Een aantal van mijn definities heeft extra functies die niet één op één door door het aangesloten apparaat worden ondersteund, maar wel handig zijn. Hierdoor kan het apparaat dus meer als oorspronkelijk ontworpen.
De definities van mijn Analog Output (AO) modules hebben een scaling functie ingebouwd waardoor voedingen zoals de Delta E30 analoog kan worden aangestuurd door TestController met gebruik van de normale ranges/bereik die de voeding ondersteund.
Hieronder zie je een voeding van 0 to 30V en 0 to 3A aangestuurd via een Elecdemo AO module waarbij TestController gewoon kan Param Sweepen van 0 naar 30V terwijl de module dit vertaald naar bijvoorbeeld 0-5V stuur spannning of 0-20mA stuur stroom.
Hierdoor kan je een oude analoge voeding toch in TC gebruiken. Min en Max zijn zelf te definiëren, de Scaled range wordt dan automatisch aangepast, en de resolutie is natuurlijk beperkt door de AO module zelf (4000 DAC stappen levert 7.5 mV of 0.75 mA per stap). Je kan gewoon het commando geven zet de voeding op 18V met stroom begrenzing op 3A net als een digitale PSU.
Ook mijn remote readout module definitie hebben extra functies zoals floating-point en SI formatering van getoonde waardes. Het eerste zit bijvoorbeeld niet in de Eletechsup modules en heb ik er zelf bij geprogrammeerd. De gebruiker van de definitie merkt daar niks van en het lijkt of de module alles kan en alles ondersteund wordt maar het programma in de definitie doet al het werk.
miedema
Golden Member
Ha Flash2b,
Dat is een hele mooie en complete definitie! Leuk dat je hem laat zien.
Meteen een goed voorbeeld dat TestController veel meer omhelst dan alleen data loggen. Loggen is een belangrijke, en vaak gebruikte functie, maar het is het topje van de ijsberg.
Het mooie is dat er steeds meer tools in TestController komen om die ijsberg naar wens te vormen. Naast de mogelijkheid om scripts te schrijven, komen er steeds meer "pop-ups", vensters waarin extra functionaliteit kant en klaar te gebruiken is.
Een voeding aansturen die alleen een analoge stuur ingang heeft is daar een mooi voorbeeld van. Zo kun je je oude Delta gebruiken om spanningsweeps te maken. Geen RS-232 of netwerk aansluiting nodig
.
Overigens zijn de meeste kleine Delta's bedoeld om extern aan te sturen met een externe weerstand. (spec: Remote programming: 0-5kΩ)
Maar een spanning opdrukken zal ook wel werken. Je injecteert dan een spanning in een spanningsdeler.
groet, Gertjan.
Op vrijdag 27 maart 2026 08:50:53 schreef miedema:
[...]Ha benleentje,
Als je door de bestaande definities heen neust, dan zul je zien dat de compleetheid van die definities sterk varieert.
Van zeer uitgebreid, en alle functionaliteit van een meter dekkend, tot alleen die functies die de schrijver nodig had of belangrijk achtte.Natuurlijk is het mooi als een definitie tot alle functies van een meter toegang geeft. Maar elke definitie is beter als geen definitie.
Belangrijk is dat jij met dat apparaat in TestController kunt doen wat je nodig hebt. En elke andere gebruiker is vrij om die definitie dan weer aan te vullen om zijn gebruik mogelijk te maken.
groet. Gertjan.
Wat je hier schreef klopt als een bus.
Momenteel worden er 900+ devices ondersteund door TestController. Dat is mega veel, maar lang niet alles zal even uitgebreid alle functies van een device ondersteunen.
Het minimum wat HKJ vereist is dat de definitie moet kunnen loggen/uitlezen. Dus echt heel lage eisen.
Dat er fouten in definities zitten is heel zeker. Dus van die 900+ zal zeker 50% wel fouten bevatten. Soms heel duidelijk te zien met een Java error bij de Preview functie of een Java error bij de About pagina in TC. Die meld ik ook meestal aan HKJ. Maar ook andere fouten zoals foute kanalen, foute waardes, foute eenheden, etc.
Nog recentelijk heb ik mijn 29 Final definities laten reviewen door Claude Opus 4.8 AI en die vond 12 kleine en iets van 10 zeer kleine/cosmetische bugs. Meestal betrof het een deel van de devices die als #metadef waren vermeld, dus een aantal foutloos en een aantal met kleine problemen. Ikzelf test die ook allemaal met wat simulatoren en/of kleine code hulpjes, maar pas bij een uurtje loggen of lekker klikken op alles weet je pas of alles 100% werkt en dat gaat niet echt als je het device niet voor je neus hebt.
Bij mij gold hoe meer #pgm# er was hoe meer kans op fouten. De SCPI def's waren foutloos. Ik schrijf mijn def's zelf dus laat ze niet genereren want daar leer ik niks van en vind ik ook niet leuk. De review door een AI was wel wel nuttig want 18000 regels controleren is niet echt leuk.
Op naar de 1000. zie ook: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-… , en hopelijk zo veel mogelijk uitgebreid én fout vrij.
Voor mensen die multi-kanaal temperatuur willen meten heb ik een nieuwe definitie gemaakt voor 4 modules van Ebyte:
ME31-XEXX0600 - 6 channel K-type, -200 to +1350 C
ME31-XEXX0800 - 8 channel K-type, -200 to +1350 C
ME31-XDXX0400 - 4 channel PT100, -200 to +850 C
ME31-XDXX0800 - 8 channel PT100, -200 to +850 C
De 0600 en 0800 hebben een Ethernet aansluiting en bovendien een OLED scherm voor stand-alone gebruik.
Prima meters met prima specs en nauwkeurigheid voor een vriendelijke prijs. Voor de voeding gebruik ik een 12V adapter, maar batterij voeding is ook mogelijk door het lage stroom verbruik.
In totaal zie het er zo uit:
De volledige configuratie, alles wat de module kan, is beschikbaar via TestController.
Mijn XEXX0600 logt snel, is in <5 sec verbonden met mijn netwerk en uiterst stabiel.
Definitie hier: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
Je hebt wel TC minimaal v3.51 nodig door 2 bugs die er in de TCP handling zaten t.o.v. de release v3.48 versie.
Salient
Every component is a smoke machine if you apply enough voltage and ignore the datasheet.
Leuk om te horen !
Het is een mooi apparaat, maar mocht het niet lukken de netwerk configuratie goed te zetten, dan hoor ik het hier of op EEVBlog wel. Tip: lees de #notes goed door !
De Ktype probes werken het beste zonder stekker, dus direct in de aansluitingen van de unit. Dit scheelt bij mij 2 °C. Ik ben met en zonder aan het vergelijken, daar is het goed te zien in de grafieken (hieronder), niet in het getoonde voorbeeld (hierboven).
Je kunt straks elke meter van je Noise Measurement topic met hun eigen probe verbinden + eentje in je referentie. Loggen gaat zeer snel dus het zal je setup niet vertragen.
Het is verder ook een Modbus gateway, maar TC ondersteunt dat nog niet. Ik ben met HKJ bezig dit ook ondersteund te krijgen. Dan kan je de ME31 ook gebruiken als TCP gateway voor RS485 apparaten dus zonder enige extra interface.
Edit: (CH1 heeft temp correctie -1.9)
Voor mensen die definities gaan maken of maken, heb ik een UDL gemaakt voor Notepad++ met Highlighting.
Deze is hier beschreven en kan ook daar worden gedownload op: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b, 
Ik ben wat aan het nalezen over je gebruikte temperatuur meetmodule met Testcontroler, de XEXX0600
Ik zou hem met Ethernet willen gebruiken en dat lijkt me verder geen probleem.
Vraag-1
Het is een beetje onduidelijk waar ik dit model het beste kan aanschaffen, Amszon, Alie, enz, heb je een tip hierover?
Vraag-2
Dit is een K-type temperatuur meet unit, ik kom verdomd weinig info tegen over de temperatuur compensatie.
De meeste sensoren hebben hier speciale stekkertjes voor, zelfs in mijn vrij goedkope UNI-T UT320D (2 ingangen) is hier rekening mee gehouden.
Ik heb begrepen dat in de software het een en ander gecompenseert kan worden, maar de K sensor draden zo onder de klemmen schroeven lijkt mij geen nauwkeurige optie.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dank en groet,
Bram
Antwoord-1
Mijne komt van AliExpress vandaan via de EBYTE Official Store. Super support daar als er wat mis is of je wat wilt weten.
Er is voor mij ook een XDXX0400 (PT100) onderweg.
Ik vond het niet erg om die import heffing te betalen, het is veel bang-for-buck en de nieuwe versie van de definitie (in ontwikkeling) is nóg beter.
Instellen is lastiger als je geen RS485 interface hebt, maar het kan ook zonder. De #notes in de definitie heb ik heel uitgebreid gemaakt en je mag me ook mailen (of bellen
of langskomen
)
Antwoord-2
De K-type is de meest gebruikte thermo koppel die er is. Meestal heeft hij een gele stekker maar eigenlijk hoort die groen te zijn. Stekkers zijn met die platte pennen. Maar de meeste goedkope hebben geen chromunel of alumel stekkers maar een ander materiaal. Dus dan krijg je afwijkingen meestal een paar graden erbij.
Dat kan je met mijn driver weer corrigeren maar de temp stabiliteit wordt natuurlijk niet opgelost als er een stel thermo koppels (de probe, de stekker, de contra stekker) in serie staan. Let wel het zijn hele kleine percentages van de meting.
Dus ik heb er van een de stekker afgeknipt en een niet. Dat zie je in de grafiek, die rode pingelt meer heen en weer.
Ik zou als eerste een paar goedkope kopen om mee te spelen en dan iets echts kopen als je setup naar wens is.
Meer vragen of onduidelijk? Stel ze, maar dit is zo snel ff wat ik kon beantwoorden.
Edit:
De hele ME31 series met ethernet zijn ook Modbus TCP gateways. Dat wordt nog niet in TestController ondersteund maar komt er wel. HKJ is er mee bezig en ik help mee #port ModbusHub.
Dan kun je dus extra kanalen aansluiten op de RS485 poort van de XEXX0600 door er een of meerdere XEXX0800's (of andere ME31 modules) achter te hangen. Mijn definitie ondersteund dat al, dan kan je dus 6 + n * 8 kanalen loggen. Alles via één ethernet kabel en ip adres.
Ik heb mijn Yokogawa definitie van een major update voorzien.
Het nieuwe Math scherm heeft functies die de meter niet biedt, maar die wel op een gebruiksvriendelijke manier ondersteund kunnen worden. TestController kan gebruikt worden om de functionaliteit van een meter uit te breiden en ik gebruik deze methode vaak, in plaats van functies simpelweg één-op-één beschikbaar te maken.
Deze is te downloaden op: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
miedema
Golden Member
Ha flash32b,
Mooi werk!
Een next level Testcontroller definitie 
Zou je m'n vrij basic definitie voor onze Flukes 8845A en 8846A ook niet willen opgraden naar next level?
Het zijn nog steeds fijne en populaire meters....
groet! Gertjan,
Als je het niet erg vind als ik in jouw code ga wijzigen dan kan ik dit zeker doen.
Ik heb de Keithley 199 opstart 7x sneller gemaakt in mijn eigen versie. Nou was die al niet langzaam maar 7x sneller is toch sneller.
Ik heb er veel tijd in gestoken, maar na 1 jaar kan ik best met de nukken van TC (en de on-logica) overweg in de definitie taal. Gelukkig is HKJ behulpzaam want als dat niet zo was, dan werd het wel heel taai als ik weer eens een bug tegenkom.
De 7563 zal nu ook goed laden, en ik heb mijn Japans weer op kunnen frissen 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Offtopic, maar wel enigzins relevant:
Sabotage bij Rohde & Schwartz
NOS:
https://nos.nl/artikel/2629468-brandbommen-gegooid-naar-duits-defensie…\\
NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/09/03/deense-inlichtingendienst-vreest-…
(Post mag verzet worden naar Koffiecorner)
Mijn ME31-XDXX0400 kwam gisteren binnen en de definitie werkte meteen.
Op de XDXX moet je om een 2 draad PT100 te kunnen gebruiken de COM en de - doorverbinden omdat hij voor 3 draad is ontworpen. Mijn PT100 simulator van Friedrischshafen van dit jaar was bijzonder makkelijk om te testen. Die is trouwens 2, 3 en 4 draad.
(gemaakt met mijn v1.03 definitie)
Geen gehannis met kleuren van de grafieken meer, een grote TC ergernis voor mij. Uniforme kanaal kleur en grafiek kleur 1 op 1. Instelbaar middels the Other Menu dus niet telkens de kleuren opnieuw rangschikken, ben blij daar vanaf te zijn met mijn definitie en al mijn andere definities gebruiken hetzelfde kleuren pallet beschikbaar op Normal (Light) en Dark, kiesbaar.
Inmiddels is mijn kleuren pallet in TestController tot standaard verheven met de Themes "Light" (was Normal) en "Dark". Dat komt dus iig in de nieuwe release te zitten. Het oude is er ook nog en is Default.
In totaal 16 kleuren en 2 signaal kleuren bruikbaar op een lichte en donkere achtergrond.
Mijn Other Menu regelt ook de schalen, en de kanalen met één druk op de knop en zal daarna het Thema aanroepen.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Goed bezig! Uitstekend werk....
Je definities worden steeds mooier. En nu ook verbeteringen in TC zelf.
Wat betreft de Chart kleuren:
Betekend dat nu ook dat de kleuren niet meer afhankelijk zijn van de volgorde waarin meters in het Chart tabblad aangevinkt worden?
Met de volgorde van aanvinken moet je ook de positie van de Y-assen bepalen. Belangrijk om te zorgen dat de belangrijkste assen het dichst bij de grafiek staan.
Bij elke meting (na elke re-start van het loggen) moet je dat opnieuw doen... Is dat nu ook niet meer nodig?
Zou ik héél fijn vinden...
groet! Gertjan.
Die volgorde is er nog steeds, maar in mijn def is alles één click, math kleuren scales alles één klik.
Net 4 van mijn Current Source modules vergeleken met TestController.
Dat was veel meer werk als ik dacht, ik moest scripts maken om alles in goede banen te leiden.
Zie mijn verslag: https://www.circuitsonline.net/forum/view/172607