Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 24 augustus 2005 17:43:47 schreef fry:
[...]Is zo die secondaire spoel niet omgeven door kortegesloten windingen, namelijk die stukken aluminium ?
Als dat echt ononderbroken ringen zijn verwacht ik niet dat je veel vermogen overhoudt.
Dat bovenste aluminium ringske kan ik wel weghalen maar de rest zit vast op de as.
Ik kan misschien met de draaibank het onderste ringske wegdoen maar dan moet ik eerst een nieuwe bijtel gaan kopen en dat gaat voorlopig niet (ik heb 4 tanden laten trekken en nu is mij gezicht opgezwollle
)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 24 augustus 2005 17:55:40 schreef Stynus:
[...]
Dat bovenste aluminium ringske kan ik wel weghalen maar de rest zit vast op de as.Ik kan misschien met de draaibank het onderste ringske wegdoen maar dan moet ik eerst een nieuwe bijtel gaan kopen en dat gaat voorlopig niet (ik heb 4 tanden laten trekken en nu is mij gezicht opgezwollle
)
[offtopic]
laat dan ook geen vier tanden trekken! je gezicht zwelt ervan op en t doet nog pijn ook. en je moet er ook nog es voor betalen.
neem een koud kompres en een paracetamoletje(tegen de pijn), en eventueel arnicaforce D6(tegen die blauwe/gele plek en het zwellen, en het geneest over het algemeen sneller)
arnicaforce is een homeopathisch geneesmidel, de werking hiervan is nooit wetenschappelijk vastgesteld(maar ik ben ik altijd sneller van een blauwe/gele plek af met dan zonder, en dat is geen inbeelding voor we het daar over gaan hebben!)
[/offtopic]
een vijl/ijzerzaagje doet wonderen (niet voor die tanden maar voor die ringen alu, om ze te onderbreken)
hmm.. in crock phys krijg ik een flip flop maar niet als deler... wel als astabiele multvib... (kan dat?)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 24 augustus 2005 18:12:39 schreef Lucky luke:
[...]
[offtopic]laat dan ook geen vier tanden trekken! je gezicht zwelt ervan op en t doet nog pijn ook. en je moet er ook nog es voor betalen.
neem een koud kompres en een paracetamoletje(tegen de pijn), en eventueel arnicaforce D6(tegen die blauwe/gele plek en het zwellen, en het geneest over het algemeen sneller)
arnicaforce is een homeopathisch geneesmidel, de werking hiervan is nooit wetenschappelijk vastgesteld(maar ik ben ik altijd sneller van een blauwe/gele plek af met dan zonder, en dat is geen inbeelding voor we het daar over gaan hebben!)
[/offtopic]
wou ze ook niet laten trekken maar 2 groeide mijn keel in en de andere twee vanonder mijn kin uit.ik heb pijnstillers enzo meegekregen maar toch bedankt:-).
een vijl/ijzerzaagje doet wonderen (niet voor die tanden maar voor die ringen alu, om ze te onderbreken)
dan is het niet mooi rond.
hmm.. in crock phys krijg ik een flip flop maar niet als deler... wel als astabiele multvib... (kan dat?)
gebruik dan een 4017 of iets dergelijks.
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Voor je dat ding aan stukken zaagt moet je maar eerst even vragen wat anderen ervan vinden. Het lijkt me een probleem maar ik heb er zelf geen ervaring mee. 
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 24 augustus 2005 18:39:47 schreef fry:
Voor je dat ding aan stukken zaagt moet je maar eerst even vragen wat anderen ervan vinden. Het lijkt me een probleem maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik heb net zoiets gemaakt op de draaibank, maar dan van ijzer...Juist om dat ik via de newsgroepen te horen kreeg dat er ijzer op de rotor moest..
De wand van de gehele bus is zo dik als je kan zien van boven af (waar de M3 boutjes in ziiten) , en daar waar de spoel gewikkeld is heb ik 2 mm (dus op de diameter 4 mm) weg gedraaid .
toen isolatieband erom, en een spoel van 130 windingen 0.35mm2.. ik had die bus zo groot gehouden dat er precies een grijze PVC pijp van 50mm om pas(met iets ruimte..)
en die PVC pijp, met daarom heen een spoel van 100 windingen 0,35mm2 gelakt koperdraad, hen ik vast ge-lijmt op het stukje frame wat over ge bleven was van het ventilatortje...
en dit werk eindelijk goed,...
toen ik die ijzere bus niet had, en de spoel om het plastic ventilatorje gewikkeld had, werkt het wel... alleen werd de primaire spoel zo heet dat de pvc pijp in brand vloog..
Op 24 augustus 2005 22:42:41 schreef Arjan Swets:
[...]Ik heb net zoiets gemaakt op de draaibank, maar dan van ijzer...Juist om dat ik via de newsgroepen te horen kreeg dat er ijzer op de rotor moest..
De wand van de gehele bus is zo dik als je kan zien van boven af (waar de M3 boutjes in ziiten) , en daar waar de spoel gewikkeld is heb ik 2 mm (dus op de diameter 4 mm) weg gedraaid .
toen isolatieband erom, en een spoel van 130 windingen 0.35mm2.. ik had die bus zo groot gehouden dat er precies een grijze PVC pijp van 50mm om pas(met iets ruimte..)
en die PVC pijp, met daarom heen een spoel van 100 windingen 0,35mm2 gelakt koperdraad, hen ik vast ge-lijmt op het stukje frame wat over ge bleven was van het ventilatortje...
en dit werk eindelijk goed,...
toen ik die ijzere bus niet had, en de spoel om het plastic ventilatorje gewikkeld had, werkt het wel... alleen werd de primaire spoel zo heet dat de pvc pijp in brand vloog..
zo je hebt het wel netjes in elkaar zitten zeg:O
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Mijn propellerklok is inmiddels helemaal af. Functies zijn tijd, datum en een scrollende boodschap (soort lichtkrant). Hieronder een foto van het ding opgehangen naast m'n computer.
En de klok zelf wat dichterbij:
Hier staat een filmpje (let op, 19MB), maar blijkbaar gaan een propellerklok aan 20FPS en video aan 15FPS niet samen... Geknipper alom.
Het enige wat beter zou kunnen is de RTC (kristal wijkt nu 40 ppm af, is ongeveer 1,5 minuut per maand) en het lawaai (valt op zich wel mee, maar te luid om constant te laten draaien).
Trouwens, op hoeveel Hz (frames per seconde) draaien jullie klokken? De mijne op 20. Het is echter steeds een soort compromis tussen een stabiel beeld en achtergrondlawaai.
Arjan Swets
Op 25 augustus 2005 16:06:08 schreef Thomas:
Mijn propellerklok is inmiddels helemaal af. Functies zijn tijd, datum en een scrollende boodschap (soort lichtkrant). Hieronder een foto van het ding opgehangen naast m'n computer.
[afbeelding]En de klok zelf wat dichterbij:
[afbeelding]Hier staat een filmpje (let op, 19MB), maar blijkbaar gaan een propellerklok aan 20FPS en video aan 15FPS niet samen... Geknipper alom.
Het enige wat beter zou kunnen is de RTC (kristal wijkt nu 40 ppm af, is ongeveer 1,5 minuut per maand) en het lawaai (valt op zich wel mee, maar te luid om constant te laten draaien).
Trouwens, op hoeveel Hz (frames per seconde) draaien jullie klokken? De mijne op 20. Het is echter steeds een soort compromis tussen een stabiel beeld en achtergrondlawaai.
hoe kan je het makkelijks kijken hoe hard die draait?... ik denk dat ik er een zwarder motor op moet gaan zetten... hij draait op de volle 12 volt... en volgens mij zo die wel iets harde mogen...
en is dat van een ceedeetje waarvan jij je klok gemaakt heeft?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 25 augustus 2005 20:25:02 schreef Arjan Swets:
[...]
dat is jij goetste nederlands?

mijn pic progger werkt!
zij het niet lang achter elkaar (mclr zakt denk ik) zie voor meer details mijn rcd programmer topic. maar ik kan nu iig de pic's voor het ding proggen. de led's koop ik in de led IA. (zie inkoopacties.net) (blauwe leds voor de binnenkant, rooie voor de buitenkant), en draad moet ik nog steeds kopen, evenals prinplaat, xtallen, ctjes, etc. etc.
hmm, jammer maar mijn klok werkt niet (zoals gewoonlijk)
Ik ga het nu precies doen zoals Arjan Swets. Dat is een zeer mooi resultaat en dat wil ik graag ook:)
eerst zal ik dus aan een eizeren rondje moeten komen. Waar heeft u dat van gemaakt?
Ik wil eigenlijk ook wel graag weten wat u (Arjan Swets) midden in hebt zitten. het lijkt wel een printplaat ofzo.
en uhh arjan? zou ik je layout mogen gebruiken?
zou je hem kunnen mailen?
mvg Jan Bot
[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 25 augustus 2005 20:25:02 schreef Arjan Swets:
[...]hoe kan je het makkelijks kijken hoe hard die draait?...
In de software programmeren dat hij bv. 200 frames als test weergeeft. Dan met een stopwatch bepalen hoe lang dit duurt. Frequentie in Hz = aantal frames / tijd in seconden.
Ja, inderdaad. Ik heb van een CD-R de metaalfolie met behulp van plakband verwijderd, waardoor 'ie doorzichtig wordt.
Arjan Swets
Op 25 augustus 2005 21:23:53 schreef Jan Bot:
hmm, jammer maar mijn klok werkt niet (zoals gewoonlijk)Ik ga het nu precies doen zoals Arjan Swets. Dat is een zeer mooi resultaat en dat wil ik graag ook:)
eerst zal ik dus aan een eizeren rondje moeten komen. Waar heeft u dat van gemaakt?
Ik wil eigenlijk ook wel graag weten wat u (Arjan Swets) midden in hebt zitten. het lijkt wel een printplaat ofzo.
en uhh arjan? zou ik je layout mogen gebruiken?[afbeelding]
zou je hem kunnen mailen?
mvg Jan Bot
Je heb mail....
maar welk programma gebruik je voor je schema's em PCB? ik heb Ultiboard 5.72?
nee ik heb een PC ventilator genomen en met een zaagbladje van een ijzerzaag heb ik eerst het huis rond om de ventilator weg gezaagd (zie uitleg)
toen heb ik de bladen van de ventilator er af gezaagd...
en om dat plastic rotortje heb ik op me werk , op de draaibank, een passende bus gedraaid van een stuk ijzer staf...
tja... en dat wordt moeilijk als je zoiets niet op je werk kan doen...
Arjan Swets
Op 26 augustus 2005 00:23:23 schreef Arjan Swets:
@Thomaswat voor temperatuur sensor heb je gebruikt?
en zit die op het draaiende gedeelte?
dacht ik niet een DS1620?
Thomas
Op 26 augustus 2005 00:23:23 schreef Arjan Swets:
@Thomaswat voor temperatuur sensor heb je gebruikt?
en zit die op het draaiende gedeelte?
Een LM75 (eigenlijk een MAX7500, een kloon ervan). Zit op dezelfde I²C-bus als de DS1307. En die zit zit inderdaad op het draaiende gedeelte.
Arjan Swets
Op 26 augustus 2005 11:59:29 schreef Thomas:
[...]
Een LM75 (eigenlijk een MAX7500, een kloon ervan). Zit op dezelfde I²C-bus als de DS1307. En die zit zit inderdaad op het draaiende gedeelte.
kijken of ik die er niet bij kan bouwen...wel leuk...
Lucky Luke
ik ben weer aan mn secundaire gaan wikkelen van de trafo, maar ik kwam maar tot 38 wikkelingen...
ik heb wel meer draad (van dat dunne, waar ik al eerder hier een foto van postte) maar is het erg als er in die traf steeds lassen zitten? en hoe maak ik die zo dun mogelijk?
er boven uit laten steken? (boven het deel waar ik wikkel?
of gaan lassen in de trafowikkelingen de boel helemaal verzieken?
ik heb ook al geen metaal in mn rotor...
maar wel iets gevonden om RC5 te kunnen lezen 
dat zal ik dan tijdelijk in elkaar zetten om te kijken wat mijn ab nu eigenlijk zegt... om de toetsen in te stellen.
als iemand anders dit toevallig ook nodig mocht hebben wil ik het ook wel ff "echt" bouwen (op stukje gaatjesboard) en opsturen. (wil ik het wel weer terug)
ik zal de link hier posten als ik m'n muiz weer heb dichtgeschroefd (heb geen muizsmat-> muis stoffig -> muis open schroeven, ontstoffen -> testen iof ie nu minder schokkerig loopt -> test ok -> muis dichtschroeven.)
kijk eens op www.picbasic.nl daar staat ook een project waar je met een philips afstandsbediening iets kan aansturen.
Lucky Luke
Op 27 augustus 2005 20:04:04 schreef Jan Bot:
kijk eens op www.picbasic.nl daar staat ook een project waar je met een philips afstandsbediening iets kan aansturen.
hé! das een goeie site! al zal ik niet veel hebben aan dat ab aansturen gebeuren want ik hoef alleen die klok aan te sturen en dat is al kant en klaar... maar ik moet weten wat mijn ab zegt, en daar hebben hun ook wel een schakeling voor maar ik heb geen 2x16 display maar welk nog common anode 7 segmentsdisplays... ik let ook op de kosten...
ik ga eens zien of ik in basic wel iets kan proggen dat ik een ledje kan laten knipperen want dat lukt me n nog steeds niet:(:+:(.
hallo allemaal,
ik kan de MIC2941A niet krijgen bij mijn electroboer. Kan ik hier een LM2941 voor in de plaats nemen?
het komt uit dit schema:
http://www.arjan-swets.com/klok/Schema_Base.gif
mvg Jan Bot
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 30 augustus 2005 11:35:47 schreef Jan Bot:
hallo allemaal,ik kan de MIC2941A niet krijgen bij mijn electroboer. Kan ik hier een LM2941 voor in de plaats nemen?
mvg Jan Bot
De MIC2941 wordt gemaakt door Micrel en de LM2941 door National Semiconductor. Beide componenten zijn identiek aan elkaar, ze komen alleen uit een andere fabriek. Ze zijn zelfs pin-compatible en dus zondermeer onderling uitwisselbaar. Ook ik kon de MIC2941 niet krijgen, en de LM2941 wel, al moest hij wel voor me besteld worden.
Op 30 augustus 2005 12:18:18 schreef XiniX:
[...]De MIC2941 wordt gemaakt door Micrel en de LM2941 door National Semiconductor. Beide componenten zijn identiek aan elkaar, ze komen alleen uit een andere fabriek. Ze zijn zelfs pin-compatible en dus zondermeer onderling uitwisselbaar. Ook ik kon de MIC2941 niet krijgen, en de LM2941 wel, al moest hij wel voor me besteld worden.
ik heb je koperdraad binnen:) bedankt. Je hebt trouwens mail;)
hallo, daar ben ik weer.
Ik ken geen assembler, dus ik zou geen iedee hebben van hoe ik die karakters kan regelen.
Wie kan mij vertellen hoe ik dat zou moeten doen?
hier staat de link met de code:
http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/data/Code%20v1.06.…
juulke
(C) Petjuh ;)
die klok ben ik ook aan het bouwen. Heb hem bijna af. Juist vandaag heb ik de PIC's geprogrammeerd op school. Morgen eens kijken of de boel het doet zoals het moet. Heb een paar foto's ervan:
http://www.home.versatel.nl/pc.hermans/propellerklok/index~1.htm
laden duurt wel even: zijn grote foto's.
FF een vraag: bij het programmeren van de PIC's kreeg ik bij 1 PIC steeds dezelfde foutmelding. De code is geschreven voor een PIC16F628. Ik gebruik 2 PIC16F628A. Dat had ik ook aangegeven op de computer. Toen ik PIC16F628A veranderde in PIC16F628 ging het iets langzamer, maar ik kreeg geen foutmelding meer. Iemand enig ID hoe dat kan?
@ Jan Bot: in de file prop.asm staat een stukje van: This version of bob blick's propelerklok was designed and build by henk soubry. dat is de tekst die je kunt weergeven. ik heb ook een bestand (excel) waarmee je zelf tekens kunt maken. Mocht je dat willen, mail maar ff.
En nog ff iets om RC5 via de computer uit te kunnen lezen: elektuur heeft daar een fijne schakeling voor. Bestaat uit een IR-receiver, 1 weerstandje en een 25 pins parallel connector. Hoort wel een apart progje bij. Als je het heel lief aan elektuur vraagt sturen ze je het misschien gratis op (bij mij wel). Ik weet alleen niet of ik het schema mag posten, en de software beschikbaar stellen, mods?
[Bericht gewijzigd door juulke op ]