Speakerbouw faq?

Is het geen idee om een luidsprekerbouw faq of handleiding te plaatsen? Ik kom nu topics tegen van mensen die wel graag zelf willen bouwen, maar geen idee hebben van wat er bij komt kijken.

Als jij een mooie FAQ kan schrijven willen de moderators die vast wel als artikel plaatsen.

't Gaat dan waarschijnlijk wel een vrij uitgebreide beschrijving worden. Maar dan moet er wel genoeg interesse voor zijn. Dan wil ik er best eentje maken...

Scheelt wel een hoop onnozele vragen:P
Maar lijkt me goed id!

Btw, Ronkel je loopt oude topics te kicken. Wordt hier niet zo gewaardeerd ;)

[Bericht gewijzigd door JuuL op donderdag 22 december 2005 17:13:11

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 december 2005 16:49:27 schreef Ronkel:
Is het geen idee om een luidsprekerbouw faq of handleiding te plaatsen? Ik kom nu topics tegen van mensen die wel graag zelf willen bouwen, maar geen idee hebben van wat er bij komt kijken.

ja, goed idee!

maak het, en wij zetten het online op CO.
ook krijg je dan een eervolle vermelding op de frontpage! ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

Volgens mij zijn dit een aantal belangrijke onderdelen:
1 Het kiezen van een driver/drivers voor een bepaalde toepassing en daarbij vooral letten op:
- Pmax
- Max. SPL voor lineaire uitslag
- Rondstralingskarakteristiek
- Gevoeligheid
- Impedantie
2 Het kiezen van een type behuizing, bijvoorbeeld:
- Bassreflex (inhoud, tuning, demping)
- Gesloten (inhoud, demping)
3 Het ontwerpen van een filter
4 Eventueel iets over actieve filters
5 Simulatieprogamma's (WinISD, BoxSim (geavanceerd)) en het meten aan speakers (wie is daar goed in?)
6 Onwaarheden en misverstanden over speakers
7 Het bouwen van een kast
8 Links naar leuke/betaalbare bestaande ontwerpen (bijvoorbeeld Visaton)

Ik ben vast iets vergeten, dus laat me weten wat er nog meer in zou moeten of als je het er niet mee eens bent. Tips en andere bijdragen zijn altijd welkom.

@ Henry S.: ik reageer idd bijna nooit op circuitsonline, maar vaker op pure speaker-forums (zoals www.visaton.de/vb). Ik ben ook niet zo thuis in de andere onderwerpen. Ik vond het gewoon jammer dat er hier niet zoveel informatie over te vinden is, omdat speakers zo interessant zijn.

Henry S.

Moderator

OK! Een goed FAQ komt van pas.

9. de meeste Watts mythe

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja goed... die kun je denk ik wel plaatsen bij de maximale SPL voor lineaire uitslag (mechanische overload van de driver).

Hoewel, dat heeft natuurlijk ook alles te maken met sensitivity... Misschien beter onder een afdeling 'mythes en onwaarheden'.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmm... Tja misschien is het dan handiger om gewoon een pagina met interessante links te maken...

laat je nou je eigen ontmoedigen het comment van één enkele persoon?

IF you can't convince them, then confuse them!

Idd, een paar links wordt nauwelijks bekeken ivg met een artikel.
Je was zo goed bezig! :)