olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
volgens mij is dit de makelijkste
/edit: spoel is 6 wdg diameter 10mm lengte 10mm dikte van het draad 1mm
spriet eerst op 2,50m houden dan voor swr 1 : 1 elke keer stukje afknippen
[Bericht gewijzigd door olibollie op ]
OK , bedankt,
Ik ga het proberen zelf te maken als dat gaat,
Weet je ongeveer welke benodigheden ik er voor kan gebruiken?
o, ja en ik moet nog een voedinkje zien te regelen ergens van 12volt of meer, maar dat gaat wel lukken, hoop ik.
Rick+Jorith
Hoi,
Ik heb de antenne vanmorgen zitten maken, en ik het is gelukt. ik heb gewoon koperdraad gebruikt als spriet, en dat aan een pvc-buisje vastgemaakt. Ik heb net met iemand zitten praten op 3km afstand en ik kwam daar luid en duidelijk binnen. Ik kon hem ook goed ontvangen (9 S-punten)
Ik moet alleen nog even een SWR metertje lenen van mijn opa, en dan kan ik de antenne ook nog tunen.
Harstikke bedankt.
Jorith
[Bericht gewijzigd door Rick+Jorith op ]
Op 29 juni 2004 19:39:27 schreef Hugo Welther:
Als je met genoeg S-punten bij iemand binnenkomt, maar de R is zeer slecht zou ik het in de microfoon of het modulatie gedeelte gaan zoeken en niet in de antenne.
Hugo, ik heb in een vorig leven zelf nog een 'ijzerwinkel' gehad en heb meermaals meegemaakt dat de R slecht was door de antenne. Ik veronderstel dat teveel vermogen in de 'bak' werd teruggeblazen.(binnenspetteren heette dat toen)Een andere antenne of een andere plaatsing bracht soelaas.
Je neemt een stokkie van 1 cm dik. Dan neem je een stuk draad van 1 mm dik en dat wikkel je 6 keer om die stok. Je trekt de stok er uit en klaar is je spoel!
Als je niet geisoleerd draad gebruikt voor de spoel moet je wel zorgen dat de windingen elkaar niet raken.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
LEt wel op he!
Als je 30-over-9 bij iemand binnenkomt, wil het niet meteen zeggen dat je antenne goed is! zonder andtenne kan ik ook sterk binnenkomen, als ik er een bak naast zet.
Altijd testen met een SWR meter!
Doe je dat niet, klapt een deel van je vemogen terug en kun je je bak opblazen!
Ik heb vaak geprobeerd een Draadantenne temaken.
5,5 meter de ene kant op, gekoppeld aan massa.
5,5 meter de andere kant op, gekoppeld aan de kern van je coax. Ik heb er helaas nooit een goede SWR aan gehad...
Ik had graag eens met morse de wereld over gewild 
maar ik heb geen SWR meter hoe kan je dat dan bepalen. en die 5,5 meter kan dat gewoon een geïsoleerde draad zijn. bijv. zo'n luidspreker kabel. en die andere kant moet gewoon op de randaarde van je stopkontact. of niet moet die aan de kachel??
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik moet even wat wegslikken...
Zou je je niet eerst wat meer gaan verdiepen in wat e nu eigenlijk wilt?
Eignlijk doe je dat nuj al natuurlijk...
Je moet een paar dingen in gedachten houden.
-Het vermogen dat je naar je antenne stuurt moet allemaal weggezonden worden. Dat kan omdat de staande golf gelijk is aan eehhh... Tot zover die kennis... 
Is hij niet gelijk, zal het verschil terugkomen via je kabel en weg gaan lopen via je eindtrap. Omdat de electronica aldaar niet bedoeld is om je vermogen 2 kanten op te kunnen verwerken, zal deze het uiteindelijk niet overleven...
-Alles staat en valt met de genoemde staande golf. Deze hangt af van verschillende facoren die ik niet ken omdat het antennepropagatie betreft, wat erg droge stof is.
Het enige wat ik ken is de lengte van een antenne berekenen aan de hand van de te gebruiken frequentie. (heeft met lichtsnelheid te maken) bij 27Mc is dat +/- 11 meter. +/- omdat de frequentie ook nooit precies 27Mhz is. Elk kanaal (legaal 40 stuks) heeft zijn eigen frequentie, rond de 27.000.000 hertz. Omdat 11 meter een knoeperd van een antenne zou betekenen, nemen ze de helft en wordt de andere helft "verwerkt" in een spoel. Ook een deel van de massa wordt vewerkt in een (diezelfde?) spoel. De maten van de spoel versus de weerstand hiervan kun je ook weer berekenen, wat weer de aanpassing per frequentie ten goede komt.
Dus kortom; het maken van een antenne luistert zo nauw, dat een kleine misaanpassing grote gevolgen heeft voor je beschikbare, te verzenden vermogen, dat het vaker je apparatuur om zeep helpt dat dat het goed doet.
Oja, met aarde wordt letterlijk de aarde bedoeld. Een antenne zendt zijn electromagnetisch veld tov het aardoppervlak.
Voor de andere CO-ers die dit lezen en mij voor gek verklaren, doe dat gerust. Ik heb er niet zoveel verstand van en wil graag gecorrigeerd worden waar ik er naast zit. Misaanpassing zeg maar... 
@Bobbeltje: ???
jullie zullen wel denken wa een dombo maar ik heb nou die antenne gebouwd en ik heb een SWR meter aangesloten maar nu..... hoe moet ik verder
Dan zet je je zender aan...
Aleandervz, misschien moet je voor je eigen veiligheid en die van je zender eerst even iets meer verdiepen in HF/Zenden via boeken en informatie sites?
ik weet er denk ik redelijk 'wat' over maar ik had nog nooit een antenne gebouwd ik heb altijd een standaard antenne gebruikt. en volgens mijn weten hoef je dat allemaal niet te doen bij zo'n antenne. snap je.
Vandaar dat ik ook zeg, je er meer in verdiepen. Ik beweer niet dat je niets weet, maar omdat je nu met zelfbouw begint en je niet je zender stuk wilt hebben is het toch wel handig als je iets meer weet.
ok ik heb heel die site gelezen. ik heb een hoop geleerd wat ik nog niet wist. ik heb ondertussen zo'n SWR meter maar ik heb een anneloge. Dus wat daar staat op die site gaat niet op voor mij want ik heb niet zo'n op zijn kant liggendde 8 dus.....
Ze hebben het daar ook over een analoge. Bij jou staat er waarschijnlijk het woordje 'SET' ipv die 8.
ik kom mischien dom over hoor maar ik wil toch even zeker weten. Ik kan uit die site opmaken dat als je die SWR meter aansluit om te eiken dat je dan geen antenne eraan moet hebben.
HELP!!!!! Ik heb die antenne gebouwd en die SWR meter geijkt. Hoe nu verder volgens mij moet je dan naar kanaal 40 (mijn hoogst) kijken wat de SWR is en dan naar kanaal 1 (bij mij het laagst) en dan korter knippen als de SWR op 40 hoger is als op 1. MAAR bij mij blijft hij in het rood staan. kan iemand mij helpen.
je hebt mail rick