Op dit filmpje zitten ze aan beide zijden vast...
https://www.youtube.com/watch?v=RDinQ2YF32Y

Mwao, je kunt dat niet echt goed zien vind ik. hij is voornamelijk aan de achterzijde bezig . Maar ik kan het wel eens nadoen.
nu ik toch bezig ben..

Schijnbaar een iets gewijzigde versie.
De 2 schroefjes uit het filmpje ontbreken bij jou, anders vastgezet? (spaart tenslotte 2 schroefjes uit... :) )

Klopt helemaal. Bij mij liggen die geleiders aan de voorkant gewoon los en zijn niet gefixeerd.
Als ik ze even voor de test fixeer met sterke Ducttape, dan zitten ze wel en is er geen beweging meer.

Maar om nu een printer te hebben die met 'plakband' vastzit..

Gauw er maar weer afgehaald, voordat iemand het ziet... :)

Misschien een kapje printen om over de steunen te doen. Of op een andere nette manier te fixeren.
Je kunt ze nu gewoon op en neer doen. Waardoor je in alle richtingen het bed kunt bewegen.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (21%)]

Het schijnt een heel bekend verschijnsel te zijn bij de 3v3se, zoek maar eens op ' ender 3v3se bed wiggle and wobble '...
Er schijnt ook vaak (te) veel (zelfs goed voelbare) speling in de glijlagers te zitten bij sommige printers.

Mooiste om dit op te lossen lijkt me een gaatje boren en daar draad in tappen zoals in het filmpje.
Er is ook een levendig aanbod in upgrade sets (linear rails), wel treurig dat zoiets nodig is...

De metalen linear bearings die Creality (en veel andere printerboeren) gebruiken zijn ook eigenlijk rare dingen.
Het zijn tientallen minuscule kogeltjes in meerdere rijen naast elkaar; een vuiltje is al genoeg om problemen te veroorzaken.

https://www.mmbbearings.net/assets/images/linear.jpeg

Daarbij zijn die kogeltjes vaak van beroerde kwaliteit en binnen korte tijd niet rond meer.
Nooit begrepen waarom ze niet standaard overal van die Drylin lagers inzetten (zal wel te duur zijn... ;) )

Wat je al zegt..een schroefje kan blijkbaar al te duur zijn.

Ik heb de Z-offset overigens nu (for the time being) wel mooi.

Ik wilde een aantal ringen printen met de nieuwe instellingen, maar ze zien er zó erbarmelijk uit...
Doe ik in de code iets verkeerd of kan ik het daar wat verfraaien, of is het toch weer experimenteren met snelheid, infill, temp, etc?

De code is goed, daar kun je niets aan instellen.
Het gaat om je instellingen in je slicer. Hier moet je niet mee 'experimenteren'.
Er staan op internet voldoende test prints en ontwerpen om de juiste slicer instellingen te vinden voor jouw printer en filament. Zo heb ik het ook geleerd, YouTube filmpjes bekijken en sites lezen.

[Bericht gewijzigd door marcob op (12%)]

Ik heb pas 124 ringetjes geprint OD=6, id=3.2, h=0.3 . Die zijn verrassend goed gelukt.
(Ik heb nylon ringetjes gehad die iemand in mijn kantoor zoekgemaakt heeft: Het bakje zit niet waar ie hoort).

Als ik ze van het bed peuter als ze klaar zijn gaan ze alle kanten op. Ik zal een 25% verlies hebben op die manier. Maar voor een investering van <bijna niets> doe ik niet moeilijk.

Ik denk dat jij iets over of onder-extrusie hebt.

Ziet er hier goed uit:

De speling in het bed moet je wel op zien te lossen; een halve mm speling geeft al zeer onvoorspelbarwe resultaten...

Op donderdag 30 juli 2026 10:32:39 schreef Arco:
Ziet er hier goed uit:

[bijlage]

De speling in het bed moet je wel op zien te lossen; een halve mm speling geeft al zeer onvoorspelbarwe resultaten...

Bij deze. klein gaatje geboord en de schroefjes er in getapt. Die zit nu vast..

Na het bed-levelen heb ik de indruk dat m'n bed nog steeds niet erg "level" is.

Bij delen van deze print is het acceptabel, maar in de "grof gestreepte" delen poept ie een drolletje uit, dat valt op het bed en de volgende valt daar "ongeveer op" en kleeft nog boven het bed er aan vast. Zo gaat ie naar boven "uitbouwen" totdat het kennelijk "reset" en overnieuw begint.

Dan denk ik: Ik stel de offset iets naar beneden bij en... 12 uur later heb ik er eentje die eigenlijk slechter is dan daarvoor. Ik heb de indruk dat als ik:

* settings
* leveling
* <back> ( <---)
* down
* <back>
* home

click hij de verandering niet opslaat. Of niet gebruikt voor de eerstvolgende print. En tegen de tijd dat ik zo "tig keer" de boel steeds maar "nog iets naar beneden" heb bijgesteld gaat ie graven als dat opeens wel gebeurt.

Maar ik weet niet wat ik moet doen om hem de nieuwe setting te laten gebruiken.

(de onderste laag een patroon uitsnijden van 0.3mm hoog zodat vierkantjes van max 1.5 cm ontstaan... dat maakt het veel behapbaarder. Maar dat is voor dit ding niet mooi.

Op de foto is de onderste degene waarbij ik nogmaals heb geprobeerd om de kop 0.05 mm lager te zetten. Je ziet dat het probleem erger is geworden.

Je kunt verschillende 'profielen' aanmaken.
Is het profiel wat je gebruikt wel het profiel wat je hebt gewijzigd?

Je moet na het wijzigen ook wel de zaak saven, anders gooit 'ie de nieuwe instellingen weg...

@rew
Je bed lijkt een beetje hol te zijn. Controleren met een stalen lineaal?

Mijn bed is niet vlak. Dat zal ik vast OOK kunnen vaststellen met een lineaal. En stel dat ik dat bevestigd krijg... WTF doe ik er dan aan?

Ik weet dat ie niet goed is. En kennelijk zitten er hobbels in die sneller op en neer gaan dan wat de bed leveling met z'n 16 punten kan compenseren.

Ik moet eigenlijk een keer klipper installeren en met dit probleem roep ik dan: Kan me niet schelen dat het een halfuur duurt, ga maar 8x8 proben.

@Arco: Wat bedoel je met profielen? Die van de slicer? Huidige situatie is dat ik op de printer de boel aanpas. En dan print ik de exact zelfde GCODE met een iets andere Z-offset in de printer.

Leg mij uit hoe ik de boel save, want ik zie geen knop "terug zonder te saven" versus "save en ga terug". Er is maar 1 knop.

Ik heb nu een complete bed leveling afgewacht, dan de boel met -0.1 2x meer versteld dan de vorige keer en nu heeft ie hem wel gepakt. De huidige situatie is dat ik "nozzle te dicht op het bed" effecten zie waar ie eerst "aardig" was en het gaat nu goed op de plekken waar het eerst fout ging.

Op donderdag 30 juli 2026 10:32:39 schreef Arco:
Ziet er hier goed uit:

[bijlage]

Ja maar echt mooi glad is die ook niet helemaal zo te zien (wat korrelig).
Ik heb ze wel een stuk kunnen verbeteren door de print-temperatuur op 235 graden te zetten, de flow op 95% en de printsnelheid op 50.
Punt blijft dat ik dit glimmende filament niet fijn vindt. met de matgrijze krijg ik gewoon mooiere resultaten.
Maar dat zwarte is toch al bijna op...

Om het glad te krijgen moet ik ironing aanzetten en ik had geen zin om zes keer zo lang te wachten... ;)
Glad als een fabrieksring krijg je het nooit; je moet dan altijd wel een beetje met scotchbrite/schuurpapiertje/vijltje bijwerken dan.