Het schijnt dat het mogelijk is om een copmuter in de auto te bouwen , maar het wil niet echt lukken nou ben ik ook niet zo'n ervaren techneut duzz als iemand mij zou kunnen helpen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.

Wat bedoel je met een computer in de auto?
Je desktop of laptop in de auto op de autoaccu laten draaien?

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

JE kan natuurlijk een omvormer van 12DC naar 230AC kopen. Het is misschien ook wel te proberen met een 7812 die je goed afvlakt voor 12V en een andere (Denk dan aan een low drop) spanningsregelaar voor 5V die je heeeel goed afvlakt, in de Conrad staan dacht ik wel mooie van motorola !!

[Bericht gewijzigd door Corné op ]

Voor je desktop bestaan vervangingsvoedingen die je kan aansluiten op de autoaccu, zijn wel zo'n €300,-.
De oude 230V voeding er uit en een 12V voeding erin.

Wel leuk om iets met een 7812 en een 7805 te doen maar een desktop heeft ook -12V en -5V nodig.

Voor Laptops heeft in elektuur van januari 2002 een stepup converter gestaan die van 12V ca. 18V maakt, bij ca. 3A.
De meeste laptop netvoedingen geven een 18V af.
Wordt lastig als je een laptop met ingebouwde voeding hebt. Dan heb je inderdaad een 12V -> 230V converter nodig.

Op wo 03-04-2002 18:49:50 schreef Corné:
Nou jos, je bent niet zo'n activelingetje zeker, omdat je nog niet geantwoord heb.

Vindt ik niet zo netjes Corné, ff oppassen met wat je zegt.

Op wo 03-04-2002 20:25:54 schreef Bastiaan:

[...]

Vindt ik niet zo netjes Corné, ff oppassen met wat je zegt.

Sorry, was inderdaad niet de leukste opmerking. Mijn excuses.

Kweenie of je een accu in je laptop heb, moet je kijken hoeveel volt die is... Ik weet dat nml niet van laptops...

Op wo 03-04-2002 20:00:13 schreef Hugo Welther:

Wel leuk om iets met een 7812 en een 7805 te doen maar een desktop heeft ook -12V en -5V nodig.

en 3.3V

Een ATX moet ook 3,3V hebben een AT niet. Overigens levert de 78xx serie niet genoeg stroom voor de gemiddelde desktop.

Marcel

Er heeft onlangs in de elektuur een schakeling gestaan om de oscar mp3-speler in de auto te voeden. Aangezien die hetzelfde nodig heeft als een PC is dat misschien interessant. Ik weet alleen niet of hij genoeg vermogen voor een hele pc kan leveren

JP

Dat wordt toch op het MOBO geregeld, niet in de voeding.

Als ik het goed begrijp, wil Jos een computer in zijn auto inbouwen? Dan moet je rekening houden met de voltages die een computer board nodig heeft, en het amperage. In normale voedingen (van 230v~ of 110v~) worden vaak de grotere vragen van amperage onderdrukt.
Maar hier een tabelletje :
Zwart = Gnd (5v en 12v)
Geel = 12v
Rood = 5v
Blauw = -12v
Je kan wel rekenen dat een normaal moeder bord met daarop een ventilator, video kaart en nog wat uitbreidings kaarten een A'tje of 2.5A vragen!
Als je toch een computer wil inbouwen kun je dus beter een laptop met een voedings kabel gebruiken. (een kabel van 12v/24v naar standaard accu voltages) Deze zijn te kopen bij elke electronica (speciaal) zaak.
Veel succes!
mzll Stefan

Op do 04-04-2002 19:14:06 schreef Stefan:
Als ik het goed begrijp, wil Jos een computer in zijn auto inbouwen? Dan moet je rekening houden met de voltages die een computer board nodig heeft, en het amperage. In normale voedingen (van 230v~ of 110v~) worden vaak de grotere vragen van amperage onderdrukt.
Maar hier een tabelletje :
Zwart = Gnd (5v en 12v)
Geel = 12v
Rood = 5v
Blauw = -12v
Je kan wel rekenen dat een normaal moeder bord met daarop een ventilator, video kaart en nog wat uitbreidings kaarten een A'tje of 2.5A vragen!
Als je toch een computer wil inbouwen kun je dus beter een laptop met een voedings kabel gebruiken. (een kabel van 12v/24v naar standaard accu voltages) Deze zijn te kopen bij elke electronica (speciaal) zaak.
Veel succes!
mzll Stefan

Lijkt mij niet zo'n verstandig idee. Je Laptop/pc heeft namelijk wel een relatief schone spanning nodig en dat krijgt hij niet als je bijvoorbeeld de auto start.

Corné, waar ga je die pc eigenlijk voor gebruiken?

Op vr 05-04-2002 00:12:38 schreef jan pieter:

[...]

Lijkt mij niet zo'n verstandig idee. Je Laptop/pc heeft namelijk wel een relatief schone spanning nodig en dat krijgt hij niet als je bijvoorbeeld de auto start.

je hebt dan natuurlijk steeds je accu van je laptop nodig om deze (korte) momenten te overbrugggen. Zolang je dus nog een werkende accu hebt, werkt dit zonder problemen

[...]

Ik hoef geen pc in mijn auto !! Deze discussie was gestart door Jos !!

[Bericht gewijzigd door Corné op ]

[...]

Die laptop voeding kabels (mits je een beetje goede koopt) zijn als het ware opladers, net zoals je een oplader voor je debieltje uhm mobieltje hebt:).

Op vr 05-04-2002 18:21:47 schreef Stefan:

[...]

Die laptop voeding kabels (mits je een beetje goede koopt) zijn als het ware opladers, net zoals je een oplader voor je debieltje uhm mobieltje hebt:).

Heb al reeds vele PC's ingebouwd in auto's echter ik doe dat toch op geheel andere wijze nl als volgt:

Ik bouw een scheidingsrelais in voor onder de motorkap dat aantrekt als de dynamo loopt, met dit relais schakel ik de laadstroom van de dynamo door met een accu in de auto (12V van 17 ~ 72Ah). Aan deze accu maak ik een diepontlaad beveiliging die ervoor zorgt dat de accu niet kapot getrokken kan worden (lees te ver ontladen onder de 10,5V), tevens maak ik hieraan een accu indicator die de status van de accu doorgeeft. Alles wel HEEL goed afzekeren vooral de laadkabel zowel voor als achter goed afzekeren met 80A zekering.

De PC ansich bestaat uit een PC'tje met een voeding van 12V dat een stroom gebruikt van 1A zonder en 1,6 A met monitor. Als monitor heb ik een 6.4 inch LCD met LVDS maar dat is hier niet aan de orde.

Echter, zo zou je het kunnen doen natuurlijk, op mijn werk verkopen ze van die 12V (ook 24, 48V), die kun je makkelijk ombouwen in je PCtje. Moet er wel bij zeggen dat wij lowpower PC's hebben.

Ik wil geen reclame maken, (verdien er zelf toch niks mee), maar je kunt eens bij ons informeren.

0492547447

Succes ermee,
Antoine

Op vr 05-04-2002 14:33:48 schreef Corné:

[...]

Ik hoef geen pc in mijn auto !! Deze discussie was gestart door Jos !!

Sorry Corné, ik heb waarschijnlijk verkeerd gekeken.

Op za 06-04-2002 14:19:23 schreef jan pieter:

[...]

Sorry Corné, ik heb waarschijnlijk verkeerd gekeken.

Excuses zijn niet nodig, ksnap het zo ook al, maar het antwoord van Jos blijft afwezig. Ik had hier al een opmerking over gemaakt die niet zo netjes was, maar kheb mijn twijfels of Jos dit leest. Dan vind ik het zonde van jullie energie.

Op za 06-04-2002 21:22:03 schreef Corné:

[...]

Excuses zijn niet nodig, ksnap het zo ook al, maar het antwoord van Jos blijft afwezig. Ik had hier al een opmerking over gemaakt die niet zo netjes was, maar kheb mijn twijfels of Jos dit leest. Dan vind ik het zonde van jullie energie.

Waarom, het is ook voor anderen interessant die altijd nog eens een pc in de auto wilden inbouwen.

Op do 04-04-2002 19:14:06 schreef Stefan:

een A'tje of 2.5A vragen!
mzll Stefan

doe dit maar eens maal 20!!!
de huidige processoren (P4 en Athlon XP) trekken opzich al stromen tot 20 A!!!
Neem daar nog eens harde schijf, ventiatoren, uitbreidingskaarten (met name de videokaarten) bij, dan kom ja snel aan 50 A

Op wo 03-04-2002 22:19:41 schreef Marcel:
Een ATX moet ook 3,3V hebben een AT niet. Overigens levert de 78xx serie niet genoeg stroom voor de gemiddelde desktop.

Marcel

is nog niets van gezegd of hij een AT'tje of een ATX-mobo wilt voeden

Op zo 07-04-2002 14:11:22 schreef Lionel:

[...]

doe dit maar eens maal 20!!!
de huidige processoren (P4 en Athlon XP) trekken opzich al stromen tot 20 A!!!

GAAF een processor die 20 A trekt. onzin. man, dat kan en transistor die zo klein is nooit aan. processor en mobo op zich trekken niet zoveel. als je even redeneerd dat een AT kast gemiddeld een voeding heeft van 200 W en een ATX haalt dat vaak nog niet eens. De ATX voedingen, kunnen (gemiddeld genomen) minder vermogen leveren dan de AT kasten, omdat er steeds efficientere hardware komt energie kost ook niet nix meer. Dus als je 200 W hebt heb je meer dan genoeg.

Een gemiddelde oude AT kast kan overigens ook maar 20 A op +5V leveren en +8 A op 12 V dit is dus al +/-200 W. en fikt een AT voeding uit?? Nou ze worden goed smerig, maar blijven bij mij draaien. Dus ik denk dat je met 150 W wat in lichtere PC's zit in je auto al een HEEEL eind bent.
dus dat komt neer op ietsie minder stroom maar werkt dus ook. dus mocht je idd voor een DC 12 V naar een ac 230 V conversie gaan. hoef je niet het allerduurste ding te bouwen/kopen

Ook handig om eens te weten als je zelf wat bouwt denk ik. van oude AT voedingen kun je vaak heel veel data omtrent stromen per spanning halen.

Groetjes

Sven

Op zo 07-04-2002 14:41:25 schreef High met henk:

[...]

GAAF een processor die 20 A trekt. onzin. man, dat kan en transistor die zo klein is nooit aan. processor en mobo op zich trekken niet zoveel. als je even redeneerd dat een AT kast gemiddeld een voeding heeft van 200 W en een ATX haalt dat vaak nog niet eens. De ATX voedingen, kunnen (gemiddeld genomen) minder vermogen leveren dan de AT kasten, omdat er steeds efficientere hardware komt energie kost ook niet nix meer. Dus als je 200 W hebt heb je meer dan genoeg.

Een gemiddelde oude AT kast kan overigens ook maar 20 A op +5V leveren en +8 A op 12 V dit is dus al +/-200 W. en fikt een AT voeding uit?? Nou ze worden goed smerig, maar blijven bij mij draaien. Dus ik denk dat je met 150 W wat in lichtere PC's zit in je auto al een HEEEL eind bent.
dus dat komt neer op ietsie minder stroom maar werkt dus ook. dus mocht je idd voor een DC 12 V naar een ac 230 V conversie gaan. hoef je niet het allerduurste ding te bouwen/kopen

Ook handig om eens te weten als je zelf wat bouwt denk ik. van oude AT voedingen kun je vaak heel veel data omtrent stromen per spanning halen.

Groetjes

Sven

Sven het is wel degelijk waar. Als ik mijn PC bekijk, dan heb ik een AMD Athlon 1.4GHz die ALLEEN 18Ampere lust, op 1.75V. Verder hebben ik dan nog een Geforce 2MX400 64MB DDR (die niet eens meer de snelste is dezer dagen), die liep op mijn vorige mobo vast om dat het AGP slot geen 15-18Ampere stroom kon leveren. Geloof me, ik heb maar een 250W voeding in mijn PC en die is veels te klein.

Een beetje PC trek tegenwoordig vooral op de 5Volt (Athlon, P3 en lager), dik een ampere of 25, 30. Bij de P4 is dit echter weer anders, gezien de processor voeding gevoed wordt door de 12V van de voeding, en die trekt dan bij een 1.5GHz 6.55Ampere (zelf gemeten).

Dussssss

Beter een goede voeding kopen dan er eentje zelf bouwen, geloof mij maar.

Het is niet de proceessor zoals jij beweert, maar de videokaart en het geheugen. maar dit heeft nix te maken met de processor zoals jij eerst beweert. Heb je enig idee hoe je processor eruit zou zien als er 20 amp doorheen ging, dat ding zal denk ik al moeite hebben met 20 mA :P

[edit]
BTW ik lees ook dat ze met minder stroom steeds meer kunnen, dus ben ff daar van uitgegaan in he volgende verhaal, het is allemaal puur uit mijn grijze massa ontsproten dus als iemand me kan corrigeren, want ik meld alleen maa omdat het me het meest logisch lijkt
[/edit]

Maar ik moet je eerlijk bekkennen, ik ben sinds kort ook in het bezit van een athlon, maar laat die IVM de nodige problemen met mijn gespannen sfeer maar dicht (ik heb al menig mobo om zeep geholpen door statische elektriciteit, toch maar eens aarden strakkie sna movement, want ken hier niet zo makkelijk aarden en kwam er onlangs achter dat dit het probleem blijkt te zijn) Dus zou idd kunnen dat een heel modern ding wat meer trekt, maar dat komt omdat er meer rommel in die dingen komt, maar ligt niet aan processor of mobo, maar puur omdat iedereen grotere en snellere HD's wil enzow. En idd een AMD is altijd een heetheeofd geweest net als de cyrix, dus de processor vreet de stroom niet neej, het is de goede koeling waarschijnlijk.
Ik moet je ook ff bekennen dat ik van video kaarten qua stroom gebruik niet zoveel kaas gegeten heb, maar echte power componenten lijken me er niet op zitten als ik eens een oude s3 ofzow te voorscijn trek. zal toch niet zo heel veel verschillen i guess dat we nu met alle moderne technologie een factor 3x zoveel stroom nodig hebben?? Maar kan er naast zitten, maar mechanische dingen vreten stroom maar een processor daar geloof ik niet echt in.
Datastromen zijn nihil klein. Ze hoeven toch geen grote afstand te overbruggen.

Groetjes

Sven

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]