Op 9 augustus 2023 21:33:59 schreef necessaryevil:
Er wordt gezegd dat er een weerstand van 1k5 over C21 moet, maar dat is niet wat ik op de foto zie! Het lijkt erop dat er een weerstand van 220ohm over C21 zit...
Kijk naar de tekst, niet naar de foto. (die op de foto is overigens 1k)
Als je niet met een extra weerstand wilt stunten kun je C21 vervangen door 100n, dat heeft hetzelfde effect.
[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]
OK, ik kan weer vol vertrouwen verder, dankjulliewel. Had ik bruin voor rood aan gezien?
//edit
mag 1k ook?
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (12%)]
Nee, je hebt de code gewoon verkeerdom gelezen (of de foto is verkeerdom gemaakt, mocht je daar beter mee slapen Inderdaad, maar er zijn omkeerbare codes, waardoor het aflezen soms mis gaat. Dat kan je bij deze waarde niet goed zien helaas, maar Sine wist natuurlijk dat het 1k was.
).
Heb je echt geen 1k5 weerstand of een 100n condensator liggen?
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (18%)]
Goedemorgen,
Ik wilde deze wel gaan bouwen, maar zie dat de linkjes naar de bijsluiter en het schema niet meer werken.. heeft iemand die nog voor mij?
Bedankt!
Kijk, verhuis je je domein ... heeft men dat meteen in de gaten 
Ik zal de bestanden zo snel mogelijk weer online zetten. Zo snel mogelijk is binnen enkele dagen, ik kan er zo even niet bij.
Jeroen
Moderator
Wayback machine to the rescue: http://web.archive.org/web/20220814012329/http://www.gigawatts.nl/co/p…
Los daarvan, ik zal een nieuwe versie uploaden met de bugfixes er in, maar zoals gezegd .. geef me een paar dagen 
Op maandag 8 januari 2024 13:19:38 schreef Sine:
Los daarvan, ik zal een nieuwe versie uploaden met de bugfixes er in, maar zoals gezegd .. geef me een paar dagen
Zit hier dan ook eventuele gerber files bij om zelf de PCB's te laten maken? Of zit hier enkel het schema in?
Ooit had ik twee printjes gekocht, maar slechts één van beide opgebouwd. Nu, na tien jaar te liggen verstoffen, heb ik de tweede gebouwd met componenten en voormalige projecten die voor het grootste deel net zo lang stof hebben lopen vangen:
Dit waren allemaal van die onderdelen die ik had gekocht precies voor een gelegenheid als dit, maar waar de synthese nooit plaats heeft gevonden. De mechanische opbouw zal waarschijnlijk ook nog 10 jaar op zich laten wachten... 
De voeding kan 25V leveren bij 3,5A, en heeft geen omschakeling van de transformatorwikkelingen. Ik heb de trafo aangepast om in plaats van 2x28V in serie dat in parallel te doen. De transistoren zijn een stel gebruikte en uitgesoldeerde MJ3001's uit een ver en grijs verleden:
Mijn waarnemingen:
- De LED paneelmeters vreten werkelijk stroom. Ik dacht met een 3VA transformatortje wel klaar te komen, maar dat was een illusie;
- Eén getal achter de komma voor de spanning voelt eigenlijk als te weinig als je lagere spanningen instelt;
- Zo een kolossaal vertikaal koelblok werkt als een trein (100W gaat zonder problemen), maar ik was vergeten dat ik geen lintzaag oid heb om het ding in behapbaarder brokken te zagen...

Al met al weer een leuk projectje om even te doen. Nu het mechanische deel nog...
nonius
set SCE to AUX.
maar ik was vergeten dat ik geen lintzaag oid heb om het ding in behapbaarder brokken te zagen...
Da's toch prima te doen met de hand, met een beugelzaagje? Nieuw scherp zaagblad erin doen, verstand op nul en gewoon doen. Bijtijds stoppen als je moe begint te worden of pijn te krijgen.
Heb in het verleden massief aluminium staaf van 120mm met de hand stukken afgezaagd voor de draaibank. Nou *dat* is iets waar je niet blij van wordt. Beste oplossing: kwartiertje zagen, uurtje wat anders doen, weer een kwartiertje zagen, etc.
Waar een wil is is een weg 
(en wie niet wil vindt een uitweg....)
Dit zijn zo te zien transistoren van het voormalige SGS-ATES, gemaakt in 1981 en ze werken geweldig. Wil je geloven dat ze voor een uitgangsstroom van 3,5A maar 42 en 25µA aan basisstroom nodig hadden? 
Op maandag 14 september 2026 18:24:33 schreef RAAF12:
Leuk Kruimel, nou ik krijg ook weer de kriebels om te gaan bestukken
Doen!
Op maandag 14 september 2026 18:17:20 schreef nonius:
Da's toch prima te doen met de hand, met een beugelzaagje? Nieuw scherp zaagblad erin doen, verstand op nul en gewoon doen. Bijtijds stoppen als je moe begint te worden of pijn te krijgen.
Bedankt voor de aanmoediging, maar ik ga het toch nog even laten liggen. De dag dat ik er een kast voor ga maken kijk ik nog wel even naar wat handig is met koelen. Dit koelblok kwam uit de rommelbak en misschien past een ander exemplaar beter bij mijn uiteindelijke oplossing.
Op maandag 14 september 2026 20:47:05 schreef Kruimel:
Dit zijn zo te zien transistoren van het voormalige SGS-ATES, gemaakt in 1981 en ze werken geweldig. Wil je geloven dat ze voor een uitgangsstroom van 3,5A maar 42 en 25µA aan basisstroom nodig hadden?
Darlington toch?
Inderdaad, de MJ3001. Ik verwachtte alleen geen versterkingsfactor van meer dan 50.000 gemiddeld, zeker omdat er in deze transistoren ingebouwde B-E weerstanden zitten. Doen deze oudjes maar netjes toch?