En zitten die andere poelies er bij om toerental te veranderen? Of moet je die toevallig zelf hebben liggen 
Op 23 maart 2006 14:23:24 schreef Jan klaasen:
je kunt de polie's verwisselen om het toerental te veranderen, zie de foto's een paar posts terug
Haha, ik zie het nu ook ja, je kan die riem verplaatsen
Had dat nog niet gezien, sorry
zoals op veel kolomboormachintjes.
ik heb even gekeken en zo'n kleine kinzo (wel grtoere kop tot 13mm) heeft 350 wat. de kleine kolomboor van proxxom heeft 85 watt
Ok, ik heb weer het een en ander getest.
Maximale toeren en PCB boren gaat prima. Je hoort een hele lichte daling van toeren op het moment dat je boort, maar dat is niet meer dan een paar procent denk ik.
Boren door aluminium gaat redelijk. Ik heb het geprobeerd met een 6mm boor, maar deze was redelijk bot, met het gevolg dat ik deze er niet door heen kreeg. Ik had nog wel een nieuwe 5mm boor liggen. Deze heb ik getest op een aluplaatje van 2mm dik. Ging er redelijk vlot doorheen, in iets van 4 seconden ofzo. Ik heb geboord op het laagste toerental, 2800rpm dus, maar eigenlijk is het te snel voor in aluminium boren. Dus opzich kan het wel met een scherpe boor, maar als je erg veel alu gaat boren denk ik dat je boor snel bot is.
Ik zal even kijken of ik er een filmpje van kan maken...
Volgens mij is het inderdaad een borstelmotor, het is wat lastig zien. Hij wordt in ieder geval direct gevoed van de 230.
En nee, de riem ligt er niet verkeerd op, hoewel normaal de tandjes inderdaad naar binnen staan is het in dit geval niet mogelijk, dan past het riempje helemaal niet meer in de groeven van de pulli's. De tandjes worden meestal ook alleen gebruikt voor getande pulli's, dit zijn gladde. Ik zat er in het begin ook wat raar tegenaan te kijken hoor 
Ok, hier heb ik een filmpje waarin ik door een 2mm alu profiel boor. Is dus niet met een 6mm boor gedaan, maar met een 5mm. Je hoort de motor wel iets in toeren zakken tijdens het boren. Het geluid wordt op een gegeven moment zachter, dat kwam door een hoog piepgeluid, de camera heeft dit er een beetje uitgefilterd denk ik.
Hier dan nog een filmpje van het boren door een stuk PCB. Dit is gedaan op het hoogste toerental. Uiteindelijk is dit natuurlijk ook het doel van de kolomboor en daarin voldoet hij echt prima!
klein is fijn
Moderator
Ziet er mooi uit, mooie review!
Nog even een vraagje, zijn er ook reserveriempjes te krijgen? Mijn ervaring is dat die altijd als eerste slijten en gaan slippen...
Als je een dimmer hebt liggen, zou je dan ook eens willen testen hoe ie zicht daarmee houd? (Lagere snelheid = veel krachtverlies of niet?)
reserveriempjes ben ik niet tegengekomen op de site. Het lijkt me echter een redelijk standaard riempje, dat vast wel bij andere zaken te krijgen is.
Ik heb hem zojuist even getest op een variac, en opzich kun je daarmee het toerental behoorlijk goed regelen, maar je raakt bij lagere toerentallen heel veel koppel kwijt.
inderdaad van het weekend komt meer info
waarmee speel ik dat
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
ok ik heb wat dat werkt. ziet er goed uit.
nog even een lampje op monteren, en super om printjes te boren.
zoals ik al zei van het weekend meer info over de IA. Opgeven kan nog via een mail naar mij (zie profiel)
riempjes is het probleem niet die zijn desgewenst in iedere lengte en model te krijgen bij speciaalzaken daarvoor
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ziet er bijzonder goed uit allemaal.
Wat is nu concreet het voordeel van gezamenlijk inkopen?
Is het de moeite waard wanneer het komt tot kortingen en verzenden en dergelijke?
SWSje
klein is fijn
Moderator
Op 23 maart 2006 21:11:05 schreef Jan klaasen:
riempjes is het probleem niet die zijn desgewenst in iedere lengte en model te krijgen bij speciaalzaken daarvoor
Oke, das mooi. 
Op 23 maart 2006 21:17:49 schreef Sweet Winter Smile:
Ziet er bijzonder goed uit allemaal.Wat is nu concreet het voordeel van gezamenlijk inkopen?
Is het de moeite waard wanneer het komt tot kortingen en verzenden en dergelijke?SWSje
Er is een korting van 10% toegezegt bij aankoop van 5 of meer machines. dit betekent dat je voor 59,10 de machine thuis hebt staan.
@kif: ik weet zo geen bedrijf meer datdat doet maar ik heb er tijdens een stage ooit mee te maken gehad
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 23 maart 2006 21:23:39 schreef Jan klaasen:
[...]Er is een korting van 10% toegezegt bij aankoop van 5 of meer machines. dit betekent dat je voor 59,10 de machine thuis hebt staan.
@kif: ik weet zo geen bedrijf meer datdat doet maar ik heb er tijdens een stage ooit mee te maken gehad
klein beetje commentaar op de prijs, daarvoor heb je namelijk bij de formido een heuze proxxon :s
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Welke Proxxon heb je het dan over? kun je iets gedetailleerder zijn?
Plaatje? typenummer? artikel code ofzo?
SWSje
klein is fijn
Moderator
Op de electronicaclub hebben we zo'n echte proxxon staan, maar dit ding ziet er toch even wat degelijker uit. Voordeel van dit ding vind ik dat je ook tot 6mm kan boren. Volgens de review klinkt ie ook nog eens zeer stabiel, dat iets wat ook beter kan aan een proxxon.
Op 23 maart 2006 21:40:04 schreef Sweet Winter Smile:
Welke Proxxon heb je het dan over? kun je iets gedetailleerder zijn?Plaatje? typenummer? artikel code ofzo?
SWSje
ik heb even snel gegoogled:
Proxxon TBM 220, 85watt, 3 spindle speeds of 1,800, 4,700, and 8,500 rpm, boren van 0,5 tot 3,2mm, prijs 161 euro
Proxxon TBH, 300 watt, toerental 1.080, 2400 of 4.500/min, Spantangen 1,0 - 1,5 - 2,0 - 2,4 - 3,0 - 3,2 mm, prijs 305 euro
dus.....