Mijn laatste displeejtjes...

elmowww

Golden Member

Op 1 juli 2005 16:00:23 schreef Turbokeu:
Sorry elmowww...
Heb zo te zien je reactie op dit topic gemist....

Heb je van die 12" Foryards kunnen vastkrijgen? (welke kleur, waar, hoeveel heb je ervoor betaald?)

Chris :9~

Ik heb nu 6 van die 7 segments dingen liggen. Diep rood, erg fel.

Heb ze bij Foryard zelf besteld, erg hoge verzendkosten (a 70 dollar ongeveer). Per stuk waren ze een paar tientjes. Let wel op dat dit eigenlijk gewoon printplaten zijn waar de led`s zijn opgesoldeerd ;)

Jeroen:
Nummertje FYM-23881DRGB-10
Zo`n 15 euro per stuk. Ik heb er eventueel 2 over, ik zie geen tijd er iets mee te doen :/

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
GJ_

Moderator

Voor de liefhebbers nog steeds te koop:
http://www.topdeq.nl/medias/QHEKowiNptsWhbSsecRafe-30.jpg
Ze zijn helaas nogal aan de prijs: 279 euro, excl BTW

Turbokeu

Golden Member

IT'S ALIVE!!! :D

Ik heb een beetje moeten frutselen met de schema's en de software (gebaseerd op een eerdere LCD/VFD versie), maar hier is dan eindelijk mijn kleine baby...: LED Clock version 1.0, met blauwe 9mm displays.

Linksachter, het LED-clock schema (is niet gefinalizeerd), rechtsachter een eerste versie van het LED Clock main board PCB layout, vooraan het broodboard met de PIC 16F876, de 4543 BCD-to-7-segment-decoder, 74HCT238 multiplexer, en ULN2803 en TD62783A drivers.
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0016.jpg
Alles is functioneel (DCF77 decodering, tijd/datum display, CET, CET-1h, CET+1h tijdzone), behalve de LDR A/D conversie en de PWM display brightness control (functioneel maar gedisabled in de software).

Ik heb ook een kleine PCB voor de 9mm LC-Led blue 7-segment displays ontwikkeld (eigenlijk twee, de eerste was compleet verkeerd, net als de LC-Led datasheets...).:(

http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0017.jpg

Een kleine close-up van de displays:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0018.jpg

Rechts de vier status-LEDs:
Blauw: DCF77 Beat
Rood: DCF77-Error
Groen: DCF77-Frame OK
Geel: Standalone LED (wanneer CET-1 of CET+1h, tussen 22:59 en 03:01H).
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0019.jpg

Ik heb ook reeds een kleine bug ontdekt:
De 250Hz multiplex frequentie van de displays is te laag (er is een lichte flikkering zichtbaar), moet verhoogd worden tot een 1000Hz in software.

CD :D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ziet er echt relax uit, mooi gemaakt.

Achtung! Hochspannung, Lebensgefahr!!

Kijk, zoiets heb ik nu nodig voor mijn numitrons in te zetten... Had ik nu maar tijd om het uit te zoeken en in elkaar te steken... Ziet er iig knap uit.

Turbokeu

Golden Member

Op 16 augustus 2005 09:55:27 schreef Dennis:
Kijk, zoiets heb ik nu nodig voor mijn numitrons in te zetten... Had ik nu maar tijd om het uit te zoeken en in elkaar te steken... Ziet er iig knap uit.

Zonder veel modificaties kan mijn klok ook gebruikt worden met Numitron displays (gewoon de segmentweerstanden weglaten en de TD62783A voeden uit de +5V).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 16 augustus 2005 15:15:00 schreef Lanny:
schemaatje?

Komt er zéér zeker aan...

Nog eventjes geduld, mijn eerste prototype werkt pas sinds gisteren.
Ik moet nog een paar kleine bugs corrigeren in de software, en de juiste waarden voor de weerstanden rond de LDR (voor de A/D conversie en de automatische PWM-regeling van de displays in functie van het omgevingslicht) proefondervindelijk bepalen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

proefondervindelijk?! Tss, je hebt toch iets gestudeert dat je tenminste capabel moet maken om zoiets te berekenen? :p

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 16 augustus 2005 15:27:08 schreef Evilest Aedolon:
proefondervindelijk?! Tss, je hebt toch iets gestudeert dat je tenminste capabel moet maken om zoiets te berekenen? :p

ik zit ook in een sterk teoretische richting (6 e middelbaar industrieele wetenschappen - voor de geïntereseerden :S), en ik kan je vertellen, ondaks ik teoretisch heel sterk sta, ik experimenteren veel leuker vind dan een beetje klooien met berekeningen...

Turbokeu heeft toch iets gestudeerd wat veel hoger dan dat is hoor...

Turbokeu, wat is er mis met een beetje fuzzylogic?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op dinsdag 16 augustus 2005 15:51:42

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Turbokeu

Golden Member

Op 16 augustus 2005 15:27:08 schreef Evilest Aedolon:
proefondervindelijk?! Tss, je hebt toch iets gestudeert dat je tenminste capabel moet maken om zoiets te berekenen? :p

Bepaalde dingen zijn moeilijker theorethish te berekenen en gemakkelijker proefondervindelijk uit te proberen.

Ik heb het hier specifiek over de serie- en parallelweerstanden rond de LDR weerstand om een geschikt bereik te bekomen in de spanningsdeler i.v.m. de AD-conversie in de PIC, en dit dan liefst nog voor verschillende types van LDR's.

Ik heb alle weerstanden (en trimpots) berekend voor een bereik van 12.5 tot 100% (ongeveer 0.62 tot een 5V ingangsspanning voor de AD module, overeenkomend met een 8-bits digitale waarde tussen ongeveer 32 en 255, resulterend in een PWM duty cycle tussen 12.5% en 100% (theorethisch natuurlijk).

Vermits ik hier een 10-tal verschillende LDR's liggen heb zal er toch één en ander moeten proefondervindelijk uitgetest moeten worden.

Van deze LDR's heb ik geen datasheets, de meeste komen van bij Velleman, een aantal andere heb ik gekocht bij Farnell.
Hun weerstandswaarden heb ik (weer) proefondervindelijk gemeten bij verschillende lichtomstandigheden om toch een idee te hebben van hun karakteristieken.

Begrijp je mijn dilemma?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik begrijp je dilemma, maar zelfs dan nog is er een methode om het te berekenen, je kan het functievoorschrift benaderen met software of als je heel goed bent met wat iteratieve wiskundemethoden.
Daarna kan je de taylorreeksontwikkeling op die functie uitvoeren en dan het aantal termen nemen die een nauwkeurigheid hebben tot op 1 honderdste van je bereik, dus 0.01, wat ongeveer 8 termen zijn, die kan je dan weer mooi in je PIC stoppen.

Maar je hebt gelijk dat wordt wel een stuk moeilijker dan wat testen :P

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Turbokeu

Golden Member

Op 16 augustus 2005 16:14:26 schreef Evilest Aedolon:
Maar je hebt gelijk dat wordt wel een stuk moeilijker dan wat testen :P

Ik spreek dan nog niet over het feit dat het menselijk oog lineaire lichtintensiteitsveranderingen niet lineair waarneemt (meer exponentiëel)...

Dus die 12.5 tot 100% PWM duty cycle wordt niet waargenomen als een intensiteitsvariatie van 1 tot 8 maar meer als 1 tot 4 ('k had daar mooie grafieken over gevonden bij Microchip toen ik nog zelf dimbare elektronische ballasts voor TL-lampen op basis van een PIC aan 't ontwerpen was).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

't Zijn dan wel geen LED displays of Nixie- of VFD-buizen maar deze zijn ook niet mis:

Ladies and Gentlemen, I'm proud to present you "The Moose":
(ter referentie voor de afmetingen heb ik er een kogelpen en een MS-muis bijgezet)

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/moose1.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/moose2.jpg

VFD display (model 03601-16-020) van IEE (Industrial Electronic Engineers), bijgenaamd "The Moose".
1x20 karakters, 5x7 dot matrix, 15x9mm karaktergrootte, RS-232 of parallelaansturing, 5V/900mA voeding.
Nieuw, in originele verpakking.
Afmetingen: venster 30.2x3.8cm, buiten 39.1x6.3cm, hoogte 4.4cm.
Redelijk goedkoop gekocht (30 Euro/stuk zonder verzendkosten), ik kan nog aan 4 stuks geraken.

Ook 'leuk' om een klokje van te maken...:D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
elmowww

Golden Member

Op 18 augustus 2005 15:00:44 schreef Turbokeu:
't Zijn dan wel geen LED displays of Nixie- of VFD-buizen maar deze zijn ook niet mis:

Ladies and Gentlemen, I'm proud to present you "The Moose":
(ter referentie voor de afmetingen heb ik er een kogelpen en een MS-muis bijgezet)

[afbeelding]

[afbeelding]

VFD display (model 03601-16-020) van IEE (Industrial Electronic Engineers), bijgenaamd "The Moose".
1x20 karakters, 5x7 dot matrix, 15x9mm karaktergrootte, RS-232 of parallelaansturing, 5V/900mA voeding.
Nieuw, in originele verpakking.
Afmetingen: venster 30.2x3.8cm, buiten 39.1x6.3cm, hoogte 4.4cm.
Redelijk goedkoop gekocht (30 Euro/stuk zonder verzendkosten), ik kan nog aan 4 stuks geraken.

Ook 'leuk' om een klokje van te maken...:D

CD :)

Chris:
Die behuizing zit er ook bij eh?

En wat voor aansturing hebben ze nodig? RS232 ofzo?

Binnenkort moet een robotsturing van mij op een beurs staan, lijkt me leuk om er een tellertje aan te hangen...

Als ik hem voor 35 eurie hier heb, met datasheet, binnen 2 weken, met makkelijke aansturing wil ik er wel eentje...

Trouwens, wat vind je van dit displaytje? Kwam hem tegen, en het is wel leuk om daar binnenkort eens mee te gaan spelen :)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Turbokeu

Golden Member

Op 21 augustus 2005 00:27:49 schreef elmowww:
[...]

Chris:
Die behuizing zit er ook bij eh?

En wat voor aansturing hebben ze nodig? RS232 ofzo?

Binnenkort moet een robotsturing van mij op een beurs staan, lijkt me leuk om er een tellertje aan te hangen...

Als ik hem voor 35 eurie hier heb, met datasheet, binnen 2 weken, met makkelijke aansturing wil ik er wel eentje...

Trouwens, wat vind je van dit displaytje? Kwam hem tegen, en het is wel leuk om daar binnenkort eens mee te gaan spelen :)

Behuizing zit er idd bij.
Aansturing: 1200baud serie TTL-niveau, of 1200baud RS232C niveau, of 8-bit parallel.

Datasheet: www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/03601-16.pdf

Twee weken zou kunnen lukken...

Niet mis dat LCD'tje, how much $$?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
elmowww

Golden Member

Op 21 augustus 2005 11:19:00 schreef Turbokeu:
[...]

Behuizing zit er idd bij.
Aansturing: 1200baud serie TTL-niveau, of 1200baud RS232C niveau, of 8-bit parallel.

Datasheet: www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/03601-16.pdf

Twee weken zou kunnen lukken...

Niet mis dat LCD'tje, how much $$?

CD :)

Ongeveer 40 euro ex. btw. Dat is een knoppie eh :) met 8 mogelijke achtergrondkleuren en alles :)

Moet alleen wel een microcontroller bij omdat ie perse externe klokpuls nodig heeft en alles :P

Kan jij voor mij zo`n display regelen dan?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Turbokeu

Golden Member

Op 21 augustus 2005 12:50:53 schreef elmowww:
[...]
Kan jij voor mij zo`n display regelen dan?

Ik denk dat ik je beter direct het email-adres van mijn contact in NL kan geven om zelf te onderhandelen over de condities. Stuur me een emailtje.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

@ Elmowww:
Heb je al een "Moose" display kunnen regelen met Jac?

CD:)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 18 augustus 2005 15:00:44 schreef Turbokeu:
't Zijn dan wel geen LED displays of Nixie- of VFD-buizen maar deze zijn ook niet mis:

Ladies and Gentlemen, I'm proud to present you "The Moose":
(ter referentie voor de afmetingen heb ik er een kogelpen en een MS-muis bijgezet)

[afbeelding]

[afbeelding]

VFD display (model 03601-16-020) van IEE (Industrial Electronic Engineers), bijgenaamd "The Moose".
1x20 karakters, 5x7 dot matrix, 15x9mm karaktergrootte, RS-232 of parallelaansturing, 5V/900mA voeding.
Nieuw, in originele verpakking.
Afmetingen: venster 30.2x3.8cm, buiten 39.1x6.3cm, hoogte 4.4cm.
Redelijk goedkoop gekocht (30 Euro/stuk zonder verzendkosten), ik kan nog aan 4 stuks geraken.

Ook 'leuk' om een klokje van te maken...:D

CD :)

Die dingen ken ik, kun je zelfs serieel aansturen (1200 baud RS232)
Ze hebben een nadeeltje, ze storen als de neten !
maar dat is in een digitale schakeling niet zo problematisch. Ik heb soortgelijke displays (13 segments) ooit eens goedkoop op de kop getikt (knaak per stuk bij westerveld) en er een van gebruikt in mijn T813 ombouw, ik ben 3 dagen bezig geweest om het ding te ontstoren, met dikke spoelen en condensatoren over de voeding. Man wat stoorde dat ding ! Maar het zijn wel hele gave displays.

Turbokeu

Golden Member

D'er was nog een mooier IEE display te koop op eBay:
IEE ref. 03402-06-480, 12 lijnen x 40 karakters, Plasma, 5x7 dots oranje karakters voor een startbod van 39.95$ (Nu kopen: 59.95$).
Verzekerde verzendkosten waren 31.40$.
Ik had de datasheet al aangevraagd bij IEE, én gekregen, maar ik heb het display dan toch maar niet gekocht.

Zie http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7539249242&…

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
elmowww

Golden Member

Op 24 augustus 2005 11:08:32 schreef Turbokeu:
@ Elmowww:
Heb je al een "Moose" display kunnen regelen met Jac?

CD:)

Jah :) Hij is vanmorgen op de post gegaan, zal em morgen wel hebben :)

Ik heb ook wel meer met deze displays gewerkt, de zgn. kassaschermpjes :)

Leuke dingen, maar de behuizing had ik neit meer (was niet al te netjes), en heb de tijd niet er een bij te maken. Vandaar dat ik dan deze maar besteld heb ;)

Lekker grote karakters: het wordt enkel een tellertje voor hoeveel cycles een laad/los robot gemaakt heeft, voor op een of andere beurs.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Turbokeu

Golden Member

Op 24 augustus 2005 13:02:16 schreef elmowww:
[...]

Jah :) Hij is vanmorgen op de post gegaan, zal em morgen wel hebben :)

Ik heb ook wel meer met deze displays gewerkt, de zgn. kassaschermpjes :)

Leuke dingen, maar de behuizing had ik neit meer (was niet al te netjes), en heb de tijd niet er een bij te maken. Vandaar dat ik dan deze maar besteld heb ;)

Lekker grote karakters: het wordt enkel een tellertje voor hoeveel cycles een laad/los robot gemaakt heeft, voor op een of andere beurs.

Tof!

Maar "The Moose" heeft toch nog wat grotere karakters (15mm) dan die kassaschermpjes (12mm)...

Vergeet niet de correcte datasheet (zie link hoger) te downloaden, de door Jac meegeleverde is niet de juiste.
Of hij zal misschien mijn datasheet meesturen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
elmowww

Golden Member

ok :) thnx ;) Anders duurt het weer zolang eer het werkt :P

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling