DC/DC

Ik heb de volgende schoolvraag. Ik moet uit een 12V DC adapter een + en - spanning krijgen van +10V en -10V. Ik dacht dat dat kon met spanningsregelaars van +10V en -10V (LM7810 en LM7910). Klopt dit?

Nee, dat red je niet. De +10 volt gaat wel, maar de - 10V, daar heb je echt een schakelende voeding voor nodig. Hoeveel stroom heb je nodig?

carpe cerevisi

Nee, dat klopt niet.

Het idee is dat je totaal 20V hebt met een aftakking 'in het midden'. Die noem je 0. De + is dan +10 en de - heet -10.
Effectief kun je dus ook 2 10V voedingen in serie zetten.

Er zijn een aantal oplossingen. Als je een trafo met middenaftakking hebt, ligt het wat makkelijker.
Als je uitgangspunt DC is, zul je wat met een switching ding moeten. Over wat voor vermogen praat je? Paar mA? Of ettelijke amperes?

[edit]Kromme vraag. Nog een keer: Over wat voor stroom praat je? Paar mA of ettelike amperes? (analoog: over wel vermogen praat je? Paar mW of ettelijke W's)[/edit]

[Bericht gewijzigd door Marco69 op maandag 16 januari 2006 14:38:30

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Een AC adapter van een V of 12, dubbelzijdig gelijkrichten, 7810, 7910? :) Veilig, goedkoop, simpel.

[edit]
1 A is overigens best veel voor een gestabiliseerde voeding, wat ga je er mee voeden ?

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 16 januari 2006 14:39:11

Dus als ik een 12V adapter heb dan kan ik daar maximaal:

+ 6
- 6

uit halen ?

Mag je die adapter mollen? Of moet die heel blijven?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

het is een DC adapter, Dus dan kan ik toch de gelijkrichter weg laten ?

Op 16 januari 2006 14:39:12 schreef Vincent K:
Dus als ik een 12V adapter heb dan kan ik daar maximaal:

+ 6
- 6

uit halen ?

Nee, ook dat gaat niet goed. Dat 0-punt moet ergens vandaan komen. Dat moet je virtueel maken dan. Over een transistor valt spanning, dus die ben je kwijt. Handigste is inderdaad een 12VAC voedinkje.

Anders de 10V uit de 12V maken (denk dat een 7810 dat net niet redt voor 1A, kijk in de datasheet voor de minimale drop), kijk evt. low-drop regelaars.

De -10 zul je dan met een switching ding moeten maken (kijk eens in de datasheet van de MC34063; ding gaat de 1A waarschijnlijk niet voor je halen, maar voor het idee). Doet een MC34163 (hoop dat dat nummer klopt, even uit m'n hoofd) het wellicht wel?

[edit]Chatten per CO.. m..
Afijn, mol dat ding, haal de brugcel + evt. elco's eruit en pas Aart z'n idee toe.[/edit]

[Bericht gewijzigd door Marco69 op maandag 16 januari 2006 14:45:13

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Hij mag ook gerust minder zijn als 1A

Over Aart's idee:

Gewoon vanaf de trafo en dan twee gelijkrichters en dan daar achter de 7810 en de 7910 ?

Het komt vaker voorbij; zie bijvoorbeeld hier :)

Henry S.

Moderator

Op 16 januari 2006 14:40:39 schreef Vincent K:
Ja ik mag hem zeker mollen hoezo ?

Omdat je of AC of een speciaal IC nodig bent.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.