nog een keer maar dan nu met de componenten leesbaar.

Iemand die eat meer kan vertellen over het functioneren aan de hand van de print?

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (38%)]

zucht... ik zit zelf naar de print te staren, maar kom maar moeilijk verder. De B-, B1, B2, B3 en B4 contacten lijken elk via een weerstand te zijn verbonden aan een pootje van een 6 potige component met opschrift 702 (3 stuks onderkant print). Dit zouden ic's kunnen zijn met elk 2 mosfets (L2N7002DW1T1G ??).

Een onderdeel van een balanceer circuit?

Ik kom er niet mee verder, help.

Niemand die even mee wil kijken.

nog een klein schopje.

Heb zelf ook zo'n accu aangeschaft.

Of er balancering in zit zou ik niet kunnen zeggen. (denk het niet)
Er zit wel spanning's bewaking per cel in (er lopen sense draadjes)

Om de accu op lage stroom te gebruiken zonder dat de sleepfunctie na 3 minuten de boel uitschakelt kun je de P+ en de C+ doorverbinden.
De accu blijft dan op P+ stroom leveren, ook als de spanning te laag wordt

Als je dit doet moet je dus een spanning's bewaking hebben, die als de spanning te laag wordt, de verbinding tussen C+ en P+ verbreekt.

Heb de accu op capaciteit getest: op een belasting van 4 A haal je ongeveer 55 minuten voordat ie op 14 V afslaat, de 4Ah klopt dus ongeveer wel.

Hoi Piet,
Mooi dat je er mee bezig bent. Ik vermoed inderdaad ook geen balancing alleen spanningscontrole per cel.

P+ en c+ doorverbinden werd op tweakers ook al mee geexperimenteerd. Daar vonden ze uit dat de diepteontlaadfunctie niet meer werkt. Voor mij onwenselijk.

Een andere suggestie die daar gedaan werd was 1 of 2 van de sense weerstanden uitsolderen. Heb ik nog nietgeprobeerd maar klinkt interessant

In middels is door iemand op tweakers het uitsolderen van de senseweerstanden getest. Helaas niet met het gewenste effect.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op (95%)]

Inmiddels zijn deze accupacks niet meer leverbaar via de action.
Ik liep vandaag bij de Cranenbroek en het viel me op dat de ar01 acculijn van Cranenbroek wel heeeeel erg op de Ferm lijn lijkt. Eén meegenomen en open geschroeft.
Conclusie de hardware is tot en met de typenrs op de print gelijk!

Ik gebruik deze accus zelf voor eigenbouw verbruikers, maar het lijkt me dat deze accus prima zullen werken op ferm gereedschap en andersom.

Misschien heeft er iemand voordeel van deze info.

Inmiddels de ar01 (4ah) 2-force accu van cranenbroek getest door te ontladen met een continue belasting van 1 ampere. Positief is dat de 4Ah vermogen bijna gehaald werd (3,85Ah).
Wat echter opvalt is dat de diepteontlaadbeveiliging pas bij 13 volt ingreep. Dat is 2,6v per cel.

Bij de ferm accu ( weliswaar de 2Ah) was dit al bij 15 v dus 3 v per cel.

Bij cranebroek is voor dit type accu alleen de trage lader beschikbaar ( met het plugje). Bij de ferm variant ook een snellader.

De cranebroek Ar01 laad overigens na ontladen prima op de ferm snellader, maar toch vermoed ik dat het misschien wat met elkaar te maken heeft.

Wat denken jullie is is 2,6v per cel nog ok of gaat dit veel invloed hebben op de levensduur of is het zelfs potentieel gevaarlijk?

heb je het ook getest of ferm materiaal? ik heb het probleem dat AL mijn 4AH accus kapot zijn gegaan. bij de meeste breekt één van de nikkelstrips naar de print en soldeer ik ze weer vast. maar heb er nu 3 waar niks nog helpt.

de kleine 2Ah werken wel allemaal nog (een stuk of 5 heb ik er in dienst)

Op vrijdag 18 september 2026 10:07:39 schreef fcapri:
heb je het ook getest of ferm materiaal? ik heb het probleem dat AL mijn 4AH accus kapot zijn gegaan. bij de meeste breekt één van de nikkelstrips naar de print en soldeer ik ze weer vast. maar heb er nu 3 waar niks nog helpt.

de kleine 2Ah werken wel allemaal nog (een stuk of 5 heb ik er in dienst)

Ik snap je vraag niet, wat heb ik getest,
van welk merk en waarop?

die batterijen, heb je ze getest in een ferm apparaat zelf?

ik heb de hele serie van apparaten maar mijn 4Ah batterijen zijn allemaal aan het sneuvelen. als ik zonder batterijen val is alles voor de vuilbak.
ik zou me nu dus snel van die vancranenbroek batterijen bestellen zodat ik zeker ben dat mijn toestellen nog werken

Op vrijdag 18 september 2026 11:15:32 schreef fcapri:
die batterijen, heb je ze getest in een ferm apparaat zelf?

ik heb de hele serie van apparaten maar mijn 4Ah batterijen zijn allemaal aan het sneuvelen. als ik zonder batterijen val is alles voor de vuilbak.
ik zou me nu dus snel van die vancranenbroek batterijen bestellen zodat ik zeker ben dat mijn toestellen nog werken

Nee ik heb niet getest met ferm apperatuur omdat ik deze niet bezit.( ik gebruik de accus in eigen bouwsels)
Ik kan echter 100% zeker zeggen de cranenbroek accus qua behuizing/ mechanica hetzelfde zijn als de Ferm. Ook de printplaat lijkt hetzelfde. Het enige is dat de accu van Cranenbroek die ik getest heb tot 13 v ontlaad alvorens de beveiliging inkomt. Bij de ferm accu die ik testte was dat 15v.

Of dit in de firmware of toch ergens op de hardware van de printplaat bepaald wordt durf ik niet te zeggen.

Overigens zijn de ferm ax-power accus nig gewoon te koop bij de nederlandse praxis. Je betaald dan wel de hoofdprijs (vergeleken met e action destijds)

die 13V kan evengoed in de firmware zitten. en als die verschilt?

ik heb batterijen die het gewoon doen, spanning leveren, steek ze in mijn boormachine, druk op de knop en doet NIKS terwijl het ledje gewoon brand op de machine. dus de spanning blijft aanwezig. sommige moet ik 2-3 keer insteken en ineens werkt de machine. met een andere accu doet die het direct. het zit dus echt in de accu.

ik heb geen idee wat de oorzaak is, de cellen vervangen door andere, maakt niks uit. die print doet het gewoon niet meer.
ik vermoed dat het batterijen waren waar meerdere nickelstrips braken en de BMS op slot ging.

in ieder geval heb ik ongeveer 4-5 kapotte 4AH batterijen van ferm.
ik heb nog 1 werkende van 4Ah, en ongeveer 5 stuks werkende van 2Ah. de zwaarte uitvoering gaat bijna altijd de BMS kapot. er zitten ook minder fets op de 2Ah printplaten en doch blijven die langer leven.

ik ging het BMS deel al eens uitzoeken om in de toekomst mijn eigen BMS erin te steken. ik gebruik wel de snelle ferm laders en niet die ronde stekker, dus dat moet ik ook aan de praat houden.
zolang ik dan 'behuizingen' heb maak ik zoveel accu's als ik zelf wil

[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]

Een kleine correctie op mijn vorige post. Ik bezit wel een ax power apparaat, mamelijk de snellader.

De cranenbroek accu laad prima op op deze lader.

De bms blijft gewoon functioneren als het van de accus wordt gehaald. ( hij gaat daardoor niet op slot zoals bij bijv. Makita)
Dat weet ik omdat ik van de ferm 4Ah accu destijds mijn bms helemaal heb losgesoldeerd om de achterkant van de printplaat te kunnen bekijken. Na monteren deed de accu het weer gewoon.

Ik heb even 1 van de 4 ferm 2Ah accus opengeschroefd. In vergelijking met de 4Ah versie van ferm mist er inderdaad 1 FET. Er missen links boven nog een paar componenten.

en die 2Ah versies blijven werken, en de 4AH gaan stuk. heb al zeker 4 printen nu van 4AH die niks doen met goeie cellen eraan

Geen idee waardoor dat komt.

Ikmzag dat veel machines van cranenbroek naast de plus en min nog een derde pin als aansluiting hebben. Zou je een willen kijken (foto) of de ferm machines dat ook hebben?