Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb die laten liggen omdat ik niet weet of ik dat ooit ga gebruiken en sorteren, maar er zijn best veel echt goede aanbiedingen te vinden tussen de meuk. Ik heb bijvoorbeeld een aantal IR ontvangertjes besteld, 10 stuks voor 10 cent.
Sorteer eens op prijs bij de onderdelen en kijk wat voor leuks je voor een paar cent kan scoren.
Precies,een (1) Mial/Siemens Styroflex kost vandaag de dag al minstens €2
Die witte ronde schijfjes moet ik nog even uitzoeken,is iets therm of var of kweenie-istor achtig 
nonius
set SCE to AUX.
Wel oppassen met dat IC-voetje. Ik vermoed dat je schakelingen toch wat minder goed gaan werken daarmee.... 
Die restpartijen had Conrad vroeger ook. Sterker nog, ze gaven meestal ook een dun speciaal restpartijen-catalogusje uit. Dat was toch altijd wel leuk. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (alhoewel er meestal veel meer rommel in huis kwam dan nodig, dus dat 'dubbeltje' was wel héél erg relatief....)
nonius
set SCE to AUX.
Nee, zijn eigenlijk voor Xtal-oscillator moduletjes 
Maar als je de pinnetjes uit de andere voetjes perst en hergebruikt kun je waarschijnlijk wel één volledig-bepinde voet maken.
XO blokjes is een andere 'steek' en X-tallen nooit in een voetje doen,tenzij bij een experiment.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (66%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb precies dezelfde voeten (kan ze nu alleen zo snel niet vinden) en daar passen die Xtal-oscillators in. Maar je hebt die oscillators in verschillende maten & varianten, waarschijnlijk dat ze daarom die voetjes geschikt hebben gemaakt voor twee verschillende behuizingen/afmetingen.
Die Xtal-oscillators passen ook in een gewoon IC-voetje (maar wel met een veel groter risico van verkeerd plaatsen):
Ben die voeten vaker tegengekomen in apparaten. Zelf gebruik ik ze nooit, soldeer die Xtal-oscillator modules altijd gewoon, is betrouwbaarder.
Maar al met al een leuke buit 
Op dinsdag 4 augustus 2026 15:36:48 schreef Hubie:
XO blokjes is een andere 'steek' en X-tallen nooit in een voetje doen,tenzij bij een experiment.
Uit interesse: Waarom niet?
Dat heb ik vaak genoeg zo gedaan, en ook af fabriek al zo gezien. (bij oude moederborden moest je de clock oscillator vervangen als er een andere CPU in kwam, denk 386/486)
Tegen het eruit kiepen kun je een tywrapje onder het voetje door halen.
Dat specifieke voetje kon wel eens voor een relais zijn overigens. Die hebben ook die pinout.
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 4 augustus 2026 16:02:03 schreef Hubie:
Tuurlijk kan dat,maar ik doe het liever niet.
Er zit ook ongestempeld spul bij.Grote kunststof condensators,ze meten alle 10 ± 390 nF.En snubbers
En nu ga ik de boel opruimen,anders zit ik hier nog uren te meten en te sorteren.Het wachten is op een regenachtige dag...(september of zo![]()
[bijlage]
[bijlage]
Heb je het warm?
Warm?nahh. 1 grote plafondventilator + 1 Honeywell "straalmotor" fan.
Is wel te doen in de huiskamer maar niet in het hobbyhok,daar is het niet te harden.Heb nog ergens DIL relais liggen te leggen die in dat voetje passen.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 4 augustus 2026 16:20:29 schreef RAAF12:
Hier ook in een zelfbouw apparaat, wel een goede DIL voet met gedraaide contacten gebruikt, de oscillator heeft 4 aansluiting op de hoeken. Even eruit getrokken voor de foto.[bijlage]
Hier komt geen IC-voet zonder gedraaide contacten meer binnen.
In de jaren '80, na introductie van de 2e generatie bancontacttoestellen (T243 betaalautomaten) hadden wij enorme problemen met 'vastlopers' en dergelijke.
De besturingseenheid bestond uit een kast met vijf 1.5x grote A4 kaarten uitgerust met elk een Intel 8085 processor die onderling via een bus communiceerden.
Er waren ondertussen reeds 100-en automaten geïnstalleerd en als technicus hadden we enkel als (voorlopige) oplossing alle IC's op een voetje te verwijderen en terug te plaatsen (géén gedraaide contacten!).
Dit hielp voor een paar uur tot een paar dagen...
In het repairlabo hadden ze ondertussen geconstateerd dat dit waarschijnlijk kwam door slechte contacten in de IC-voetjes.
Er is toen een grootschalige actie op gang gekomen om alle kaarten met de gewraakte IC-voetjes te vervangen door gerefurbishte kaarten met gedraaide IC-voetjes.
Dit heeft de firma (Bull) toen véle 100-duizenden BEF aan manuren gekost...
Benadski
Nieuwe voetjes, gedraaid of niet, doen het altijd weer beter. Ik heb liever de platte, veel meer contact oppervlak. Maar de vergulde gedraaide zullen het vast beter doen in omstandigheden waarbij bijvoorbeeld oxidatie sneller gaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Meer oppervlak heeft een hogere totale contactdruk nodig. Veertjes worden slap. Philips Engeland ontwierp ooit een TV waar de verticale eindtrap in een voetje zat. In theorie vermeed je daarme losse solderingen door thermische cycles. In de praktijk overleefde het voetje het niet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (56%)]
RAAF12
Golden Member
Op woensdag 5 augustus 2026 09:33:24 schreef Benadski:
Nieuwe voetjes, gedraaid of niet, doen het altijd weer beter. Ik heb liever de platte, veel meer contact oppervlak. Maar de vergulde gedraaide zullen het vast beter doen in omstandigheden waarbij bijvoorbeeld oxidatie sneller gaat.
In een droge shack geen problemen ondervonden en er staat zat zelfbouw met voetjes wat ouder is dan 40 jaar. Een frequentiemeter (TTL) met een kapot segment
Maar wel vlot (DIL) te vervangen uit de voorraad NOS.
Benadski
Op woensdag 5 augustus 2026 12:14:14 schreef maartenbakker:
Meer oppervlak heeft een hogere totale contactdruk nodig. Veertjes worden slap. Philips Engeland ontwierp ooit een TV waar de verticale eindtrap in een voetje zat. In theorie vermeed je daarme losse solderingen door thermische cycles. In de praktijk overleefde het voetje het niet.
Dat is wel een extreme situatie waarbij je je moet afvragen of het ontwerp wel goed was. Wel/geen voetje had hier in beide gevallen geleid tot problemen.
Waar ik wel eens last mee heb met gedraaide voetjes is dat IC's soms zelf loskomen, vooral in arcade kasten zag ik dat veel op werk. Daar werkten de vlakke voetjes veel beter.
Maar ieder z'n voorkeur.
Die 1kg assortimenten van Pollin heb ik geregeld gekocht. Soms heb je er geluk mee, soms niet. Er zit ook veel spul tussen wat écht oud is zoals Frako elcoos (DJohnny kan er waarschijnlijk een boek over schrijven
), DDR onderdelen, hoop HF spul.
Die Frako's zijn gelijk in de vuilbak gegaan, daar probeer ik mijn geluk niet mee.
Wel een hele hoop goede MKT condensatoren van Wima, alleen daarvoor was het zijn geld al waard. Niet per se de meest gangbare waarden, maar goed bruikbaar.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Er zit ook veel spul tussen wat écht oud is
Mijn 0,29 € LCD-displays zijn van 1993, volgens het label dat erop zit. Binnenkort testen, bezig met het printje voor de benodigde negatieve spanningen.
Op woensdag 5 augustus 2026 13:52:16 schreef Semtexx:
Die 1kg assortimenten van Pollin heb ik geregeld gekocht. Soms heb je er geluk mee, soms niet. Er zit ook veel spul tussen wat écht oud is zoals Frako elcoos (DJohnny kan er waarschijnlijk een boek over schrijven), DDR onderdelen, hoop HF spul.
Die Frako's zijn gelijk in de vuilbak gegaan, daar probeer ik mijn geluk niet mee.
Wel een hele hoop goede MKT condensatoren van Wima, alleen daarvoor was het zijn geld al waard. Niet per se de meest gangbare waarden, maar goed bruikbaar.
Klopt,hier zitten er 360,390 en 430 nF MKP C's tussen.Die komen voor in\uit de E-24 reeks.