@Ledman zit met een BX520A, is dat niks
Koste hier vorige keer rond de 15€
En die ontvangt vind ik best goed!
Hij ontving mij zelfs.
Rob007.
Op 11 december 2005 13:35:08 schreef rob007:
@Ledman zit met een BX520A, is dat niks
Koste hier vorige keer rond de 15€
En die ontvangt vind ik best goed!
Hij ontving mij zelfs.Rob007.
kan ook rob , maar de selectiviteit vind ik wat minder v/deze radio's , wel perfect om jezelf op uit te luisteren
de selectiviteit is inderdaad niet om over naar huis te schrijven, bandbreedte ~10,5khz staat er in de servicedocumentatie.
het is een erg leuk toestel van bakeliet met houtmotief.
ik ontving vanochtend ook ergens net boven de middengolf een piraat die NL talige muziek uitzond, kraakhelder.
die bx520a heeft een prima visserijband!
het enige mindere is dat de buizen volgens mij nogal versleten zijn, die zien er wat gebruikt uit.
voor 15 euro is het echt een prachtig ding, en hij kan nog hard schreeuwen ook.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
MR. SOLDEER: Tja, een Panasonic FM14 is een radio-cassetterecorder en lijkt mij NIET echt een ontvanger, waarmee je fatsoenlijk naar de 41 en 48 mtr. kunt luisteren. Waarschijnlijk heeft dit apparaat geeneens een externe antenne-ingang. Soms kun je de telescoopantenne gebruiken en de aarde van de koptelefoon als ground om iets extra's aan te sluiten, maar je gaf zelf al aan, dat het in dit geval ook weinig uitmaakt. Als je een keertje de tijd neemt om een tweedehandszaakje te gaan bezoeken, kom je 7 van de 10 keer een oude buizenradio of een getransistoorde tafelradio tegen met externe antenne-ingang en voor een habbekrats. Écht de moeite waard om dat eens te proberen, Mr. Soldeer.
Ik heb nu de zender in een kast gezet en er een voeding in gemaakt.
2 losse 15V voedingen in serie voor de 30V.
Ik heb er nog wel een flinke brom in zitten,maar dat kan door alle draden komen of de elco's van de voedingsprintjes zijn te klein.
Hij geeft nu een draaggolf van 23 Watt!!!!!
ik zie op je foto niet direct ceetje van 100n over de diodes van je gelijkrichters ... deze kunnen wonderen doen.
je condensators lijken me wel OK
magnetische instraling van je transfo's op je zender print ? - wat HF blik ertussen ?
anders ziet het er heel leuk en profesioneel uit !
over die radio ... die heeft geen ontenneaansluiting of externe gnd 
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Radio underground S9+25Db op 6311 Khz.
Ook waait er nog wat over uit het oostblok op 6285 KHz S9+30Db.
Verder is het rustig. voor de gene die nog wil testen laat het even weten op co.
Ontvanger vandaag is de Icom R71E.
Mooi om te lezen dat er mensen zijn die andere ontvangers gaan kopen of krijgen zoals westcoast Super met hoofdletter .
MRF
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Transmitter
Knap stukje huisflijt mooi gemaakt transmitter. ik lees dat je nog wel wat brom hebt,kan inderdaad een kwestie van ontkoppeling zijn van de voeding.
Ps volgende keer de trafo`s wat verder naar rechts zetten!
de voedingstrafo`s en AC voerende bedrading altijd zo ver mogelijk uit de buurt van de rest van de schakeling.
in dit geval zijn het prachtige ringkernen en is het magnetische veld binnen de perken.doe je voordeel er mee.
zo te zien heeft er nog een derde ringkern in gezeten kan de linker ook weer op die plaats gezet worden????
MRF
Hans de Swan
23 watt? Dat is in combinatie met een goede Inverted Vee voldoende om in de States te geraken, mits de condities meespelen. Nog steeds met een IRF520 in de eindtrap, Bert? Het geheel zier er gelikt uit (again: kwijl, kwijl). De voeding nog wat beter stabiliseren (misschien een extra elco van hoge waarde parallel aansluiten op de spanning???) en draaien maar. Ik ben benieuwd!
MRF-Technoligy
@Mr. Soldeer
antenne kan je koppelen inductief aan de bestaande spriet Hoe? buitenantenne invoeren en dan met geisoleerd draad een paar slagen om de spriet heen en dan verder voeren naar aarde.
Proberen maar je onvanger kan nu ook te veel van het goede krijgen.... is dit het geval dan de koppeling losser maken!
MRF
zoiets dan ?
http://users.telenet.be/DeBlauweBalie/Duji/SW%20Zender/ant.jpg
dipool: ene kant naar de aarde, andere via een spoel ook naar de aarde. de spoel dan over de antenne uitvoeren...
of snap ik het nie 
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Hans de Swan
Dat deed ik vroeger ook wel met zo'n portable radio. Mijn (geïsoleerde) antennedraad om de telescoop heenwikkelen en hoe meer wikkelingen, hoe beter de ontvangst werd. Voor 48 mtr. was dat wel handig, aangezien in de late middaguurtjes het ontvangen bijna onmogelijk werd gemaakt door het opkomen van de sterke buitenlandse omroepstations. Hoe later het werd, hoe minder wikkelingen om de telescoop om zo toch nog naar free-radioprogramma's te kunnen luisteren...
@Ontvanger:
Ja nou ik dacht deze ontvangt tenminste wat!
@Transmitter:
Wanneer kan ik hem op komen halen? 
Mooi kastje zeg!
Ja je hebt er nog wel een flinke harewar van draadjes,
Misschien is dat de brom, inslag misschien?
Hoe doe je het geluid? Of heb je dat nog niet?
Als je last van brom hebt moet je anders ook
je modulator eens even afsluiten, ff kijken wat er gebeurt!
Is het trouwens ook niet dat de ontvanger over zijn nek gaat?
En hoe zit het met aarde?
Niet voor mij maar misschien kan
je de gebruikte lay-out laten zien?
Vraagje? Inductief koppelen?
Wat ga je zo koppelen aan de antenne?
Rob007.
Vraagje? Inductief koppelen?
Wat ga je zo koppelen aan de antenne?Rob007.
MRF bedoelt waarschijnlijk capacitief, een geïsoleerd draadje om een metalen stokje slingeren koppelt immers capacitief. Denk aan de "gimmick" condensator: Twee in elkaar gedraaide stukjes geïsoleerd montagedraad.
Hans de Swan
Je hebt gelijk Rob, het zou ook de ontvanger van Transmitter kunnen zijn die over de kop gaat. Heb hier ook wel eens last gehad van een zware brom op de draaggolf en even verderop was deze niet of nauwelijks meer waar te nemen.
@MRF: Om de MIDDENGOLF te verbeteren of een externe aansluiting te maken op de minder gevoelige ontvangers, gebruik ik dezelfde techniek. Met geïsoleerd draad zo'n 5 tot 6 keer om de ingebouwde ferrietantenne. De windingen mogen elkaar NIET overlappen. Dit gaat ten koste van de ontvangst! Aan dit draadje alvast een externe antenne( je kunt hiervoor in plaats b.v. ook ff de CV leiding gebruiken) vastmaken en iets heen en weer bewegen over de ferrietantenne om te zien welk stukje het meest gevoelig is (meestal iets links van de ferrietantenne), daarna vastplakken met 10 sec. lijm en het andere eind vastmaken op de kern van een ingebouwde antenneplug. De aarde haal ik ergens rechtstreeks van de printplaat af en sluit deze tevens aan op de ext. plug.
PS: Dit foefje haal ik alleen uit, als een aansluiting op één van de contactpunten van de ferrietantenne (ff kijken welke goede ontvangst oplevert, zonder een chaos van "bijgeluiden") als resultaat heeft dat de boel overstuurd, anders is déze methode favouriet...
Wat @Hans hier boven tikt werkt gegarandeerd!
Directe verbinding:
Maar op die ferriet staaf zitten dus spoeltjes.
Als je nu aan het frame (Misschien met een Ctje 10nF)
De aarde aansluit.
En met een krokodil klem waar aan de andere kant een afstem C zit
Die op zijn buurt weer met de draad antenne is verbonden.
Als je nu voorzichtig vastklemt aan een van de kontakten van de
ferriet spoel zou dit ook moeten werken.
Of zou ik deze info beter niet tikken?
In verband met het stuk raken van . . . . . .
Rob007.
Zou kunnen werken Rob, maar mijn ervaring is dat de boel dan begint te oversturen. Idd honderden zenders erbij, alleen niet op hun orginele frequenties 
Antenne:
Daarom ook de AfstemC !
zodat je zelf kunt bepalen hoe hard je het antenne signaal doorlaat.
KG Buis zender EL84 2X
Er werd telefonisch gevraagd naar het schema van de KG zender!
Jammer genoeg is die info nog niet bij elkaar op een site gezet!
Bron:
http://members.lycos.nl/radiorob007/schema.html
schema
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/kg/kgzender.JPG
spoel geg.:
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/kg/kgzender2.JPG
uitbreiding:
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/kg/kgzender3.JPG
Over de spoelen moeten we wel nog praten!
Zendertje werkt prima!!! Vraag maar aan @WestCoast!
Nog een site met:
http://members.lycos.nl/surftowesley/kg_schemas.htm
Dit is een beetje mijn terijn!
Vragen? . . . .Geen Vragen?
Rob007.
Ondanks de afstemC wordt het snel een potje.
Heb je die beller meteen doorgestuurd naar dit forum/topic? 
MRF-Technoligy
Op 11 december 2005 18:21:50 schreef Rd12tf:
[...]MRF bedoelt waarschijnlijk capacitief, een geïsoleerd draadje om een metalen stokje slingeren koppelt immers capacitief. Denk aan de "gimmick" condensator: Twee in elkaar gedraaide stukjes geïsoleerd montagedraad.
Klopt je hebt gelijk....
MRF
wow wat een tips,bedankt jongens.
Ja het is inderdaad een wirwar van draden,maar dit is puur een testopstelling.
Ja Rob het is moeilijk te zien,maar er hangt ook een modulator aan(hangt net over de kast onder de hamer).
Maar om al die draden straks uit te sluiten ga doen wat ik op alle audiobuizen site's lees:
Een centraal aardpunt maken en daar alle aarden naar toe brengen,dus niet via via,om aardlussen te voorkomen.
Tevens wordt alle bekabeling goed getwist.
En MRF,dat heb je goed gezien van "3e" ringkern,maar dat was de eerste,die kreeg ruzie met de hoofdschakelaar.
Het zendertje zelf en de modulator worden volledig ingeblikt.
Ik heb beide layouts zo gemaakt dat ze precies in een standaard HF-blikje passen.
O-ja Rob,deze geef ik nog niet uit,tot ik zeker weer dat ze goed funtioneren,want er staan al genoeg foutieve layouts op het web.
Maar iemand die regelmatig heeft meegedacht en geschreven voor deze uitdaging,kan ze natuurlijk via de mail krijgen.
En die van die diodes op de brugcel snap ik nog niet helemaal.
Is daar een linkje van met een afbeelding,of beschrijf het eens waar ze precies tussen moeten.
Klopt je hebt gelijk....
Je was waarschijnlijk in de war met de methode van Hans!
Wat ook goed werkt is een afgestemde MG-loop antenne (euh! Rob! Niet mekken!) van b.v. 10-25 windingen om een raam van piepschuim of een kartonnen doos met een 500p afstemcondensator. In het *vlak* van de loop plaats je dan een AM radio met ferrietstaaf. Dit heette in Amerika een Sports Loop, zo luisterde men naar verre sport uitzendingen!
MRF-Technoligy
kijk robby werkt als een speer in mijn navy tijd luisterde ik hier op naar hilverum in de noorse fjorden en zelfs van af de orkney eilanden.
ps die duim met nagelak is van de Xyl. hi
MRF
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
MRF-Technoligy
Op 11 december 2005 19:25:51 schreef Transmitter:
wow wat een tips,bedankt jongens.Ja het is inderdaad een wirwar van draden,maar dit is puur een testopstelling.
Ja Rob het is moeilijk te zien,maar er hangt ook een modulator aan(hangt net over de kast onder de hamer).
Maar om al die draden straks uit te sluiten ga doen wat ik op alle audiobuizen site's lees:
Een centraal aardpunt maken en daar alle aarden naar toe brengen,dus niet via via,om aardlussen te voorkomen.
Tevens wordt alle bekabeling goed getwist.
En MRF,dat heb je goed gezien van "3e" ringkern,maar dat was de eerste,die kreeg ruzie met de hoofdschakelaar.
Het zendertje zelf en de modulator worden volledig ingeblikt.
Ik heb beide layouts zo gemaakt dat ze precies in een standaard HF-blikje passen.
O-ja Rob,deze geef ik nog niet uit,tot ik zeker weer dat ze goed funtioneren,want er staan al genoeg foutieve layouts op het web.
Maar iemand die regelmatig heeft meegedacht en geschreven voor deze uitdaging,kan ze natuurlijk via de mail krijgen.
En die van die diodes op de brugcel snap ik nog niet helemaal.
Is daar een linkje van met een afbeelding,of beschrijf het eens waar ze precies tussen moeten.
Over elke diode van je brugcellen een condensator zetten van 4,7nF - 10nF of zelfs 47nF /1 100nF geheel niet kritisch. dit is tegen ratelgeluid op je voedingslijnen.
M'n mailadres staat in m'n profiel