Helaas mijn E030-3 heeft de geest gegeven.
Het resultaat van powe/ on is het sneuvelen van de inwendige zekering van 2A
Ik heb de secundaire wikkelingen los genomen. Dan blijft de zekering heel.
De secundaire spanningen een voor een aangesloten
Bij een aangesloten wikkeling met de dikke draden gaat de zekering kapot.
Dat is het circuit dat de stroom moet leveren. Met de Diodes D9 t/m D12.
Ik las dat C11 en C12 verdacht zouden kunnen zijn. Die heb ik vervangen. (Zijn niet defect)
Ook het circuit mij de uitgang met div. C's C17 C18 C19 Los gesoldeer Is ook niet de oorzaak.
Graag advies hoe nu verder?
gr Martin
HI,
Beveiligingsdiode (D16) over de uitgang gechecked?
Deze kan kortgesloten zijn.
Originele manual zonder opmerkingen en/of toevoegingen
https://www.deltaelektronika.com/sites/default/files/upload/MANUAL_E03…
Ik zou ook eerst de gelijkrichtdiodes checken.
nonius
set SCE to AUX.
Misschien even een dim-bulb tester in serie zetten met de voeding zodat niet telkens de zekering eruit springt. Dat geeft ook gelegenheid om wat te meten in het apparaat.
Dat is een gloeilamp in serie geschakeld. De stroom blijft dan beperkt en de zekering heel.
Een echte gloeilamp Geen LED lamp maar zo'n ouderwetse warmte bol die als bij product licht geeft.
40 watt ca.
Hallo pa3dsc
Bedankt voor het antwoord.
Ik dacht al dat het een of ander schakeling was.
Een gloeilamp word ook wel eens bij een oude radio gebruikt als hij al lang heeft stilgestaan.
Succes met de reparatie.
Op zaterdag 25 juli 2026 10:41:37 schreef winands:
Hallo Nonius
Even buiten het onderwerp.
Wat is een dim-bulb tester?
Zoiets als dit: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1797342#1797342
De uitgangsdiode kan in sluiting liggen (D16) maar dan blijven de zekeringen heel (als de rest van de voeding nog werkt) Als ook de uitgangstorren in sluiting liggen of niet worden dicht gestuurd dan kost je dat de zekering.
Ik gok dat ergens in het setje D9 ,D10, D11 of D12 iets doorgeslagen is, dat is het enige wat naast de elco's sluiting kan maken.
Trafo wikkeling los maken, en met een diode test (of ohm meter) over de thyristors/ diodes meten. Ik gok dat er eentje (of meerdere) in sluiting liggen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
D16 is makkelijk incuircuit te meten. Dat is een diode en heel.
Incuircuit D9 en D10 was wat lastiger.
Voor de zekerheid de diodes uit gesoldeerd en gemeten
D9 was 0 ohm in beide richtingen.
Zonder D9 power/on gaf een werkende voeding met regelbare spanning.
Ik vertrouwde er op de D8 en D9 heel zouden zijn. (Het demonteren is een hele klus.)
Na vervangen van D9 door een soortgenoot van 6 A
Is de oorzaak verholpen en de voeding gerepareerd.
Wel weer de oorspronkelijke C11 en C12 weer terug gezet.
Iedereen bedankt voor het mee denken. 73 pa3dsc
Gefeliciteerd met de reparatie.
Alle ook bedankt voor het antwoord op mijn vraag.
Weer wat geleerd.
Winand
Voordeel van een fitting is dat er diverse Wattages in kunnen. Ik heb er eentje met een Goliath fitting en een 1000W gloeilamp.
@pa3dsc Is er gechecked of de vervangen thyristor ook ontsteekt?
Nee het was D9 een gewone diode.
D7 en D8 zijn de thyristors. Ik heb wel met de ohm meter gemeten tussen Kathode en Gate.
Daar werd ik niet blij van in beide richtingen 0 Ohm (In circuit)
Maar omdat bij verwijderen van D9 de voeding werkte. Ook de regelspanning werkte.
Maar 0 Ohm tussen gate en kathode houdt me wel bezig.
Heb ik het maar gelaten, want het alternatief is de print uitbouwen De thyristors uit solderen.
En weer terug.
Ik heb de gok genomen en niet verder gemeten aan de thyristors.
Kan zijn als ik straks stroom ga trekken dat er een probleem naar voren komt.
Dat zien we dan wel weer. Voorlopig kastje dicht en op zijn plaats.
nonius
set SCE to AUX.
Hm. Volgens mij zou er tussen de gate en kathode 57 ohm gemeten moeten worden (R32+R33; R32+R34). Die 0 ohm klinkt als een defecte thyristor.
'Any job worth doing, is worth doing right'. En wie weet voorkomt herstelling vervolgschade aan het apparaat.
Winands: zo'n dim-bulb tester is één van de meest waardevolle reparatiehulpjes die ik me kan indenken, na de DMM en ESR-meter. En heel simpel zelf te maken. Bij mij zit er 99% van de tijd een 100W lamp in (voornamelijk uit luiheid).
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb het ontwerp en werking verder niet bestudeerd, maar vormen die thyristors geen pre-regulator, zodat de eigenlijke lineaire regulator minder vermogen hoeft te verstoken?
Kan me voorstellen dat in dat geval de lineaire regulator het best een tijdje aankan, maar dat na wat langer gebruik op hoge stroom (en vooral: bij een lage uitgangsspanning) dat er dan toch componenten (m.n. vermogenstransistoren) overbelast gaan worden.
Met 0 Ohm tussen K en G zijn de thyristors D7 en D8 defect.
Mogelijk dat dan ook D11 PUT D13T1 de geest heeft gegeven.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Dat is makkelijk te controleren door de Vce van de regeltorren te meten, dat moet een redelijke constante spanning over het hele regelbereik zijn. Staat in de manual, als het goed is (kan het niet vinden, maar mogelijk 10V tot 15V). Of je meet de spanning over de bufferelco (C11, C12), die moet variabel zijn.
Bedankt voor de feedback! Leerzaam.
FYI, In de bijgevoegde thread nog de E030-3 van MaccerZuid met een soortgelijk PUT/2N3680's probleem
Als je er niet uitkomt kun je hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/172189 ook eens kijken.
Mocht je de 2n6027 niet kunnen krijgen probeer dan een pnp+npn thyristorconfiguratie met de basis van de pnp als gate.
Wat ik graag zou weten, om het model aan te vullen, hoe groot is spoel L5 in mH en DC weerstand en wat zijn de DC weerstanden van de wikkelingen. Die meet je eenvoudig met een voeding met stroombegrenzing op 1 A en dan meten hoeveel spanning er over staat, alsmede wat zijn de onbelaste trafospanningen bij 230V.
Ik zal Delta zelf ook eens benaderen. Je weet maar nooit.
+1