Op 30 juli 2005 18:32:20 schreef KT88:
[...]
Mooi voorbeeld daarvan: de Rohde & Schwarz scoop van Flip Zwart in het topic "je mooiste meetapparatuur". :-P

Ikke geen Rohde & Schwarz hebben hoor. Henry S is de eigenaar van dat moois.

nog iemand ervaringen met de tek465

de scoop kreeg recent een onderhoudsbeurt

ga die scoop niet proffessioneel gebruiken, enken voor hobby... dus ook weer niet dagelijks...

ook ga ik em niet voor z'n volle 100MHz nodig hebben, nu toch nog niet:D

schemas, boek, service manual zijn meegelevert, alsook 2 1/1 - 1/10 probes

Ervaring met andere Teks van de zelfde leeftijd (475/475A) en oudere (454).
Ik kan natuurlijk niet voor "jouw" exemplaar spreken maar die dingen zijn, ook na 30 jaar normaal gebruik, goed.
Onderdelen die normaal slijten zoals schakelaars en potmeters en beeldbuis zijn van goede kwaliteit, die gaan wel langer mee.

Theoretisch krijg je na zoveel jaren problemen met teruglopende condensatoren maar daar heb ik zelf nog niets van gemerkt.

Hoi,
die tek 465 zou ik zeker kopen
Ik heb pas ook een tek 465 voor 150 euro gekocht met 1 probe (1/1 en 1/10) tot 100Mhz
Het zijn oudere beestjes maar ik vind ze zeer goed kwa kwaliteir en mijn beestje heb ik vandaag op 91 Mhz getest zonder problemen.
Als je schema's en gebruiksaanwijzingen van nodig heb dam heb ik ze liggen op CD

http://www.helmut-singer.de/fix/she.html

kga eens kijken als ik de scoop aan het werk kan zien :D - dan kopen en mss kan er nog iets van de prijs af ! tenslotte is de scoop toch ruim 30 jaar oud...

krijg je nog "veel licht" bij 91 MHz ?

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]

jajks, in america zijn die 465's spot goeikoop, heb er al 3 staan voor <= 50 dollar !!! - nja, werken ze dan ook he ??

Op 30 juli 2005 21:23:27 schreef quad:
Hoi,
die tek 465 zou ik zeker kopen
Ik heb pas ook een tek 465 voor 150 euro gekocht met 1 probe (1/1 en 1/10) tot 100Mhz
Het zijn oudere beestjes maar ik vind ze zeer goed kwa kwaliteir en mijn beestje heb ik vandaag op 91 Mhz getest zonder problemen.
Als je schema's en gebruiksaanwijzingen van nodig heb dam heb ik ze liggen op CD

http://www.helmut-singer.de/fix/she.html

ik krijg er 2 probes (omschakelbaar1/1&1/10) bij :D - wel 200 euri (nee, de prijs was nie meer bespreekbaar)
schema's en gebruiksaanwijzing zouden erbij zijn, al intereseert het me wel om ze ook digitaal te hebben

hoe oud is jouw tek465 ???

er is nog vrij veel licht bij 91MHz maar dit hangt af van hoeveel hij gebruikt is en de mijne is bijna nooit gebruikt geweest :-)
de leeftijd is totaal ombekent maar zal wel 30 jaar zijn.
Als hij tegenvalt kunt ge hem nog altijd verder verkopen.

de vorige gebruiker zegt dat ie de scoop vroeger heel vaak gebruikte, maar dat ie, omdat ie anders scoops kocht, hem minder ging gaan gebruiken. nu "moet" ie uiyteindelijk weg...

mjah, het licht dat uit de buis komt ga ik gewoon bekijken, we zien wel - intecity eens een zwaai geven, mooie vette streep van kleine cm dik - dan is ie goed voor mij. ook de focus moet goed te regelen zijn (en dat is altijd het probleem op school)

zijn er zo van die dingen over de tek465 te zeggen zoals "een opel astra van voor 1991 roest altijd onder de deuren" ?

Op 31 juli 2005 09:54:04 schreef Mr Soldeer:
zijn er zo van die dingen over de tek465 te zeggen zoals "een opel astra van voor 1991 roest altijd onder de deuren" ?

Ja, maar niet echt. Het enige wat je echt kan overkomen is geen licht meer op hoge sweep, of slechte contacten in de verzwakkerschakelaar / timebase of rotte elko's, maar met een beetje geduld en TUNER-spray zijn ze weer "als nieuw" te maken. Rotte elko's is weer geen specifieke TEK fout meer standaard voor ouwe spullen.

Ik heb voor deze, een TEK485 kocht een TEK453 gehad van 1968, en die deed/doet het prima tot 50 MHz, alleen dus de verzwakkerschakelaar moest worden schoongemaakt.

GR Richard

PS. Ze zijn wel met de hand gemaakt in die tijd, dat is wel kwaliteit, de TEK453 uit 1968 had goudopgedampte printplaten en heeft toen een prijs gehad die ik niet weet en ook niet wil weten :):) om over de TEK485 maar niet eens te beginnen.(1973-350MHz)

jah, elcos durven idd wel eens rotten nat 30 jaar - zolang er niet teveel transistoren sneuvelen... na 30 jaar zullen er wel geen identieke meer te verkrijgen zijn... daar ben ik een beetje bang voor

contacten en scheakelaar vertonen vaak eerst wat "gekraag" voor ze definitief naar de maan gaan, dus deze zijn ook gewoon te vervangen...

jah, kwaliteit, met de hand gemaakt :D zal wel deftig gedaan zijn... kheb een foto van 465, z'n binnenwerk, en moet zeggen dat het er heel secuur en netjes uit zag (twas wel geen foto van de tek465 die ik zou willen kopen)

Op 31 juli 2005 12:24:03 schreef Mr Soldeer:
jah, elcos durven idd wel eens rotten nat 30 jaar - zolang er niet teveel transistoren sneuvelen... na 30 jaar zullen er wel geen identieke meer te verkrijgen zijn... daar ben ik een beetje bang voor

Daar heb ik dus met beide geen last van gehad.:):) Gelukkig. Alleen "krakende" voetjes, zoals Hugo ook al opmerkte.

contacten en schakelaar vertonen vaak eerst wat "gekraag" voor ze definitief naar de maan gaan, dus deze zijn ook gewoon te vervangen...

Dat gaat dus meestal niet, zitten IN de print, en dan MOET je wel schoonmaken, maar dan wel met TUNERspray en geen "gewone" contactspray.

:):) GR Richard

hoe bedoel je "zitten in de print" ? - ik bedoel vuis in de schakelaars he, zofdat ze storeing en gekraak geven (scoopbeld dat bij het aanraken van de schakelaar weg springt)

nuja, maakt nie veel uit, de kans dat er iets mis is met de scoop lijkt me nie zo groot :D - we zien wel...

De contacten van de walsschakelaar zitten in/op de print en de wals draait daarin. Je kan ze dan dus niet vervangen zonder de hele print te vervangen, ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen. Maar nogmaals met TUNERspray krijg je ze prima schoon.(wattestaafje en geduld)

GR Richard

ah ja, walsschakelaar, ik dacht aan een "gewone opbouw", ja ken dat soort walsdingen van in m'n oude analoge multimeter, deze zijn door het veelvuldig gebruik al aardig "uitgefreesd"

Op 31 juli 2005 13:16:56 schreef Mr Soldeer:
ah ja, walsschakelaar, ik dacht aan een "gewone opbouw", ja ken dat soort walsdingen van in m'n oude analoge multimeter, deze zijn door het veelvuldig gebruik al aardig "uitgefreesd"

Dit wordt niet uigefreesd, er draaien n.l. geen contacten over elkaar heen.
Zijn goudlamellen met goudcontactpunten.

Bijna alle onderdelen zijn hier nog verkrijgbaar: http://www.sphere.bc.ca/test/tekparts.html alleen niet goedkoop :(

die contacten in die meter die ik bedoel zijn sleepcontacten...

jah, als ze nie te koop zijn ...

moet je nu eens horen

ikke op de fiets gesprongen, naar die scoop gesnord. Daar aangekomen vertelt de verkoper dat de scoop het net begeven heeft (teveel gebruikt zeker :+) ikke dus weer op de fiets en weer naar huis...

36 km gefietst, maar geen centjes kwijt :D

ben dus nog steeds op zoek naar een goeie scoop

de Hang Chung is ondetussen aan iem anders verkocht, heb geen bod gedaan omdat ik die tektronix465 op het oog had...

de Hitachi van KT88 staat nog stevig op z'n sokkel

andere scoops die ik op het oog had bleken allemaal al verkocht, ondaks de advertentie nog online stond :S

we zien wel, weer effe de 2ehands sites afzoeken :D

Op 31 juli 2005 14:52:27 schreef Mr Soldeer:
moet je nu eens horen

ikke op de fiets gesprongen, naar die scoop gesnord. Daar aangekomen vertelt de verkoper dat de scoop het net begeven heeft (teveel gebruikt zeker :+) ikke dus weer op de fiets en weer naar huis...

36 km gefietst, maar geen centjes kwijt :D

ben dus nog steeds op zoek naar een goeie scoop

dan moet je zeggen ik geef er nog 10€ ofzo voor omdat ie kapot is. En dan hem thuis repareren

Mooie smoes, wilde hem zeker toch niet kwijt...

Op 31 juli 2005 17:46:48 schreef Henry S.:
Mooie smoes, wilde hem zeker toch niet kwijt...

LOL - had er ook al aan gedacht - twas wel een mooie fietstocht :+ :D

@Stynus: voor 10 euro zal ie er de probes niet bij willen geven... ev voor het zelfde geld is het de beeldbuis die naar de maan is... - nuja, 10 euro - tis ook bijna niet he :D

Twee schermen openstaan? Heb ik ook wel eens.

@Stynus: voor 10 euro zal ie er de probes niet bij willen geven... ev voor het zelfde geld is het de beeldbuis die naar de maan is... - nuja, 10 euro - tis ook bijna niet he

Zal toch wel meevallen? Die buizjes gaan niet zomaar stuk.
Erger zou het zijn als de voedingstrafo defect is (en dat kan best, oorspronkelijk voor 220V gewikkeld, nu 230...240V).

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

als ie van een beetje overspanning al doorfikt ... ze maken een scoop die anders oersterk is, maar de voedingstrafo fikt door bij kleine overspanning (nuja,15V ong)

wat zou dat hier dan zijn, hier tussen de velde kan de netspanning nog meer fluctureren. Sommige computer hebben er serieus last van...