Je kan ervoor zorgen dat je rotor zich bevindt in een magnetisch veld bevindt, indien je nu een spoel hebt op de rotor zal daarin een spanning worden opgewekt als de rotor draait. Op de rotor kan je dan een bruggelijkrichter bevestigen. Dit systeem wordt in de luchtvaart (C-130)gebruikt bij borstelloze generatoren.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
* Amateur19 zou daar een koppentrommel van een ouwe videorecorder voor gebruiken.
Dit is een prim/sec trafo waarbij een van de twee draait. AC op het stationaire deel van de trafo en je hebt weer AC op je draaiende deel.
Stabaliseren en je heb een voedingspanning zonder sleep of borstel geluid.
Het draaien van de koppentrommel motor gebeurd via PWM.
Probeer alleen of je de 700mA wat omlaag kan krijgen. Gaat de draaiende trafo niet helemaal leuk vinden.
:) Succes.
oke bedankt. Op zoiets moois wachtte ik al. Ik ga proberen een VCR op de kop te tikken. Kom over een tijdje terug voor de aansturing:)
bedankt Amateur19
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 16 april 2006 13:56:17 schreef Amateur19:
* Amateur19 zou daar een koppentrommel van een ouwe videorecorder voor gebruiken.Dit is een prim/sec trafo waarbij een van de twee draait. AC op het stationaire deel van de trafo en je hebt weer AC op je draaiende deel.
Stabaliseren en je heb een voedingspanning zonder sleep of borstel geluid.
Het draaien van de koppentrommel motor gebeurd via PWM.
Probeer alleen of je de 700mA wat omlaag kan krijgen. Gaat de draaiende trafo niet helemaal leuk vinden.
:) Succes.
zo'n koppentrommelgeval heb ik geloof ik liggen. weet aleen niet hoe 'm aan te sturen. (is er een met m56732al chip)
verder: 3,5 (of andere afmeting) mm jackplugs + contrabus? heb ik ook wel ergens langs zien komen. slijt wel natuurlijk, en hoe ik dat op een fan moet proppen weet ik ook nog niet...
mijn colablikjesidee werkt nl. niet echt heel erg geruisloos... (voor sover het werkt... het heeft ff gewerkt (prototype dan, nog heel slordig...)
Op 15 april 2006 22:09:59 schreef Fantomaz:
[...][edit]
iets te snel gepost.
Moet natuurlijk wel wat commentaar bij
[/edit]Je hebt niets aan die koolborstels voor jouw doel...
dus wel. gelijkrichter?
heb je alsnog pulsjes. elcotje erachter en klaar. ben dat al eens tegengekomen op een van die propellorklokkensites (dacht die van bob blick)
LOL, eerst jullie mij helpen met me klok, nou zit ik jullie weer te helpen... ... met jullie klokken nota bene
en wat dat blij (heid) kopen betreft, dat is voortgeboorduurd op een typefout in de post ervoor. kijk nog maar eens goed
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 17 april 2006 15:01:55 schreef Fantomaz:
Accoord... Alleen de koolborstels we.
Ik dacht daarnaast aan de segmentjes en zo.
dat het 2 koolborstels zijn die naar 3 segmentjes gaan is niet erg. je pikt er 2 uit en hangt er een gelijkrichter aan.
kun je de derde via 1 diode nog gebruiken om het startpunt van een omwenteling te bekijken...
cmiiw
, is al wat langer geleden...
Hallo daar ben ik weer. Ik heb een oude koppentrommel weten te bemachtigen. Zie volgende foto's:
Nu de aansturing. de koppentrommel heeft 4 gekleurde draadjes: groen bruin geel en rood. En heeft nog een aansluiting met heel veel pinnetjes op de achterkant. Hier kunnen grijze draadjes aan die weer zijn verbonden met de grote printplaat. Dat geld hetzelfde voor die andere 4 gekleurde draadjes.
De andere draadjes die je ziet zijn van mechanische troep eromheen
Hoe stuur ik dit ding in vredensnaam aan?