Op 15 december 2005 07:39:17 schreef ripkip:
[...]

Ik vond die andere wel mooi eigenlijk.

Zelf heb ik ook een FRG100. Prima ontvanger.
Twee nadelen:
Lastig om snel te wisselen tussen twee ver uitelkaar liggende frequentie gebieden. Je kan de ontvangstfrequetie niet digitaal ingeven oid.
Je hebt dan de CAT-interface nodig tussen FRG100 en PC. En software natuurlijk.

AM audio kwaliteit is veel minder dan de SSB/FM kwaliteit.
Maar hier zijn mods voor. www.mods.dk

Ook nog een Kenwood R-1000 te koop. Is vandaag geplaatst en lijkt mij niet onbetaalbaar...

Op 14 december 2005 23:14:26 schreef Transmitter:
@ORN
Heb jij een draaggolf van 400Watt?
Zo ja dan het je er pieken van 1600Watt opstaan met modulatie
Misschien kan hij dat niet hebben.

Ja dat zou het kunnen zijn natuurlijk; ff niet bij stil gestaan, nouja ik heb weer soldeertin dus we gaan straks weer vrolijk verder. Ja ontvangers zat te koop.....,
Zelf ben ik niet zo kapot van een gewone buizen radio voor de korte golf; ontvnagt veel minder dan een goede kortegolf ontvanger. De am kwalitiet van de Yesua ( hoop dat ik het goed schijf) is inderdaad minder als die van fm/ssb staan ze bekent om.

Een stabiele VFO-(stuur)zender voor MG/76 mtr. en 48 mtr. (en alles wat daar tussen ligt)!!!
Een vrij eenvoudig schema van onze aller Jack Donio. Bewerkt voor KG door een Swan.
Dit is in de eerste instantie het schema:

http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/Mgtx3.gif

En... In de tweede instantie gaan we wat dingetjes veranderen.
# De Toko 5,5 McMf spoeltje is een klein ferrietspoeltje wat niet zo makkelijk te verkrijgen is (zit vaak in oude zwart/wit t.v.'s) en makkelijk stukgaat. Handig is om een goedkope schroevedraaier net zolang met de kop langs de muur te schuren tot deze precies op de ferrietkern past. Geen andere maat schroevedraaier proberen en zeker niets forceren!
Om het makkelijker te maken deze zender af te stemmen sluiten we een AFSTEMCONDENSATOR PARALLEL aan op de contactpunten van dit Toko-spoeltje.
# De 1400pF condensator (linksonder tegenover het Toko-spoeltje) wordt vervangen door een 2200pF en schakelbaar gemaakt!
# Met het uitschakelen van deze vervangende 2200pF heb ik een frequentie-bereik op KG van ongeveer 3.500 MHz. tot 6.600 MHz.!!! Schakel ik dit condensatortje weer aan, dan zit ik weer prachtig op de MG!!!
# Met het Toko-spoeltje heb ik de balans gevonden (ofwel een combinatie) om de zender op zowel MG als KG op de piratenfrequenties te kunnen afstellen. Dus een soort van grove afstemming, zeg maar... Wanneer dat eenmaal gebeurd is hoef je er NOOIT meer aan te komen, want een juiste frequentie regel je voortaan met de ingebouwde afstemcondensator.
De zender moet nu nog met het antenne-filter aangepast worden voor de frequenties, die je nu wil benutten. Het MG-filter wat op het schema te zien is werkt niet geheel overtuigend. Zelf heb ik de verbinding voor de 33nF (rechtsboven bij de antenne-uitgang) onderbroken en schakelbaar gemaakt om ook een filter voor 48 mtr. aan te sluiten. Je zou een 3-standenschakelaar kunnen gebruiken voor nóg een extra filter voor de 76 mtr. (tussen 3.9 en 4 MHz.).
Een BD139 als eindtransistor geeft zo'n 2 watt; een C 2314 geeft al zo'n watt of 3 en een BD437 heeft al een vermogen van 5 watt!
* Het volgende heb ik nog niet geprobeerd, maar de plannen zijn er:
- Filter voor MG: 3 x T50-2 in serie, waarvan 2 met 30 wind. en 1 met 34 wind. (resp. 4.442uH en 5.608uH).
Voor en ertussen gekoppeld aan de aarde zitten 4 condensators, waarvan de 1e en 4e 820pF zijn en de 2 middelsten 2200pF zijn.
-Filter voor 48 mtr. KG: 3 x T37-6 in serie, waarvan 2 met 19 wind. en 1 met 21 wind. (resp. 1.380uH en 1.698uH).
Voor en ertussen gekoppeld aan de aarde zitten 4 condensators, waarvan de 1e en 4e 270pF zijn en de 2 middelsten 680pF zijn.
* Lijken dit goeie filters te zijn, O Forum???
Nog iets anders wat ik nog moet bekijken is de modulatie...
Op MG klinkt de modulatie prima, maar hoe hoger ik in frequentie ga, hoe meer de modulatie FM gaat klinken. Ik heb met Jack Donio hierover kontakt gehad en hij adviseerde dan een zendkristal te plaatsen tussen de besproken 2200pF en de 33pF, die aan het IC vastzit...
* Behalve het afschermen nog meer suggesties, O Forum???
Nah! Sukses met het bouwen!!!

Mod edit: Beetje gesnoeid in de plaatjes.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

O mijn God, wat mis met de foto's! Excuus!

http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010278.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010275.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b75/hansdeswan/S2010274.jpg

Mod edit: ook hier een beetje geknipt.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

zie ik dubbel ofzo :S

probeer andes gewoon de links naar de foto's te zetten. is een stuk overzichtelijker ... en een beetje snoeien :P

ook zullen ze zo langer beschikbaar blijven ... want nu vreten ze veel bandbreedte bij shack ...

- edit -
Al geregeld door Hugo.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Hallo Allemaal; Ik moet een vertraging maken op een afstemcondensator. Iemand een idee ( tandwiel; snaar), en waar haal ik die rommel, in dit ...dorp is niks te koop! ja eten en kappers die zijn er zat.

Op 15 december 2005 21:16:23 schreef ORN:
Hallo Allemaal; Ik moet een vertraging maken op een afstemcondensator. Iemand een idee ( tandwiel; snaar), en waar haal ik die rommel,

Balldrive?
Heb die wel eens zien liggen bij Baco IJmuiden, Den Quack te Vlaardingen en diverse radiobeurzen.
Zoiets dus.

in dit ...dorp is niks te koop! ja eten en kappers die zijn er zat.

Woon je in Blaricum dan? >:-)

Ja ik heb zat zien liggen, maar dan heb je of denk je het niet nodig te hebben, Baco wel eens geweest, maar is toch een 2,5 uur rijden das te ver. Beuren zijn er ook niet op het moment. Blaricum hmm heb ik ooit eens gewerk toen ik jong was. Toch bedankt misschien in harderwijk of zwolle bij een modelbouw winkel.

Ik zou ff een keer bij ons op het werk kunnen kijken of we nog wat hebben liggen,woon toch bij je in de buurt.
Is wel van kunststof

Hey Hans, leuk projectje. Jammer van de FM_modulatie maar die is geheel te omzeilen door later in een volgende trap pas te moduleren. je belast de oscillator nu teveel. Verder raad ik je een idd goed filter aan (waarden lijken mij goed) omdat deze oscillator niet echt een sinus maakt.

En een opmerking: Een schroevedraaier als trimsleutel blijft link. Het bled kan niet veren dus knapt je kern meteen als je iets teveel kracht zet. Ik slijp liever een stukje print kaal en op maat.

Op 15 december 2005 18:38:00 schreef Hans de Swan:
Ik geef het op... :(

Ifranview gebruiken ;) Maakt gratis foto's op maat.

Op 15 december 2005 21:46:03 schreef Esoterist:
Ik zou ff een keer bij ons op het werk kunnen kijken of we nog wat hebben liggen,woon toch bij je in de buurt.
Is wel van kunststof

Nou dat zou te gek zijn, Kunststof is niet verkeerd. Nou ik hoor het wel.

@KT88 & HUGO: Wow! Durfde al bijna niet meer op deze site te kijken van schaamte... Bedankt! Jullie hebben mijn eer gered!
@HENRY S.: Bedankt voor het compliment! Maarre... hoe zou ik de modulatie moeten aansluiten, wanneer ik de volgende trap zou gebruiken om te moduleren?
Enne... bedankt voor de tip over de trimsleutel en Ifranview. ;)

Modulatie: Mijn voorkeur is via de 2x24V (ongeveer, zelfs een 13V en 18V wikkeling gaat goed) trafo.
Je hebt nu al genoeg vermogen om dit icm een IRF te doen :).

Dan moet je wel een weerstand in de emitter van je buffertrap zetten ipv de modulatie tor.

@ORN:vertel eens wat meer over die"oorlogsstand"op de sk010? Meer spanning op de eindbuis? En blijft de modulatie hetzelfde? Heb er nog nooit iemand over gehoord vandaar,nu ben ik nog vrij "jong" op KG dus...Groeten.

@Hans:Is dit niet hetzelfde principe als de minicom?Had ook snel last van FM mod.Ziet er wel leuk uit!Was zelf hier ook begonnen aan een projectje maar geen tijd meer momenteel,erg druk altijd voor de kerst op t werk.Als ik al die bouwels zo bekijk,waarom moet zon sk dan zo GROOT en ZWAAR zijn??

Ook even tussendoor een vraagje!
Ik ga binnenkort naar Apeldoorn.
In die richting zat ook een dumpwinkel toch?
Help eens jongens hoe heet die tent?
En waar zit die ookweer?

Rob007.

elektrodump in Emst http://www.elektrodump.nl/
Natascha in Terwolde

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

@Hans ik zag net pas de fototjes
Ziet er leuk uit! (ouwe rommeldoos! ;-) )
Heb het de laatste tijd een beetje druks hier,
Maar zal proberen er weer een beetje bij te zijn.

@ORN
Wou je die vertraging zelf bouwen?
Niks via Conrad te versieren voor goedkoop?
Hoef je ook niet er naartoe!

@Esoterist ik hou van je!;-)
Ja die bedoelde ik!

Rob007.

Op 15 december 2005 23:39:11 schreef rob007:
Ook even tussendoor een vraagje!
Ik ga binnenkort naar Apeldoorn.
In die richting zat ook een dumpwinkel toch?
Help eens jongens hoe heet die tent?
En waar zit die ookweer?

Rob007.

Paradise Dump, Heerde
http://www.paradise-electronics.nl/
http://www.euro-unique.com/
Heet ook wel Unique