000euro denk ik voor 10npanelen en een omvormer van 3kw ofzo
rew
Ik heb nog even zitten nadenken over mijn "regelstrategie" en wat er mogelijk is....
Ik denk dat nu in deze super-hete dagen, mijn aircos op "vol vermogen" moeten draaien om het behapbaar te houden. Een eco mode gaat niet helpen.
Net 10kWh per dag aan airco, en 8.5 aan "ander verbruik", heb ik denk ik net niet genoeg vermogen uit mijn panelen om in "zomer regel-regime" gebied te komen. Ik verbruik meer dan de zonnepanelen opbrengen, dus moet ik eigenlijk in de winter-regeling. Liever iets blijven afnemen dan ook maar even terugleveren. (op de energie die je tzt toch afneemt scheelt dat de in- uit- conversie verliezen van de batterij.
Ik heb een scriptje gemaakt wat de goodwe cloud ondervraagt om het "huidige vermogen van de panelen" te loggen. Dat is een beetje "fragiel" omdat ze de policy hebben: Je mag maar op 1 plek ingelogd zijn. Als ik de app opstart om te kijken hoeveel de opbrengst gisteren is geweest dan werkt m'n logging ineens weer niet. Ik denk dat "ieder uur ook dagopbrengst loggen" misschien ook verstandig is. Dan zou ik daarin kunnen aflezen wat mijn dagbudget van "eigen stroom" is.
kan je niet op je eigen device dan een homepage maken en gewoon naar het IP adres surfen om je waardes ter zien?
zo doe ik het ook allemaal.
paar paneeltjes bijleggen misschien, ik begin nu alles op te gebruiken wat ik heb.
dit was gisteren, pas om 10h eraan gedacht de auto in te pluggen. die moet ik nog automatiseren.
nuja, nog altijd dik tevreden natuurlijk. 49,9kWh opbrenst, 2,7kWh in het net geduwt.
47.3kwh verbruik waarvan 2,3 uit het net kwam. die 2,3 is ook de grote kost niet. met mijn vast contract aan 35ct zit dat dus nog geen 1€.
en ik laad mijn auto op, 3 aircos draaien, zwembad staat op 35°C...
1 van mijn accus is vanmorgen uitgevallen omdat ze leeg was. de 2de kon mijn airco niet alleen voeden, dus sinds 2h45 vannacht heb ik ook 300W verbruik gehad. dit heb ik nu gefixed. die ene accu van 1200W naar 900W terug gebracht, de 2de van 300W naar 600W gezet. nu kunnen ze dus alle2 de airco voeden uit zichzelf
normaal lopen ze gelijk leeg, gisteren is in de regeling iets fout gelopen dat de eerste alles leverde, en de 2de niks.
om 2h45 viel de eerste uit en moest de 2de overnemen.
had de eerste 50% geleverd en de 2de de rest, was dit niet gebeurd
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
rew
Op donderdag 25 juni 2026 11:42:01 schreef fcapri:
kan je niet op je eigen device dan een homepage maken en gewoon naar het IP adres surfen om je waardes ter zien?
Als ik google naar mijn merk dan roept iedereen dat dit kan. "het aa55 protocol op poort 8889". Echter: ik heb een te oude versie die dat nog niet heeft. 
Op donderdag 25 juni 2026 11:42:01 schreef fcapri:
paar paneeltjes bijleggen misschien, ik begin nu alles op te gebruiken wat ik heb.
Ik zit hier in een VVE. Paneeltje bij plaatsen is "gedoe". Bij jou is dat makkelijker.
> "1 euro is de kost niet"
Tja. Die hele thuisaccu verdien je met "steeds een euro per dag" uiteindelijk terug.
Dus voor het "oeps regelfoutje" heeft het je een euro gekost, dat is geen probleem. Leergeld noemen ze dat
.
Maar voor structureel is het "jammer".
1€ van het huidig verlies is niks.
als ik bv vergelijk met 2024 en een gelijkaardige dag
45kwh opwek, 30kWh geinjecteerd
20kwh verbruik, 6,3kWh kwam uit het net.
hier mag je rekenen dat ik die dag een 1.7€ betaalde (28ct/kwh)
ok, je zou zeggen dat ik maar 0,7€ verdien aan de accu want geef nu ook 1€ uit.
MAAR, in die periode stond mijn airco savonds ook niet de hele nacht aan en probeerde ik zuinig te zijn.
nu staan 3 aircos gewoon vollop aan, mijn EV is aan het laden, mijn 3 batterijen zijn vol (14kwh capaciteit) en mijn zwembad staat op 35°C. ik injecteer nu nog steeds 851W op dit moment.
vroeger gaf ik een 110-130€ uit aan brandstof (met huidige prijzen is dat meer dan 150€). dat bespaar ik al
in 2024 was de maand juni goed voor 630kWh netverbruik. dat is dit jaar 62.8 tot vandaag. stel nu nog dat ik tot 80kwh geraak. dat is een besparing van 550kWh of een goeie 176€.
ik ben dus VEEEL onzuiniger nu, met zwembad, koel huis, gratis rijden met de auto,... en bespaar al MINSTENS 330€ deze maand.
voor mijn opwek te meten heb ik een kwh meter in de kast zitten.
ik heb een RPI (komt een ESP voor in de plaats) die de pulsen meet van de 3 kwh meters.
onderaan is die van het huis, alles wat verbruikt, gaat daar door
linksboven is de 20panelen op het huis, alles van opwek zit daar
rechtsboven is de 2panelen op de ecoflow powerstream met zijn eigen accu.
wat mijn accu oplaad wordt geregistreerd als 'verbruik' door de dag. wat ze savonds teruggeeft wordt niet geregistreerd.
ik gebruik de software van mijn SMA totaal niet.
ik zou mijn eigen accu ook achter een kwh meter kunnen steken, en die delen door 2 (want als die oplaad registreerd de kwh, en als die teruglevert ook)
rew
Ik zit dus, zoals je al zegt, met "te weinig panelen" om optimaal te draaien bij deze hitte. Ook is mijn accu te klein. Hij doet nu net geen volledige cyclus iedere dag omdat ik gewoon al te veel gebruik zodat ik hem niet vol krijg. Hij gaat vanavond vanaf 19:00 "lekker kunnen laden" omdat dan de aircos uit kunnen. Maar onvoldoende opwek om hem vol te krijgen...
Kortom, ik heb net te weinig panelen om zoals jij "luxe met alle aircos aan" te kunnen werken gedurende deze extreme hitte. Als ik er van uitga dat we dit maar zeg een maandje per jaar hebben, dan denk ik toch echt dat de boel heel aardig gedimensioneerd is.
Daarom wil ik er nog 10 bij op de garage. Dan heb ik die luxe ook bij 25° zomerweer ipv enkel bij 35°.
Nuja als het minder warm is heb ik minder airco nodig dus meer over voor de rest. Wacht deze winter, dan zal je vloeken als je 1 maand lang er geen 10% bijkrijgt
rew
calibratie modus?
normaal telt die coulombs, maar de eerste keer moet die tot 100% laden en dan zal die zichzelf calibreren met de accuspanning.
nu zal die bij leegtrekken de coulombs tellen tot die op spanning de 0% limiet bereik, en dan zal die met zijn coulomb rekening perfect de SOC kunnen zeggen.
zit hier nu ook in zo een process op mijn zelfbouw. stond gisteren op 3% (met 50% lading) dan was die snel op 100. vanmorgen was die leeg met 94% (moest 40% zijn). en nu staat die weer vol op 70%.
hoop na 2-3 cycles dat die zichzelf ingeleerd heeft
rew
rew
Ik heb ondertussen gemaakt dat ik een "target" kan zetten. Als ik op een dag TOCH ga exporteren, dan zet ik dat op -50. Als ik meer opwek dan wat ik de accu in kan duwen, dan heeft het geen zin om ook maar "eventjes" door de schommelingen stroom te moeten kopen.
Anderzijds, op een dag dat ik de accu toch niet vol genoeg ga krijgen om de nacht door te komen, dan heeft het geen zin om ook maar een beetje stroom te leveren. Gewoon ook de hele dag maar een beetje stroom inkopen en meer marge hebben datkleine schommelingen niet het risico lopen om energie te gaan leveren aan het net.
Logisch toch?
Maar vandaag bedenk ik me: Eigenlijk moet ik m'n target gewoon iedere seconde dynamisch maken: Als ik meer energie uit de panelen haal dan ik op dat moment gebruik, dan ga ik de accu laden. Op dat MOMENT stroom inkopen heeft nul nut: Dat gaat de accu in en krijg ik later met de conversie verliezen in de accu weer terug. Dus als de accu aan het laden is een beetje blijven terugleveren is prima en beter dan stroom inkopen (waarbij ik dan energie belasting betaal over de verliezen in de accu).
Idem als ik toch de accu moet laten bijspringen: Ik kan dan beter maar een paar watt aan stroom van het net kopen dan uit de accu tegen heel geringe vergoeding aan het net terugleveren.
(als ik het goed begrijp krijg ik 16 ct per kWh voor mijn geleverde stroom. Maar ik betaal voor mijn bracket 15 ct per kWh aan terugleverkosten. (*) )
(*) De terugleverkosten zijn 15 euro per jaar als je 100kWh per jaar teruglevert, 150 euro per jaar als je 1000kWh per jaar teruglevert. En 1500 per jaar als je 10000 kWh per jaar teruglevert. De tabellen bij de energieleveranciers zien er ook zo uit maar dan met veel meer stapjes.
[heel laate PS (15 jul): Voor de correctheid: Ik heb gisteren het nog een keer opgezocht en ik betaal 140 voor het terugleveren van 1400kWh: 10 cent per kWh. ]
Op donderdag 2 juli 2026 12:33:36 schreef rew:
...
(als ik het goed begrijp krijg ik 16 ct per kWh voor mijn geleverde stroom. Maar ik betaal voor mijn bracket 15 ct per kWh aan terugleverkosten. (*) )
Netto krijg je dus 1ct per kWh, terug leveren kost dus geen geld (tenzij je een dynamisch contract hebt), maar levert ook bijna niks meer op.
Zelf gebruiken dus. Waar ik vorig jaar nog 1400kWh terug leveverde wordt dat dit jaar ongeveer 500 kWh dankzij mijn thuisaccu.
rew
Ondertussen voldoende data om grafiekjes te maken.
Je ziet een band van paarse verbruiksplusjes rond de 5kWh per dag vanaf het moment dat er voldoende zon is. Er zijn zeker uitschieters: Als ik printjes ga reflowen, dan kost dat zomaar 1kWh om alleen al de reflow oven op te warmen. Zo zijn er vast nog allerlei andere "incidenten" die verklaarbaar m'n verbruik omhoog duwen.
En dan vanaf ongeveer een maand geleden zie je zowel de teruggeleverd als de afgenomen ongeveer 4 kWh per dag omlaag gaan. (Wegens verliezen zal dat ongeveer zijn: Teruggeleverd 5kWh/dag afgenomen 4kWh/dag).
Als je (optimistisch) rekent dat ie me voor 0.25 per kWh aan "gratis stroom" levert per dag, moet ie dus rond de 1100 dagen z'n werk doen om zichzelf terug te verdienen. De band van "verbruik" komt naar "rond 5kWh/dag" vanaf 1 maart. Een eind-seizoen dataset heb ik nog niet. (de eerste 15 samples zijn uit september, toen ging er iets mis met de p1 datalogging en dan zie je een jump dat ie weer begint op 3 jan.)
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]
maart tot ergens oktober zal je het grotendeels nog wel halen.
de winter zal minder doen, maar zal je nog altijd wel iets in opladen.
het voordeel is wel dat je in de winter ALLE zonnestroom gaan opgebruiken, injectie zal naar 0 gaan.
ik had vroeger ook nog uitschieters op een zonnige winterdag dat er ineens 1-2kWh injectie was. dit zal nu direct de accu in gaan.
dus ook al presteerd ze veel minder, er zal nog steeds stroom in gaan.
voor mijn accu had ik in november nog 53kwh injectie, na installatie accu zat ik rond 19kwh. ik bespaar daar dus 30kWh (kleine 10€)
in december ging ik van 28kWh naar 3kWh
in januari ging ik van 84kwh naar 2kwh.
in februari ging ik van 73kWh naar 23kWh (koude weer en zonnige dagen zorgen voor enorme piekvermogens dat mijn accu ook niet kwijt raakt).
dus al bij al heb ik over die 4maand toch 185kwh bespaart met mijn accu. in de wintermaanden dat je eigenlijk als 'verloren' rekent.
ik reken de wintermaanden ook door als 1 zomermaand. je hebt dan 9maanden opwek in een jaar ipv 8 zonnige maanden
rew
Op woensdag 22 juli 2026 10:53:53 schreef fcapri:
(koude weer en zonnige dagen zorgen voor enorme piekvermogens dat mijn accu ook niet kwijt raakt).
We hebben met die "hittegolf" een aantal "onbewolkte" dagen gehad. Dan zag ik een mooie vloeiende heuvel van wat m'n panelen opbrengen.
Maar de afgelopen dagen met momenten waarop de zon net even doorbreekt geloof ik dat ik voor het eerst de 3000W max van m'n omvormer aangetikt zie worden...