Op 15 december 2005 09:14:23 schreef Dennis:
[...]
Gisteren niet thuis geweest, dus nog niet kunnen meten, maar ik zal het eens nameten.
Vind het vooral vreemd dat het aan stroom en/of spanning zou kunnen liggen aangezien de buisjes 2x3 muxed zijn en allemaal dezelfde anodeweerstand en voedingsspanning hebben - en dat dan maar één buisje met problemen zit.
Hoe kan zo'n buisje eigenlijk kapot zijn? Uiteindelijk zijn dat toch gewoon twee electroden die beiden onder spanning worden gezet, en zolang er geen draadbreuk is moet dat toch werken? Of kan een buisje op nog andere manieren defect zijn (buiten natuurlijk een gebroken buisje)?
Welk schema gebruik je? (of is het een kit van Claus Urbach?)
Deze Russische buisjes zijn toch wel van een lagere kwaliteit (én prijs) dan hun Europese, Japanse of Amerikaanse tegenhangers...
Ik heb voor mijn zus ook een Claus Urbach 1.08 kit met IN-8-2 buizen ineengestoken (en een Klök K8 behuizing).
Op de 6 IN-8-2 buisjes was er één (de seconden) waarvan het '2' digit ook niet helemaal oplichtte.
Op de hoogste 'DIM' setting (4) ging het nog maar als ik een lagere intensiteit instelde (1-3) werdt het probleem erger (helft van digit verdween).
Gelukkig koop ik altijd één of meerdere reservebuisjes dan nodig ter vervanging.
Wat is dus je voedingsspanning? Meet deze 'warm', dus nadat de klok al een dagje gedraaid heeft, de spanning van eenvoudige SMPS'en (switched mode power supply) kan tussen koude toestand en normale bedrijfstemperatuur aardig zakken, zeker de schema's gebaseerd op een NE555.
Ter voorbeeld: Bij de kit van Claus moet je de spanning in koude toestand afregelen op een +190V om in normale werking een spanning te bekomen van een +170V. Voor mijn IN-18 buizen regelde ik zelfs af op 200V om daarna een goede +180V over te houden.
Wat is de waarde van je anodeweerstanden?
Gezien de 2x3 muxing mag (of moet) je voor sommige buizen dikwijls een iets lagere E12-waarde kiezen.
Claus levert 10K anodeweerstanden bij zijn kits.
Voor mijn IN-18 klok heb ik deze moeten verlagen naar 8K2 bij +180-185V om in de laagste DIM setting een correcte uitlezing en helderheid te bekomen.
Voor mijn 2 kits met NEC CD66A buisjes is 12K bij 170-175V een geschikte waarde.
Voor mijn kit met Rodan GR-112 buisjes is 12K eigenlijk iets te laag (15K zou beter zijn), ze zijn iets te helder in de hoogste DIM setting (alhoewel het uren buisje maar een gedeeltelijke '5' en '9' toont, zie hogere post). Gelukkig heb ik nog een 5-tal GR-112 buisjes in reserve.
Dus: Anode voedingsspanning controleren (beter te hoog dan te laag) en anodeweerstanden controleren.
Indien alles OK zit er niets anders op dan het betreffende buisje te vervangen.
PS: De kits van Claus kunnen kwa SMPS opgewaardeerd worden:
Ik vervang diode D5, een BYV95C (Trr=250nsec) door een BYV27-400 (Trr=50nsec) of zelfs een BYT03-400 (Trr=25nsec), de IRF730 MOSFET (Q7) (Rdson=1 Ohm) vervang ik door een IRFB9N30A (Rdson=0.45 Ohm) of 2SK3772-01 (Rdson=0.13 Ohm), de waarde van C4 (1µF-350V) vervang ik door 2.2µF-350V, spoel L1 door een 100µH-2.5Amp model i.p.v. 1Amp (alhoewel Claus bij mijn laatste kits zelf al 2.5A spoelen meegeleverd heeft). Zelfs de 1K carbon trimpot (R24) vervang ik door een cermet model.
Deze mods hebben tot gevolg dat mijn hoogspanning veel stabieler blijft en er minder opwarming plaatsvindt (L1 en Q7).
Bijkomstig is dat de maximale uitgangstroom van de SMPS gevoelig omhoog gaat (belangrijk bij grotere buizen zoals de IN-18).
Met de originele componenten stuikt de hoogspanning in elkaar (door saturatie van de spoel) bij een 15mA uitgangstroom.
Met mijn mods ben ik tot 50mA geraakt.
Ik heb nog een 4-tal IXYS IXFX55N50 MOSFETs liggen die ik eens moet testen (Rdson=0.080 Ohm!).
Wel dure jongens deze IXYS (22 Euro/stuk zonder BTW) maar ze zouden perfect zijn voor een CD47/GR-414 nixieklok...
CD