Als jullie voor snert zorgen zorg ik voor vuurwerk >:)

alleen als je op de fiets komt

@Hans

Leuk te lezen dat je aan het brainstormen bent.Ik denk even met je mee als je het goed vind.Een dv 27 is mechanisch ongeveer 120 cm lang of 1/10 Labda.Ga je nu dit Concept vertalen naar 48 meter dan moet je daar ook een sprietje nemen van 1/10 Labda zeg 480 Cm en daar een kwart golflengte draad voor 48 meter op wikkelen.Gebruik je toch de mechanische lengte van de originele dv dan denk ik dat je veel werk doet voor niets.Ook moet je je realiseren dat een vertikale antenne een lage opstraalhoek heeft. dit houdt in dat je eigenlijk een dx antenne gebouwd hebt. Lokaal zeg Nederland en de ons omringende landen zullen je dan niet of nauwelijks horen. Zelfde geldt ook voor de ontvangst.Ook moet de bodemplaat aardvlak in verhouding zijn.De bandbreedte van de antenne is klein.Door de asymetrie zal de kans op LFI toenemen.
Het is niet de bedoeling om je spinsels de grond in te boren maar ik wil je een teleurstelling na veel man-uren besparen.Bij het ontwerpen van antennes denk dan eerst aan de Mechanische golflengte en wat het beoogde doel gebied is. Europa of DX (Horizontaal of Vertikaal).Helaas ken ik je woonsituatie en omringende tuin voor zover aanwezig niet, anders kon ik je misschien helpen met brainstormen over wat wel een goede oplossing is.Natuurlijk kun je gewoon je brainwave uitvoeren en kijken wat je ondervindingen zijn. Ik hoop dat je blijft Brainwaven.

73`s MRF