Omdat er veel woningen die aarde delen, vaak via een lange aardleiding, en bij een of meerdere fouten alle woningen een onveilige spanning kunnen krijgen op de aarde?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 31 juli 2026 18:35:37 schreef nonius:
Off-topic beginnersvraag:Waarom zit de aarding voor flatgebouwen zo diep (30m)? Ik zou denken dat een standaard aardpen zoals voor woningen ook geschikt is? Waarom moet de aardspreidingsweerstand voor flatgebouwen zoveel lager zijn dan voor een gewone woning?
mede omdat je hier ook meteen een hele boel woningen een zwevende aarde kunt geven ipv maar 1 adres. een pand met zeg 3x400A heeft ook een stuk lagere aarding. pas nog gezien bij een sporthal, 4 pennen werden daar geslagen met 50mm2 blank koper vlakbij de hoofdverdeler. daar komt een 3F 630A binnen.
1974 is een randgeval, differentiaalschakelaars zijn er van rond die tijd en toen was het 500mA en 30mA. echter is de kans groter op 1976, eerder waren het nog echt aardlekschakelaars die de lekstroom over de aarddraad deed meten. nu zijn het differentiaalschakelaars. een aardlek is leuk, maar als de lekstroom niet door de aarddraad loopt doet ie niets..
Met vak-elektriciens is het echt een heel andere wiskunde:
In de meeste woningen en kleine installaties zit een aardlekschakelaar in de meterkast. In dat geval geldt een eenvoudige richtlijn:
De aardingsweerstand moet lager zijn dan 166 Ohm.Waarom 166 Ohm? Dat heeft te maken met de aanspreekspanning van de aardlekschakelaar (meestal 30 mA):
U = I × R → 50V = 0,03A × R → R = 166,66 Ohm
(link)
Op vrijdag 31 juli 2026 18:51:39 schreef Frederick E. Terman:
Met vak-elektriciens is het echt een heel andere wiskunde:
[...]
(link)
En andere termen zijn ze ook goed in...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 31 juli 2026 16:23:41 schreef Toeternietoe:
[...]
TT of TN, ik weet het niet, vermoed het.
Ik kan geen bindende uitspraken doen zonder de installatie gezien te hebben.
De voedingskabel van de netbeheerder gaat onderaan een kast in met hoofdzekering.
Daarboven zit het meterbord en links daarvan zit het toon-ontvanger bord met een toonontvanger (die al lang niet meer werkt).
Daarboven zit de groepenkast met alleen een fase en nul aangesloten.
Er komt verder geen bedrading/kabel in of uit de borden, alleen een fase en nul die de groepenkast ingaan.
Dan kan het alleen maar een TT stelsel zijn volgens mij.?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 31 juli 2026 18:51:39 schreef Frederick E. Terman:
Waarom 166 Ohm? Dat heeft te maken met de aanspreekspanning van de aardlekschakelaar (meestal 30 mA):
U = I × R → 50V = 0,03A × R → R = 166,66 Ohm
(link)
De aanspreek SPANNING meestal bij een STROOM van 30mA.
Lekker duidelijk. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (22%)]
nonius
set SCE to AUX.
Je kunt het ook gewoon 'stroomspanning' noemen, dan zit je altijd goed!
(zou dat artikel in de link van FET door AI geschreven zijn, of maakt zelfs AI zulke basale fouten als het door elkaar halen van spanning en stroom en dergelijke grove rekenfouten al niet meer?....)
En zelfs AI speld volgens mij in elk geval al beterder dan didt:
Ontdek hoe je bepaald wat de aardings weerstand moet zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Stroom en spanning door elkaar halen, en dan ook nog een kommafout maken.
Dat kan haast geen menselijke vaut zijn.
50 / 0,03 = 1666,6 Ohm en geen 166,6 Ohm
Waarom in NL de max Ra 166 Ohm is kun je in een voorgaand bericht van me lezen.
nonius
set SCE to AUX.
Revado, misschien wordt het toch tijd om het apparaat weer eens een keertje aan de lader hangen.... 
Maar dat groene blokje rechtsbovenin met 'geslaagd; <2.30 ohm'; waar komt die waarde van 2.30 ohm vandaan? Neem aan dat dat ook een grenswaarde is die ergens genormeerd is?
Kunt wel duidelijk zien dat die installatietester duidelijk een stapje verder gaat dan de mijne; zo moet/kun je ook het aardingssysteem instellen, zie ik (TN-C). Mooi apparaat!
Op donderdag 30 juli 2026 22:36:22 schreef revado:
Ik heb de tester er hier ook even op gezet net.
Het is een flat van 50 meter hoog met de aarding op het fundament / palen.[bijlage]
Wil je de meting goed uitvoeren, dan zou de aarding los van alle aangesloten huisinstallaties moeten meten. Nu heb je kans dat de meting door allerlei lekstromen een verkeerde waarde aangeeft.
Zoals FET dat zo aardig omschreef, elektro-wiskunde: Vac L-N =235,6V, Vac L-PE = 235,7, Vac N-PE = 0,3V. Toegegeven, het zou ook aan de toleranties van de meting en het laatste digit afwijkingen kunnen liggen.
Je maakt gebruik van de No-trip meting, dwz de meetstroom is kleiner dan 15mA, waardoor overgangsweerstanden minder goed gemeten kunnen worden dan bij een meting met een hogere stroomstoot. Een beter resultaat verkrijg je zonder de No-trip meting.
Het is een flat van 50 meter hoog met de aarding op het fundament / palen.[bijlage]
Wat voor (merk) tester is dit ?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 31 juli 2026 18:35:37 schreef nonius:
Off-topic beginnersvraag:Waarom zit de aarding voor flatgebouwen zo diep (30m)? Ik zou denken dat een standaard aardpen zoals voor woningen ook geschikt is? Waarom moet de aardspreidingsweerstand voor flatgebouwen zoveel lager zijn dan voor een gewone woning?
ALs je meerdere aansluitingen op 1 aardelektrode hebt, (en dat kan bij flatgebouwen bijna niet anders) dan MOET je een veiligheidsaarding maken. Ook als allen eindgroepen op aardlekschakelaars zitten. Je weet immers nooit wat er in een andere etage gebeurt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Een TN-C stelsel in een flat?
Je meet hier de impedantie (weerstand) in een lus. Dat is de totale impedantie van een fase ter plaatse, met de totale impedantie van de aarde. Een zg circuitmeting.
Je meter geeft ook de impedantie van de lus fase - nul, Z- L-n (0,3 Ohm)
Meestal is de impedantie van een fase gelijk aan die van de nul.
De impedantie van je fase is dan 0,3 / 2 = 0,15 Ohm.
De impedantie van je aarde is dus 0,5 - 0,15 = 0,35 Ohm
Zo kun je dus ook de aarde meten.
MAAAAAAAAARR het is een TN-C stelsel. In een TN-C circuit hoeft helemaal geen aardpin te zitten om toch dit te kunnen meten!
Op zaterdag 1 augustus 2026 08:48:09 schreef bprosman:
[...]
Wat voor (merk) tester is dit ?
Fluke 1672
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zaterdag 1 augustus 2026 08:30:31 schreef keebrev:
[...]
Wil je de meting goed uitvoeren, dan zou de aarding los van alle aangesloten huisinstallaties moeten meten. Nu heb je kans dat de meting door allerlei lekstromen een verkeerde waarde aangeeft.
Daarvoor dient de in BE bij een keuring verplichte aardingsonderbreker.
Bvb. zoals deze.