Na het recente herstel van de Philips Konzertmeister 953 had ik de smaak te pakken en ben gelijk doorgegaan met m'n eerste eigen radiocassettespeler uit 1981, een Audio Sonic TB-7750. Hij was jarenlang gebruikt als bouwradio en de cassettespeler, volumeknop en schakelaars werkten zeer slecht.

Demontage was niet zo simpel door de afstemnaald: die moest eerst teruggebogen worden. Het is dun aluminium, en buigen van de naald gaat hooguit één of twee keer goed, waarna het afbreekt. En de radio was destijds al eens, in de garantieperiode, 'hersteld': waarbij er twee soldeereilandjes los zijn gekomen en met zwarte draadjes overbrugd. Hm....

Wederom dezelfde print losgesoldeerd om bij de schakelaars en potmeter te geraken. Deze allemaal goed gereinigd met contactspray en daarna zeer goed uitgespoeld in de ultrasoonreiniger. De bedieningselementen werkten daarna weer prima.

De kunststof delen werden zo goed mogelijk gereinigd in een afwasteiltje met heet water en afwasmiddel. Niet alle vuil/verf kon verwijderd worden maar het resultaat was al veel beter dan het was. Helaas is ook de zilverkleurige metallisering op het cassetterecorder-dekseltje erg dun geworden op sommige plekken, of zelfs helemaal weggesleten. Het apparaat is 25 jaar intensief gebruikt, dus geen schande dat het daar de sporen van draagt.

Eén van de montagepilaartjes was gespleten. Dit is gelijmd met cyanoacrylaatlijm, waarna er een extra versteviging van licht glasdoek omheen gewikkeld werd. Dit daarna geïmpregneerd met een klein beetje CA-lijm.

De grootste uitdaging was het terug bevestigen van de afstemaanwijzer aan het afstemkoordje; bij de reparatie-onder-garantie was hierbij destijds al een stukje van de bevestiging afgebroken. Men had dat opgelost met wat kit. Heb dezelfde oplossing gehanteerd: een beetje goede montagekit. Niet mooi of elegant (sowieso zie je er niets van als gebruiker), maar functioneel. Met de meetzender werd vastgesteld dat de naald ook weer op het juiste plekje van het koord kwam te zitten zodat de aflezing correct is.

De aandrijfriem van het cassettedeck werd vernieuwd en de koppen, capstan en aandrukrol gereinigd. Daarna alles weer licht gesmeerd.

Na alles terug in elkaar zetten speelt hij weer prima, net als vroeger. De antenne is niet de originele, die is decennia geleden afgebroken en toen vervangen door een ander exemplaar uit de rommeldoos.

Er mankeerde op electronisch vlak niets aan de radio: geen slechte elco's, radio werkte prima zowel op AM als FM, de cassetterecorder werkte ook nog gewoon, afgezien van een versleten aandrijfriem. Niet slecht voor een 45-jaar oud apparaat.

Het is verder geen bijzondere radio, geen gerenommeerd merk of andere bijzondere kwaliteiten, maar wel eentje met emotionele waarde. Als bouwradio gaat hij voortaan niet meer gebruikt worden, waarschijnlijk doe ik er een paar D-cellen in en wordt hij gepromoot tot noodontvanger, om de rampenzender te kunnen ontvangen als de Russen binnenvallen.

Zelfs al heeft het geen emotionele waarde, werkend krijgen van dit soort 'afdankertjes' vind ik best bevredigend. Daar staat toch iets praktisch net zo bruikbaar als nieuw. Wat krasjes wel , maar we noemen het 'patina' om het een plaatsje te geven.
Ik heb een paar radiootjes uit die tijd en wat eerder van marktplaats gehaald, en als ik zin heb kies ik er eentje en begin. Geen enkele band mee, maar wel alle banden aan het werk zien te krijgen.

De twee schakelaars aan de bovenkant van die Audio Sonic zijn uit ervaring wat breekbaar (lang en plastic), maar ze hebben het bij jou al een flinke tijd overleeft. Als die dingen aan de voorkant zitten dan overleven ze vaak het omvallen niet omdat ze nogal ver uitsteken.

Die 'montagepilaartjes' (Google zegt 'een schroefkolom' of 'schroefpilaar') gaan heel snel. Het laat daar het eerste falen in sterkte van het gebruikte plastic zien.
Ik probeer alles wat er omheen past, oude plastic penhulzen met een hard plastic lijm, dik polyester naaigaren met epoxy, of ijzerdraad met epoxy. Het mooist is het als ze doormidden gespleten zijn, veel fijner dan ze in vijf stukken te vinden en opnieuw te moeten opbouwen. Dan is het plastic eigenlijk niet meer te redden.

kunstoffen kunnen na 35 jaar ook goed rot zijn. meterkasten van HAF, nu ABB zijn dat nogal vaak, alsmede O&K. die kastjes van plastic uit begin 90's, dat spul valt in je handen uit elkaar, maar niet allemaal, sommigen hebben er geen last van. dat is met audio ook zo, ozon in de lucht en in de zon staan hebben een sterk levensduur verkortende uitwerking op kunstof. je hebt wel ooit dat die bussen na een paar jaar al afbreken of simpelweg afbreken door de scheuren veroorzaakt door de gebruikte schroeven.

Op maandag 7 september 2026 18:42:38 schreef nonius:
De grootste uitdaging was het terug bevestigen van de afstemaanwijzer aan het afstemkoordje; bij de reparatie-onder-garantie was hierbij destijds al een stukje van de bevestiging afgebroken. Men had dat opgelost met wat kit. Heb dezelfde oplossing gehanteerd: een beetje goede montagekit. Niet mooi of elegant (sowieso zie je er niets van als gebruiker), maar functioneel. Met de meetzender werd vastgesteld dat de naald ook weer op het juiste plekje van het koord kwam te zitten zodat de aflezing correct is.

[bijlage]

De aandrijfriem van het cassettedeck werd vernieuwd en de koppen, capstan en aandrukrol gereinigd. Daarna alles weer licht gesmeerd.

Na alles terug in elkaar zetten speelt hij weer prima, net als vroeger. De antenne is niet de originele, die is decennia geleden afgebroken en toen vervangen door een ander exemplaar uit de rommeldoos.

Er mankeerde op electronisch vlak niets aan de radio: geen slechte elco's, radio werkte prima zowel op AM als FM, de cassetterecorder werkte ook nog gewoon, afgezien van een versleten aandrijfriem. Niet slecht voor een 45-jaar oud apparaat.

[bijlage][bijlage]

Het is verder geen bijzondere radio, geen gerenommeerd merk of andere bijzondere kwaliteiten, maar wel eentje met emotionele waarde. Als bouwradio gaat hij voortaan niet meer gebruikt worden, waarschijnlijk doe ik er een paar D-cellen in en wordt hij gepromoot tot noodontvanger, om de rampenzender te kunnen ontvangen als de Russen binnenvallen.

Leuk om te zien Nonius hetzelfde soort radiootje A/S stond bij ons altijd aan in de keuken.

Is dus voor mij nostalgie.. _/-\o_

Vandaag was het de beurt aan scoop nummer 2 van de loting-exemplaren. Na tijdelijk met elco's-met-pootjes de verwijderde SMD-varianten te hebben vervangen op het (volgens mij) control board en de scoop gesloten te hebben, ging de stekker erin.

Knop ingedrukt en... de LEDs gingen aan: Ch 1, Ch 2, Ch 3, Ch 4 ... Chop, Add, Alt... en vervolgens startte de scoop gewoon door! Onvoorstelbaar, maar ook deze was geen enkele calibratiestap kwijt en de Timekeeper werkt dus nog (of is al eens vervangen en daarna opnieuw gekalibreerd/geprogrammeerd). Hij heeft maar 4400 uur gedraaid, een schijntje naar mijn mening gezien de omgeving waar hij heeft vertoefd.

Daarna de twee-kanaals signaalgenerator er aan en de boel in XY-modus. Dat werd een tweede keer 'hoe krijg je zo snel mogelijk meerdere monteurs bij elkaar'. Op een gegeven moment stonden er meerdere in een kring rondom de scoop gehypnotiseerd naar die ronddraaiende patronen te kijken.

Heerlijk hoe vooral een van de jongere monteurs, die op dat moment aan dezelfde tafel zat en zonder het te weten met een oscilloscoop (maar dan een digitale) werkt, achteruit in haar stoel zakte en met nogal wat onbegrip in haar stem 'Maar uh... wat kan je daar mee dan?'

Nou ja goed, hij doet het en nu moeten nog enkele onderdelen vervangen worden door de juiste variant. Het vervangen van de elco's op het main board laat ik de ander doen ;)

Een 400MHz realtime-oscilloscoop: ik is jaloers :)

Als je van Lissajous-figuren houdt, kijk dan ook eens hiernaar: de Elektuur Spiroscope (voor wie vroeger nog met een Spirograaf gespeeld heeft waarschijnlijk erg herkenbaar). Zie pdf in bijlage.

Of een simpele chaotische generator kan ook leuk zijn; Elektuur heeft er een paar gepubliceerd (o.a. Rössler attractor, heel simpel met één transistor). Het hoeft niet altijd persé een Lorenz-generator te zijn (met z'n dure analoge multipliers).

(echte bikkels genereren hun lissajous-figuren natuurlijk op ambachtelijke, puur-mechanische wijze: https://woodgears.ca/physics/lissajous.html)

Het bekende boekje '101 proeven met de oscilloscoop' is ook leuk om te lezen. https://community.sat4all.com/uploads/short-url/4M4pYToPMAXH12eec5vQ8f…
Bijv.