Die zagen er optisch goed uit en veren nog. Misschien maken ze toch slecht contact.

Of ze maken slecht contact met de houder. Draadje afgebroken of contactvlakje geoxideerd. Elders oxide kan ook.

@maus0611: als je de dynamo toch uitelkaar gaat halen, wil je dan voor de (mijn) zekerheid eens vaststellen hoe de veldwikkeling binnenin aangesloten is? Aan massa of aan D?

Het gedrag van dynamo duid er op dat het een 6 Volt geval is.
Met de oude regelaar zal het automatsche relais bij een bepaalde 6 +Volt de dynamo met de 12 Volt accu verbinden en zal de boel afslaan!
Met de nieuwe regelaar zal de spanning langzaam oplopen naar een bepaalde 12 volt spanning om automatisch de verbinding te maken, maar de belastingstroom zal de dynamo spanning doen instorten.
Daar de geschiedenis onbekend is en aanduidingen ontbreken , kun je eens testen met de oude regelaar en een 6 Volt accu of een 12 volt accu die je in het midden kunt aftakken!

Je kan ook eens (als je die hebt) een 6V accu op de startmotor zetten en kijken of deze daarmee in staat is de motor met normaal start toerental rond te gooien. Zo ja, dan weet je dat er een 6V startmotor in zit.

Of als je geen 6V accu hebt, de stroom opname bij 12V meten met een stroomtang en vergelijken met de fabrieks specificatie als die ergens te vinden is.

[Bericht gewijzigd door 90000006 op (27%)]

TS zou gewoon iemand moeten zoeken die over een gestabiliseerde regelbare voeding beschikt. Losgenomen regelaar alleen voeden tussen D (plus) en massa (min) en kijken hoe de trilcontacten reageren als de spanning langzaam opgevoerd wordt.

Een laadstroomlampje tussen F en +accu is voor de niet-elektronische regelaar sowieso ontregelend voor het effect van de blusweerstand. Zonder lampje kunnen op F gemakkelijk inductiepieken optreden van tientallen volts die met lampje extra belast worden. Dat maakt de onderbroken perioden langer. Het lampje zal bovendien niet echt doven bij trillende contacten, zelfs als de dynamo genoeg bijlaadt..
Bij een regelaar naar massa is een lampje funest omdat de polariteit verkeerdom is. Het lampje hoort aangesloten te worden op D, niet op F.

DF is verbonden met de behuizing. De multimeter geeft 0.01 aan op 20k stand en piept op de diodestand.

1 borstel is verbonden met de behuizing en de buitenwikkeling (in de behuizing).

1 borstel is verbonden met D+.

Beide borstels gedemonteerd, schoongemaakt en de contacten opgepoetst. De doorvoerbusjes in de behuizing ogen in orde, ik meet daar geen sluiting naar de behuizing met losgenomen draadjes.

Zie foto's.
(Bericht getypt vanaf de werkbank op mn telefoon, met zwarte handen. Ik lees later bij)

Staat er nu ook nog iets op de dynamo van 6V en draairichting?

Draairichting wel, die is juist. Verder niets meer.

De dynamo en regelaar gaan maandag naar een revisiebedrijf in delft, misschien komen zij er wijs uit.

Als het een 6v blijkt te zijn denk ik dat we alles weer terugbouwen naar 6v. Lampjes, accu, regelaar, eventueel bobine.

Omdat ik om deze info gevraagd had even mijn reactie. Ik kom er nog niet uit.

Op zaterdag 1 augustus 2026 17:40:11 schreef maus0611:
DF is verbonden met de behuizing. De multimeter geeft 0.01 aan op 20k stand en piept op de diodestand.

Waarom de 20k stand en waarom diode test?
DF (de externe schroefverbinding)kan niet aan de behuizing (body of massa-koolborstel) liggen. Het andere uiteinde van de veldspoel wel. Op de 20k stand kun je niet betrouwbaar meten of je tussen DF en massa alleen de veldspoelweerstand meet (regeling naar D+) of de serieweerstand van veldspoel, ankerwikeling en koolbortsels (regeling naar massa).

1 borstel is verbonden met de behuizing en de buitenwikkeling (in de behuizing).

Wat bedoel je met buitenwikkeling? De veldspoel? Zou kunnen als dat uiteinde van de veldspoel samen met de koolborstel aan massa ligt.
Dan heb je dus regeling naar D+ en moet op DF een positieve spanning komen voor juiste werking van de dynamo.

1 borstel is verbonden met D+.

Zonder dat daar iets anders ook aan verbonden is? Dat wijst weer op regeling naar D+.
Maar eerder schreef je dit:

Dynamo DF op de massa aangesloten, D+ even op de + van de accu, dynamo gaat draaien (met een klein zetje) in de juiste richting. Het polariseren zou dus nu goed moeten zijn, en de dynamo in orde?

Dit zou betekenen dat je regeling naar massa hebt.

Ik zie tegenstrijdigheden tussen de bevindingen.
Het zou handig zijn om bij de plaatjes ook aan te geven welke schroefaansluiting D+ en welke DF is.

Gezien de eerder gedane metingen lijkt het mij wel dat het een 12 volt dynamo is omdat bij de laatste meting de laadspanning tot 2 keer toe voor 30 seconden tot 13 volt op liep.
Om de laadspanning echt te testen lijkt het mij wel zaak om de verlichting ook in te schakelen omdat de dynamo dan meer belast wordt dan door de bobine alleen.

Op zondag 2 augustus 2026 11:50:11 schreef aobp11:
Omdat ik om deze info gevraagd had even mijn reactie. Ik kom er nog niet uit.
[...]Waarom de 20k stand en waarom diode test?

Omdat ik niet ervaren ben met wikkelingen testen heb ik dat verkeerd gedaan leer ik nu :) Op welke stand zou ik hem dan het beste kunnen zetten?

DF (de externe schroefverbinding)kan niet aan de behuizing (body of massa-koolborstel) liggen. Het andere uiteinde van de veldspoel wel. Op de 20k stand kun je niet betrouwbaar meten of je tussen DF en massa alleen de veldspoelweerstand meet (regeling naar D+) of de serieweerstand van veldspoel, ankerwikeling en koolbortsels (regeling naar massa).

Hij ligt dan ofwel in sluiting, of ik heb via de veldspoel gemeten.

[...]Wat bedoel je met buitenwikkeling? De veldspoel? Zou kunnen als dat uiteinde van de veldspoel samen met de koolborstel aan massa ligt.
Dan heb je dus regeling naar D+ en moet op DF een positieve spanning komen voor juiste werking van de dynamo.
[...]Zonder dat daar iets anders ook aan verbonden is? Dat wijst weer op regeling naar D+.
Maar eerder schreef je dit:
[...]
Dit zou betekenen dat je regeling naar massa hebt.

Ik zie tegenstrijdigheden tussen de bevindingen.
Het zou handig zijn om bij de plaatjes ook aan te geven welke schroefaansluiting D+ en welke DF is.

De messingkleurige moer, de grote, is de D+ en de kleine DF.
Ik bedoel met de buitenste spoel inderdaad de veldspoel, dus degene die in de buitenkant van de dynamo tegen de behuizing zit. Is dit altijd de veldspoel? Dan leer ik ook weer.

Op zondag 2 augustus 2026 12:40:47 schreef ronny530:
Gezien de eerder gedane metingen lijkt het mij wel dat het een 12 volt dynamo is omdat bij de laatste meting de laadspanning tot 2 keer toe voor 30 seconden tot 13 volt op liep.
Om de laadspanning echt te testen lijkt het mij wel zaak om de verlichting ook in te schakelen omdat de dynamo dan meer belast wordt dan door de bobine alleen.

De verlichting is aan, op stadslicht. Dat zit met contact mee geschakeld. Er is altijd iets van belasting.

Even snel zonder te citeren.
Als de dynamo-as uit het centrum van de dynamo zit dan zit er maar 1 veldspoelkern in. Tegen de behuizing en vastgezet met de grote vlakke schroef waar je op foto 1 bovenop kijkt.
Je zegt dus dat het interne eind van de veldspoel aan D+ ligt. Het leek me inderdaad op foto 2 te zien dat er aan D+ nog aan draad zat.
Dan kun je de veldspoelweerstand meten tusssen DF en D+. Die weerstand is hooguit 10 ohm denk ik. Zet dan de DMM op 200 ohm. Maar het heeft geen zin meer behalve als test op onderbreking in de veldspoel.
Het is nu voor mij duidelijk dat de regeling naar massa is. De onbedrade mechanische regelaar zou vrijwel 0 ohm moeten laten zien tussen de aansluitingen van F en massa. Je meet de contactovergangen en misschien een laagohmig weerstandje. Bij indrukken van een van de trillers moet de gemeten weerstand een stuk hoger worden.

Een laadlampje kwam vroeger zeldzaam voor bij gelijkstroom shunt Dynamo's, dit in tegenstelling tot de latere wisselstroom alternator.
Zoals al aangegeven was er vaker een Amp meter met 0 op het midden van de schaalverdeling welke aangaf of er geladen of ontladen werd.
Ik denk dat een boormachine een veel te laag toerental heeft om de spanning onder belasting te ondersteunen! Je beoogde controle door een servise bedrijf is denk ik wel de beste optie.
Een omgekeerd feld of een verkeerde draairichting keerd de + en de - om.

Op maandag 3 augustus 2026 13:23:38 schreef Hunebedbouwer:
Ik denk dat een boormachine een veel te laag toerental heeft om de spanning onder belasting te ondersteunen!

De overbrenging vanaf de motoras naar deze dynamo zal minstens 1:2 maar waarschijnlijk 1:3 zijn. Dat ding draait dus 2- tot 3000 RPM bij stationair draaiende motor. En van 50 jaar geleden weet ik nog dat het toen "algemeen bekend was" dat een accu niet of nauwelijks ging laden bij stationaire motor. Je moest echt een stukkie gaan rijden om het laden aan de gang te krijgen. Tegenwoordig wordt wel geladen met de motor stationair.

De overbrenging is veel minder dan 1:2 of 3 bij een gelijkstroom dynamo, da's nou net de reden dat die dingen niks doen bij stationair toerental. Door de koolborstels waar de volle laadstroom doorheen moet kunnen gelijkstroom dynamo's niet zoveel toeren maken als wisselstroom dynamo's, daarom kan de overbrengingsverhouding ook niet zo groot zijn.

zit er geen kortsluiting in? als de isolatieringen tussen chassis en aansluit bout stuk zijn, heb je gewoon sluiting. de wikkeling zelf meet echter zo laag dat je dit bijna niet kunt meten..

Ik heb de draden van de spoelen losgenomen en gemeten tussen de aansluitterminals en de behuizing, de busjes isoleren nog. Hoe dit op hogere spanning dan de multimeter is weet ik niet, maar het zag er goed uit.

De poelie van de dynamo is nauwelijks kleiner dan die van de krukas.

Morgen ga ik nog eens kijken, hopelijk heeft hij hem al langsgebracht en weten we meer :)

Op maandag 3 augustus 2026 13:23:38 schreef Hunebedbouwer:
Een laadlampje kwam vroeger zeldzaam voor bij gelijkstroom shunt Dynamo's, dit in tegenstelling tot de latere wisselstroom alternator.
Zoals al aangegeven was er vaker een Amp meter met 0 op het midden van de schaalverdeling welke aangaf of er geladen of ontladen werd.
Ik denk dat een boormachine een veel te laag toerental heeft om de spanning onder belasting te ondersteunen! Je beoogde controle door een servise bedrijf is denk ik wel de beste optie.
Een omgekeerd feld of een verkeerde draairichting keerd de + en de - om.

Mijn Dodge met eenzelfde laadsysteem (6v) heeft inderdaad een meter op het dashboard. Maar deze werkt niet juist, er is ooit een kabel tussen de laadregelaar en de accu gezet, dus ik zie hem maar lichtjes bewegen.
....Die auto maak ik tzt een apart topic voor. Die heeft een nieuwe kabelboom onder het dashboard nodig, maar dat is gezien de beperkte ruimte daar best een uitdaging. Alles heeft dezelfde kleur, dus ik moet ofwel opnieuw beginnen of draad voor draad gaan vervangen.
De Dodge heeft iets meer dan de Fiat. In snelheid regelbare ruitenwissers, dimbare dashboardverlichting, Amerikaanse verlichting dus met rood achterlicht met 2 gloeidraden, voor 3 functies. Rijlicht, remlicht en knipperen.

Ik heb de dynamo niet enkel getest met boormachine, ook met de motor. Maar de resulaten zijn precies hetzelfde.
Ik snap ook nog steeds niet waarom de regelaar een hele poos nodig heeft om te resetten. Wellicht is dat ding toch slimmer dan ik dacht.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op (68%)]